زیباترین با لباس‌های سنتی چینی

جاذبه‌های گردشگری چین
زیباترین با لباس‌های سنتی چینی

لباس‌های سنتی چینی تاریخچه‌ای بسیار طولانی را پشت خود می‌بینند. لباس‌هایی که در طول هزاران سال تغییرات زیادی کرده، نشانه‌های فرهنگی بسیاری از فلسفه و شرایط اجتماعی این کشور را در خود دارند و هنوز هم در خیلی از جاهای چین، مردم این لباس‌ها را در مراسمات مختلف یا حتی زندگی روزمره به تن می‌کنند. به طور کلی، ۴ نوع لباس چینی سنتی اصلی وجود دارد که سعی کرده‌ایم در این نوشته به صورت کامل آن‌ها را برایتان شرح دهیم. لباس‌هایی که می‌توانید در طول سفر به چین آن‌ها را تهیه کرده و با خود سوغات به خانه ببرید.

 

تاریخچه ای بر لباس چین

بر اساس اکتشافات و مطالعات تاریخی قدمت لباس چین به دوران پالئولیتیک  باز می گردد. این دوران مقارن با حدود ۱.۷ میلیون سال پیش تا قرن بیست و یکم قبل از میلاد می باشد. موادی که برای تهیه لباس استفاده می شود شامل پوست حیوانات است. از این روش چیزی در حدود پنج هزار سال پیش استفاده می‌شد که مقارن با دوران امپراطوری زرد بوده است. در امپراتوری شانگ مقارن با قرن هفدهم قبل از میلاد تا سال ۱۰۴۶ قبل از میلاد، مفاهیم اصلی در لباس های چینی به وجود آمد. از آن پس به بعد و به ویژه در طول امپراتوری ژو، ترکیبی از پوشش بلوز و دامن برای هزاران سال در چین باستان متداول شد. جمهوری خلق چین تغییر بزرگی در این کشور ایجاد کرد. پوشیدن کت و شلوار در بین زنان نیز متداول شد. پس از دهه ۱۹۷۰ لباس های چینی به سبک پوشش غربی تغییر پیدا کرد.

 

راهنمای خرید سیم کارت در چین

عکس: chinahighlights.com

 

مفاهیم اصلی در لباس های چینی

علاوه بر ویژگی های ظاهری و الگوهای اصلی که در لباس های سنتی مشاهده می کنید، بسیاری از ویژگی های دیگر مانند شکل ظاهری، برش لباس، زیبایی ظاهری و رنگ لباس مفاهیم دیگری هستند که در مورد لباس سنتی چین مطرح می شوند. در طول سلسله های امپراتوری چین از ترکیب رنگ متفاوت برای لباس استفاده می شد. ترکیب سیاه و سفید در قرن هفدهم تا بیست و یکم قبل از میلاد در دوره امپراطوری ژیا متداول بود. از رنگ سفید در امپراطوری شانگ و از رنگ قرمز در امپراتوری ژو استفاده می‌شد.

عامل دیگری که در طراحی لباس های چین باستان در قرن های گذشته رعایت می شد توجه به موقعیت سیاسی، اجتماعی، شغل و جنسیت افراد بود. بنابراین طرح لباس هایی که دارای گلدوزی اژدها و به رنگ زرد روشن دوخته می‌شدند مخصوص امپراطور‌ها بودند. از لباس ارغوانی با شکل رسمی در سلسله تانگ برای مردان عالی‌ رتبه دربار استفاده می‌شد. این دوران مقارن با سال ۶۱۸ تا ۹۰۷  میلادی بود. در سال ۱۶۴۴ تا سال ۱۹۱۱، هر فرد از نظر اجتماعی شخص بالاتر و ثروتمند ترین بود، لباس های او گلدوزی ها و تزئینات بیشتری داشت.

عکس: chinahighlights.com

 

لباس های سنتی چین باستان

اگرچه مد و لباس در کشور چین همواره رو به تغییر بوده است اما برخی از این مدل ها هنوز هم مورد استقبال مردم قرار دارند و حتی برای مسافران تور چین جذاب هستند.

 

لباس مردم چین باستان در دوران هان (Han Fu)

این مدل لباس به مردم دوران “هان” ارتباط دارد. در دوران امپراتوری زرد، از سال ۲۶۹۸ قبل از میلاد تا زمان امپراتوری مینگ (۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴ پس از میلاد) مردم از نوعی لباس به سبک “هان” استفاده می کردند. لباس دوران هان عبارت است از یک لباس بلند و یقه دار که به صورت مورب روی هم قرار می گیرد؛ برای پوشیدن این لباس از کمربند مخصوص استفاده می شود؛ لباس دوره هان دارای آستین های گشاد و دارای یک کیسه می باشد و نحوه دوخت آن بسیار ساده است.

 

سفرهای ریلی در چین

عکس: chinahighlights.com

 

لباس مانچو و چئونگ سام

مانچو نوعی لباس در دوران امپراتوری کینگ است که بیشتر به یک کت ساده شباهت دارد. لباس چئونگ سام شامل یک پوشش باستانی است که مخصوص بانوان است. این پوشش، یک لباس بلند است که با طرح های رنگارنگ، بسیار جذاب و زیبا دوخته شده است. از این دو مدل لباس بیشتر در جشن ها و مراسم استفاده می شود. برای دوخت این دو مدل پوشاک از ابریشم، کتان و پارچه نخی استفاده می شود. لباس های چینی در مراسم و جشن ها در ایام مختلف، متفاوت است. به طور مثال برای مراسم اژدها از یک لباس استفاده می شود و برای مراسم موسیقی و فستیوال های چینی نوع دیگری از پوشاک به کار می روند.

عکس: chinahighlights.com

 

لباس سنتی هان فو

در سال‌های اخیر، هان فو یا لباس سنتی چین در حوضه مد بین‌المللی به تدریج محبوب شده است. عناصر لباس سنتی چینی از جمله الگوی درنای کاکل‌قرمز و گلدوزی با تاریخچه‌ای هزار ساله، وارد هفته بین‌المللی مد شده و به یکی از جذابیت‌های آن تبدیل شده است.

امروزه، از خیابان‌ها و کوچه‌های معمولی گرفته تا مناطق گردشگری به سبک سنتی چین، از زندگی روزمره تا محافل مد، عناصر پوشاک سنتی چین در همه جا دیده می‌شود. در پکن، شهری پر از میراث فرهنگی، در مناطق گردشگری مانند شهر ممنوعه پکن، کاخ تابستانی و پارک بی های، می‌توانید علاقه‌مندان هان فو را ببینید. علاوه بر خرید لباس‌های سنتی چین، تجربه لباس هان فو و آرایش مناسب آن در مغازه اجاره هان فو نیز یکی از راه‌های اصلی برای تجربه پوشاک سنتی از سوی جوانان چینی است. در این ویدئو، خبرنگاران به یک مغازه هان فو در شهر پکن آمدند، تا زیبایی هان فو را کشف کنند.

عکس: chinahighlights.com

 

کت مائویی

اصلی‌ترین پوششن مردمان چین (بیشتر آقایان) بعد از تاسیس جمهوری خلق چین نوعی کت نظامی بود که به آن ژونگ شان ژوانگ می‌گویند. این لباس از ترکیب لباس سنتی چینی و لباس‌های غربی توسط سان یات‌سن به وجود آمد و به لباس محبوب رهبر چین مائو تبدیل شد. از آنجاییکه که مائو این کت را تقریبا همیشه به تن می‌کرد، در غرب به نام لباس مائویی مشهور شد. رهبرهای چین حتی امروزه در برخی از مراسم‌ها مانند رژه نظامی از این لباس استفاده می‌کنند. ژونگ شان ژوانگ یک کت با یقه کوتاه منحنی و جیب‌های پاکتی است که بیشتر در رنگ‌های تیره و خاکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

چک لیست سفر به چین

عکس: chinahighlights.com

 

زیورآلات در چین باستان

زیورآلات در زمان چین باستان از اهمیت زیادی برخوردار بودند. مانند لباس‌های سنتی چینی، اکسسوری‌ها هم جایگاه افراد را مشخص می‌کردند. در آن زمان نقره محبوبیت و ارزش زیادی داشت و در زیورآلات گرانبها از نقره استفاده می‌شد. گوشواره چندان رایج نبود و به جای آن گیره سر برای زنان و کمربند برای مردان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بسیاری از مردمان چین رنگ آبی را برای تزیین زیورآلات خود استفاده می‌کردند و این رنگ طرفداران زیادی داشت. برای ثروتمندان و افراد مرفه زیورآلات دیگری مانند کلاه‌های خاص هم رایج بود.

امروزه بعد از گذشت چند صد سال لباس‌های محلی چینی همچنان محبوب هستند. بسیاری از جوانان چینی برای ازدواج خود از لباس‌های محلی استفاده می‌کنند و در این بین لباس عروس قرمز سنتی چینی هنوز محبوب است. لباس عروس سنتی در چین انواع مختلفی دارد که بیشتر آنها به رنگ قرمز هستند. قرمز در فرهنگ چین نماد خوش شانسی و شادی است. علاوه بر لباس عروس مردمان چین در فستیوال‌ها و مراسم‌های خاص از لباس‌های سنتی استفاده می‌کنند.

 

 

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

نظرات کاربران