پادشاهان چینی، نکات جالب درباره تاریخ چین

جاذبه‌های گردشگری چین
پادشاهان چینی، نکات جالب درباره تاریخ چین

تاریخ کشور چین‌ روایتگر یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان است که با توجه به ثبت بسیاری از اتفاقات در دوران کهن، به خوبی می‌توان آن را مطالعه کرد. پادشاهان چینی در سلسله‌های مختلف از ۲۰۷۰ سال قبل از میلاد مسیح بر این کشور سلطه داشته‌اند تا این که در دوران مدرن، دوران پادشاهی در این کشور به سر آمد و نام چین به جمهوری خلق چین تغییر پیدا کرد. اگر مثل من، به کشور چین، تاریخچه و نکات جالب در مورد آن‌جا علاقه دارید، مطلب امروز ما که یک نوشته کوتاه و جمع و جور در مورد تاریخچه‌ی این سرزمین پهناور است را مطالعه نمایید.

 

سلسله‌های مختلف در تاریخ کشور چین

در سفر با تور چین آشنایی با تاریخچه این کشور به درک بیشتر مکان‌‌های تاریخی و معابد به گردشگران کمک می‌کند. همان طور که گفتیم، حداقل از ۲۰۷۰ سال قبل از میلاد مسیح، امپراطوری در چین با سلسله شیا آغاز شد. در مجموع، پادشاهان چین در ۱۳ سلسه اصلی بر این کشور حکومت کرده‌اند که به صورت خلاصه، خط زمانی آن‌ها به این صورت است:

سلسله شیا

در ابتدای تاریخ امپراطوری چین، سلسه شیا تا ۱۶۰۰ قبل از میلاد مسیح بر این کشور حکومت می‌کرد. سلسله شیا را امپراطور افسانه‌ای این کشور "یو کبیر" بنا گذاشت که توانسته بود سیل بزرگ را مهار کند و تا سال‌ها، امنیت را برای کشاورزان به همراه بیاورد.

عکس: min.news

 

سلسله شانگ

در دوران شانگ که از ۱۶۰۰ قبل از میلاد آغاز شد، به مرور ثبت وقایع تاریخی به خوبی انجام شد و البته اشیا زیادی از کاوش‌های باستان شناسی از آن دوران به جا مانده است. این سلسله تا ۱۰۵۰ قبل از میلاد در کرانه‌ی رودخانه زرد حکومت می‌کردند و مجموعا ۳۱ پادشاه را به خود دیدند. در دوره شانگ، چین در ریاضیات، ستاره شناسی و حتی تکنولوژی ادوات جنگی به شدت پیشرفت کرد.

سلسله ژو

سلسله ژو طولانی‌ترین دوره سلطنت در تاریخ کشور چین را داشته و از ۱۰۴۶ قبل از میلاد تا ۲۵۶ قبل از میلاد، حکومت را به دست داشتند. در دوران سلسله ژو فرهنگ مردم چین رشد قابل توجهی داشتن و تمدن رواج قابل توجهی پیدا کرد. جالب بدانید که استفاده از چاپ استیک یا همان چوب غذا نیز در این دوره رواج پیدا کرد. همچنین امپراطور ژو بود که مفهوم "ماموریت بهشت" را بنا گذاشت و سلطنت را در چین با ارائه خدایان پیوند زده و آن را توجیه کرد.

سلسله کین

اما امپراطوری چین به معنای واقعی در سلسله کین و در زمان پادشاهی کین شی هوانگدی شکل گرفت. در این دوره، مرزهای سلطنت گسترش پیدا کرد و مناطقی همچون هونان و گوانگدونگ زیر سلطه قرار گرفت. با این که سلسله کین تنها بین سال‌های ۲۲۱ قبل از میلاد تا ۲۰۶ قبل از میلاد سلطنت را به دست داشت اما تاثیری شگرف تا تاریخ کشور چین به جا گذاشت و ساخت دیوار بزرگ را نیز به عنوان یک دیوار یکتا ادامه داد. البته پادشاه کین به رفتار بی‌رحمانه و سخنرانی‌های سرکوب‌گرایانه معروف بود.

 

بهترین زمان برای سفر به پکن

عکس: history.com

 

سلسله هان

سلسله هان اولین دوره سلطنت بعد از میلاد مسیح بود که بین سال‌های ۲۰۶ قبل از میلاد تا ۲۲۰ میلادی کومت را به دست داشت. خدمات دهی و شکل گیری دولت در تاریخ کشور چین از جمله خدمات سلسله هان بود که نظمی بی‌نظیر به چین داد. جاده ابریشم در این دوران راه اندازی شد، چین به کشورهای غربی متصل شد و بودیسم در این دوران رواج پیدا کرد. زیر سلطه پادشاهان چینی سلسله هان، کنفوسیوسیسم، شاعری و داستان پردازی پیرشف زیادی داشت و البته کاغذ اختراع شد!

دوره شش سلسله

سه پادشاهی در بین سال‌های ۲۲۰ تا ۲۶۵، سلسه جین بین سال‌های ۲۶۵ تا ۴۲۰ میلادی و دوره‌ی سلسله‌های شمال و جنوب در سال‌های ۳۸۶ تا ۵۸۹، دورانی آشفته را برای کشور به وجود  آورده بودند. دوره‌ی سه پادشاهی، الهام بخش داستان‌های بسیاری در تاریخ کشور چین است و مطالب زیادی در این باره وجود دارد که می‌توان آن‌ها را مطالعه کرد.

عکس: pinterest.com

 

سلسله سوئی

بین سال‌های ۵۸۱ تا ۶۱۸ میلادی، سلسله‌ی کوتاهی دیگری به نام سوئی پادشاهی را در تاریخ کشور چین به دست گرفت. دورانی که کنفوسیوسیسم در میان مردم کم‌رنگ‌تر شد و مردم به سمت بودیسم و تائوئیسم سوق پیدا کردند. نکته مهم درباره سلسله سوئی، امپراطور وِن و پسرش یانگ بود که بزرگ‌ترین ارتش جهان را ساختند. در این دوران، ضرب سکه در کشور رواج پیدا کرد و دیوار بزرگ نیز گسترش یافت.

سلسله تانگ

سلسه تانگ بین ۶۱۸ تا ۹۰۶ میلادی حکومت را در چین به دست داشت اما خیلی‌ها آن دوران را به نام دوران طلایی چینِ باستان می‌شناسند. دوران شکوه تمدن چینی که مخصوصا در دوره‌ی دومین پادشاه این سللسه، تایزونگ به بالاترین حد رسید. بسیاری او را بهترین پادشاه تاریخ چین بر می‌شمارند. حدود صد سال حکومت سلسله تانگ یکی از آرام‌ترین دوران چین به حساب می‌آید. بین سال‌های ۷۱۲ تا ۷۵۶ وقتی حکومت در دست پادشاه جوانزونگ بود، چین بزرگ‌ترین و پر جمعیت‌ترین امپراطوری در جهان بود. همچنین دستاوردهای بسیار بزرگی در زمینه علم و فرهنگ و هنر در دوره سلسله تانگ به دست آمد. همچنین تنها سلسله تانگ بود که تاریخ کشور چین، فروان روایی زن را به خود دید. ملکه وو زِتیان بین سال‌های ۶۲۴ تا ۷۰۵ میلادی حکومت را به دست داشت.

 

معرفی سیرک جهانی شانگهای

عکس: history.com

 

دوره پنج سلسله و ۱۰ پادشاهی

بین سال‌های ۹۰۷ تا ۹۶۰ میلادی در تاریخ کشور چین، بعد از چند قرن صلح، دوباره کشور به هرج و مرج کشیده شد و سلسله سونگ در ۵۰ سال، میان هرج و مرج کامل حکومت می‌کرد. در شمال چین، ۵ سلسله مختلف قدرت را دست به دست می‌کردند و در همین دوران، ۱۰ رژیم در جنوب چین گشترده بودند. با تمام این اوصاف، چین در بعضی از چیزها در همین دوران نیز پیشرفت داشت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، چاپ کتاب بود.

سلسله سونگ

در نهایت تحت نظارت امپراطور تایزو و با قدرت باروت و استفاده از تکنولوژی‌های همچون چاپ، پول کاغذی و قطب نما، دوباره کشور به دست یک حکومت یکپارچه افتاد. پادشاهان چین در سلسله سونگ بین ۹۶۰ تا ۱۲۷۹ بر این کشور حکومت کردند اما در نهایت با حمله مغول‌ها، این سلسله سقوط کرد.

عکس: theculturetrip.com

 

سلسله یوان

سلسله یوان به عنوان مهم‌ترین بخش از امپراطوری مغول شناخته می‌شد که از سمتی به دریای خزر و از سمتی دیگر به شبه جزیره کره گسترش پیدا کرده بود. این حکومت که در ۱۲۷۹ میلادی شکل گرفته بود در سال ۱۳۶۸ بعد از دوران قطحی، بیماری‌ها و اتفاقات ناگوار دیگر با شورش‌های مختلف سرنگون شد.

سلسله مینگ

تاریخ کشور چین در سال ۱۳۶۸ میلادی، دوباره یک سلسله چینی را به خود دید. در این دوران ساخت دیوار بزرگ به پایان رسید و شهر ممنوعه نیز ساخته شد اما مشکلات سلسله مینگ همچون چند سلسله اخیر بود. مشکلات داخلی و همچنین حمله سرزمین‌های اطراف از جمله منچوس‌ها که در نهایت باعث نابودی آن شد.

 

آشنایی با آداب ازدواج در چین

عکس: worldhistoryedu.com

 

سلسله کینگ

آخرین سلسله پادشاهان چین سلسله کینگ نام داشت که از سال ۱۶۴۴ تا ۱۹۱۲ میلادی در این کشور حکومت می‌کردند. سلسله کینگ پنجمین امپراطوری بزرگ در تاریخ جهان به شمار می‌آمد اما در نهایت در قرن بیستم به واسطه‌ی فشار کشورهای خارجی، افزایش نارضایتی‌ها، ضعف نیروی نظامی و البته گسترش ایده‌ی کمونیسم در نهایت از قدرت کنار رفت و دوره‌ی پادشاهان چین در این کشور به سر آمد. کافی‌ست بدانید که در دوره‌ی کینگ، این کشور تهاجماتی از بریتانیا، فرانسه، روسه، آلمان و ژاپن را تجربه کرد و حتی در زمان جنگ‌های اوپیوم، مجبور به تحویل صد سال کشور هنگ کنگ به بریتانیا شد.

آخرین امپراطور چین

آخرین امپراطور چینی، بچه‌ای ۶ ساله به نام پویی بود که در ۱۲ فوریه ۱۹۱۲ مجبور به کناره گیری شد. اواز دو سالگی امپراطور چین بود و حتی توانست برای دوره‌ای کوتاه با همکاری بعضی از ژنرال‌های قدیمی در سال ۱۹۱۷، سلسله کینگ را زنده کند و با ملکه وانرونگ ازدواج نماید. اما در نهایت در سال ۱۹۲۴ از شهر ممنوعه تبعید و به تیانجین فرستاده شد. زندگی او به جنگ با ژاپنی‌ها، حکومت در شهرهای مرزی، تلاش‌های چند باره برای بازپس گیری مناطق از ژاپن و اتفاقات متعدد گذشت و حتی در سال‌های پایانی عمر به عضوی از جمهوری خلق چین تبدیل شد و از فعالیت‌های خود در دوران امپراطوری خود نیز اظهار ندامت کرد و در نهایت در سال ۱۹۶۷ دیده از جهان فرو بست و در مقبره‌ی غربی کینگ به خاک سپرده شد. 

عکس: chine365.fr

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظرات کاربران