زیباترین سالن های اپرا در دنیا

سرگرمی و تفریح‌ها
زیباترین سالن های اپرا در دنیا

اپرا یکی از قدیمی‌ترین هنرهای نمایشی-موسیقیایی به حساب می‌آید و سالن‌های اجرای اپرای تاریخی متعددی در دنیا هستند که ده‌ها سال است، میزبان هنرمندان مختلف بوده‌‌اند. امروز در مقتدرسیر تابان، همراه ما باشید تا با هم مروری داشته باشیم بر زیباترین سالن های اپرا در دنیا و ببینیم هر کدام در کجای جهان قرار گرفته‌اند.

 

تالار بولشوی، روسیه

در تور روسیه به هر شهر بزرگی که بروید، یک سالن بزرگ اپرا پیدا خواهید کرد اما تالار بولشوی (The Bolshoi Theater) یکی از زیباترین سالن های اپرا در دنیا‌ بوده که در میدان سرخ قرار گرفته و ساخت آن به سال ۱۷۷۶ میلادی بر می‌گردد. البته این سالن چند بار آتش گرفته و آخرین نوسازی آن به سال ۱۸۵۲ بر می‌گردد و از آن پس تنها مرمت شده است. معماری این بنای شگفت انگیز در سبک نئوکلاسیک بوده و بالای سر در و ستون‌های باشکوهش، مجسمه آپولو سوار بر اسب دیده می‌شود. فضای داخالی این تئاتر بزرگ نیز دارای سقفی بلند و نقاشی‌های کلاسیک است و آثاری مهم در طول تاریخ در آن‌جا برگزار شده است. اگر به تور مسکو می‌روید و به اپرا و نمایش‌های موزیکال علاقه دارید، حتما تجربه یک شب حضور در این سالن باشکوه را از دست ندهید.

عکس: lemoniteur.fr

 

لا اسکالا، ایتالیا

تالار مجلل و با شکوه لا اسکالا (La scala) در سال ۱۷۷۸ در میلانِ ایتالا سالخته شده است. بسیاری از بزرگان تئاتر و اپرا در ایتالیا، آثار خود را تنها در این سالن به نمایش در می‌آوردند و حالا هم این مکان، میزبان بسیاری از اجراهای مهم اپرا محسوب می‌شود. فضای داخلی بسیار بزرگ و مجلل سالن لا اسکالا با رنگ قرمز و طلایی آذین شده و از بیرون نیز، بنایی مجلل و باشکوه به نظر می‌آید.

 

امن‌ترین و ناامن‌ترین خطوط هوایی دنیا

عکس: repubblica.it

 

تالار اپرا متروپولیتن، آمریکا

نیویورک مرکز تئاتر و اپرا در آمریکا به حساب می‌آید و بسیاری از سالن‌های اصلی و مهم این کشور در نیویورک واقع شده است. اما تالار اپرا متروپولیتن (Metropolitan Opera House)  که ساخت آن به سال ۱۸۸۳ برگشته و سپس در سال ۱۹۶۶ از جای قبلی به این جا نقل مکان پیدا کرد، در عین داشتن یک معماری مینیمالیستی و مدرن، از زیباترین سالن های اپرا در دنیا محسوب می‌شود. بعد از ورودی زیبا با نمای شیشه‌ای شما به داخل سالن می‌روید و دیگر چیزی از آن حالت مینیمالیستی باقی نمانده و فضای داخلی با شکوه تمام و جزییات فراوان ساخته شده است. تالار اپرا متروپولیتن از بزرگ‌ترین سالن‌های اپرا در آمریکا بوده و بدون شک، زیباترینِ همه‌ی آن‌ها به شمار می‌رود.

عکس: robsrolexchronicle.blogspot.com

 

کاخ گارنیه، فرانسه

کاخ گارنیه (Palais Garnier) یا اپرا گارنیه نه تنها از زیباترین سالن اپرای پاریس و فرانسه بلکه یکی از باشکوه‌ترین تالارهای اپرا در جهان است. هر چه از تجمل گرایی و زیبایی فضای داخلی کاخ گارنیه بگوییم کم است. بنایی که در سال ۱۸۵۸ در دوران ناپلئون سوم ساخته شده و قدم به قدم دارای یک اثر هنری، نقاشی سقفی، مجسمه‌های باشکوه و چهلچراغ‌هایی به رنگ طلا است. راحی این بنا الهام گرفته شده از تالارهای دوران باروک و معماری رومی و یونانی است و اگر چه حالا نام آن به اپرا ملی تغییر کرده اما هنوز هم همه آن را به اسم کاخ گارنیه می‌شناسند.  حتی اگر فرصت بازدید از داخل کاخ گرانیه را نداشتید، حتما در سفر به پاریس، از فضای بیرونی این کاخ دیدن کنید که نمای فوق‌العاده جذابی دارد و می‌توانید، عکس‌های ماندگاری در آن محل ثبت کنید.

 

زیباترین شهرهای متروکه جهان

عکس: frenchmoments.eu

 

تالار اپرا سیدنی، استرالیا

احتمالا، معروف‌ترین سالن اپرا در جهان، تالار اپرا سیدنی (Sydney Opera House) باشد. بنایی متفاوت و زیبا که یکی از نمادهای گردشگری در این کشور به حساب آمده و در نزدیکی بندرگاه سیدنی، خوش می‌درخشد. ساخت این بنا در سال ۱۹۷۳ به اتمام رسید و معمار دانمارکی‌اش نیز به خاطر طراحی‌اش، برنده‌ی چندین جایزه بین‌المللی شد. اما تا سال ۲۰۰۷ که سرگی پروکوفیف اپرای با شکوه "جنگ و صلح" را در آن‌جا به روی صحنه برد، هیچ اجرای عمومی در تالار اپرا سیدنی برگزار نشده بود. این سالن در حال حاضر یکی از میراث جهانی یونسکو به حساب آمده و در کنار برگزاری اپرا و نمایش، کنسرت‌های موسیقی نز در آن‌جا برگزار می‌شود.

عکس: legalreader.com

 

وین استاتسوپر، اتریش

وین استاتسوپر (Vienna Staatsoper) ابتدا در سال ۱۸۶۹ ساخته شده بود اما این بنا در زمان جنگ جهانی دوم بر اثر بمب‌هایی که روی وین ریخته شده بود به صورت کامل نابود شد. اما دو نفر از معماران مطرح ارتیشی، این بنا را دقیقا به شکلی که بود دوباره طراحی کردند و حالا وین استاتسوپر با همان شکوه گذشته در پایتخت اتریش می‌درخشد. این تالار اپرا بزرگ  بدون شک از زیباترین سالن های اپرا در دنیا بوده و همچنین میزبان نمایش‌های متعددی هم هست. هر ساله‌ چند ده اپرا بزرگ از مهم‌ترین گروه‌ها در این مکان برگزار می‌شود و هنرمندانی از سراسر جهان به آن‌جا می‌آیند تا هنر خود را روی صحنه مجلل وین استاتسوپر به نمایش بگذارند.

عکس: ana.co.jp

 

تالار تئاتر کولون، آرژانتین

تنها اروپایی‌ها میزبان زیباترین سالن های اپرا در دنیا نیستند و در آمریکای جنوبی در بوینس آیرس، می‌توانید یکی از باشکوه‌ترین تالارهای اپرا در جهان را مشاهده کنید. البته این بنا الهام گیری کامل از سالن‌های مشهور اپرای اروپایی ساخته شده و هم در نمای بیرونی و هم در داخل، فوق‌العاده زیباست. تالار تئاتر کولون (Teatro Colón) با نقاشی‌های دیواری، نورپردازی جذاب و فضای بزرگ در همان لحظه اول شما را میخکوب می‌کند. حتی سالن انتظار و راهروهای منتهی به سالن اصلی نیز همگی زیبا و مجلل ساخته شده‌اند.

 

بهترین اینفلوئنسرهای سفر ایرانی

عکس: elpoderdelarte1.blogspot.com

 

تالار اپرای سلطنتی، انگلستان

تالار اپرای سلطنتی (Royal Opera House) لندن زمانی میزبان اپرای سلطنتی، تئاتر سلطنتی و حتی اجراهای ارکست سلطنتی بوده اما حالا به عنوان مهم‌ترین تالار اپرای سلطنتی، اجراهای عمومی زیادی در آن‌جا توسط برترین هنرمندان جهان برگزار می‌شود. البته از بنای اصلی که در سال ۱۷۳۲ میلادی ساخته شده بود چیز زیادی باقی نمانده و دو بار در قرن نوزدهم، این بنا دچار آتش سوزی گسترده شده است. بنایی که در حال حاضر می‌بینید، بازسازی گسترده‌ای‌ست که در سال ۱۹۹۰ صورت گرفته. اینجا به معنای واقعی یکی از زیباترین سالن های اپرا در دنیا است.

عکس: operawire.com

 

تالار تئاتر آمازوناس، برزیل

یکی از زیباترین سالن های اپرا در دنیا که در آمریکای جنوبی و در مانائوس برزیل قرار گرفته است. این بنا در قرن نوزدهم و به هدف رواج باله اروپایی در برزیل ساخته شده و بسیاری از مصالح ساخت آن از جمله مرمرهای کارِرا از اروپا به این منطقه آورده شده بود. طراحی کلی تالار تئاتر آمازوناس (Teatro Amazonas) نیز برگرفته از سبک‌های باروک، نئوکلاسیک و رنساسن بوده و حتی گنبد بزرگ آن، گویی از دل معماری مساجد ایرانی در قرن شانزدهم بیرون آمده است. با این حال، نتیجه نهایی، بنایی بسیار باشکوه است که نه تنها به هدف خود، یعنی رواج باله در برزیل منجر شد، بلکه در نهایت، به یکی از مهم‌ترین سالن‌های تئاتر و اپرا در کل این کشور بدل گشت.

عکس: wikipedia.org

 

تالار اپرای ملی مجارستان

و اما این نوشته را با معرفی یک تالار زیبای اپرا به پایان ببریم که در دوره نئو رنسانس با معماری فوق‌العاده زیبا در مرکز بوداپست، پایتخت مجارستان ساخته شده است. این مکان، زمانی با عنوان تالار اپرای سلطنتی مجارستان به فعالیت مشغول بود اما حالا آن‌جا را با نام تالار اپرای ملی مجارستان (Hungarian State Opera) صدا می‌زنند. در طول ۱۳۰ عمر این بنا، هیچ تغییر ماهوی در معماری و نمای بیرونی و داخلی آن انجام نشده و همین باعث می‌شود، وقتی زیبایی و شکوه تالار اپرای ملی مجارستان را می‌بینید، بیشتر به جذابیت آن پی ببرید. این تالار بزرگ سالانه میزبان اجراهای بسیار زیادی است و از سراسر اروپا برای اجرا در این سالن با شکوه به مجارستان می‌آیند.

 

سال ۲۰۲۴ به کجا سفر کنیم؟

عکس: theskykid.com

 

منبع ۱

منبع ۲ 

۱۱ مهر ۱۳۹۷ (به‌روز رسانی شده در: 10 دی 1402)

نظرات کاربران