زیباترین پارک‌های ملی جهان را بشناسید

سرگرمی و تفریح‌ها
زیباترین پارک‌های ملی جهان را بشناسید

پارک‌های ملی زیادی در دهه‌های اخیر در کشورهای مختلف دنیا ثبت شده‌اند اما جاهایی که در مقاله‌ی امروزمان به سراغشان رفته‌ایم، از زیباترین‌ها هستند. جاهایی که هم پوشش گیاهی منحصر به فردی دارند و هم مامنی برای جانوران متفاوت خواهند بود. اگر به هر نحوی در طول سفرهایتان، فرصت رفتن به یکی از این پارک‌های ملی را داشتید، شک نکرده و حتما از این فرصت استفاده کنید.

 

پارک ملی اولورا کاتا جوتا (Uluru-Kata Tjuta) ، استرالیا

مهم‌ترین ویژگی این پارک ملی که یکی از میراث جهانی یونسکو نیز به حساب می‌آید، صخره‌ای بزرگ به  رنگ قرمز تند است که همچون نمادی مشخص در میان دشتی بزرگ و مسطح خود نمایی می‌کند. این مونولیت در مناطق شمالی استرالیا واقع شده و برای بومیان استرالیایی این منطقه، مکانی مقدس به حساب می‌آید. جالب است بدانید که نشانه‌هایی از حضور انسان‌ها در این صخره وجود دارد که پیشینه‌ی آن به بیش از ۱۰ هزار سال پیش می‌رسد. اقامتگاه‌های خاصی در این منطقه وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به Longitude 131° اشاره کرد که برای ماندن در فضای پارک ملی، بسیار مناسبند.

 

پربازدیدترین شهرهای اروپا را بشناسید

پارک ملی یوسیمیتی (Yosemite)، آمریکا

یوسیمیتی چشم‌نوازترین پارک ملی آمریکاست که در کوهستان سیرا نوادا در کالیفرنیا واقع شده است و یکی از زیباترین نقاط آن، آبشار پلکانی دیدنی‌اش است. نکات جالبی در مورد این مکان وجود دارد. برای مثال یوسیمیتی اولین پارک ملی در آمریکاست که در سال ۱۸۹۰ میلادی تاسیس شده و شما در فضای بی‌نظیرش می‌وانید بیش از ۲۰۰ گونه‌ی گیاهی و جانوری مختلف را ببینید که از مهم‌ترین آن‌ها خرس‌های قهوه‌ای خاصی است که بومی این منطقه هستند.

پارک ملی سینکو تره (Cinque Terre)، ایتالیا

نمی‌شود در مورد پارک‌های ملی زیبا -مخصوصا در اروپا- صحبتی به میان بیاید و ما از سینکو تره چیزی نگوییم. این پارک ملی ساحلی با مناطق صخره‌ای بی‌نظیر خود، بدون شک از زیباترین نقاط روی این کره‌ی خاکی به حساب می‌آید. این مکان از سال ۱۹۹۰ به عنوان یک منطقه محافظت شده در نظر گرفته شده و جدا از دهکده‌ی معروفش، چندین مسیر پیاده روی عالی به مراکز مرتفع دارد که از آن بالا می‌توانید مناظر فوق‌العاده زیبایی از این پارک ملی را تماشا کنید.

 

معرفی جالب‌ترین موزه‌های آسیا

پارک ملی فوجی هاکونه ایزو (Fuji Hakone Izu)، ژاپن

این پارک ملی در واقع بخش بزرگی از کوه فوجی است که درست در کوه پایه یک آتشفشان فعال واقع شده و از جمله مناطق بسیار پرطرفدار گردشگرپذیر در ژاپن به حساب می‌آید. این محل جدا از زیبایی‌های باورنکردنی طبیعی، چندین چشمه‌ی آب گرم دارد که خود دلیلی برای جذب توریست‌ها به این محل است. برای رفتن به این پارک ملی می‌توانید از قطارهایی که از توکیو حرکت می‌کنند استفاده کرده و در عرض دو ساعت به آن‌جا برسید. کوه‌های هاکونه، شبه جزیره ایزو و جزایر ایزو بخشی از این پارک ملی هستند که نقاط دیدنی همچون دریاچه تانوکی، پنج دریاچه فوجی، جنگل آئوکیگاهارا، آبشار شیرایتو، تالاب کودانوکی و دریاچه آشینو را در خود جای داده‌اند.

پارک ملی جاسپر (Jasper)، کانادا

پارک ملی در رشته کوه راکی واقع شده و اگر چه خیلی‌ها به خاطر وجود دریاچه آبی و زیبای لوییس به خواهر کوچک‌تر این پارک ملی، بنف (Banff) می‌روند اما پارک ملی جاسپر بزرگ‌تر و از نظر جانوری و گیاهی، بسیار متنوع‌تر از آن‌جاست و انبوهی از جاذبه‌های گردشگری را در خود دارد. این مکان نزدیک به ۱۱ هزار کیلومتر مربع وسعت داشته که شامل بخش‌های جنگلی فوق‌العاده دیدنی، چشمه‌های آب گرم، رودخانه‌های بزرگ، یخچال‌های طبیعی، آبشارهای متعدد و خیلی دیدنی‌های طبیعی دیگر می‌شود.

پارک ملی تورس دل پاین (Torres del Paine)، شیلی

پارک ملی تورس دل پاین در سال ۲۰۱۸ به عنون یکی از شگفتی‌های طبیعی در جهان شناخته شده و در کوهی به همین نام واقع شده است. کافی است به تصاویر این پارک ملی نگاهی بندازید تا ببینید چرا از این مکان به عنوان یکی از زیباترین نقاط جهان نام برده می‌شود. خیلی از طبیعت گردان و آن‌هایی که اهل ماجراجویی هستند، به سراغ "مسیر آخر دنیا" رفته و از آن‌جا به بعد از جاهای مختلفی همچون دریاچه‌ها، رودخانه‌‌ها و خیلی چیزهای دیگری که در این بهشت کوچک وجود دارد، می‌‌توانند بازدید به عمل آورند. جالب است بدانید که در کنار تنوع جانوری بسیار زیاد که شامل گونه‌های منحصر به فرد و در خطر انقراض نیز هستند، بیش از ۱۰۰ نوع پرنده در این پارک ملی زندگی می‌کنند.

 

۱۰ محل زیبای پاییزی در دنیا را بشناسید

منطقه محافظت شده وادی رم (Wadi Rum)، اردن

مردم محلی به این مکان لقب "دره ماه" را داده‌اند. جایی که به وضوح با دیگر پارک‌های ملی که تا این‌جا در موردشان گفتیم متفاوت است و منطقه‌ای صحرایی بوده که حدود ۱۰۰ کیلومتر از شهر باستانی پترا فاصله دارد. این صحرا به قدری زیبا و سورئال بوده و خیلی‌ها آن را به مریخ تشبیه می‌کنند که تا حالا چندین فیلم مهم در این محل فیلم‌برداری شده که از جمله آن‌ها می‌توان به The Martian و The Last Days on Mar اشاره کرد. شما هم می‌توانید به صورت سافاری‌های یک روزه به این محل بروید و هم در اقامتگاه‌های خاصی که در خود پارک ملی ساخته شده اقامت داشته باشید. Sun City Camp و حباب‌های اقامتی‌اش، از جمله گزینه‌های عالی برای اقامت در وادی رم خواهد بود.

پارک ملی گویلین و رودخانه لیجیان (Guilin and Lijiang River)، چین

در تور چین، شما می‌توانید به نقاط زیبایی بروید که نمونه‌اش را در هیچ کجای جهان پیدا نخواهید کرد. از دیوار بزرگ تا کوه‌های سر به فلک کشیده، جاذبه‌های گردشگری متعددی در پر جمعیت‌ترین کشور جهان وجود دارد. با این حال تصویر رویایی رودخانه لیجیا و استان گویلین، چیزی نیست که به سادگی بتوان از کنارش گذشت. منظره‌ای که نقاش‌های بزرگ چین آن را از هزاران سال قبل تا الان در تابلوهای خود کشیده و شاعران در نوشته‌هایشان از آن یاد کرده‌اند. دیدنی‌های پارک ملی گویلین و رودخانه لیجیان آنقدر زیاد است که به هیچ وجه نمی‌توان حتی گوشه‌ای از آن‌ها را در حد یک بند بیان کرد. کافی است در سفر به چین، سوار قایق شده و در رودخانه پیش بروید و از این جلوه‌ی بی‌نظیر طبیعت لذت ببرید.

 

معرفی ۷ کتابخانه‌ی حیرت‌انگیز در جهان

پارک ملی گالاپاگوس (Galápagos)، اکوادور

این مکان از جمله پارک‌های ملی قدیمی در منطقه بوده که از سال ۱۹۵۹ به عنوان یک منطقه محافظت شده عمل می‌کند. محلی که از نظر تنوع جانوری واقعا معرکه بوده و شما در یک پوشش گیاهی حیرت انگیز، حیوانات و پرندگان مختلفی را می‌بینید که به زندگی مشغول هستند. پارک ملی گالاپاگوس بسیار معروف است و بخشی از این اقبال عمومی به کتاب "خاستگاه گونه‌ها" اثر چارلز داروین بر می‌گردد که بارها از این محل نام برده است. با این که پارک ملی گالاپاگوس بسیار بزرگ است اما تنها کم‌تر از ۳ درصد آن مسکونی بوده و بخش زیادی از آن کاملا دست نخورده باقی مانده است. ایگوانا، لاکپشت‌های بزرگ، انواع ماهی‌ها، شیرهای دریایی و خیلی جانوران آبی نیز در این پارک ملی زندگی می‌کنند.

پارک ملی کرنگورمز (Cairngorms)، اسکاتلند

در فصل‌های بهار و تابستان، یکی از بهترین جاهایی که برای دیدن در اسکاتلند می‌توانید انتخاب کنید، پارک ملی کرنگورمز است. جایی در ارتفاعات این کشور که بزرگ‌ترین پارک ملی در کل بریتانیا به حساب آمده و در مجموع از مساحت کشور لوکزامبورگ نیز بیشتر است. البته نباید فراموش کرد که این پارک ملی در ایام زمستان نیز سفید پوش و زیبا شده و در بالاترین نقاط خود، برای اسکی نیز تاسیساتی دارد. این منطقه‌ی فوق‌العاده زیبا به دلیل داشتن حیوانات جذابی همچون گوزن قرمز، گربه‌های وحشی اسکاتلندی و بسیاری دیگر از گونه‌ها، اهمیت بسیاری داشته و مسافران زیادی در طول سال از آن‌جا بازدید به عمل می‌آورند.

پارک ملی کائو سوک (Khao Sok)، تایلند

به طور کلی وقتی به تور تایلند می‌روید، نباید فراموش کنید که از مراکز طبیعی این کشور نیز دیدن کرده و خود را تنها به مرکز شهر و مراکز خرید بانکوک محدود نکنید. چندین پارک ملی فوق‌العاده زیبا در این کشور وجود دارد اما اگر بخواهیم از یکی از آن‌ها اسم ببریم، بدون شک باید به کائو سوک اشاره داشته باشیم که پهنه‌ی بزرگی از قدیمی‌ترین جنگل بارانی دنیا را در خود داشته و بیش از ۱۵۰۰ گونه بابمو مختلف و ۳۰۰ گونه پرنده در آن‌جا زندگی می‌کنند که بعضی از آن‌ها نادر هستند و تنها در همین جنگل‌ها دیده می‌شوند. اگر در سفر به تایلند سری به پارک ملی کائو سوک بزنید، می‌توانید از چندین آبشار بسیار زیبا و غارهای مخفی در این منطقه نیز دیدن نمایید.

 

معرفی برترین سواحل آسیا

پارک ملی کروگر (Kruger)، آفریقای جنوبی

یکی از دلایلی که خیلی‌ها به آفریقای جنوبی سفر می‌کنند، شرکت در سافاری‌های مختلف و لذت بردن از حیات وحش دیدنی این کشور است. حیات وحشی مملو از حیوانات مختلف و دیدنی‌های بسیار و یکی از بهترین موارد آن‌ها نیز بدون شک پارک ملی کروگر است که از ۱۴ منطقه مختلف و بسیار بزرگ ساخته شده و شما تنوع جانوری بی‌نظیری را در آن‌جا مشاهده خواهید کرد. سافاری‌های مختلفی در آن‌جا برگزار می‌شود و با توجه به راحتی بازدید از این محل، برای کسانی که تا حالا تجربه طبیعت گردی به این شکل را نداشته‌اند، شدیدا این محل پیشنهاد می‌شود. در بازدید از پارک ملی کروگر شما حیواناتی همچون شیرها، فیل‌ها، بوفالو‌ها، پلنگ‌ها و کرگردن را خواهید دید و می‌توانید از مناظر فوق‌العاده زیبای دشت‌های بزرگ این محل نیز دیدن کرده و از بودن در فضای خاص پارک ملی کروگر لذت ببرید.

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران