۲۲ نکته برای سفر آسان و راحت با کودکان

سفر با کودکان
۲۲ نکته برای سفر آسان و راحت با کودکان

سفر به همراه کودکان شاید یکی از ترسناک‌ترین تصوراتی است که والدین همواره با خود دارند. تعداد زیادی از والدین پس از فرزندآوری تا مدت‌ها برنامه‌ی سفرهای خود را کنار می‌گذارند و یا اگر تصمیم به سفر بگیرند، ترجیح می‌دهند فرزندان خود را به دوستان و اقوام بسپارند و در نبود فرزندشان یک سفر کوتاهِ پر از استرس و نگرانی را تجربه کنند. این تصور رایج اما تصور غلطی است و از بین می‌رود اگر و تنها اگر به برخی نکات ساده توجه شود. نکاتی که رعایت‌شان می‌تواند سفر با کودکان را به یکی از لذت‌بخش‌ترین و پرآرامش‌ترین سفرهای زندگی‌ والدین تبدیل کند.

 

خانواده

 

به همراه غذا به کودکان سفر هم بدهید!
سفر حس کنجکاوی،‌احساس استقلال، انعطاف پذیری و روحیه‌ی برون‌گرایی کودک را رشد می‌دهد. خیلی ساده می‌توانید تفاوت کودکان را با هم ببینید، کودکانی که با والدین خود به سفر می‌روند، نسبت به هم سالان خود باتجربه‌تر می‌شوند و احساس اعتماد به نفس بیشتری دارند. جالب است بدانید حتی نوزادانی که تنها چند ماه از عمرشان گذشته است وقتی در فرآیند سفر با والدین‌شان قرار می‌گیرند، خوابشان عمیق‌تر و طولانی‌تر می‌شود، شیر بیشتری می‌خورند و نسبت به قبل از سفر، خوشحال‌تر و خندان‌تر هستند.

 

کودک در آغوش مادر

 

اما واقعا پیش از سفر با کودکان باید در خود وزندگی تغییرات کوچکی انجام دهید و سپس خیلی ساده سفر خوب و خوشی را تجربه کنید:


سطح توقعات خود از سفر را پایین بیاورید
حضور کودکان در سفر کمی محدودیت برای شما ایجاد می‌کند و شکل جدیدی به سفرتان می‌بخشد. شکلی که حتما با سفرهای بدون حضور آنها متفاوت است. بنابراین باید پیش‌فرض‌های ذهنیتان نسبت به سفر را دور بریزید و شکل جدیدی از سفر را تجربه کنید. شکلی که اگر امتحانش کنید شاید نه تنها بد نباشد بلکه خیلی خوشایندتان هم واقع شود. درست است که اگر با کودکان خود به مسافرت نمی‌آمدید می‌توانستید به اغلب جاهایی که در یک سفر در نظر داشتید بروید و زمانتان را برای هر کار که دوست داشتید صرف کنید. برای مثال ساعت‌ها خودتان را مشغول خرید و گشتن در بازارها کنید اما در نظر داشته باشید آرامش و لذتی که از حضور فرزندتان در سفر می‌برید به هیچ عنوان قابل مقایسه با نگرانی‌ها و استرس عدم حضور آنها در سفر نیست.

 

خانواده در سفر


قبل از سفر برنامه‌ریزی دقیقی کنید
بیشترین برنامه‌ریزی را قبل از سفر داشته باشید تا در حین سفر کمتر با مسائل جدید و ناشناخته رو‌به‌رو شوید. حتما محل اقامت‌تان را قبل از سفر مشخص کنید، حتما قبل از شروع سفر بدانید قرار است از چه مکان‌هایی بازدید کنید و حتما در انتخاب‌هایتان کودکان‌تان و علایق آنها را نیز در نظر بگیرید.

 

کودک در سفر
 

برای کودکتان خاطره‌‌ی تکرارنشدنی بسازید!

حالا که خود را برای سفر آماده کردید و در حال برنامه‌ریزی برای بهترین تجربه هستید، فراموش نکنید که تازه وارد مرحله جدیدی از زندگی شدید و برای سفر بهتر با کودکتان باید این نکات را رعایت کنید:

۱- برای آنکه کودک‌تان آمادگی سفرهای بلند مدت را پیدا کند حتما آخر هفته‌ها به مسافرت‌های کوتاه مدت در اطراف محل زندگی‌تان بروید.

۲- برای سفر مکانی را انتخاب کنید که شرایط اقلیمی‌اش زیاد با جایی که در آن زندگی می‌کنید متفاوت نباشد.

۳- برای محل اسکان‌تان به جای هتل‌های لوکس بهتر است بروید سراغ هتل آپارتمان‌ها تا با خیال راحت با شیطنت‌های احتمالی فرزندتان شاد شوید.

 

کودک به همراه والدین در هتل

 

۴- قبل از سفر به پزشک کودک‌تان مراجعه کنید تا از سلامت او مطمئن شوید و حتما او را در جریان سفر و خصوصیات مقصد قرار دهید.

۵- حتما با خودتان کالسکه‌ی سبک ببرید و نگران دست و پا گیر بودن این وسیله نباشید. چرا که این وسیله کاربردهای گوناگون دارد که در سفر بسیار راه‌گشا است.

۶- تا می‌توانید برای کودکتان در سفر لباس‌های تیره بردارید. لباس‌های روشن زودتر کثیف می‌شوند، لکه‌هایشان به راحتی پاک نمی‌شوند و برایتان دردسر درست می‌کنند.

 

کودک در کالسکه

 

۷- برای خودتان حتما چند دست لباس بردارید. زیرا ممکن است کودک‌تان لباس‌های شما را هم کثیف کند.

۸- حتما داروهای پرکاربرد مانند داروی ضد تهوع، ضد حساسیت، ضد تب، پمادها و لوسیون‌های مربوط به گزش حشرات را همراه خودتان بردارید.

۹- اگر کودک‌تان به پوشاک یا شیر خشک خاصی عادت دارد حتما به مقدار کافی از آنها همراه خودتان بردارید. زیرا ممکن است نتوانید در جایی که سفر می‌کنید مارک مورد نظر خود از آن محصول را پیدا کنید.

 

وسایل کودک

۱۰- وسایل بهداشتی مانند دستمال کاغذی، پنبه، دستمال مرطوب و ژل‌های ضد عفونی کننده را فراموش نکنید.

۱۱- اگر کودک‌تان را تازه از شیر و یا پوشک گرفته‌اید، زمان سفرتان را 2 یا 3 ماه به تأخیر بیندازید.

۱۲- اسباب بازی و یا هر وسیله‌ی مورد علاقه‌ی کودک‌تان مانند دی وی دی‌های کارتون، دفتر نقاشی و به طور کلی هر وسیله‌ای که می‌تواند برای مدتی او را سرگرم نگه دارد را با خود به همراه ببرید.

۱۳- اگر کودک‌تان بالای 3 یا 4 سال دارد حتما درباره‌ی سفر و مکانی که می‌خواهید به آنجا بروید با او صحبت کنید و نظرش را بخواهید.

 

کودک و مادر

 

۱۴- حتما یک عکس جدید از کودک‌تان به همراه داشته باشید تا خدایی ناکرده در صورت گم شدن او به مسئولین مربوطه ارائه دهید و حتما اسم و مشخصات (آدرس هتل، شماره‌ی تماس و...) خود را در برگه‌ای بنویسید و آن را در لباس کودک‌تان بگذارید.

۱۵- اگر با هواپیما سفر می‌کنید زمانی که هواپیما دارد صعود می‌کند و یا می‌خواهد فرود بیاید برای آنکه کودک‌تان دچار گوش درد نشود به او شیر بدهید یا شیشه‌ی آب در دهان او بگذارید. البته اگر فرزندتان بالای 3 یا 4 سال سن دارد این امر با گذاشتن پنبه در گوش و مکیدن شکلات، بدون دردسر رفع می‌شود.

 

کودک و نوشیدنی

 

۱۶- نوشیدنی‌های خنک مانند آب و آبمیوه در کیف‌تان به همراه داشته باشید و در طول سفر به کودک‌تان نوشیدنی بدهید تا دچار کم آبی نشوند. در حد امکان از شیشه شیر یا لیوان‌های نی‌دار استفاده کنید.

۱۷- برنامه‌ی خواب و خوراک مشخصی برای کودک‌تان در نظر داشته باشید و تا حدی که امکان دارد از خسته کردن او بپرهیزید.

۱۸- اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید از سالم بودن صندلی کودک مطمئن شوید و صندلی کودک را در طرفی از ماشین قرار دهید که در معرض نور خورشید نباشد و یا از پرده‌های محافظ نور آفتاب استفاده کنید.

۱۹- اگر با کشتی قصد سفر دارید سعی کنید کابین‌های وسط کشتی را رزرو کنید. این کابین‌ها نسبت به کابین‌های ابتدایی و انتهایی کشتی تکان‌های کمتری دارند و احتمال دریا زدگی شما یا فرزندتان را کم می‌کند.

 

کودک در سفر دریایی

 

۲۰- مراقب مسائل بهداشتی فرزندتان باشید تا مریض نشود و اگر خدایی ناکرده مریض شد، آرامش خودتان را حفظ کنید و سعی کنید با لغو کردن برنامه‌ها‌ی یک روزتان در سفر به او استراحت کامل بدهید تا هرچه سریعتر حالش خوب شود.

۲۱- به علایق و سلایق فرزندتان در بازدید از مکان‌های مختلف احترام بگذارید و سعی کنید او را با فرهنگ‌های مختلف آشنا کنید.

۲۲- حس کنجکاوی کودک‌تان را تحریک کنید و به آن پاسخ بدهید. او را به بازدید از مکان‌های جدید ببرید و اجازه بدهید با محیط، اشیاء و آدم‌های پیرامونش ارتباط برقرار کند.

 

 

کودک

 

نکاتی که گفته شد شاید در نگاه اول به چشم نیاید اما رعایت‌شان سفر را به کام شما و کودکتان شیرین می‌کند و برای همیشه از سفر خاطره‌ای دلچسب در ذهن‌تان به یادگار می‌گذارد.

خب حالا که خوب همه‌ی این موراد را به خاطر سپردید سعی کنید از لحظه لحظه‌ی سفرتان لذت ببرید.

 

خانواده در سفر

۲۴ مرداد ۱۳۹۶

نظرات کاربران