چگونه برای تغذیه مناسب کودک درسفر برنامه‌ریزی کنیم؟

سفر با کودکان
چگونه برای تغذیه مناسب کودک درسفر برنامه‌ریزی کنیم؟

توجه کافی به تغذیه مناسب کودکان از مهمترین وظایفی است که والدین در سفر با کودک به عهده دارند. تغذیه‌ای که نشاط آنها را رقم می‌زند و ضامن سلامتی آنها است و مراقبت از کودک در سفر  را ساده‌تر می‌کند. در طول سفر اما بنا به دلایلی نظیر؛ به هم خوردن ساعات میل کردن وعده‌های غذایی و نیز عوض شدن نوع غذاها، سلامتی کودکان با مخاطراتی رو به رو است. در این مقاله‌ی کوتاه همراه ما باشید تا با گوشزد کردن نکات ساده اما ضروری، تغذیه‌ی کودکانمان در طول سفر را طوری مدیریت کنیم که کمترین آسیبی به آنها وارد نشود.

 

برنامه‌ریزی غذایی داشته باشید
قبل از آغاز سفر باید یک سری اطلاعات مهم را کسب کنید و درباره‌ی آنها به قضاوت بنشینید. برای مثال باید بدانید مسافرت‌تان چند روز به درازا خواهد کشید؟ باید بدانید در طول سفر وعده‌های غذایی‌تان چگونه تأمین می‌شود؟ آیا از غذاهای هتل استفاده خواهید کرد؟

 

 

سفر خانوادگی با کودکان

 

 

هتل در روز چند وعده‌ غذا برای شما سرو می‌کند؟ اصلا چه غذاهایی در هتل سرو می‌شوند؟ دانستن این اطلاعات شما را در انجام برنامه‌ریزی مناسب هم برای تغذیه‌ی خودتان و هم برای کودکان‌تان کمک می‌کند.

 

غذا به همراه داشته باشید
در طول سفر به علت آنکه غالبا زمان مصرف وعده‌های غذایی در گشت و گذارها و سرگرم شدن در تفریحات مختلف به هم می‌ریزد، حتما به هرکجا که برای بازدید می‌روید غذاهای آماده مثل ساندویچ‌های کوکو و کتلت به همراه خود ببرید تا با این کار از خوردن تنقلات توسط کودکان‌تان در هنگام گشنگی جلوگیری کنید.

 

 

غذای در سفر برای کودکان

 

 

به هیچ وجه بچه‌ها نباید در مواقع گشنگی به ریزه‌خواری و خوردن تنقلات روی بیاورند که این کار برای سلامتی آنها مضر است.

 

غذاهای مناسب را همراه خود کنید
هر غذایی قابلیت آن را ندارد که همراه خود کنید. برای مثال غذاهایی که حاوی سس هستند و احتمال فاسد شدن آنها زیاد است؛ مانند سالاد الویه را تهیه نکنید و همراه خود بکشانید.

 

 

غذای کودک در سفر

 

 

یا اگر این دست غذاها را تهیه کردید، آنها را در جعبه‌های حاوی یخ حمل کنید. غذاهایی که کودکان می‌توانند دست بگیرند مانند بیسکویت‌ها و کیک‌ها نیز برای همراه داشتن بسیار مناسب هستند. البته قبل از مصرف آنها باید از تمیز بودن دست‌های کودک‌تان مطمئن باشید.  

 

از نوشیدن مایعات پرهیز نکنید
آب بدن کودکان به سرعت کاهش می‌یابد و همین باعث مریض شدن و یا کج خلقی آنها می‌شود. بنابراین در تهیه و مصرف مایعات به بهانه‌ی دردسر دستشویی رفتن پرهیز نکنید اما از بهداشتی بودن آب و یا هر نوشیدنی‌ای که برای آنها تهیه می‌کنید مطمئن باشید.

 

 

مصرف مایعات در سفر برای کودکان ضروری است

 

 

بهتر است در شرایط سفر از آب‌های معدنی و آب‌میوه‌های پاکتی مرغوب استفاده کنید.

 

فست‌فود و غذاهای بیرون ممنوع
به طور قطع از فست‌فودها استفاده نکنید و تا جایی که امکان دارد از رفتن به رستوران‌ها پرهیز کنید. اگر هم مجبور شدید و رفتید، سعی کنید غذاهایی را برای فرزندان‌تان سفارش دهید که در آنها از گوشت چرخ‌کرده و انواع سس‌ها و ادویه‌ها استفاده نشده باشد.

 

 

غذای کودک در سفر

 

 

چرا که دستگاه گوارش کودکان بسیار حساس‌اند و خیلی زود به چیزهای حساسیت‌زا واکنش نشان می‌دهند.

 

بهداشت را به صورت ویژه رعایت کنید
زود به زود لباس بچه‌ها را بشورید و خشک کنید و نیز پیش‌بند، دستمال، قاشق، چنگال، کارد و لیوان مخصوص آنها را همراه خود داشته باشید.

 

 

مصرف میوه در سفر برای کودک

 

 

از مصرف سبزیجات و سالادهایی که از بهداشتی بودن آنها مطمئن نیستید خودداری کنید و سعی کنید میوه‌ها را نیز برای مصرف آنها حتما پوست بکنید.

 

از تمامی گروه‌های غذایی استفاده کنید
در طول روز سعی کنید از تمامی گروه‌های غذایی که شامل نان و غلات، گوشت، لبنیات، میوه و سبزیجات است برای کودکان‌تان استفاده کنید.

 

 

گروه غذایی مناسب کودک در سفر

 

 

نوشیدنی‌های یخ و غذاهای داغ ممنوع
به هیچ عنوان نوشیدنی‌های یخ و غذاهای داغ به بچه‌ها ندهید. نوشیدنی‌های یخ و غذاهای داغ علاوه بر آنکه به دندان‌های آنها آسیب می‌رساند، کارکرد دستگاه گوارش آنها را نیز خیلی زود به هم می‌ریزد.

 

 

نوشیدنی یخ در سفر

۰۴ مهر ۱۳۹۶

نظرات کاربران