۷ ترفند ساده برای سفر هوایی راحت با نوزاد

سفر با کودکان
۷ ترفند ساده برای سفر هوایی راحت با نوزاد

امروزه هواپیما به عنوان امن‌ترین و راحت‌ترین وسیله‌ی حمل‌ونقل در دنیا به حساب می‌آید که قادر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسافران را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر انتقال بدهد. این وسیله همچنین اصلی‌ترین وسیله برای سفرهای برون مرزی است و استفاده از آن برای این گونه از سفرها غالبا اجتناب‌ناپذیر است. در این میان اما خانواده‌هایی که فرزندان خردسال و یا نوزاد دارند همواره از سفر با این وسیله گریزان هستند و معمولا قید خیلی از سفرها را تنها به دلیل وسیله‌ی نقلیه‌ی آن می‌زنند. یعنی در اصطلاح عطای سفر به وسیله‌ی هواپیما را به خاطر فرزندان خردسال‌ و نوزادانشان به لقایش می‌بخشند. در این بین نیز اگر بعضی خانواده‌ها به ضرورت و اجبار سفری را هم تجربه کنند، در طول پرواز و پیش از آن، لحظات آشفته و پر از استرسی را پشت سر می‌گذارند که آنها را با چالش‌ها و مسائل مختلفی رو به رو می‌کند. در این مبحث اما تلاش می‌شود راهکارهای مناسب که از تجربیات مسافران و مهمانداران به دست آمده است ارائه شود تا با رعایت آنها، خانواده‌ها سفری بی‌دغدغه و آرام را به وسیله‌ی هواپیما تجربه کنند و پس از مطالعه‌ی این مقاله هیچگاه سفر به همراه نوزادانشان را به دلیل وسیله‌ی حمل و نقل آن، یعنی هواپیما ترک نکنند.

 

نوزاد به همراه مادر و پدر در پرواز


 نکات ضروری در سفرهای هوایی به همراه نوزادان

۱- خیلی زود برای سفر اقدام نکنید!
شرکت‌های هواپیمایی غالبا پس از گذشت یک هفته از تولد نوزاد به او اجازه‌ی پرواز می‌دهند اما پزشکان اعتقاد دارند زودترین زمان ممکن برای انجام سفرهای هوایی یک نوزاد، حداقل یک ماه و نیم تا دو ماه پس از تولد او است. بنابراین خیلی زود برای انجام سفرهای هوایی اقدام نکنید. چرا که طی کردن این زمان یک ماه و نیم تا دو ماهه نه تنها برای نوزاد ضروری، بلکه برای تجدید قوای روحی و جسمی مادر نیز پس از انجام زایمان مهم است.

 

 

نوزاد و مادر در فرودگاه

 

۲- هیجان زده نشوید!
در تمام طول پرواز به عنوان مادر و یا پدر نوزاد آرامش‌ خودتان را حفظ کنید و این آرامش را هم به خود و هم به نوزادتان منقل کنید. نیازی نیست در زمان اوج گرفتن و یا فرود هواپیما و یا در طول مدت پرواز و به طور ناگهانی عبور از چاله‌های هوایی استرس داشته باشید. به یاد داشته باشید همه چیز تحت کنترل است و اگر شرایط خاصی پیش آمد حتما دیگرانی هستند که به کمک شما بیایند.

 

نوزاد در آغوش مادر نشسته در هواپیما

 

۳- در صورت نیاز از دیگران کمک بخواهید!   
سعی کنید رفتار احترام برانگیز با دیگران مسافران مخصوصا کسانی‌که در مجاورت شما نشسته‌اند داشته باشید. قطعا کودک شما با گریه‌های گاه و بیگاهش اوقات نامناسبی را برای آنها ایجاد می‌کند اما آنچه آنها را با شما همدل و همراه می‌کند رفتار مودبانه‌ی شماست و همین رفتار سبب می‌شود که در مواقع نیاز آنها به کمک شما بیایند. اگر هم متوجه نیاز شما به کمک نشدند اصلا خجالت نکشید و آنها را از این امر مطلع سازید و یا از مهمانداران کمک بخواهید و اصلا نگرانی به خود راه ندهید.

 

نوزاد و مادر نشسته در هواپیما

 

۴- موقع رزرو بلیط دقت‌های لازم را به عمل بیاورید!  
اگر از شرایط مالی مناسبی برخوردار هستید بهتر است یک صندلی برای نوزادتان رزرو نمایید و یا در غیر این صورت حتما شرکتی که از آن بلیط تهیه می‌فرمایید را از اینکه در سفر نوزادی به همراه دارید مطلع سازید. چرا که این امر سبب می‌شود صندلی مناسبی در هواپیما به شما اختصاص بدهند. صندلی‌ای که احتمالا به نوک هواپیما نزدیکتر است و در آنجا سر و صدای کمتری می‌آید و نیز در کنار راهروها قرار دارد و تردد شما در داخل هواپیما را آسان‌تر‌ می‌کند. شما به احتمال خیلی زیاد برای تعویض پوشک و یا شست و شوی نوزادتان مجبور هستید به سمت سرویس بهداشتی هواپیما در تردد باشید و این امر باید با کمترین مزاحمت برای دیگران باشد.

 

تعویض پوشک کودک در هواپیما

 

۵- مراقب گوش فرزندتان باشید!
به دلیل وجود اختلاف فشار هوا، صعود و فرود هواپیما با بادگرفتگی گوش همراه است. رفع این مشکل در بزرگسالان با جویدن آدامس یا مکیدن یک آبنبات انجام می‌شود اما برای حل این مشکل در نوزادان بهترین کار آن است که در این لحظات از پرواز به او شیر بدهید و یا پستانک در دهان او بگذارید. رعایت این نکته بسیار ضروری و مهم است چرا که بافت میانی گوش نوزادان در آن سنین هنوز کامل نشده و کمترین فشار می‌تواند آسیب جدی به آن وارد کند.

 

شیردادن به نوزاد هنگام پرواز هواپیما

 

۶- مراقب خودتان باشی!
حتما کمربند ایمنی‌تان را ببندید و انجام این کار را هرگز فراموش نکنید. در صورت عدم انجام این کار خدایی ناکرده ممکن است در تکان‌های هوایی تعادل‌تان به هم بخورد و فرزندتان از دستتان بیفتد و حتما حتما به یاد داشته باشید که از نوشیدن، نوشیدنی‌های گرم مثل چای و قهوه و نسکافه، هنگامیکه فرزندتان در آغوش یا کنارتان هست پرهیز کنید. چرا که چاله‌های هوایی نمی‌دانند شما مشغول چه کاری هستید.

 

کمربند والدین و کریر نوزاد در هواپیما

 

 

۷- آغوشی گرم برای نوزادتان داشته باشید!    
در طول پرواز با نوزادتان شاید هیچ چیز برایتان لذت بخش‌تر از آن نباشد که او زمان زیادی از این پرواز را در خواب بگذراند. و شاید برای او نیز در این پرواز هیچ چیز لذت‌بخش‌تر از یک خواب عمیق و طولانی نباشد. خوابی در میان ابرها و آسمان. پس آغوشی گرم برای او داشته باشید و برای این کار حتما سعی کنید کریری به کمر خود ببندید و کنار گوش فرزندتان به آرامی لالایی بخوانید. تا هم او را به لذت خوابیدن برسانید و هم خودتان از پروازتان لذت ببرید.

 

کریر مخصوص خواب کودک در هواپیما

۰۱ شهریور ۱۳۹۶

نظرات کاربران