معرفی معابد گوا هند

جاذبه‌های گردشگری گوا
معرفی معابد گوا هند

سواحل دیدنی، مهمانی‌های جذاب و زندگی شبانه پر جنب و جوش، عواملی مهم در محبوبیت گوا هستند. اما این همه ماجرا نیست! این خطه زیبا، مملو از تاریخ و فرهنگی غنی بوده و معابد گوا، یکی از جنبه‌های بسیار تاثیرگذار فرهنگ این شهر به شمار می‌آیند.

 

آشنایی با مهمترین معابد گوا

گوا که بعنوان مروارید مشرق زمین شناخته می‌شود، گنجینه‌ای از مکان‌ها و سازه‌هایی را به مسافران تور هند ارائه می‌دهد که از فضا و نمایی منحصر به فردی برخوردارند. در این میان معابد گوا، از شگفت انگیزترین جاذبه‌های توریستی این منطقه بوده و ترکیبی از سبک‌های معماری پرتغالی، مغول، اروپایی و جین را در معرض دید بازدیدکنندگان تور هند قرار می‌دهند.

معبد شری مهادوا

Sri Mahadeva، یکی از قدیمی‌ترین معابد گواست که به تقدیس لرد شیوا اختصاص دارد. گفته می‌شود که این بنا در قرن دوازدهم به دستور وزیر پادشاه راماچاندرا، به سبک معماری جین، از سنگ‌های بازالتی ساخته شده که از فلات دکن سرچشمه می‌گیرند و حکاکی‌هایی زیبا توسط صنعتگران ماهر آنها را زینت بخشیده‌اند.

این سازه به دور از هیاهوی زندگی شهری، توسط جنگل‌های انبوه پناهگاه حیات وحش باگوان ماهاویر احاطه شده و آرامشی کامل را به مخاطبانش هدیه می‌دهد. گفتنی است معبد رو به شرق بوده و اولین پرتوهای خورشید در سپیده دم بر شیوا می‌تابد. پانل‌های کنار معبد نیز با نقش برجسته‌های لرد شیوا، ویشنو و برهما همراه با همسرانشان تزئین شده‌اند.

ناندی (گاو نر و وسیله نقلیه لرد شیوا)، فیلی که اسب را زیر پا می‌گذارد و یک مار شاه کبری، از دیگر تصاویر قابل توجهی هستند که در این مکان به چشم می‌خورند. از طرفی رودخانه Surla که در مجاورت معبد جریان دارد، از طریق پله‌های سنگی معبد قابل دسترسی است.

ساعت بازدید: هر روز از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ 

 

سفر به گوا در تابستان امسال

 

 آدرس: C7Q3+J27, Near Bhagwan Mahaveer Wildlife Sanctury, Sanguem, Surla, Goa 403406, India

 

معبد مانگاشی

معبد Mangeshi با قدمتی بیش از ۴۵۰ سال، یکی از بزرگ‌ترین و پربازدیدترین معابد گواست. معماری معبد منظره‌ای فریبنده از نرده‌ها، گنبدها و ستون‌ها را شامل می‌شود. این مکان، در فاصله ۲۱ کیلومتری پانچیم مرکز ایالت گوآ واقع شده و ترکیبی زیبا از هنر مدرن امروزی و الگوی سنتی هندو را پیش چشم بازدیدکنندگانش می‌گسترد.

یک مخزن آب باشکوه، بخشی از مجموعه معبد بوده و در ورودی، با یک برج لامپ هشت ضلعی ۷ طبقه روبرو خواهید شد. این برج باشکوه، وقتی با چراغ‌های نفتی در شب‌های جشن روشن می‌شود، منظره‌ای دیدنی و شگفت انگیز را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد. گفتنی است غروب‌های دوشنبه، زمان مراسم پایین آوردن مجسمه شیوا و انتقال آن به سمت جنگل است.

ساعت بازدید: ۶ صبح تا ۲۲  

 

آدرس: CXV8+XH6, Dinanath Mangeshkar Rd, Mangeshi village, Mardol, Goa 403401, India

 

معبد ماروتی

لیست مهمترین معابد گوا، شامل معبد Maruti نیز می‌شود. این معبد، به دلیل داستان طولانی و در عین حال جالبی که در پشت سر دارد، مکان قابل توجهی برای علاقمندان به تاریخ شمار می‌آید. گفتنی است لرد هانومان، در اینجا پرستش می‌شود.

گفتنی است معبد ماروتی، پس از افول سلطنت پرتغالی‌ها ساخته شد. بت لرد هانومان، زمانی پنهان شد که پرتغالی‌ها برای ترویج مسیحیت، تمام معابد هندو در گوا را ویران کردند. در این مکان بود که فدائیان، تا پایان سلطنت پرتغالی‌ها مخفیانه نماز خود را اقامه می‌کردند. بعدها این زیارتگاه زیبا در اینجا ساخته شد که معماری آن، هر ساله گردشگران مشتاق بسیاری را به اینجا می‌کشاند.

این بنای باشکوه  که در تپه آلتینهو مشرف به منطقه فونتینهاس در پانجیم قرار دارد، یک معبد هندو است و یکی از زیباترین معابد گوا محسوب می‌شود. خصوصا اینکه این مکان در شب هنگام، به طرز خیره کننده‌ای روشن می‌شود و از دور نیز قابل مشاهده است.

ساعت بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۲۲

 

بهترین کلاب‌های ساحلی گوا

آدرس: Altinho Hillock, Panjim 403001 India

 

معبد شری ساپتاکوتیشوار

Shri Saptakoteshwar که یکی از ۶ زیارتگاه اصلی لرد شیوا در کل کونکان است، از دیگر برترین معابد گوا بوده و به دلیل زیبایی معماری‌اش که به سبک مغول ساخته شده، جلب توجه می کند. خدای معبد نیز، لرد ساپتاکوتشوار است که تجسم لرد شیوا بوده و بت او در داخل یک مکان مقدس چوبی قرار دارد.

تالار ستون‌دار اصلی در معبد، دارای طاق‌های دوست داشتنی و همچنین لوسترهای باشکوه است. سقف‌های کاشی‌کاری ۸ ضلعی و یک برج چراغ بلند که شب هنگام با نور پردازی بی نظیرش تصویری اینستاگرامی را از این معبد ارائه می‌دهند، از دیگر دیدنی‌های این عبادتگاه به شمار می‌آیند. گفتنی است ارادتمندان سراسر کشور، برای شرکت در جشنواره سالانه مهم معبد به نام Gokulashtami از این مکان مقدس بازدید می‌کنند.

 

ساعات بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ 

 

آدرس: Temple Road, Narve, Maem, Goa 403403

 

معبد ماهالاسا

معبد Mahalasa ، جاذبه محبوب و منحصر به فرد دیگری در لیست برترین معابد گواست. این معبد به ماهالاسا یا موهینی، تجسم زن لرد ویشنو تقدیم شده است. تاریخچه این مکان، به قرن هفدهم بازمی‌گردد. این معبد ساخته شده به سبک سنتی هندو بوده و با وجود سقف مسی باشکوه و منداپ گرانیتی، از جذابیت بصری بالایی بهره برده است.

یکی از ویژگی‌های جالب این مکان، چراغ نفتی زیبای برنجی است که ۱۲.۵ متر ارتفاع دارد و گمان می‌رود یکی از بزرگ‌ترین چراغ‌های جهان باشد. این چراغ، در تمام جشن‌های مهمی که در معبد برگزار می‌شوند روشن شده و منظره‌ای دلپذیر را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند. یک ناقوس بزرگ برنجی را نیز در این عبادتگاه خواهید یافت. بعلاوه، افسانه‌ها حاکی از آن هستند که زمانی که الهه با انگشت پا به حوض کوچک داخل معبد ضربه زد، آن حوض پر از آب شد.

محیط این عبادتگاه نیز بسیار آرام بوده و  بهترین زمان برای بازدید از معبد، روز یکشنبه است که بعنوان روز الهه در نظر گرفته می‌شود. برای برخورداری از تجربه معنوی در اینجا، پیشنهاد می‌کنیم در دوره های عبادت روزانه که در محوطه معبد برگزار می‌شود شرکت کنید.

ساعت بازدید: از ساعت ۱۲:۳۰ صبح تا ساعت ۲۰:۳۰ 

 

زیباترین آبشارهای گوا را بشناسید

 

آدرس: Shri Mahalasa Saunsthan, Mardol, Goa 403404

 

معبد شری مهالاکشمی

اینجا یکی از مهم‌ترین و پربازدیدترین معابد گوا بوده و به الهه Mahalaxmi، الهه ثروت و قدرت اختصاص دارد. این معبد در طول سال، زائران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. گفتنی است این مکان که در ۴ کیلومتری پودا واقع شده، در سال ۱۸۶۶ پس از تخریب عبادتگاه اصلی توسط پرتغالی‌ها بنا نهاده شد.

این مکان زیبا، دارای یک درگاه طاقدار نقره‌ای و یک سالن ستون دار است. از مهم‌ترین ویژگی‌های معبد، وجود ۲۴ تابلوی چوبی است که صحنه‌هایی از باگاواتا پورانا را نشان می‌دهند و عمدتا حکایت از داستان‌های مربوط به لرد کریشنا دارند. بت الهه که از سنگ سیاه ساخته شده نیز، دارای ۴ دست است.

بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ 

 

آدرس: Shree Mahalaxmi Sausthan Bandiwade Bandora, Ponda, Goa 403401

 

معبد شری شانتادورگا

معبد Shri Shantadurga واقع در کوئپم، نماد واقعی این عقیده است که خدا یکی است. در واقع در اینجا، چنین خدایی توسط هندوها و مسیحیان پرستش می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، این مکان آرام، نماد واقعی صلح و هماهنگی است.

این عبادتگاه که یکی از بزرگ‌ترین مجتمع های معبد در میان معابد گوای جنوبی است، از یک معبد اصلی و ۳ معبد کوچکتر با سقف هرمی و یک گنبد تشکیل شده است. مجموعه معبد بر روی یک تپه شیب‌دار قرار دارند که منظره‌ای خیره کننده از مناطق اطراف را ارائه می‌دهد .کف و ستون‌ها از سنگ کشمیر ساخته شده‌اند. گفتنی است قدمت ساخت این بنا، به حدود سال ۱۷۱۵ پس از میلاد بازمی‌گردد. سبک زیبای هندو و پرتغالی معماری معبد و بت باشکوه این خدای متعال، هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد.

ساعت بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ 

سفر به گوا و دوری از شلوغی این شهر

 

آدرس: Kapileswari - Kavlem Rd, Donshiwado, Ponda, Goa 403401

 

معبد شری کاماکشی

یکی دیگر از معابد گوا که از آثار دیدنی این شهر به شمار می‌آیند، معبد Shri Kamakshi است که در محیطی شگفت‌انگیز قرار دارد. زیبایی باشکوه و الوهیت این مکان، گردشگران بسیاری را به اینجا می‌کشاند. همانطور که از نام معبد مشخص است این مکان به الهه کاماکشی، همسر لرد شیوا اختصاص دارد که یکی از الهه‌های اصلی مرتبط با فرقه‌های تانتریک است.

برج اصلی این عبادتگاه بزرگ، دارای طراحی دیدنی و جذاب شبیه یک بتکده بودایی است. در گوشه و کنار سقف معبد، تصاویری از مارهای کلاهدار دیده می‌شوند. یک مخزن بزرگ آب نیز، به زیبایی این مجموعه می‌افزاید.

گفتنی است معبد که در اواخر قرن شانزدهم بنا نهاده شد، در روستای دیدنی شیرودا در گوا قرار دارد و به ویژه در زمان جشن‌های سالانه مانند دوشرا و ناوراتری، بسیار شلوغ و پرمخاطب می‌شود.

ساعت بازدید: ۵ صبح تا ۲۱

آدرس: Shiroda, Goa 403103

 

معبد شری رامنات

در پایان سفر به مهم‌ترین معابد گوا، سری می‌زنیم به Shri Ramnath. از نظر تاریخی، رامنات یکی از اشکال لرد شیوا در نظر گرفته می‌شود که لرد رام قبل از عبور از آب‌ها برای ورود به سریلانکا، به او ادای احترام کرده و دعا کرد. بنابراین، این بنای ۴۵۰ ساله، اهمیت زیادی در فرهنگ هندو دارد. یکی از عمده‌ترین دلایل جذابیت این معبد این است که این مکان علاوه بر بت لرد رامنات، بت‌های سایر خدایان از جمله لرد راما،  لرد گانش،  لاکشمی نارایان،  کاماکشی و  شانتری را نیز در خود جای داده است.

ساعت بازدید: ۵ صبح تا ۲۰

 

بهترین کلاب‌های ساحلی گوا

آدرس: Shree Ramnath Mandir, Ramnathim, Ponda, Goa 403401

 

از دیگر معابد گوا در هند که از محبوبیت و اعتبار بالایی برخوردارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معبد شری دامودار
  • معبد برهما
  • معبد شری رودرشوار
  • معبد شری ناگش ماهارودرا مندیر
  • دواکی کریشنا
  • بهاگواتی

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۸ مرداد ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 21 آبان 1402)