برترین موزه های کلمبو سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری کلمبو
برترین موزه های کلمبو سریلانکا

کلمبو پایتخت سریلانکا، هر سال جذاب‌تر و جهانی‌تر می‌شود. این شهر، موزه‌های زیادی در خود جای داده که ساعاتی غنی و پربار را برای مخاطبانشان رقم می‌زنند. موزه های کلمبو سریلانکا، نگاهی اجمالی به تاریخ کشور و فرهنگ‌ها و سنت‌های آن و همچنین ظهور کشور بعنوان یک میراث معماری بزرگ دارند.

 

موزه ملی کلمبو

سفر خود را به برترین موزه های کلمبو سریلانکا، از موزه ملی شروع می‌کنیم که بزرگ‌ترین موزه کشور است و تحسین همگان، خصوصا مسافران تور سریلانکا را برمی‌انگیزاند. قدمت این موزه، به سال ۱۸۷۷ برمی‌گردد و از حال و هوای استعماری با تاریخ غنی ۲۵۰۰ ساله برخوردار است.

آثار هنری ساختمان نیز جوهره‌ای از دوران استعمار هلندی، پرتغالی و بریتانیایی داشته و البته آثار باستانی و محلی مهم، روش‌های کشاورزی، ابزار و صنایع دستی سنتی را نیز ارائه می‌دهد. در این مکان می‌توانید شاهد نقاشی‌ها، منسوجات باستانی، سفال و سرامیک، سکه و ارز و اسلحه باشید.

موسس موزه ویلیام هنری گریگوری، فرماندار بریتانیایی سیلان از ۱۸۷۲-۱۸۷۷ بود. ساخت و ساز موزه، بسیار خوب برنامه ریزی شده و به راحتی می‌توان در راهرو حرکت کرد و نگهبانان شما را به گالری‌های مختلف راهنمایی می‌کنند. این موزه دارای ۳ بخش اصلی است: علوم طبیعی، گالری‌های فرهنگی و فروشگاه هدیه.

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸

هزینه ورودی: ۱۰۰ روپیه برای کودکان و افراد محلی، ۱۰۰۰ روپیه برای خارجی‌ها.

آدرس: 854,Sir Marcus Fernando Mawatha, Colombo 7, Colombo 00700

عکس: andbeyond.com

 

موزه هلندی کلمبو

موزه هلندی، از دیگر بهترین موزه های سریلانکا و  یک ساختمان دو طبقه زیبا با قدمت ۳ قرن است که معماری خارق العاده و تاریخ حکومت استعماری هلندی کشور را به نمایش می‌گذارد. در این مکان، می‌توانید شاهد بیش از ۳۰۰۰ اثر هنری مانند مبلمان، سکه، سرامیک، سلاح، لباس، ظروف چینی، نقشه‌های باستانی، اسناد و مدارک و بسیاری از مشخصه‌های فرهنگ هلندی باشید.

این موزه در ابتدا، محل اقامت فرماندار هلندی توماس ون ری بود و در داخل دیوارهای این موزه بود که قراردادی با هلندی‌ها امضا شد. بعلاوه این موزه، دارای یک باغ حیاط داخلی جذاب است که ساعاتی مفرح را برای بازدیدکنندگانش به ارمغان می‌آورد. ساختمان موزه تاکنون، کاربری‌های مختلفی داشته از جمله کالج، بیمارستان نظامی، ایستگاه پلیس، حوزه علمیه و حتی اداره پست.

ساعات بازدید: سه شنبه تا شنبه ۹ صبح تا ۱۶:۳۰ (روزهای یکشنبه، دوشنبه و تعطیلات رسمی تعطیل است)

هزینه ورودی: ۱۲۰۰ روپیه برای بزرگسالان، ۳۰۰ روپیه برای کودکان.

آدرس: Prince Street, Colombo 1, Colombo 00100

 

هتل های ۴ ستاره کلمبو سریلانکا

عکس: timeout.com

 

موزه دریایی کلمبو

از دیگر موزه های کلمبو سریلانکا، می‌توان به موزه دریایی اشاره کرد که در یکی از زندان‌های سابق هلند واقع شده که در سال ۱۶۷۶ ساخته شد و یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های هلندی در شهر به شمار می‌آید. موزه تا به امروز، تحت بازسازی‌های متعددی قرار گرفته و از سال ۲۰۰۳ به روی عموم باز شده است. دو طبقه در موزه وجود دارد که معماری و طراحی منحصر به فرد آن، با الهام از معماری ایتالیایی شکل گرفته است.

بعلاوه باید گفت این ساختمان، دارای یک ورودی زیباست. مجسمه‌ها، مصنوعات، مدل‌ها، نقاشی‌ها و نقشه‌های زیبایی را در این موزه شاهد خواهید بود که از تاریخ دریایی سریلانکا حکایت می‌کنند. علاوه بر این، مدل‌هایی از کشتی‌ها در اینجا وجود دارند که توسط مستعمرات بریتانیا به ساحل آورده شده‌اند. در نهایت نمایش‌های سه بعدی از بندر کلمبو به همراه نقاشی‌هایی از قلعه کلمبو که فتوحات اروپا را به تصویر می‌کشند، بازدیدکنندگان را به تحسین وامی‌دارند.

زمان بازدید: روزهای دوشنبه تا شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶

هزینه ورودی: ۵۰۰ روپیه برای بزرگسالان، ۳۰۰ روپیه برای دانش آموزان.

آدرس: 19Chaithya Rd, Colombo 00100, Sri Lanka

عکس: tripadvisor.com

 

موزه ملی تاریخ طبیعی

موزه ملی تاریخ طبیعی که میراث طبیعی سریلانکا را پوشش می‌دهد، گزینه جذاب دیگری در میان برترین موزه های کلمبو سریلانکاست. این موزه، در محوطه موزه ملی کلمبو واقع شده و بیش از ۵۰۰۰ گونه و نمونه از انواع حیوانات بومی در حال انقراض و کمیاب سریلانکا را به نمایش می‌گذارد. این مجموعه همچنین شامل پستانداران، پرندگان، خزندگان، حشرات، ماهی‌ها، دوزیستان و انواع مختلف گیاهان و سنگ‌های زمین شناسی است.

جاذبه دیگر این مکان، پلنگ پونانی است که حدود ۱۳ نفر را کشته و در Batticloa گرفتار شده است. و البته یکی از نمایشگاه‌هایی که کنجکاوی زیادی را در بین بازدیدکنندگان برمی‌انگیزد، جمجمه Megacerus giganteus (گوزن) است که شاخ‌های بزرگی دارد و در بخش زمین‌شناسی موزه به نمایش گذاشته شده و متعلق به یک گونه منقرض شده است.

زمان بازدید: ۹ صبح تا ۱۶

هزینه ورودی: ۳۰۰ روپیه برای کودکان، ۵۰۰ روپیه برای بزرگسالان.

آدرس: Nelum Pokuna Mawatha, Colombo 7, Colombo 00700

 

آشنایی با مراسم ازدواج در سریلانکا

عکس: en.wikipedia.org

 

موزه نیروی هوایی سریلانکا 

در لیست مهمترین موزه های کلمبو سریلانکا، به موزه نیروی هوایی برمی‌خوریم که تنها موزه ملی است که به هوانوردی و تاریخچه SLAF اختصاص دارد. این موزه، از ۴ آشیانه و نمایشگاه در فضای باز تشکیل شده است. برخی از جذابیت‌های خارق العاده این مکان عبارتند از: هواپیماهایی مانند LTT Colombo، وسایل نقلیه‌ای مانند ماشین آتش نشانی، یونیفرم‌ها و سلاح‌ها.

هدف اصلی از تاسیس این موزه، افزایش دانش در زمینه هوانوردی بود. در کنار مدل‌های هواپیما و نمایشگاه‌ها، بازدیدکنندگان مجاز به ساخت مدل‌های چوبی هواپیما در آزمایشگاه صنایع دستی هستند.

زمان بازدید: روزهای سه شنبه تا یکشنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۶:۳۰ و دوشنبه‌ها تعطیل است.

هزینه ورودی: ۲۰۰ روپیه برای بزرگسالان، ۵۰ روپیه برای کودکان.

آدرس: RVFV+FJC, Ratmalana, Dehiwala-Mount Lavinia, Sri Lanka

عکس: tripadvisor.com

 

موزه ملی راه آهن

در این موزه که در شمار برترین موزه های کلمبو سریلانکاست، خواهید آموخت چگونه لوکوموتیوها برای اولین بار به سریلانکا آمدند و چای و مردم را در سراسر کشور جابجا کردند. موزه ملی راه آهن، در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۴، به منظور جشن ۱۵۰ سالگی خدمات راه آهن در کلمبو افتتاح شد. گفتنی است این مکان شاهکارهای بی‌نظیر مهندسی، موتورها، واگن‌های ریلی، تراموا، چرخ دستی‌ها و ماشین‌آلات را به نمایش می‌گذارد.

زمان بازدید: روزهای دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶

هزینه ورودی: ۱۰ روپیه برای کودکان، ۵۰ روپیه برای بزرگسالان بومی، ۵۰۰ روپیه برای گردشگران خارجی.

آدرس: Olcott Mawatha, Colombo 01000, Sri Lanka

 

معرفی ۵ شهر توریستی سریلانکا

عکس: booking.com

 

موزه یادبود استقلال 

در ادامه گشت و گذار در میان موزه های کلمبو سریلانکا، نمی‌توان از موزه یادبود استقلال غافل شد. این مکان در زیرزمین سالن یادبود استقلال، در میدان استقلال واقع شده تا از قهرمانانی که در آزادی کشور از بند استعمار نیروهای بریتانیایی نقش مهمی داشتند، قدردانی شود.

این موزه دارای مجموعه‌ای از مجسمه‌های نیم تنه، پرتره‌های رهبران سیاسی، میهن پرستان و مردانی است که داستان‌های هر کدام در کنار آنها نوشته شده است. همچنین وسایل اندک این قهرمانان مانند اسلحه، دفتر خاطرات، تلفن و بسیاری موارد دیگر را نیز در اینجا شاهد خواهید بود. بعلاوه نمودارها و تصاویر بزرگی وجود دارند که روند استقلال را نشان می‌دهند.

زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷

هزینه ورودی: رایگان

آدرس: Independence Square, Colombo 7, Colombo 00700

عکس: timeout.com

 

موزه تاریخ اقتصادی سریلانکا

و در پایان سفر به موزه های کلمبو سریلانکا، به این موزه می‌رسیم که بعنوان موزه پول نیز شناخته می‌شود. اینجا مجموعه‌ای عالی از سکه‌های باستانی را در خود جای داده که قدمت آن‌ها، از قرن 3 قبل از میلاد تا اسکناس‌ها و سکه‌های امروزی را شامل می‌شود. این موزه، در سال ۱۹۸۲ در ۲۰ آوریل تاسیس شد. همچنین می‌توان نگاهی به سکه‌های دوره‌های مختلف مانند دوران آنورادهاپورا، عصر پادشاهی پولونارووا تا کوته و دوران استعمار پرتغالی، هلندی و بریتانیایی داشت.

ساعات بازدید: روزهای دوشنبه تا شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷

هزینه ورودی: ۵۰۰ روپیه برای بزرگسالان خارجی، ۲۰۰ روپیه برای دانشجویان خارجی.

آدرس: WRMV+Q8Q, Chatham St, Colombo 00100, Sri Lanka

 

فیل‌ سواری در سریلانکا

عکس: twitter.com

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۵ مرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران