۱۰ غار شگفت‌انگیز دنیا را بشناسید

سرگرمی و تفریح‌ها
 ۱۰ غار شگفت‌انگیز دنیا را بشناسید

غارها برای ما تداعی کننده‌ی جاهایی تنگ و تاریک با خفاش و جانوران بدذات است. اما واقعیت این است که غارهای زیبایی در سراسر دنیا وجود دارند که زیبایی آن‌ها کمی از مناظر طبیعی روی سطح ندارد و سالانه میلیون‌ها توریست را به خود جذب می‌کنند. در این پست نگاهی می‌اندازیم به ده مورد از برترینِ آن‌ها.
 
۱- غار کریستال‌ها، Chihuahua، مکزیک

 

غار کریستال‌ها

 

برای اولین بار که به عکس‌های غار کریستال نگاه می‌اندازید، فکر می‌کنید به لوکیشن فیلم‌های هالیودی چشم دوخته‌اید! کریستال‌های بزرگی که سر تا سر این غارها را پر کرده‌اند. این دو غار کنار هم سال ۲۰۰۰ زیر معدن سرب کشف شدند و با توجه به ۹۹ درصد رطوبت و دمای بالا مکانی بسیار مناسب برای ایجاد این کریستال‌ها محسوب می‌شوند.

 ۲-غار مرمرین، Patagonia، شیلی

 

غار مرمرین

 

غارهای این‌چنینی در دنیا وجود دارند، اما این غار زیباترین در نوع خود است. در واقع اگر به تاج محل رفته‌اید و از مرمرهای به کار رفته در آن‌جا شگفت‌زده شده‌اید، باید نگاهی به این غار بیاندازید، چون میزان مرمر موجود در آن خیلی بیشتر از تاج محل است! این زیبایی با برکه‌ای که در وسط آن وجود دارد دو چندان می‌شود و انعکاس مرمرها در آب منظره‌ای خیره‌کننده را پدید می‌آورد. مسیر رسیدن به این محل کمی سخت است و بعد برای دیدن غار باید سوار قایق شوید، اما دیدن این مرمرهای ۶ هزار ساله به طی این مسافت می‌ارزد.
 
۳-غارهای یخی Skaftafell، ایسلند

 

غارهای یخی

 

این غارها مکانی ایده‌آل و بلکه رویایی برای عکاسان محسوب می‌شود. این مکان که در کنار تالاب یخ‌زده Svínafellsjökull (بزرگترین تالاب یخ‌زده اروپا) واقع شده است و منظره آن به نوعی است که انگار در دنیایی واژگون زیر سقفی از آب قدم می‌زنید. اولین بار که وارد این غار می‌شوید ممکن است صدای ترک‌هایی که در اطراف می‌شنوید شما را نگران کند، اما جای هیچ نگرانی نیست، قرن‌هاست این غار به همین شکل پابرجا بوده است.

 

 ۴- غار هزاران بودا، Gansu، چین

 

غار هزاران بودا

 

در میان جاده ابریشم غار هزاران بودا یکی از نگین‌های برجسته تاریخ چین محسوب می‌شود و بر خلاف دیگر غارهایی که تا اینجا از آن‌ها اسم بردیم، نه به خاطر هنر طبیعت بلکه به دست هنرمندان بودایی پدید آمده است. این غارها که میزبان بیش از ۴۰۰ حکاکی مذهب بوداییسم به همراه صدها نقاشی و مجسمه است، یکی از پربازدیدترین مناطق توریستی چین بعد از دیوار بزرگ محسوب می‌شود.
 
۵- غار آبی فینگال، Staffa، اسکاتلند

 

غار آبی فینگال

 

وقتی به این غار نگاه می‌کنید، به نظر می‌رسد این مکان به دست مردمان کهن تراشیده شده، اما در واقع فینگال که در جزیره‌ای غیر قابل سکونت و آتش‌فشانی به وجود آمده‌است، از لایه‌های گدازه‌های آتش‌فشان روی هم شکل گرفته و به این صورت در آمده. یکی از دیدنی‌ترین غارهای دنیا که هر ساله بسیاری برای دیدنش می‌روند و با ظاهر زمختش وصف‌های شاعرانه‌ای از آن شده است. این گفته‌های شاعرانه از این رو برای فینگال به کار می‌روند که اصوات در آن به واسطه شکل برش‌های داخلی‌اش پژواکی عجیب به خود می‌گیرند.
 
۶- غار آبی، Capri، ایتالیا

 

غار آبی کاپری

 

 منظور از غار آبی در اسم این غار رنگ آبی است و آن هم همانطور که در عکس می‌بینید به خاطر رنگ منحصر به فرد آبی است که در این غار زیبا جریان دارد. دلیل این رنگ زیبا ورود نور خورشید از دو دهانه کوچک به آب‌ شفاف درون غار است. دسترسی به این غار که دهانه بسیار کوچکی دارد فقط از طریق دریا میسر است و قایق‌های کوچک با گرفتن هزینه‌ای نه چندان زیاد شما را به دیدن آن می‌برند.

۷-غار یخی Eisriesenwelt، اتریش

 

غار یخی اتریش

 

هر جایی از رشته‌ کوه‌های آلپ شگفتی خود را دارد اما این غار یخی چیز دیگری است. مهم نیست چه فصلی به آن وارد شوید، اینجا همیشه زمستان است و بزرگ‌ترین غار یخی جهان همیشه مملو از تکه‌های بزرگ یخ که همچون موج از صخره‌ها بیرون زده‌اند، منتظر ورود گردشگرانند. این غار چیزی حدود ۴۲ کیلومتر طول دارد و در بخش‌های زیادی از آن برای سهولت در رفت و آمد، مکان‌هایی ساخته شده است. در این ۴۲ کیلومتر می‌توان به جرات گفت که کم‌تر جایی شبیه به نقطه‌ای دیگر است. در بخشی از غار  سقفی پوشیده از یخ می‌بینید و در سالنی بزرگ همه چیز از یخ درست شده است.
 
۸- پارک ملی غارهای Carlsbad، New Mexico، آمریکا

 

پارک ملی غارهای آمریکا

 

این غار با بیش از ۴۱ میلیون بازدید در سال، یکی از پربازدیدترین غارهای جهان محسوب می‌شود. این غار با سالن‌های بزرگی که سراسر آن را سنگ‌های آهکی پوشانده، منظره‌ای خاص و بعضا ترسناک طبیعی پدید می‌آورد. این غار به خودی خود زیبایی‌های بصری فوق‌العاده‌ای دارد اما مسوولان پارک ملی برنامه‌های تفریحی بسیاری برای این مکان در نظر گرفته‌اند که می‌تواند جذابیت‌های گردش در آن را دو چندان کند.
 
۹- غار لاسکو، Dordogne، فرانسه

 

غار لاسکو

 

قبل از زیگورات‌ها و استون هنج، نقاشی‌های غار لاسکو بودند که نبوغ انسان‌ها را در زمان خود ثبت کرده‌اند. این غار که از مهم‌ترین میراث جهانی محسوب می‌شود، میزبان بیش از ۲۰۰۰ نقاشی دیواری متعلق به حداقل ۱۵ هزار سال قبل است. این نقاشی‌ها بیشتر حول محور شکار و انسان‌های آن زمان می‌چرخند و نبوغ به کار رفته در آن‌ها استفاده از پستی‌بلندی‌های دیوار برای رسم برجستگی بدن حیوانات است. به همین واسطه سالانه میلیون‌ها گردشگر برای دیدن این میراث باستانی به فرانسه سفر می‌کنند.
 
۱۰- غار کرم‌های شب‌تاب وایتامو، نیوزلند

 

غار کرم‌های شب‌تاب

 

و در نهایت می‌رسیم به یکی از زیباترین و خاص‌ترین غارهای دنیا. کرم‌های شب‌تابی که در این غار زندگی می‌کنند تنها در این مکان پیدا می‌شوند و اندازه آن‌ها از یک پشه معمولی بزرگ‌تر نیست و وقتی که از رود زیر آن‌ها گذر می‌کنید انگار درون غار به آسمانی پر ستاره نگاه می‌اندازید. این مکان به صورت مرتب و با وسواس خاصی توسط دانشمندان ارزیابی می‌شود و در هر مرحله از سال تنها تعداد محدودی اجازه ورود به آن را پیدا می‌کنند.

۰۴ شهریور ۱۳۹۶

نظرات کاربران