همه چیز در مورد قطار هوایی چین

جاذبه‌های گردشگری چین
همه چیز در مورد قطار هوایی چین

قطار هوایی چین (Sky Train) یا قطار چین ایر (China Air) یکی از جدیدترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی در این کشور پهناور و پرجمعیت شرق آسیا بوده که به تازگی پس از ده سال مطالعه توسط مهندسان چینی راه اندازی شده است. ناگفته نماند که این سیستم حمل و نقل در دنیا نیز منحصر به فرد بوده و به عنوان اولین قطار هوایی دنیا شناخته می‌شود. در ساخت این قطار سریع السیر از پیشرفته‌ترین فناوری‌های حال حاضر استفاده شده و از همین رو استفاده از آن نه تنها در بین مردم این کشور بلکه توریست‌های چین نیز بسیار پرطرفدار است. به طوری که سالانه میلیون‌ها گردشگر از کشورهای مختلف به چین سفر کرده و برای بازدید از جاذبه‌های توریستی آن جابجا شدن با این قطار را ترجیح می‌دهند. در صورتی که شما نیز برنامه سفر به چین را در سر دارید توصیه می‌کنیم حتما از این وسیله حمل و نقل سریع برای گشت و گذارهای خود استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با آن شما را به خواندن ادامه مطالب دعوت می‌کنیم.

 

آشنایی با قطار هوایی چین

قطار هوایی چین یکی از معروف‌ترین دستاوردهای مهندسان چینی در صنعت حمل و نقل ریلی است که در دنیا نیز بی‌نظیر است. در راه اندازی این قطار مسافربری هوایی از نیروهای الکترومغناطیسی استفاده شده است. این قطار در استان جیانگشی چین واقع شده و نه صرفا به عنوان وسیله‌ حمل و نقل عمومی در چین بلکه در بین جاذبه‌های دیدنی در بین مسافران تور چین نیز قرار دارد. این قطار شگفت انگیز در ارتفاع حدود ۱۰ متری با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند که می‌توان آن را قطاری پرسرعت و سریع‌السیر به شمار آورد. به طوری که توانسته عنوان سریع‌ترین قطار هوایی جهان را از آن خود کند.

طراحی و ساخت این مجموعه ارتباطی حدود ۱۰ سال زمان برد. قطار هوایی چین در کمترین زمان ممکن مسیر بین شانگهای و هانگژو را طی می‌کند. در توصیف بیشتر این قطار می‌توان گفت به کمک نیروهای الکترومغناطیسی قوی قطار در طول مسیر توسط آهنرباهای الکتریکی در هوا معلق می‌ماند. به طوری که مسافران هنگام سوار شدن به قطار در هوا بوده و تجربه‌ای خاص و متفاوت را برای آن‌ها رقم می‌زند.

عکس: autoevolution.com

 

قطار هوایی چین چگونه کار می‌کند؟

همان طور که گفته شد در طراحی این قطار شگفت‌انگیز از نیروهای الکترومغناطیسی استفاده شده و قطار نیروی دافعه ثابتی تولید می‌کند. این نیروی دافعه فوق‌العاده قدرتمند بوده در نتیجه قطار را با استفاده از آهنرباهای الکتریکی قوی در هوا معلق نگه می‌دارد و از سقوط آن در حین حرکت جلوگیری می‌کند. واگن‌های قطار چین ایر در حالی که زیر ریل معلق هستند با سرعت حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند. ریل‌های این قطار از سطح زمین حدود ۱۰ متر فاصله داشته و قطار در حین حرکت با هیچ چیزی تماس فیزیکی ندارد. برای طراحی ریل‌های این قطار از فولاد استفاده شده و در ساخت این ترن هوایی از تکنولوژی معروف Transrapid  آلمان کمک گرفته‌اند.

سیستم ریلی قطارهای هوایی چین اصطکاک چرخشی ندارد و بنابراین برای شتاب‌گیری انرژی کمتری نیاز دارد. آنچه این قطار را در دنیا منحصر به فرد کرده و چینی‌ها به آن افتخار می‌کنند استفاده از عناصر کمیاب در طراحی ریل‌های فولادی آن است که فقط در معادن چین بافت می‌شوند. جالب است بدانید که ریل‌های آهنربایی مورد استفاده در خطوط قطار هوایی چین هیچ شباهتی به ریل‌های آهنربایی معمولی ندارند؛ زیرا ریل‌های آهنربایی معمولی به مرور زمان خاصیت مغناطیسی خود را از دست می‌دهند. در حالی که گفته می‌شود این ریل‌ها خواص الکترومغناطیسی خود را تا ۱۰۰ سال حفظ کرده و به ریل آهنربای دائمی تبدیل می‌شوند.

 

راهنمای حمل و نقل عمومی در گوانجو

عکس: planetofhotels.com

 

ظرفیت قطار هوایی چین

ظرفیت قطار هوایی چین تنها ۸۸ مسافر در هر سفر ریلی است. این حجم از مسافر برای جابجایی در مسیری در حدود ۷.۵ کیلومتر را با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است. البته گفته می‌شود دولت چین در نظر دارد در سال‌های آینده این نوع ترن هوایی را برای جابجایی راحت و سریع مردم در دیگر شهرهای پهناور این کشور نیز راه اندازی کند. در نتیجه مسافران چین این امکان را خواهند داشت تا در عرض چند ساعت از شهری به شهر دیگر حرکت کرده و فرصت کافی برای گشت و گذار بیشتر در این کشور را داشته باشند.

عکس: english.news.cn

 

ایمنی قطار هوایی چین

وقتی صحبت از معلق بودن Sky Train و سرعت بسیار بالای آن می‌شود، چیزی که ذهن افراد را به خود درگیر می‌کند بحث ایمنی آن خواهد بود. خوشبختانه یکی از ویژگی‌های مثبتی که کارشناسان در مورد این قطار هوایی به آن اشاره می‌کنند، ایمنی فوق‌العاده بالای آن است. به طوری که قطار مگلو از نظر ایمنی وسیله‌ای بسیار ایمن و قابل اعتماد محسوب شده و کارشناسان صنعت حمل و نقل ریلی در چین معتقدند این قطار ضد حادثه است. به طوری که ایمنی شگفت‌انگیز این قطار، وقوع حوادثی مانند تصادف یا سقوط ناگهانی در آن را تقریباً بعید می‌کند. علاوه بر آن از دیگر ویژگی‌های مثبت این قطار می‌توان به آلودگی صوتی فوق‌العاده پایین آن اشاره کرد که باعث شده مقامات چینی تصمیم بگیرند از این قطار پرسرعت در مسیرهای پرتردد و شلوغ استفاده کنند.

 

راهنمای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در پکن

 عکس: uk.movies.yahoo.com

 

نقش هوش مصنوعی در قطار هوایی چین

هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های نوظهور سال‌های اخیر است که توانسته در بسیاری از زمینه‌ها قد علم کرده و دنیای علم و تکنولوژی را با شگفتی‌های بسیاری روبرو کند. از همین رو جای تعجب نخواهد بود اگر بگوییم هوش مصنوعی در طراحی و ساخت قطار هوایی چین نیز نقش قابل توجهی داشته است. به طوری که مهندسان چینی از این فناوری و قابلیت‌های فوق‌العاده پیشرفته آن در طراحی قطار هوایی این کشور برای جابجایی مسافران با بالاترین سرعت ممکن استفاده کرده‌اند. استفاده از فناوری هوش مصنوعی در طراحی The China Air Train باعث شده تا این قطار سریعتر از قطارهای مشابه حرکت کند. به عنوان مثال این ترن هوایی موتور ندارد و از فناوری‌های جدید برای حرکت استفاده می‌کند که با هوش مصنوعی دستور حرکت و توقف به آن داده می‌شود. سرعت آن حدود ۵۰ درصد بیشتر از موارد مشابه بوده و توانسته عنوان سریع‌ترین قطار هوایی دنیا را از آن خود کند.

عکس: africachinapresscentre.org

 

کلام آخر

در چین که کشوری مدرن و پیشرفته به شمار می‌آید، تنوع وسایل نقلیه عمومی بسیار زیاد است و گردشگران و افراد محلی می‌توانند از وسایل حمل و نقل مختلفی برای رفتن به نقاط مختلف شهر در آن استفاده کنند. به طوری که قطارهای سریع‌السیر و مونوریل در چین بسیار محبوب هستند؛ اما مهندسان چینی امروزه برای بهبود کیفیت زندگی شهری و البته قدرت نمایی در سطح جهانی به ساخت قطارهای هوایی شناور روی آورده‌اند. این قطارها آلودگی صوتی کمتری دارند و در مقایسه با قطارهای سریع‌السیر دیگر از سرعت جابجایی فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند. در طراحی این قطارها از نیروهای الکترومغناطیسی بسیار قوی و ریل‌های آهنی استفاده شده که در حال حاضر در نوع خود بی‌نظیر هستند. هم اکنون تنها یک نمونه از این قطار در چین وجود دارد که پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده در شهرهای دیگر کشور نیز راه اندازی شوند.

 

راهنمای خرید سیم کارت در چین

عکس: railwaygazette.com

۰۵ تیر ۱۴۰۳

نظرات کاربران