اگر با کودکان خود قصد سفر دارید، به نکات زیر توجه کنید!

سفر با کودکان
اگر با کودکان خود قصد سفر دارید، به نکات زیر توجه کنید!

سفر با خردسالان می‌تواند از لذت‌بخش‌ترین خاطرات تا سرسام‌آورترین روز‌ها متغیر باشد. شاید با خود فکر می‌کنید که این به رفتار آن روزهای کودکتان بستگی دارد، اما در واقع بیشتر بازخوردی که از بچه می‌بینید از رفتار شما با او سرچشمه می‌گیرد. در این مطلب چند نکته جالب در مورد رفتار و برنامه‌ریزی‌های سفر با خردسالان را برایتان فهرست کردیم:


وقت آزاد
مهم‌‌ترین موضوع در رفتار با کودکان، داشتن وقت آزاد در سفر است. پس نباید همه چیز را به لحظه آخر موکول کنید. برای رفتن از نقطه یک به دو، رسیدن به فرودگاه و ... همیشه نیم‌ساعت یا حتی بیشتر، از قبل حرکت کنید.

 

خانواده در فرودگاه


 
همه چیز را از قبل رزرو کنید
یکی از اشتباهات رایج در سفر با کودکان، رزرو نکردن بلیط یا هتل است. وقتی بزرگسال باشید، برایتان اهمیتی ندارد که چندین ساعت منتظر بلیط بمانید اما قیمت پایین‌تری نصیبتان شود، اما این مسئله برای کودکان عذاب‌آور است.

 

کودک کلافه در سفر
 


نگذارید کودکان ساک ببندند
صد در صد پیشنهاد می‌شود که کودکان را در روند بستن کوله‌پشتی همراهی کنید اما به هیچ وجه نگذارید که آن‌ها کل کار را به دست بگیرند. اگر این کار کنید نهایتا با یک کوله پشتی پر از عروسک و اسباب‌بازی و کتاب رنگ‌آمیزی مواجه می‌شوید که سنگین و ناکارآمد خواهد بود.

 

ساک کودک در سفر

 

 

چند ایده ساده برای جمع کردن ساک کودک:
* از چند روز قبل لیستی تهیه کنید تا چیزی را فراموش نکنید
* بر اساس روزهایی که در آنجا هستید چند ست آماده را در پلاستیک‌های زیپ‌دار بگذارید تا در شروع هر روز لباسی که قصد استفاده دارید مشخص باشد
* برای انتخاب لباس‌ها و وسایلی که همراه می‌برید نظر خود کودک را نیز جویا شوید. با اینکار جلوی بداخلاقی‌های او در آینده را می‌گیرید
* تمامی مراحل کار بستن را با او انجام دهید و دلیل جمع نکردن بعضی وسایل را به او توضیح دهید
* اگر به مسافتی طولانی می‌روید به جای حمل وسایل ارزان‌قیمت، آن‌ها را در محل خریداری کنید


مرور مسیر و برنامه‌های سفر
وقتی کودکی با خود همراه می‌برید باید برای همه چیز آماده باشید. به همین خاطر تمام ایده‌هایی که ممکن است در شهر مورد نظر داشته باشید را از قبل مرور و سعی کنید از برنامه‌ی از پیش تعیین شده خارج نشوید. اگر به جنگل می‌روید کرم‌های ضد خارش و وسایل کمک‌های اولیه ببرید، اگر به دریا می‌روید کرم‌ ضد آفتاب را فراموش نکنید و ... . برای همه چیز از قبل برنامه‌ریزی کنید.


دوربین عکاسی
با توجه به اینکه حالا دیگر از فیلم و چاپ خبری نیست و اگر فرزند شما چند سالی داشت، یک دوربین به دست او دهید. با اینکار هم او را تشویق به درک بهتر اطراف کرده‌اید و هم او را سرگرم ساخته‌اید. احتمالا اگر برای اولین بار دوربینی به دست فرزند سه یا چهار ساله خود دادید، از نتایجش شگفت‌زده خواهید شد.

 

 

کودک و دوربین‌عکاسی

 

اپلیکیشن‌ها را فراموش نکنید
خوشبختانه این روزها دیگر نیازی نیست کوله‌باری از اسباب‌بازی همراه خود به این سو و آن سوی دنیا ببرید. الان بازی‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی هستند که به وسیله موبایل می‌توانند فرزندان شما را تا مدت‌ها سرگرم سازند. پس در نصب بازی‌های متنوع و موزیک‌های شاد کودکانه خساست به خرج ندهید.

 

بازی‌های کامپیوتری مخصوص کودک

 

 

محلی‌ها همه چیز را می‌‌دانند
هر چقدر هم که در اینترنت چرخیده باشید، محلی‌های بهتر از شما همه چیز را می‌دانند. مخصوصا وقتی پای بچه و تفریح به میان می‌آید، حتما در هتل از چند نفر در مورد مکان‌هایی که می‌توانید بچه‌ها را به گردش ببرید سوال کنید.

 

از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید
شاید برای شما سفر با ماشین شخصی در جاده‌های خلوت لذت‌بخش باشد، اما اگر سفرتان مصافت زیادی را شامل می‌شود، حتما از هواپیما یا قطار استفاده کنید. کودکان از فضاهای شلوغ و آدم‌های جدید استقبال می‌کنند و در سطح برخورد اجتماعی آن‌ها در سال‌های آینده تاثیرگذار خواهد بود.

 

استفاده از GPS
در حال حاضر تجهیزات زیادی در بازار وجود دارند که به وسیله آن‌ها می‌توانید کودک خود را (اگر در سالن‌های شلوغ گم کردید) به راحتی از طریق موبایل پیدا کنید. این تجهیزات که هم از طریق GPS و از هم طریق اتصال WiFi محل دقیق بچه را برای شما مشخص می‌کنند تا به هیچ وجه اتفاق ناخوشایندی برای دلبندتان رخ ندهد.

 

بازی‌های خانوادگی
شاید عجیب به نظر بیاید اما بازی‌های ساده‌ی کلامی یا صفحه‌ای که همه‌ی اعضای خانواده در آن شرکت دارند یکی از واجبات سفر است. مخصوصا وقتی با تاخیر مواجه می‌شوید یا در مسیرهای طولانی مجبور به استراحت خواهید شد و یا حتی زمان رانندگی در جاده‌های کم جذابیت.

 

از شیرینی‌جات دوری کنید
شاید فرستادن بچه‌ها دنبال آب‌نبات یا شکلات راحت‌ترین راه به نظر بیاید، اما در سفرهای طولانی و انجام فعالیت‌های مختلف در نهایت ممکن است مریضی برایشان داشته باشد. بهترین راه‌کار درست کردن تغذیه‌های آماده و گذاشتن در ساک شخصی است.
 
داستان سفر
اگر فرزند شما خواندن و نوشتن یاد گرفته، حتما او را تشویق به نوشتن سفرنامه کنید. نوشتن درمورد مناطقی که می‌روید، غذاهایی که می‌خورید، راهی که در آن پای می‌گذارید و هر چیز دیگری ، جدا از اینکه خاطره‌ای فراموش نشدنی برای او به جا می‌گذارد، از بسیاری جهات برای رشد هوشی و استعداد‌های مختلف تاثیر گذار است.

 

سفرنامه‌نویسی کودک

 

 

شماره‌های مهم
اگر در مراکز شلوغ مسافرت می‌کنید، به هیچ وجه فراموش نکنید که شماره‌ی خود و همسرتان را نوشته و به دور دست او بندازید. با تمام تکنولوژی‌هایی که هستند و در مطلب هم ذکر شده، این موثرترین راه ممکن خواهد بود.
 
فرزندان بزرگ‌تر
و آخرین نکته شاید کم‌تر به خردسالان مربوط باشد اما فراموش نکنید که فرزندان بزرگ‌تر خود را در مدیریت کودکان دخیل کنید. سفر بهترین فرصت برای شماست که به آن‌ها درس مسئولیت‌پذیری دهید.

 

نوجوان در سفر

۰۵ شهریور ۱۳۹۶

نظرات کاربران