دل به دریا بزنید و به‌راحتی با کودک سفر دریایی تجربه کنید

سفر با کودکان
دل به دریا بزنید و به‌راحتی با کودک سفر دریایی تجربه کنید

تماشای طلوع و غروب خورشید روی خط افق و در عرشه‌ی کشتی همانقدر که می‌تواند رویایی و هیجان‌انگیز باشد، برای خیلی‌ها نیز می‌تواند ترسناک و رعب‌آور باشد. ما که سال‌های سال روی خشکی و زمین زندگی کرده‌ایم گاهی از راه رفتن و سفر کردن روی آن واهمه داریم حالا چه برسد به آب‌ها و دریاها، با جزر و مدهای پیوسته و گاه موج‌های خروشان‌شان. اما لذت آنسوی ترس پنهان شده است. نترسید. اطلاعات کسب کنید و برای یک سفر دریایی به همراه خانواده آماده شوید و قدم بردارید.

 

امکانات داخل کشتی برای کودک و والدین

 

در این مطلب کوتاه تلاش شده است نکات و اطلاعات مهمی درباره‌ی سفرهای دریایی به همراه خانواده و کودکان ارائه شود تا راهنمایی باشد برای سفر. سفری متفاوت، منحصر به فرد و خاطره‌ساز برای تمام طول زندگی.

۱- تحقیق کنید و پرس‌وجو، برای کسب اطلاعات بیشتر زمان صرف کنید
متأسفانه درباره‌ی سفر کردن با کشتی اطلاعات کمی وجود دارد و خیلی‌ها حتی نمی‌دانند برای چنین سفری چطور باید بلیط تهیه کنند حالا چه برسد به اینکه درباره‌ی امکانات سفر کردن با کشتی آگاهی‌هایی داشته باشند. بنابراین اولین قدم برای انجام یک سفر دریایی آن است که درباره‌ی امکانات این سفر از آژانس‌های مسافرتی که چنین سفرهایی را تدارک می‌بینند و یا از کسانی که تجربه‌ی چنین سفری را داشته‌اند پرس‌وجو کنید و اطلاعات اولیه و مفید را به دست بیاورید.

 

۲- پیش‌فرض‌های غلط ذهنی‌تان را دور بیاندازید
خیلی‌ها تصور و ترس‌شان از سفرهای دریایی، کشتی تایتانیک است و اسیر آب شدن و یخ زدن. یا دزدان دریایی کارائیب است و به دام افتادن و گروگان گرفته شدن. اگر این‌ تصورات نادرست را درباره‌ی سفرهای دریایی دارید آنها را از ذهن‌تان پاک کنید. امروزه کشتی‌ها خیلی نسبت به گذشته پیشرفته‌تر شده‌اند و به یاد داشته باشید غالبا شما در آب‌های حفاظت شده‌ای‌ دارید سفر می‌کنید. در مسیری که گاهی در تمام طولش اینترنت شما وصل است و ارتباط‌تان با خشکی یک لحظه هم قطع نمی‌شود.  

 

امکانات کشتی‌ها

 


۳- امکانات و هزینه‌ها را سبک، سنگین کنید
غالبا هزینه‌ی سفرهای دریایی برای خانواده‌ها ارزان‌تر از سفرهای هوایی با اقامت‌های مختلف از آب درمی‌آید. اما کشتی‌های مختلف نیز امکانات و خدمات اقامتی، رفاهی مختلفی دارند که قیمت‌هایشان با هم متفاوت است. مثلا برخی کشتی‌ها دارای امکانات نگهداری از نوزادان و کودکان هستند یا علاوه بر داشتن رستوران‌های لوکس و استخر آب گرم و زمین‌های ورزشی مختلف، مکان‌هایی نیز برای گیم بازی کردن کودکان و نوجوانان دارند و می‌توانند آنها را سرگرم کنند و خاطره‌ای خوب از سفر برای آنها بسازند. بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود حتما در سفرهای دریایی فقط علایق و امکانات مخصوص به خودشان را در نظر نگیرند و حواس‌شان به فرزندانشان و امکانات کشتی برای آنها نیز باشد.

 

رستوران ویژه کودک در کشتی

 

۴- دریا موجه کاکا، دریا موجه اما کشتی‌ها هم تجهیز شده‌اند
درون کشتی در حال تلاطم، مایع داخل گوش میانی به خاطر حرکت‌های کشتی، درون گوش جابه‌جا می‌شود و در این حالت پیام‌های مختلفی از وضعیت تعادل به مغز مخابره می‌شود که سبب سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و بی‌حالی در فرد می‌شود. به این وضعیت در اصطلاح دریازدگی گفته می‌شود. اما نگران نباشید. امروزه کشتی‌های جدید به گونه‌ای ساخته شده‌اند و می‌شوند که کمترین حرکت را درون‌شان دارند و دریازدگی برای افراد به ندرت اتفاق می‌افتد اما باز هم مناسب است که اگر حساس هستید و یا به همراه کودکان‌تان سفر می‌کنید، کابین‌های میانی کشتی را رزرو کنید. چرا که این کابین‌ها نسبت به کابین‌های ابتدایی و انتهایی کشتی حامل تکان‌ها و حرکت‌های کمتری هستند و احتمال دریا زده شدن را کاهش می‌دهند و البته قرص‌های مخصوص این امر نیز در صورت نیاز می‌توانند برای شما کارساز باشند.

 

کابین‌های داخلی کشتی


۵- از شلوغی نترسید، کشتی یک شهر است، یک شهر کوچک
خیلی‌ها فکر می‌کنند سفر کردن با کشتی یعنی تحمل شلوغی‌ها و ازدحام‌ها و در صف ماندن‌ها. اصلا اینطور نیست. درست است که سفر کردن با کشتی یعنی سفر کردن با تعدادی آدم در یک فضای محدود اما کشتی‌ها آنقدر جای دنج دارند که نگران خلوت کردن هم نباشید و اگر آدم درون‌گرایی هستید حتما سعی کنید کابین‌هایی را رزرو کنید که بالکن داشته باشند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر با کودکان‌تان سفر می‌کنید، سفر با کشتی از این حیث برای آنها بسیار مناسب است. چرا که برخورد با آدم‌های زیاد و متفاوت، در فرآیند یادگیری تعاملات اجتماعی و ارتباطات، برای فرزندتان بسیار مفید است.

 

کودک در زمین بازی داخل کشتی

 

پس با رعایت نکاتی که گفته شد از سفر کردن با کشتی نهراسید. آماده شوید. دلتان را به دریا بزنید و خودتان را به کشتی بسپارید.   
           

۰۸ شهریور ۱۳۹۶

نظرات کاربران