بناهای تاریخی گوا

جاذبه‌های گردشگری گوا
بناهای تاریخی گوا

گوا که به ‌خاطر سواحل سرسبز و زندگی‌های شبانه شگفت‌انگیزش شناخته می‌شود، مکان‌های تاریخی متعددی را نیز در خود جای داده است. در این خطه، تضادی جالب توجه از جاذبه‌های اصیل باستانی را در کنار سرعت بالای مدرنیزاسیون شاهد خواهید بود و انبوهی از کلیساها، قلعه‌ها و دیگر بناهای تاریخی گوا، به غنای سفر به این شهر می‌افزایند.

 

کلیسای بوم ژیزوس

کلیسای Bom Jesus، اثری منحصر به فرد در هندوستان بوده و در شمار قدیمی‌ترین بناهای تاریخی گوا محسوب می‌شود. این کلیسا که در سال ۱۵۹۴ ساخته و در سال ۱۶۰۵ تقدیس شد، مصادف با آغاز مسیحیت در هند است. این بنا، به دلیل معماری باروک مثال زدنی‌اش شهرت دارد و در حدود ۱۰ کیلومتری پانجیم واقع شده است. بقایای کلیسا حتی پس از ۴۰۰ سال، در شرایط خوبی بوده و اینجا به خاطر اهمیت فرهنگی و مذهبی غنی، در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

از طرفی باید بگوییم این بنا، تنها کلیسا در گوای قدیم است که بیرون آن گچ کاری نشده است. بعلاوه نمای آن دارای سقفی مثلثی شکل است که با حروف اول "IHS" که مخفف نماد یسوعی به معنای "عیسی، نجات دهنده انسانها" است، با ظرافت حکاکی شده است. کف پوش فضای داخلی نیز، از سنگ قیمتی مرمر ساخته شده که جلوه‌ای باشکوه را به کلیسا بخشیده است. گفتنی است این مکان، دوشنبه تا شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸:۳۰و یکشنبه‌ها از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۸:۳۰، به صورت رایگان پذیرای علاقمندان تور گوا است.

عکس: harstuff-travel.org

 

کلیسای جامع سه

Se، یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای آسیا و یکی از بناهای تاریخی گوا در سفر با تور هند محسوب می‌شود. این بنا واقع در گوای قدیم، به سنت کاترین اختصاص دارد و یک مکان دیدنی مشهور به سبک معماری پرتغالی-مانولین را به نمایش می‌گذارد.

کلیسای جامع سه، ناقوس بزرگ طلایی را در خود جای داده که بزرگ‌ترین ناقوس گوا و از بهترین ناقوس‌های این قاره به شمار می‌آید. گفته می‌شود که صدای زنگ ناقوس‌ها، در سراسر ایالت به گوش می‌رسند. همچنین این مکان، از ۱۴ محراب تشکیل شده که هر یک به زیبایی تراشیده شده‌اند. در این میان، محراب اصلی با روکش‌های طلایی تزئین شده و زندگی سنت کاترین اسکندریه را نشان می‌دهد.

پیش از این، کلیسا ۲ برج داشت. اما یکی از آنها، در اواخر قرن هفدهم فرو ریخت و هرگز بازسازی نشد. بعلاوه این بنای ۲۵۰ فوتی، مکانی پر رفت و آمد مورد توجه گردشگران و همچنین مردم محلی است و هاله‌ای آرامش بخش را همه روزه، از ساعت ۷ صبح تا ۱۶:۳۰ به مخاطبانش هدیه می‌دهد.

 

دیدنی‌ترین قلعه‌های دهلی در تور هند

عکس: persagg.com

 

قلعه آگوادا

از دیگر بناهای تاریخی گوا، می‌توان به Aguada اشاره کرد که یک قلعه پرتغالی قرن هفدهمی در ۱۸ کیلومتری پانجیم است و با باروهای در حال فرو ریختن در ساحل سینکوریم خودنمایی می‌کند و جز معروف‌ترین قلعه‌های هند است. نقطه برجسته این قلعه، یک فانوس دریایی ۴ طبقه است که در نوع خود در آسیا بی نظیر بوده و منظره‌ای خیره کننده از غروب خورشید را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد.

قلعه آگوادا در گوا که در سال ۱۶۱۲ بعنوان پایگاهی در برابر هلند و ماراتاس ساخته شد، ارزشمندترین و حیاتی‌ترین قلعه برای پرتغالی‌ها بود. این بنا، کل شبه جزیره در انتهای جنوب غربی باردز را پوشش می‌دهد. همچنین با ظرفیت نگهداری ۲۳۷۶۰۰۰ گالن آب، منبع تغذیه کننده آب شیرین برای ملوانان بوده و یکی از بزرگ‌ترین مخازن آب شیرین آسیا به شمار می‌آمده است.

زمانی نیز این قلعه، بعنوان زندان کاربری داشته است. و مجسمه‌ای در جلوی زندان، به مبارزان راه آزادی درود می‌فرستد و رنگ وطن پرستی را به قلعه می‌بخشد.علاقمندان می‌توانند، همه روزه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸ به صورت رایگان از این مکان تاریخی دیدن کنند.

عکس: hoteldekho.com

 

کلیسای ایماکولیت کانسپشن

Immaculate Conception، یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین کلیساهای کوچک و از بناهای تاریخی گواست. این کلیسا که به سبک باروک پرتغالی ساخته شده، در ارتفاعی جزئی، روی یک تپه قرار دارد. این مکان، همچنین دومین ناقوس بزرگ کلیسا در گوا را در خود جای داده است.

اینجا در ابتدا، در سال ۱۵۴۱ ساخته شد. اما در سال ۱۶۰۰، با ساختاری بسیار بزرگتر جایگزین گشت. نمای کلیسا به رنگ سفید بوده و ردیفی از پله‌ها به سمت بالای تپه را شامل می‌شود. بعلاوه منظره غروب آفتاب و روشنایی کلیسا در شب هنگام، چشم اندازهای آرامش بخشی را به مخاطبان هدیه می‌دهند. در نهایت باید گفت این کلیسا، انبوهی از مردمان محلی و گردشگران را در جشنواره بانوی ما به سوی خود جذب می‌کند که هرساله در ۸ دسامبر برگزار می‌شود.

 

معرفی ۸ محله جذاب برای کاوش در بمبئی

عکس: goacoworking.com

 

قلعه ریس ماگوس

Reis Magos، قدیمی‌ترین قلعه و از مهمترین بناهای تاریخی گوا در سواحل رودخانه باردز است و دیوارهای مایل به قرمزش در سراسر پانجیم امتداد می‌یابند. این بنای پرتغالی قرن پانزدهمی، زمانی یک قلعه دفاعی بود که بعدا به زندان و سپس به بیمارستان بدل شد.

قلعه طور منظم نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای آموزشی را برای ترویج میراث فرهنگی گوا ترتیب می‌دهد. چهار گالری نیز در این قلعه وجود دارند: گالری مبارزان آزادی، گالری هنر، تالار تاریخ و گانلوپ. از طرفی می‌توانید به بالای قلعه بروید و از چشم اندازهای پانورامای خیره کننده از فضای اطراف برخوردار شوید. علاقمندان می‌توانند همه روزه به جز دوشنبه‌ها، از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷ از این مکان دیدن کنند.

عکس: timesofindia.indiatimes.com

 

مسجد صفا شاهوری

در میان برترین بناهای تاریخی گوا، سری هم می‌زنیم به Safa Shahouri یا مسجد صفا. اینجا یک مسجد قرن شانزدهمی است که در پوندا در گوا واقع شده است. گمان می‌رود این بنا که باغ‌ها و فواره‌های جذابی را شامل می‌شود، در سال ۱۵۶۰ توسط عادل شاه ساخته شده باشد. معماری ساده این بنای ملی، بسیار ارزشمند بوده و با چشم اندازهایی از علفزارهای سرسبز و یک مخزن آب آرام دیدنی به استقبال مخاطبانش می‌آید.  

عکس: flickr.com

 

قلعه تیراکول

در آن سوی رودخانه ترخول و ساحل کوئریم در شمال گوا، قلعه باشکوه Tiracol را خواهید یافت.  این بنای باشکوه که به نام قلعه ترخول نیز شناخته می‌شود و در شمار مهمترین بناهای تاریخی گوا است، زمانی بخش مهمی از دفاع دریایی مستعمره نشینان پرتغالی بود. امروزه اینجا، بعنوان هتل میراثی شگفت انگیزی کاربری یافته و منظره پانورامایی بی نظیری از دریا و فضای سبز را ارائه می‌دهد.

یک کلیسای جذاب در وسط قلعه، در داخل حیاط قرار دارد که در قرن هجدهم، در زمان حکومت پرتغالی‌ها ساخته شد. این کلیسا به جز برای مناسبت‌های خاص مانند جشن سالانه که در ماه می برگزار می‌شود، در سایر اوقات پذیرای عموم مردم نیست. اما سایر بخش‌های قلعه، همچنان به روی بازدیدکنندگان باز است. در ضمن در صورت بازدید از قلعه تیراکول، می‌توانید یک ناهار خوشمزه را نیز در هتل فورت تیراکول هریتیج میل کنید. در نهایت ساعات بازدید از این بنا، همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ است.

 

زیباترین لوکیشن‌های عکاسی برای عروسی در هند

عکس: makemytrip.com

 

کلیسای سنت کاجتان

کلیسای St. Cajetan که در گوای قدیم نزدیک به کلیسای جامع سه قرار دارد، یکی از زیباترین بناهای تاریخی گوا به شمار می‌آید. این کلیسا که در نیمه دوم قرن هفدهم ساخته شد، تنها سازه گنبدی بازمانده در شهر است. همچنین، این کلیسا از معماری فوق العاده و برازنده‌ای برخوردار است که شما را به یاد کلیسای سنت پیتر در رم می‌اندازد.

اگرچه این ساختمان ۳۰۰ سال قدمت دارد، اما به طرز شگفت انگیزی حفظ شده و هنوز هم مورد بازدید تعداد زیادی از طرفداران کاتولیک و گردشگران قرار می‌گیرد. در صورت تمایل، می‌توانید همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر و از ۱۶ تا ۱۹ از این مکان جذاب دیدن کنید.

عکس: youtube.com

 

معبد مانگشی

در انتهای گشت و گذار در میان مهمترین بناهای تاریخی گوا، به معبد Mangeshi می‌رسیم که به تقدیس لرد شیوا اختصاص دارد و در روستای مانگشی در منطقه پوندا در گوا واقع شده است. اینجا بزرگ‌ترین و پربازدیدترین معبد در گوا بوده و زیارتگاه‌های الهه پارواتی و لرد گانشا را به همراه خدایان دیگر را نیز در خود جای داده است.

لرد شیوا در اینجا به شکل شیوا لینگا پرستش می‌شود. اعتقاد بر این است که سازه، در کوه Mongir در امتداد سواحل رودخانه بهاگیراثی، توسط لرد برهما تقدیس شده است. از طرفی باید گفت این معبد ۴۵۰ ساله، به دلیل معماری خیره کننده با گنبدهای بزرگ و یک مخزن آب باشکوه شهرت دارد.

 

۷ دلیل قانع‌کننده برای سفر به بمبئی

عکس: shrimangesh.com

 

۰۸ اسفند ۱۴۰۲

نظرات کاربران