افتتاح دومین فرودگاه بزرگ هند در گوا

جاذبه‌های گردشگری گوا
افتتاح دومین فرودگاه بزرگ هند در گوا

گوا که در حال حاضر به عنوان بهترین و محبوب‌ترین مقصد ساحلی در کشور هند محسوب می‌شود، در سال جاری شاهد افتتاح دومین فرودگاه گوا بوده است. این فرودگاه جدید در موپا، منطقه‌ای در پرنم ساخته شده و سفر به این ایالت را برای مسافران، به ویژه کسانی که از ایالت‌های ساحلی مانند ماهاراشترا، کارناتاکا و کرالا می‌آیند، بسیار آسان‌تر کرده است. صنعت گردشگری در گوا از مزایای قابل توجهی برخوردار است زیرا فرودگاه بین‌المللی موپا تازه امکانات خوبی را برای گردشگران فراهم کرده و پذیرای مسافران از سراسر جهان است.

 

افتتاح دومین فرودگاه گوا

دومین فرودگاه بزرگ هند در گوا پس از اولین فرودگاه در بمبئی سر و صدای زیادی به پار کرد. به گفته وزارت هوانوردی غیرنظامی، این فرودگاه با نام منوهار در موپا (Mopa) پس از فرودگاه دابولیم گوا (Dabolim) سالانه حدود ۳۰ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند. خبر این توسعه جدید با هدف تبدیل و موقعیت گوا به عنوان یک مرکز لجستیکی هند منتشر شده است. پس از اینکه فرودگاه گوا به دومین فرودگاه بزرگ هند تبدیل شد، شاهد افزایش فرصت‌های شغلی و گردشگری نیز بوده‌ایم. بنابراین، اکنون می‌توانید تصور کنید که چگونه این فرودگاه جدید علاوه بر کمک به رشد کشور، به دسترسی آسان به این ایالت در تمام طول سال برای مسافران تور هند کمک می‌کند. در سال ۲۰۲۳ شرکت (IndiGo) در حدود ۱۶۸ پرواز هفتگی بین موپا و ۸ مقصد داخلی مانند حیدرآباد، دهلی، بمبئی، بنگلور، چنای، پونا، جیپور و احمدآباد را برنامه‌ریزی کرده و انجام می‌دهد. فرودگاه فعلی گوا دابولیم در گوای جنوبی نیز برای این شرکت (IndiGo) فعال خواهد ماند که در آن ۴۳۶ پرواز هفتگی انجام می‌شود.

 

آشنایی با فرودگاه دهلی

 

upload.wikimedia.org

 

درباره فرودگاه موپا گوا

با افتتاح دومین فرودگاه گوا، این شهر اکنون دارای دو فرودگاه بین‌المللی است. فرودگاه دابولیم در جنوب و موپا در شمال این شهر پرطرفدار قرار دارد. انتظار می‌رود این فرودگاه که به تازگی مسافران را جابه‌جا می‌کند، بار فرودگاه بین‌المللی دابولیم کنونی را که با همکاری نیروی دریایی هند کار می‌کند و دارای محدودیت‌های عملیاتی تجاری است، کاهش دهد و در نتیجه در ساعات اوج ترافیک و ازدحام هوا بتواند در مسیرهای زیادی عبور و مرور کند. فرودگاه موپا توسط  GMR Goa International Airport Limited (GGIAL)، یک وسیله نقلیه با هدف ویژه (SPV)  توسعه یافته و با استفاده از چارچوب طراحی، ساخت، مالی، عملیات و انتقال (DBFOT) ساخته شده و در چهار فاز اجرا شده است. هدف این فرودگاه جدید با تمرکز اولیه بر تقویت اتصال هوایی، تسهیل حرکت بی‌وقفه ترافیک غیرنظامی به داخل ایالت است. فرودگاه بین‌المللی منوهار با ارائه دسترسی بهتر و گزینه‌های حمل‌ و نقل کارآمد، می‌خواهد اتصال را تقویت کند و به توسعه کلی گردشگری، تجارت و بازرگانی در گوا کمک کند. این فرودگاه جدید قصد دارد با جابه‌جایی گردشگران در داخل ایالت، ارتباطات هوایی را بهبود دهد.

upload.wikimedia.org

 

فرودگاه بین المللی منوهار در گوا

فرودگاه موپا که به نام فرودگاه بین‌المللی منوهار (Manohar) نامگذاری شده ، فعالیت داخلی خود را به عنوان دومین فرودگاه در گوا آغاز کرده است و با ۱۶۸ پرواز هفتگی به دنبال افزایش ظرفیت مسافری خود به مقصد محبوب توریستی و به طور همزمان از فرودگاه قدیمی دابولیم است. این فرودگاه توسط نخست وزیر مودی در دسامبر ۲۰۲۲ افتتاح شد. طبق گزارش  PTI، اولین پرواز مسافری روز پنجشنبه از حیدرآباد به فرودگاه بین‌المللی منوهار در گوا وارد شد که نشان‌دهنده آغاز کار این فرودگاه جدید در ایالت ساحلی است. با افتتاح دومین فرودگاه گوا، گردشگران و مردم محلی در هند به راحتی می‌توانند خود را به این شهر محبوب و مشهور هند برسانند و از انواع تفریحات ساحلی بهره ببرند. نکته‌ای که وجود دارد این است که فرودگاه بین‌المللی جدید گوا رسماً فرودگاه بین‌المللی منوهار نامیده می‌شود، اما معمولاً به فرودگاه موپا نیو گرین‌فیلد شناخته می‌شود.

 

چگونه از فرودگاه دهلی به مرکز شهر برویم؟

www.constructionweekonline.in

 

امکانات هوایی در فرودگاه موپا گوا

فرودگاه موپا دارای یک ساختمان ترمینال مسافربری است که در هفتصد هزار فوت مربع وسعت دارد و فضای زیادی را برای عملیات جابه‌جایی و انتقال مسافران ارائه می‌دهد. در ساعات اوج ترافیک و گردشگری، ترمینال می‌تواند بیش از هزار مسافر ورودی و خروجی را در یک ساعت جابه‌جا کند و جریان کارآمد و بدون مشکلی را تضمین کند. باند فرودگاه ۲۷/۰۹ با طول ۳۷۵۰ متر و عرض ۶۰ متر است. همچنین باند فرودگاه دارای دو مسیر خروج سریع است که به تاکسی وی متصل شده‌اند که هر کدام ۳۷۵۰ متر طول و ۲۵ متر عرض دارند. با افتتاح دومین فرودگاه گوا گردشگران به راحتی می‌توانند از امکانات بهتر و بالاتری نسبت به دیگر فرودگاه‌های هند برخوردار شوند. از آنجایی که گوا جزو پرطرفدارترین شهرهای توریستی هند به شمار می‌رود، داشتن چنین فرودگاهی مزیت بزرگی برای این منطقه محسوب می‌شود.

goaspot.com

 

دسترسی به فرودگاه موپا

برای بهبود اتصال به فرودگاه جدید موپا، وزارت حمل و نقل جاده‌ای و بزرگراه‌ها در حال ساخت یک کریدور مرتفع به طول بیش از پنج کیلومتر و شش خط در پوروریم با هزینه تخمینی ۶۴۲ هزار روپیه است. دسترسی به فرودگاه توسط راهرو مرتفعی که از محل اتصال سنگولدا تا هتل مجستیک NH-66 ادامه خواهد داشت، بهبود خواهد یافت. ایرلاین‌های مختلفی از جمله Sky Team، Aeroflot، IndiGo،  Oman Air،  Starlight Airline و SpiceJet به این فرودگاه مسیر پرواز دارند. نزدیکترین ایستگاه راه‌آهن به فرودگاه موپا ایستگاه راه‌آهن پرنم (Pernem railway station) است که تقریباً ۱۲ کیلومتر فاصله دارد. این فرودگاه در روستای موپا در پرنم، گوا شمالی، در حدود ۳۵ کیلومتری پاناجی و ۱۰۰ کیلومتری جنوب گوا واقع شده است.

 

معرفی ۸ فرودگاه معروف هند

www.airport-suppliers.com

 

حمل و نقل به فرودگاه موپا

موارد زیر برخی از گزینه های حمل و نقل عمومی است که در حال حاضر برای ورود و خروج از فرودگاه موپا در گوا پیش رو دارید:

خدمات اتوبوس: شرکت حمل و نقل Kadambara Limited (KTC) اتوبوس‌های برقی روزانه را از فرودگاه بین‌المللی منوهار اجرا می‌کند و آن را به شهرهای Margao، Sinquerim، Calangute، Mapusa  و Panaji در گوا متصل می‌کند. حتما قبل از برنامه‌ریزی سفرتان جدول زمانی کامل اتوبوس‌ها را به همراه مسیرها و زمان بندی آنها را بررسی کنید. نرخ کرایه اتوبوس بسته به مسیرها از ۱.۸۵ دلار تا ۴.۹ دلار است. همچنین می‌توانید بلیط الکترونیکی اتوبوس خود را از وب سایت KTC رزرو کنید.

خدمات تاکسی: دولت ایالتی گوا اکنون سرویس و خدمات کابین آبی (Blue Cabs) در فرودگاه بین‌المللی منوهار را راه‌اندازی کرده است. این تاکسی‌ها منحصراً متعلق به مردم محلی پرنم تالوکا، جایی که فرودگاه در آن قرار دارد، است. علاوه بر خدمات کابین آبی، فرودگاه همچنین دارای تاکسی‌های آنلاین وابسته به اپلیکیشن (Goa Miles App) و همچنین تاکسی‌هایی است که تحت برنامه دولتی (Goa Taxi App) ثبت‌نام کرده‌اند و مسافران می‌توانند از آنها استفاده کنند.

blog.wego.com/mopa-airport-goa

 

 

منبع ۱

منبع ۲ 

 

۰۹ مرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران