در سفر چگونه از کودک مراقبت کنید که بیمار نشود؟

سفر با کودکان
در سفر چگونه از کودک مراقبت کنید که بیمار نشود؟

ذات سفر همیشه با وقوع چیزهای پیش‌بینی نشده همراه است. هرچند سفر با کودک با همه این ناشناخته‌هایی که گاهی به مذاق ما خوش و شیرین و شگفت‌آور می‌آیند و گاهی هم عذاب‌آور و تلخ جذاب و به‌یاد ماندنی است.

مریض شدن و آسیب‌دیدن کودکان‌ در طول سفر همواره یکی از اتفاقات ناگواری است که می‌تواند رقم بخورد. مریض شدن کودکان یعنی به هم ریختن تمام برنامه‌هایی که پیش از سفر ریخته‌ایم و نابود شدن تمام اوقاتی که می‌تواند برای آدم تبدیل به خاطراتی ماندگار شود. اما در سفر به همراه خردسالان و کودکان همواره یک نکته‌ی کلیدی وجود دارد و آن اینکه باید بیشتر از همیشه مراقب آنها باشیم. چرا که آنها در محیط و آب و هوای جدید، بیشتر از همیشه در معرض آسیب و بیماری قرار دارند.


به ملاقات دکتر بروید

پیش از سفر حتما سعی کنید به پزشک مراجعه کنید تا پزشک کودکتان را معاینه و سلامت عمومی او را تأیید کند.


معاینه کودک توسط پزشک



این کار خیالتان را برای انجام سفر آسوده می‌کند. البته اگر فرزندتان نوزاد است، حتما با پزشک درباره‌ی مکانی که قصد سفر به آن را دارید و نیز وسیله‌ای که می‌خواهید مسافرت‌تان را با آن انجام دهید مشورت نمایید. سفرهای هوایی و دریایی برای برخی نوزادان مناسب نیست.


واکسن‌های مخصوص را بزنید
قبل از سفر اگر احیانا واکسن‌هایی را که باید برای کودک‌تان می‌زدید و نزدید، این بار پشت گوش نیاندازید و حتما بزنید.

 

 

تزریق واکسن به کودک



واکسن‌هایی مثل هپاتیت A و B، تب زرد، حصبه، هاری و غیره. اگر سفرتان هنگامه‌‎ی زمستان و هوا سرد شده است، زدن واکسن سرماخوردگی هم خالی از لطف نیست.


مراقب مالاریا باشید
مالاریا یکی از مهم‌ترین بیماری‌های انگلی است که به خصوص در کشورهای گرمسیری دنیا وجود دارد. این بیماری سالانه جان صدها کودک در سراسر دنیا را می‌گیرد. بنابراین سعی کنید از سفر به همراه فرزندتان، به مناطقی که احتمال ابتلا به آن وجود دارد خودداری کنید.


مراقب دست‌های آلوده باشید
بچه‌ها غالبا دست‌هایشان را زیاد به دهانشان می‌برند. دست‌هایی که برای کشف جهان زیاد با اشیاء مختلف در تماس قرار می‌دهند و آلودگی‌های زیادی به خودشان دارند.

 

دست‌های آلوده کودک



بنابراین سعی کنید در طول سفر و مخصوصا قبل از صرف هر وعده‌ی غذایی، دست‌های آنها را با آب و مواد شوینده خوب بشویید.


مراقب خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها باشید
به کودکان‌تان اجازه ندهید هر خوراکی و یا آشامیدنی را بخورد و بنوشد. دستگاه گوارش کودکان حساس است و مقابل هر چیز حساسیت‌زایی به سرعت واکنش نشان می‌دهد.

 

 

نوشیدنی‌های مخصوص کودکان

 

مسمومیت‌های غذایی و به دنبال آن اسهال‌ها و استفراغ‌های کودکان، یکی از مشکلاتی ا‌ست که گریبان خیلی از خانواده‌ها را در طول سفر می‌گیرد.


در جریان سرما و گرمای هوا باشید
پیش از آغاز سفر و بستن چمدان‌ها، حتما هوای مقصد را بررسی کنید. اگر هوا سرد بود، نه حتی خیلی، بردن لباس‌های گرم برای کودکان‌تان را فراموش نکنید و اگر هوا گرم بود، نه حتی خیلی، لباس‌های نخی و خنک را به تعداد زیاد همراه‌تان کنید.

 

 

لباس مناسب سفر برای کودک

 

ناگفته نماند که اگر هوا گرم بود و یا سرد، در طول سفر حتما زود به زود لباس کودکان‌تان را بشویید و خشک کنید. نگذارید آلودگی به خودشان بگیرند.


داروهای ضروری را با خود ببرید کنید
داروهای ضروری مانند تب‌بر، ضد دل درد، ضد اسهال و مواردی از این دست را همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز به سرعت مصرف کنید.

 



معاینه کودک توسط پزشک



البته اگر خدایی ناکرده کودک‌تان دچار وضعیت بحرانی شد، به هیچ وجه تعلّل نکنید و خودتان را به نزدیک‌ترین پزشک و مرکز درمانی برسانید.


آفتاب را دست کم نگیرید
پوست بچه‌ها تحمل آفتاب و گرمای شدید را ندارد و به سرعت دچار سوختگی می‌شود. بنابراین اگر در فصل تابستان و گرما سفر می‌کنید، حتما همراه داشتن کرم ضد آفتاب و کلاه لبه‌دار را فراموش نکنید.


کودک در آفتاب ساحل



ناگفته نماند اگر در جایی هستید که برای مدتی طولانی زیر نور مستقیم آفتاب قرار دارید، به هیچ عنوان لباس‌های آستین حلقه‌ای و یا بندی تن بچه‌ها نکنید.


مراقب حیوانات و حشرات باشید
گوشت شیرین بچه‌ها زیاد طعمه‌ی حشرات می‌شود. مراقب باشید به جاهایی که آلودگی در آن وجود دارد و حشرات جمع می‌شوند نروید.

 


کودک در باغ وحش



یا در بازدید از برخی باغ وحش‌ها مراقب تماس دستان کودکان‌تان با برخی پرنده‌ها و حیوانات اهلی باشید. 


از آب بترسید
در طول سفر اگر به دریا، پارک‌های آبی و یا استخرها می‌روید، کودکان‌تان را به امان خدا ول نکنید و یک لحظه هم ازشان غافل نشوید.

 



کودک در ساحل



حتما به جاهای بروید که مخصوص آب‌تنی آنهاست و حتما در تمام مدتی که آنجا هستید، کنار فرزندان‌تان بمانید و چشم ازشان برندارید.


در شلوغی‌ها شش دانگ حواس جمع باشید
گم شدن در کودکی یکی از تجربه‌های ناگواری است که خیلی‌ها تجربه‌ کرده‌اند. پس شما به عنوان والدین امروزی در مراکزخرید و بازارهای شلوغ حواس‌تان را شش‌دانگ جمع کنید که این تجربه‌ی ناگوار برای کودکان‌تان به وقوع نپیوندد.

 



کودک به همراه مادر


سعی کنید در جاهای پر ازدحام یک آن هم دست آنها را رها نکنید. البته ناگفته نماند که برای احتیاط یک یادداشت که شامل مشخصات خودتان و فرزندتان و نیز آدرس هتل و شماره تلفن‌تان است را برای روز مبادا در یکی از جیب‌های لباس او قرار بدهید.

 



مادر و کودک

۰۲ مهر ۱۳۹۶

نظرات کاربران

ندا

ممنون بابت مطالبتون به پیج ما هم سر بزنید همه چیز ازمراقبت بارداری تا زایمان و مراقبت از کودک براتون قرار دادیم