با غذاهای خوشمزه محلی گوا آشنا شوید

جاذبه‌های گردشگری گوا
با غذاهای خوشمزه محلی گوا آشنا شوید

یکی از مقاصد بسیار محبوب در سفر با تور هند، گوا است. شهری ساحلی و زیبا که به مناظر طبیعی شگفت‌انگیز، مردم مهمان نواز و البته پارتی‌های باشکوهش معروف است. اما یکی از چیزهایی که در سفر با تور گوا نباید اصلا نادیده بگیرید، غذاهای خوشمزه محلی هستند. جدا از غذاهای معروف هندی که در این شهر پخت می‌شوند، بعضی از غذاهای مختص گوا بوده یا تغییراتی دارند که تنها در گوا به این شکل پخت می‌شوند. اگر می‌خواهید بیشتر با غذاهای محلی گوا آشنا شوید، در ادامه‌ی این نوشته همراه ما باشید.

 

خصوصیات غذاهای گوا را بیشتر بشناسید

با توجه به این که گوا در سواحل غربی هند و در کرانه‌ی دریای عرب قرار گرفته، بسیاری از غذاهای محلی این شهر، مملو از ادویه جات مختلف و طعم‌های متنوع هستند. غذایی که خیلی از مردم شهر به صورت روزمره می‌خورند، برنج و ماهی کاری است و در بسیاری از غذاهای آن‌ها از نارگیل، برنج، ماهی، گوشت قرمز و ادویه جاتی مثل کوکم استفاده می‌شود. غذاهای دریایی طرفداران بی‌شماری دارد و تنوع آن‌ها نیز بسیار بالاست و در میان گوشت‌هایی که پخت می‌شود، می‌توان کوسه، ماهی تن، پومفرت و ماهی خال‌خالی اطلس را نیز مشاهده کرد. این را هم مد نظر بگیرید که گوا سال‌ها مستعمره پرتغال بود و نشانه‌های فرهنگی این کشور اروپایی را نیز می‌توان در غذاهای محلی مشاهده کرد.

ماهی کاری مخصوص گوا در هند

این غذای بسیار محبوب، در برنامه‌ی هفتگی غذایی تمام مردم شهر جا دارد و اگر چه در ابتدا به نظر ساده می‌رسد، اما در آن از ادویه جات مختلف و همچنین نارگیل استفاده می‌شود. همچنین مانگو خام را نیز به خاطر طعم دادن به غذا استفاده می‌کنند. اکثرا این غذا را با ماهی پومفرت درست کرده و تکه بزرگی از آن را در کنار برنج سرو می‌کنند. البته ماهی کاری گوا را با کینگ فیش نیز درست می‌کنند. پر واضح است که اصلی‌ترین ادویه به کار رفته در این غذا کاری است که از رنگ و رخ آن نیز کاملا پیداست.

 

سفر به گوا در هند در فصل بارندگی

مرغ کافریال گوا در هند

مرغ کافریال از جمله غذاهایی است که نشان دهنده تاثیر فرهنگ غذایی پرتغالی‌ها در گوا بوده و در آن از مرغ و چیلی سبز و انواع سبزیجات استفاده می‌شود. با این ترکیب ماسالایی برای مرغ تهیه شده و سپس آن را در روغن سرخ می‌کنند. این غذا را هم در اغذیه فروشی‌های ارزان و هم در رستوران‌ها می‌توانید سفارش دهید. غذایی که همراه برنج و کمی سالاد سرو می‌شود.

ویندالو مخصوص گوا در هند

وین در زبان محلی به معنی سرکه است و آهلو نیز در پرتغالی به سیر گفته می‌شود. در این غذا از گوشت قرمز، پیاز، فلفل چیلی، سیر، سرکه و چند نوع ادویه مختلف استفاده می‌شود. این مواد با گوشت مورد نظر شب تا صبح در یخچال نگهداری می‌شود و سپس موقع پخت سیب زمینی نیز به این مواد اضافه می‌شود و برای سرو نیز سبزیجات روی آن ریخته می‌شود.

 

سفر به بهترین مکان‌های گوا بعد از کرونا

 ژاکوتی مرغ گوا در هند

این غذا ترکیبی از دانه‌های خشخاش و فلفل چیلی قرمز کشمیری را در خود داشته و یکی دیگر از غذاهای قدیمی گواست که تاثیر پرتغالی‌ها را بعدا به خودش دیده است. ادویه جات مختلف با دو موردی که گفتیم به مرغ زده می‌شود و بعد از این که آن را سرخ کردند، با سیب زمینی، نارگیل، پیاز، چیلی بیشتر و ادویه جات پخت می‌شود. یک غذای تند اما بسیار خوشمزه که جزو غذاهای بسیار محبوب در بین محلی‌ها نیز به شمار می‌رود.

شارک آمبوت تیک گوا در هند

این غذا بیشتر از این که ریشه در مردم گوا داشته باشد، یک غذای وارداتی پرتغالی است که البته با ادویه جات محلی پخت می‌شد. آمبوت به معنی ترش و تیک به معنی تند است و خب این غذا نیز از فلفل‌های قرمز چیلی کشمیری و کوکوم بهره می‌برد که توامان آن را تند و ترش می‌کند. برای تهیه این غذا از گوشت کوسه استفاده شده و آن را با پیاز، گوجه و ادویه جات مختلف پخت می‌کنند. غذایی بسیار خوشمزه که در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها به وفور پیدا می‌شود و قیمت خیلی بالایی هم ندارد.

 

زیباترین آبشارهای گوا را بشناسید

سورپوتل گوا در هند

برای تهیه این غذا از گوشت‌های مختلف استفاده می‌شود یا حتی گوشت با جگر گوشفندی نیز ترکیب شده و آن‌ها را ریز خرد می‌کنند. گوشت را تقریبا با بخار می‌پزند و چربی را جدا سرخ کرده و سپس گوشت را به روغن اضافه می‌کنند. در ادامه به این غذا پیاز، سیر، ماسالا، سبزیجات و ادویه جات مخصوصا فلفل اضافه می‌شود. این غذا اگر چه برای وعده‌های غذایی مختلف مناسب است، اما مردم محلی، خیلی اوقات آن را به عنوان صبحانه میل می‌کنند.

فیجوادا گوا در هند

این سوپ مخصوص مردم گوا، از گوشت و لوبیا قرمز درست می‌شود. یکی دیگر غذاهای گوا-پرتغالی که گوشت، لوبیا و ماسالا را با هم سرخ می‌کنند و در نهایت با شیر نارگیل و آب، به شکل یک سوپ غلیط و چرب در می‌آید که هر کسی را عاشق خود خواهد کرد. برای سرو این غذا از سبزیجات خرد شده استفاده می‌شود اما در کل طعم خاصی که شیر نارگیل به فیجوادا می‌دهد، باعث می‌شود که این غذا کاملا با سوپ‌ها و غذاهایی که در ایران می‌خوریم، متفاوت باشد.

 

فعالیت‌های آبی هیجان انگیز در گوا

سوارک گوا در هند

سوارک یک غذای ساده گیاهی است که با کاری درست می‌شود و جایگزین مناسبی برای غذاهای بر مبنای کاری، مناسب گیاه‌خواران است. این غذا بیشتر در فصول بارانی در گوا پخت می‌شود و در آن از گوجه، پیاز، کاری و ادویه جات استفاده شده و همراه با برنج سرو می‌شود. البته اگر گیاه خوار نیستید، می‌توانید ماهی خشک نیز کنار این غذا برای خود سفارش دهید.

ساماراچی کودی گوا در هند

از جمله دیگر غذاهایی که مختص فصول بارانی بوده و از میگو خشک، پیاز، نارگیل، تمبر هندی، گوجه و چند ادویه دیگر درست می‌شود که آن‌ها را همراه با فلفل چیلی سرخ می‌کنند و سپس در شیر نارگیل پخت می‌شود. البته در بعضی از دستورها، به جای میگو از گوش اردک نیز استفاده می‌شود اما در هر صورت این غذا همراه با برنج داغ و خیارشور سرو می‌شود که طعم تندی و شوری را در کنار هم داشته باشد.

 

آشنایی با قلعه آگودا در شهر گوا هند

پرانز شیکو شیکو گوا در هند

یک غذای کلاسیک در گوا که برای پخت آن هم از میگو می‌توان استفاده کرد هم از ماهی‌های کوچکی مثل ساردین. این غذای محبوب و ارزان‌ قیمت، از مواد اولیه‌ای همچون شیر نارگلیل، گوجه، سیر، فلفل چیلی سبز و پیاز درست شده و همراه کاری و ماهی یا میگو پخت می‌شود.

پاتولئا گوا در هند

پاتولئا یک غذای شیرین است که حتی ممکن است آن را با چای نیز میل کنند. به عنوان غذا، برای تهیه پاتولئا از برنج قبرمز محل و برگ‌های تمبر هندی استفاده می‌کنند. سپس برگ‌ها را با آن مواد به همراه نوعی شکر زرد، نارگیل و ادویه جات پر می‌کنند. برنج در این غذا به گونه‌ای پخته می‌شود که همچون خمیر در برگ قرار بگیرد. در نهایت برگ‌های پر شده به روش بخار پز، بیست دقیقه پخت می‌شوند.

 

تفریحی جذاب در بهترین سواحل گوا

ژاکوتی خرچنگ گوا در هند

طرز تهیه این غذا خیلی شبیه به مرغ ژاکوتی است، فقط این که به جای مرغ از خرچنگ‌های صید روز استفاده می‌شود. البته تفاوت‌هایی در این غذا وجود دارد. ابتدا دست‌های خرچنگ با وسواس باید جدا شوند و سپس آن را به مدت ۱۵ دقیقه آبپز کنند. سپس مواد به خرچنگ اضافه شده و روند پخت ادامه پیدا می‌کند. مواد این غذا کمی غلیظ‌تر است و خیلی اوقات موقع سرو، تخم مرغ نیز به بشقاب اضافه می‌شود.

ببینا گوا در هند

البته ببینا غذا نیست اما محبوب‌ترین دسر در تمام گواست. یک کیک چند لایه فوق‌العاده خوشمزه که با شیر نارگیل، شکر، تخم مرغ و آرد پخت می‌شود و خیلی اوقات همراه با یک اسکوپ بستنی سرو می‌شود. برای پخت این کیک از شکر کارامل شده به جای شکر معمول استفاده می‌شود و پخت آن نیز در تابه و به صورت لایه لایه انجام می‌شود. اگر در سفر با تور هند به گوا می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم، حتما یک بار این دسر خوشمزه را برای خود سفارش دهید.

 

اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در گوا

ماهی ریکادو گوا در هند

ریکادو در زبان پرتغالی به معنی شکم پر است و خب این غذا نیز ماهی‌های شکم پر بوده که طعم دار شده‌اند و همراه با نان گرمی مخصوص محلی سرو می‌شوند. این ماهی‌ها یک شام خوشمزه و سالم برای توریست‌ها بوده و طعمی بسیار عالی دارند.

خاتخاته مخصوص گوا در هند

اگر گیاه‌خوار هستید یا به دنبال یک غذای عالی در برترین رستوران‌های غذاهای گیاهی در گوا می‌گردید، حتما باید خاتخاته را امتحان کنید. این غذا در جاهای مختلف هند پخته می‌شود اما نسخه گوا آن کاملا متفاوت است. مواد اولیه مختلف از جمله سیب زمینی، هویچ، لوبیا سبز، ذرت و .... به همراه پوره گوجه، نارگیل، فلفل، و ادویجه جات متنوع در این غذا استفاده شده و تا جایی که نرم شود و آب آن غلیظ و خوشمزه شود، به پختش ادامه می‌دهند. این غذا همراه با برنج سرو می‌شود.

 

معرفی بهترین کافه‌های گوا در هند

ساناس گوا در هند

این نان‌های کوچک و خوشمزه با طعم خوش شیرینی و نارگیلی که دارند را حتما در سفر با تور گوا امتحان کنید. ساناس در بین مردم محلی بسیار پرطرفدار بوده و در کنار غذاهای مختلف سرو می‌شود و عموما به عنوان یک گزینه جدا سفارش داده نخواهد شد.

 

منبع

۲۶ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران