بهترین دسرهای چینی

جاذبه‌های گردشگری چین
بهترین دسرهای چینی

یک ضرب المثل قدیمی در چین وجود دارد که بر اهمیت غذا در زندگی مردم تاکید می‌کند: "شکم بیشترین اهمیت را برای مردم دارد."

حقیقتا این یک باور ثابت است که هر روز، ذهن ما را به خود مشغول می‌کند. برای بسیاری از مردمان این خطه، دسرهای چینی سنتی که در ظروف چوبی درست می‌شوند، نه تنها سیرکننده هستند، بلکه حسی نوستالژیک در مورد طعم‌ها و فرهنگ این کشور را رقم می‌زنند و ریشه در خاطرات و احساساتی دارند که هرگز فراموش نمی‌شوند. در ادامه، بیابید با برخی از محبوب‌ترین دسرهای چین آشنا شویم.

 

مون کیک

در سفر با تور چین درخواهید یافت سنت ماه پرستی در این خطه، سابقه‌ای طولانی دارد و کیک‌های ماه یا Mooncake در اصل ادای احترامی هستند به خدای ماه. امروزه، این دسرهای چینی، بخشی از فستیوال‌های پاییزی به شمار می‌آیند و خوردن کیک ماه و تماشای ماه در این جشنواره‌ها، یک رسم در شمال و جنوب چین محسوب می‌شود.

کیک ماه، نماد اتحاد مجدد است. مردم آنها را به ۶ یا ۸ قسمت تقسیم می‌کنند تا با دیگران به اشتراک بگذارند. این دسر، شامل یک پوسته ضخیم است که با موادی غنی و غلیظ پر می‌شود. این لایه بیرونی، معمولا با خمیر دانه نیلوفر آبی درست می‌شود و گاهی اوقات، حاوی زرده‌های تخم اردک است. مواد پرکننده نیز طعم‌هایی شیرین، شور و یا تند دارند. این کیک، همچنین می‌تواند با میوه یا هر خوراکی دیگری که دوست دارید همراه شود.

عکس: curatedkitchenware.com

 

تانگیوان 

در میان خوشمزه‌ترین دسرهای چین، به این گلوله‌های برنج چسبناک می‌رسیم که تاریخچه‌ای طولانی دارند. Tangyuan از سلسله سونگ سرچشمه گرفته و مواد تشکیل دهنده آن کنجد سیاه، گوشت خوک و شکر گرانول سفید است. برای تهیه این دسر چینی، ابتدا کنجد سیاه را به صورت پودر درآورده و سپس گوشت خوک و شکر گرانول سفید را با آن مخلوط می‌کنیم. این خوراکی پس از پخت، از طعمی شیرین و لذیذ برخوردار خواهد شد.

گفتنی است دسر تانگیوان، نمادی از اتحاد خانواده است و خوردن آن، باعث شادی خانواده و سال نویی پربار می‌شود. خصوصا بسیاری از مردم جنوب، در صبح جشن بهار دور هم جمع می‌شوند تا یک کاسه تانگیوان شیرین بخورند. در ضمن، انواع مختلفی از تانگیوان وجود دارند که با روش‌ها و مواد تشکیل دهنده متفاوتی در سراسر چین تهیه می‌شوند.

 

معرفی ۸ غذای عجیب در چین

عکس: christieathome.com

 

دامپلینگ سبز

Green Dumplings، یک غذای سنتی نشات گرفته از منطقه جیانگ نان است. رنگ سبز آن، از آب افسنطین می‌آید که هنگام تهیه خمیر، به آرد برنج چسبناک اضافه می‌شود. پرکننده‌ها، معمولا خمیر لوبیا یا خمیر دانه نیلوفر آبی هستند و رایحه‌ای ملایم و ماندگار دارند. هر چند که می‌توانید از مواد دیگری، متناسب با ذائقه‌تان نیز برای پرکردن این دامپلینگ‌ها استفاده کنید.

این دسرهای چین، در جشنواره کینگ مینگ سرو می‌شوند و این زمانی است که هر خانواده، دیگ دامپلینگ سبز مخصوص خود را بخارپز می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، این کوفته‌های سبز رنگ از سلسله تانگ سرچشمه گرفته‌اند و قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال دارند و در طول قرن‌ها، ظاهر و طعم آنها بدون تغییر باقی مانده است. در ضمن در گذشته، این خوراکی‌ها صرفا برای مراسم عبادی میل می‌شدند. اما اکنون، به یک غذای خوشمزه فصلی بدل شده‌اند که طرفداران بسیاری دارند.

عکس: foodandwine.com

 

کیک آرد نخود بخارپز

کیک Steamed Pea Flour، یک میان وعده خاص در میان دسرهای چینی است که در شانشی، هنان، هبی، پکن و بسیاری از شهرهای دیگر چین رایج است. جالب است بدانید این دسر چینی در سال ۱۹۵۷، بعنوان یکی از ده غذای معروف شهر تایوان رتبه بندی شد.

این گزینه، از پودر نخود و سایر مواد از جمله شکر، خرمالو، گاردنیا زرد و کرم خرمالو تهیه می‌شود و در ماه‌های تابستان محبوبیت زیادی دارد. این خوراکی شیرین و خوشمزه، خنک و تازه، ترد و خوش طعم بوده و برای کبد و معده بسیار مفید است. نخود فرنگی مورد استفاده، سرشار از پروتئین با کیفیت بالا و کاروتن است که می‌تواند مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها را بهبود بخشد، عملکرد ایمنی را تقویت کند، از سنتز مواد سرطان‌زا جلوگیری کرده و احتمال بروز سرطان را کاهش دهد.

 

بهترین غذاهای گیاهی در چین

عکس: chefspencil.com

 

کیک اسمانتوس

کیک Osmanthus، بعنوان یکی از برترین دسرهای چین بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد. این گزینه، خوشمزه و ترد بوده و تهیه کردنش ساده است. بعلاوه، در انواع مختلفی عرضه می‌شود که هر ذائقه و سلیقه‌ای را راضی می‌کند.

این کیک به طور سنتی در گذشته، بدون افزودن ادویه درست می‌شد. آرد برنج چسبناک پخته شده، اسمانتوس تازه معطر و شیرین و شکر تنها مواد تشکیل دهنده آن هستند. این کیک‌ها را در قالب‌های کوچک مستطیلی فشرده می‌کنند و برای فروش در کارتن قرار می‌دهند.

جالب است بدانید این کیک می‌تواند از افسردگی جلوگیری کند، تعادل بین فیزیک و احساسات را حفظ کرده و همچنین استرس روانی را کاهش دهد. در کنار آن، چای اسمانتوس نیز توصیه می‌شود که مصرف طولانی مدت آن، خشکی پوست، گرفتگی صدا، استوماتیت و پریودنتیت را درمان می‌کند.

عکس: amazon.com

 

وافل تخم مرغ

از دیگر دسرهای چین، می‌توان به وافل تخم مرغ اشاره کرد یک دسر لذیذ محبوب هنگ کنگی است و از سفیده و زرده تخم مرغ، شیر، کره، شکر، آرد و نمک تشکیل شده است. مشخصه ظاهری آن، ظاهر پف کرده و بافتی کشدار است. این خوراکی‌های کوچک، در تابه‌های مخصوص با سلول‌های کوچک و گرد تهیه شده و به طور سنتی در سراسر هنگ کنگ توسط فروشندگان خیابانی فروخته می‌شوند و یکی از معروف‌ترین غذاهای خیابانی چین است. در ضمن، باید گفت وافل تخم مرغی را می‌توان به صورت ساده یا همراه با میوه و خوراکی‌های مختلف میل کرد.

 

۶ رستوران غذاهای حلال در گوانجو

عکس: blogto.com

 

نای ونگ بائو

در ادامه آشنایی با بهترین دسرهای چین، نمی‌توان از Nai wong bao غافل شد. این گزینه‌ها، نان‌های بخارپز ترد و سنتی چینی هستند که از خمیر آرد گندم صاف و خمیری تشکیل می‌شوند که با کاستارد تخم مرغ خامه‌ای پر شده‌اند. اگرچه مواد پرکننده ممکن است از نظر قوام متفاوت باشند، اما با رنگ‌های زرد پر جنب و جوش و طعم‌های شیرین و کره‌ای غنی خود را نشان می‌دهند. در ضمن این نان‌های گرد، معمولا بعنوان بخشی از وعده‌های غذایی دیم سام همراه با چای خوش طعم چینی صرف می‌شوند.

عکس: yumofchina.com

 

دوهوا

Douhua، یک دسر محبوب آسیایی و از پرطرفدارترین دسرهای چین است. این خوراکی، از توفوی خامه‌ای تشکیل شده که روی آن چاشنی‌های مختلف خوش طعم یا شیرین وجود دارند. این محصول، با شیر سویای منعقد شده تهیه می‌شود تا توفویی با طعم ملایم و قوام فوق العاده ایجاد شود. هر چند این دسر از چین سرچشمه گرفته، اما در سایر کشورهای آسیایی نیز طرفداران بسیاری دارد.

عمدتا این دسر را، با شربت‌های شکری یا زنجبیل میل می‌کنند. اما در برخی مناطق، به ویژه در شمال چین، آنرا با مواد خوشمزه دیگری نیز پر کرده و بعنوان یک میان وعده خامه‌ای میل می‌کنند. گفتنی است این خوراکی با نسخه‌های متعدد و نام‌های محلی متفاوت، توسط دستفروشان خیابانی فروخته می‌شود یا بعنوان بخشی از وعده‌های غذایی سنتی دیم سام سرو می‌شود.

عکس: tastingtable.com

 

پودینگ انبه چینی

Mangguo buding، یکی از دسرهای چینی سنتی است که اغلب بعنوان بخشی از دیم سام سرو می‌شود. این پودینگ ترکیبی ساده از انبه تازه، شکر، ژلاتین و شیر است. انبه‌ها را به صورت پوره در می‌آورند تا یکدست شوند، سپس با آب داغ، شکر، ژلاتین و شیر مخلوط می‌کنند.

مخلوط را در رمکین یا کاسه‌های کم عمق ریخته تا چند ساعت قبل از سرو سرد شود. در صورت تمایل، می‌توان آنرا با برگ‌های نعناع یا تکه‌های انبه تزئین کرد. گفتنی است این دسر خنک و گوارا، در شب‌های گرم تابستان محبوبیت خاصی دارد.

 

بهترین غذاهای خیابانی پکن را کجا پیدا کنید؟

عکس: nomss.com

 

کیک کلود

در انتهای معرفی برترین دسرهای چین، به کیک ابری یا Cloud Cake برمی‌خوریم که به نام کیک برفی نیز شناخته می‌شود. این گزینه، یک دسر سنتی نشات گرفته از استان جیانگ سو است.

این خوراکی نازک و سفید، از بافت نرم و لطیف کشک مانند برخوردار است و برای مدت طولانی قابل نگهداری است. مواد با کیفیت بالا مانند برنج چسبناک، شکر، گوشت خوک، زیتون، کنجد و ادویه‌جات در تهیه این دسر استفاده می‌شوند. سرو کردن این خوراکی به همان اندازه دقیق است و هر کیک ۲۲ سانتی متری، به ۱۴۰ قطعه برش داده می‌شود.

کیک ابری، در طول جشنواره نیمه پاییز سرو می‌شود و بسیار محبوبیت دارد. چند روز قبل از جشنواره، هر خانواده برای استفاده خانوادگی و یا برای هدیه دادن، یک کیک ابری می‌پزد. همچنین بسیاری از چینی‌های چائوژو که در سراسر جهان پراکنده شده‌اند، در آستانه فستیوال نیمه پاییز، کیک ابری می‌خورند تا دلتنگی خود را کاهش دهند و احساس بودن در وطن را به خود القا کنند.

عکس: chefspencil.com

 

۱۹ بهمن ۱۴۰۲

نظرات کاربران