نکات فرهنگی جالب درباره مردم چین

جاذبه‌های گردشگری چین
نکات فرهنگی جالب درباره مردم چین

چین کشوری زیباست که هزاران سال فرهنگ را پشت سر خود می‌بیند. کشوری پهناور با بیش از یک و نیم میلارد جمعیت که شرایط زندگی در جاهای مختلفش متفاوت است. مردم چین همیشه به آداب غذایی متفاوت و فرهنگ خاصشان معروف بوده‌اند اما بعضی از مسائل فرهنگی در چین را تا وقتی از نزدیک نبینید، درک نخواهید کرد. با ما همراه باشید تا در این نوشته، بعضی از نکات فرهنگی جالبی که بهتر است قبل از تور چین بدانید را با هم مرور کنیم.

 

در چین، هیچگاه چوب‌های غذای خود را در کاسه رها نکنید

این که چوب‌های غذا یا همان چاپستیک را بعد از غذا، چطور رها کنید، ممکن است معنی خاصی داشته باشد. برای مثال اگر بعد از غذا، آن‌ها را درون کاسه بگذارید و از پشت میز بلند شوید، به میزبان و غذایی که برایتان سرو کرده، اهانت کرده‌اید! این رسم از گذشته‌ی بسیار دور در چین وجود داشته و البته نمونه آن را در دیگر کشورهای آسیای شرقی نیز مشاهده می‌کنید. بهتر است بعد از صرف غذا، چوب‌ها را در کنار هم روی میز بگذارید.

 

مهم‌ترین خیابان‌های خرید پکن

جایگاه سفیدی پوست در اجتماع چین

این نکته خیلی عجیب است که مردم چین، عقیده دارند هر چقدر پوست شما روشن‌تر باشد، زیباتر هستید! به همین دلیل، خیلی اوقات در روزهای آفتابی خود را به صورت کامل می‌پوشانند و حتی در کنار ساحل نیز، با پوششی که سر تا سر بدن را گرفته ظاهر می‌شوند. پس اگر چینی‌ها را دیدید که در ساحل با لباس کاملا بسته رفت و آمد می‌کنند یا چتری بالای سر دارند، دقیقا به همین دلیل است!

 

تف کردن، کاری عادی در چین

یکی از چیزهایی که ممکن است به عنوان توریست در تور چین با آن به مشکل بخورید، مسئله تف کردن مردم است که در معابر عمومی صورت می‌پذرید. چینی‌ها اصلا این کار را عیب نمی‌دانند و در همه جا می‌بینید که زن و مرد به تف کردن روی زمین می‌پردازند. در واقع آن‌ها این کار را برای سلامت مفید می‌دانند و از همین رو از انجامش ابایی ندارند.

اشاره با انگشت، کار پسندیده‌ای در چین نیست

یکی دیگر از موارد فرهنگی عجیبی که باید قبل از رفتن به تور چین بدانید، این است که اشاره با انگشت دست به کسی، اصلا کار پسندیده‌ای در چین نیست. برای این کار، بهتر است دست خود را کاملا باز کنید و به آن کس یا چیزی که مد نظر دارید اشاره نمایید. در کنار این موضوع، مد نظر داشته باشید که لمس سر کسی نیز کار بسیار ناپسندی به حساب می‌آید. البته نمی‌دانم در چه سناریویی ممکن است شما به سر یک فرد چینی دست بزنید، اما در هر صورت این کار را نکنید!

 

۸ شهر غذایی مهم چین را بشناسید

انعام دادن در بعضی از جاهای چین، بی‌ادبی به حساب می‌آید

اگر چه که انعام دادن در بسیاری از کشورها رسم است و در بعضی کشورها هم دادن یا ندادنش فرقی نیم‌کند، اما در بعضی از جاهای چین بی‌ادبی به حساب می‌آید. چینی‌ها به شغلی که دارند، افتخار می‌کنند و برای آن دستمزد می‌گیرند و از همین رو، قبول انعام را شرم می‌دانند. این تفاوت فرهنگی در چین بارها باعث به وجود آمدن سوء برداشت شده است و البته در جاهایی مثل هتل‌های مدرن، ممکن است مردم از شما پول را هم قبول کنند، اما در نهایت بهتر است خیلی سراغ انعام دادن در چین نروید.

۵۶ قوم اقلیت در چین

خارجی‌هایی که به چین سفر می‌کنند، اغلب نمی‌دانند که بیش از ۵۶ قوم اقلیت در چین وجود دارند و این‌ها تازه قوم‌هایی هستند که دولت چین آن‌ها را به رسمیت می‌شناسند، وگرنه در عمل این عدد بسیار بیشتر است. البته بیش از ۹۰ درصد جمعیت چین از قوم هان هستند که پوشش، آداب و رسومات خاص خود را دارند. خیلی از این اقلیت‌های قومی که از آن‌ها حرف می‌زنیم، مربوط به شهرهای کوچک در نقاط مختلف چین هستند.

اهمیت طالع بینی در چین

طالع بینی در کشورهای غربی خیلی جدی گرفته نمی‌شود و عمده مردم به آن اعتقاد ندارند. در خاور میانه هم اگر چه تعداد آن‌ها که به این موضوعات علاقه و اعتقاد دارند زیاد است اما به هیچ وجه به پای اهمیت آن در چین نمی‌رسد. طالع بینی چینی بر اساس یک چرخه ۱۲ ساله قمری بوده و سال تولد هر کس بر اساس یکی از حیوان‌هایی که برای این سال‌ها در نظر گرفته می‌شود -مثل اسب، گوسفند، مار، اژدها و ... مشخص می‌شود. نشان زودیاک شما در میان مردم چین اهمیت ویژه‌ای داشته و از آن طرف، مردم زیادی در جلسات طالع بینی شرکت می‌کنند.

 

معروف‌ترین نقاط اینستاگرامی هنگ‌کنگ، چین

شکل‌های مختلف زبان چینی

چینی به عنوان زبانی که ما می‌شناسیم، شاخه‌های متعددی دارد که بعضی از آن‌ها، کاملا با آن چه در پکن یا شانگهای یا دیگر شهرهای بزرگ چین می‌بینید، متفاوت هستند. به همین خاطر، حتی ممکن است نوشته‌ها و یادداشت‌های چینی که به محلی‌ها نشان می‌دهید نیز برای بعضی‌ها مفهوم نباشد و این، کار را برای گردشگرانی که به نقاط دور افتاده می‌روند، سخت می‌کند. زبان ماندارین، استاندارد زبان چینی بوده که اکثر خارجی‌ها، حدالق آشنایی را با آن دارند و زبان رسمی نوشتاری مردم چین نیز به حساب می‌آید.

مشکلات نه گفتن در چین

حفظ ادب در فرهنگ چینی بسیار مهم است و این بعضی اوقات کار را برای خارجی‌ها سخت می‌کند. برای مثال چینی‌ها از نه گفتن بیزارند و آن را خیلی کاری مودبانه نمی‌دانند و به همین دلیل، گاهی زمان مخالفت، موضوع را عوض می‌کنند و یا آن را به زمان دیگری موکول می‌کنند. در واقع گاهی نیاز است که شما شرایط را بسنجید و از بازخورد صحبت‌ها خود، معنی درست جواب فرد چینی را متوجه شوید.

چای در چین صرفا یک نوشیدنی گرم نیست

سرو چای برای مهمان یا در جمع‌های مختلف در چین، آداب و رسوم خاص خود را داشته و در کل به عنوان یک مسئله فرهنگی به آن نگاه می‌شود. بسیاری از جلسات کاری نیز با سرو چای آغاز می‌شود. نوع ارائه چای، ظروف و جزییات زیادی در این مورد وجود دارد که گفتن از همه‌ی آن‌ها در حوصله این نوشته نیست.

 

عجایب هفتگانه چین

خطاطی در چین یک هنر به حساب می‌آید

همچون خطاطی در فارسی، خطاطی چینی نیز یک هنر به حساب آمده و هنرمندان زیادی، سال‌ها عمر خود را صرف این کار می‌کنند. البته شما می‌توانید، نسخه‌های ساده و پیش و پا افتاده از هنر خطاطی چینی را در بازارهای هنری و یا گالری‌ها مشاهده کنید و حتی به عنوان سوغات چین آن‌ها را خریداری کرده و با خود به خانه ببرید. حتی یک سری کارگاه‌های کوتاه مدت نیز در شهرهای توریستی برای خطاطی زبان چینی برگزار می‌شود تا شما را با این هنر آشنا کند.

غذا بخش مهمی از زندگی در چین است

هر بار که مهمان یک چینی باشید، اولین چیزی که از شما می‌پرسد این است که آیا غذا خورده‌اید یا نه! غذا در چین مسئله‌ی بسیار مهمی است و مردم این کشور به تنوع غذایی و کیفیت غذایی که می‌خورند، خیلی اهمیت می‌دهند. فرهنگ غذایی در نقاط مختلف چین تفاوت زیادی دارد و برای مثال، گاهی غذایی که در نقطه‌ای از چین پخت می‌شود را در جای دیگری از این کشور پیدا نمی‌کنید. این روزها، کشورهای زیادی هستند که در آن‌ها رستوران‌های چینی متعددی ساخته شده است، با این حال مطمئن باشید، این رستوران‌ها تنها درصد کوچکی از غذاهای چینی را به شما عرضه می‌کنند.

اهمیت تعالیم کنفوسیوس در چین

تاثیر تعالیم کنفوسیوس در میان مردم چین کاملا واضح است. احترام به فرمان‌روایان، خانواده، افراد کهنسال و ساخت یک اجتماع متعادل در میان این مردم بسیار مهم است و به وضوح می‌توان نمود این موضوعات را در چین مشاهده کرد. البته احترام به افراد کهنسال از آن چیزهایی است که گردشگران بارها با آن مواجه می‌شوند و بسیاری از توریست‌های خارجی مسن، از آن به عنوان خاطره‌ای خوش از سفر به چین یاد می‌کنند.

 

خطرناک‌ترین کوه‌پیمایی‌ دنیا در چین

فستیوال‌های متعددی که در چین برگزار می‌شود

فستیوال‌های چین برای مردم آن بسیار مهم هستند و تقریبا همه‌ی مردم در آن‌ها شرکت می‌کنند. البته خیلی از فستیوال‌ها محلی بوده و مربوط به شهری خاص هستند اما چیزهایی مثل سال نوی چینی، همه‌ی مردم این کشور را درگیر خود کرده و هر کس در هر جایی سعی می‌کند تا با شرکت در این مراسم، سال جدید را به شکلی دلچسب آغاز کند.

هنرهای رزمی در چین

خیلی از کسانی که از هنرهای رزمی چیزی سر در نمی‌آورند، هر ورزش رمزی چینی را کنگ فو در نظر می‌گیرند در صورتی که چینی‌ها، ورزش‌های رزمی مختلفی دارند. در واقع خود کنگ فو نیز چندین شاخه دارد که تای چی، کیونگ و البته شائولین از جمله آن‌ها به حساب می‌آیند. شما می‌توانید در طول سفر به چین، به دیدن مسابقات رفته و از نزدیک، مبارزان چینی را تماشا کنید. فارغ از مسابقات مهم که باید برای دیدنشان برنامه ریزی کنید، مسابقات سطح پایین، همیشه و در همه جا به راه است و امکان تماشای آن‌ها را خواهید داشت.

 

بازدید از جاذبه‌های گوانگجو

محبوب‌ترین ورزش چین؛ تنیس روی میز

هر جای چیز بروید، میزهای تنیس روی میز را پیدا خواهید کرد. مردم چین عاشق این ورزش هستند و به همین دلیل، تعداد بسیار زیادی از ورزشکاران چینی در این رشته فعالیت می‌کنند. جالب است بدانید که عدد تقریبی ورزشکاران رشته تنیس روی میز در چین، حدود ۱۰ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. همین امر باعث شده تا مسابقات داخلی چین، بعضا از مسابقات جهانی نیز، سطحی بالاتر داشته باشد.

منبع ۱

منبع ۲

۰۶ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران