۲۰ پل زیبای جهان را بشناسید (بخش اول)

اطلاعات مفید
۲۰ پل زیبای جهان را بشناسید (بخش اول)

در دنیای معماری، یکی از مفیدترین و البته پیچیده‌ترین طراحی‌ها، همیشه به پل‌ها بر می‌گردد. مسیرهای امنی که بر روی رودخانه‌ها، دره‌ها و ... احداث می‌شوند و سودمندی آن‌ها گاهی بسیار بیشتر از برج‌ها و آسمان‌ خراش‌ها به حساب می‌آیند. اما در طراحی این پل‌ها که در بعضی شهرها خود نمادی مهم برای آن منطقه محسوب می‌شوند، همیشه زیبایی نیز فاکتوری پراهمیت به حساب می‌آمده است. ما نیز لیست امروزمان را نه بر اساس سودمندی، بلکه بر اساس زیبایی جمع آوری کرده و ۲۰ پل زیبای جهان را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 

۱- پل قانون اساسی ونیز، ایتالیا

این پل که ساخت آن در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید، یکی از نمادهای شهری حال حاضر ونیز به حساب می‌آید و از نظر زیبایی نیز خارق‌العاده بوده و جذابیتش باعث می‌شود، خیلی از مسافران ونیز، عکسی بر روی آن داشته باشند.این پل را سانتیاگو کالاتراوا طراحی کرده و به گونه‌ای ساخته شده که نه تنها از نزدیک و از سمت‌های مختلف زیباست، بلکه در تصاویر هوایی نیز زیبایی خاص خود را دارد.

 

جذاب‌ترین زیپلاین‌های دنیا

۲- پل مواج هندرسن، سنگاپور

در بالاترین نقطه، پل مواج هندرسن به ارتفاع ۳۶ متری می‌رسد که آن را به بلندترین پل در کل سنگاپور بدل می‌کند. جایی که دورتادورش را بناهای فوق‌العاده زیبا و همچنین مسجدی بزرگ در بر گرفته و به آن یک فضای خاص و متفاوت می‌دهد. این پل پارک کوهستانی Faber را به پارک تپه تلوک بلانگا متصل می‌کند.

۳- پل سری وواواسان پوتراجایا، مالزی

پوتراجایا تا مرکز کوالالامپور تنها ۴۰ دقیقه فاصله دارد و به همین دلیل، بسیاری از کسانی که به تور مالزی می‌روند، این پل زیبا را خواهند دید. این پل ۳۷۵ متر طول داشته و دو بش مهم از شهر را به هم متصل می‌کند. این پل طراحی منحصر به فردی داشته و دکل اصلی آن از یک طرف با کابل‌های سفید رنگ، پل را نگه می‌دارد. اگر قصد تماشای این پل در زیباترین حالت خود را دارید، حتما شب‌ها به دیدنش بروید تا نورپردازی فوق‌العاده جذابش را به تماشا بنشینید.

۴- پل نسکیو آمستردام، هلند

این پل که ساخت آن در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید، به نام یک نویسنده هلندی در آمد که چندین داستان کوتاه درباره آمستردام نیز در مجموعه‌های خود دارد. این پل را یک شرکت انگلیسی آن را به شکلی متفاوت طراحی و ساخت به شکل که در یک سمت دو مسیر مختلف به یک مسیر واحد ختم شده و دو منطقه‌ی متفاوت را از روی کانال آبی به هم متصل می‌کند.

 

پرطرفدارترین هتل‌های دنیا از نظر گردشگران

۵- پل ریالتو ونیز، ایتالیا

یکی دیگر از پل‌های زیبای جهان نیز در ونیز واقع شده که همه آن را به کانا‌ل‌های آبی و پل‌های پر تعداد و قایق‌هایش که از میان این کانال‌ها می‌گذرند، می‌شناسند. اما پل رالتو که به قرن ۱۶ میلادی بر می‌گردد، قدیمی‌ترین پلی است که هنوز بر روی کانال بزرگ ونیز به جا مانده و جدا از زیبایی منحصر به فردش، از اهمیت تاریخی نیز برخوردار است.

۶- پل زوبیزوری بیلبائو، اسپانیا

این پل را هم به نام زوبیزوری می‌شناسند هم به نام کامپو وولانتین، پلی که در سال ۱۹۹۷ ساخته شده و طراحی آن را معمار بسیار افسانه‌ای سانتیاگو کالاتراوا بر عهده داشته است. بخشی از کف این پل که عابران می‌توانند از رویش عبور کنند، از شیشه درست شده که یکی از جذابیت‌های آن برای گردشگران، همین مسیر شیشه‌ای پل زوبیزوری است.

۷- پل منهتن، نیویورک، آمریکا

یکی از معروف‌ترین پل‌های جهان که نه تنها نمادی برای نیویورک، بلکه نمادی برای مدرنیته آمریکا نیز به حساب می‌آید، پل منهتن است که در سال ۱۹۱۲ ساخته شده و طولانی‌ترین پل در شهر نیز به حساب می‌آید. طول این پل به بیش از دو کیلومتر می‌رسد و طراحی آن نیز به عهده لئون مویسف بوده و حتی همین حالا هم صدها و هزاران ماشین در هر ساعت از رویش عبور می‌کنند.

 

۹ مجسمه‌ای که تنها در زیر آب می‌توانید ببینید

۸- پل شیخ زائد ابوظبی، امارات متحده عربی

اگر به تور دبی بروید و بخواهید از شهرهای اطراف دیدن کنید، احتمال این که از روی این پل ۳۰۰ میلیون دلاری رد شوید، بسیار زیاد است. پل مدرن و با شکوهی که در سال ۲۰۱۰ در این شهر ساخته شد و بدون شک می‌توان آن را زیباترین پل در تمام امارات به حساب آورد.

۹- پل زنجیر سِچِنْیی بوداپست، مجارستان

 این پل باشکوه در سال ۱۸۴۹ ساخته شده و مسیری امن و در عین حال بسیار زیبا بر روی رودخانه دانوب ساخت تا مردم از سمت غربی بوداپست به شرق آن بروند. این پل را یک مهندس انگلیسی طراحی کرده بود و سِچِنْیی در نهایت به اولین پل دائمی بر روی دانوب بدل شد.

۱۰- گلدن گیت سان فرانسیسکو، آمریکا

یکی دیگر از پل‌های بسیار معروف آمریکا، پل گلدن گیت است که ساخت آن در سال ۲۹۳۷ به پایان رسید و به سرعت در جهان معروف شد. این بنا آنقدر زیبا و البته شگفت‌انگیز است که که به یکی از شگفتی‌های معماری در دنیای مدرن بدل شد.

 

سفر به جذاب‌ترین مکان‌های استوایی دنیا

۲۰ مهر ۱۴۰۰

نظرات کاربران