معابد پنانگ

جاذبه‌های گردشگری پنانگ
معابد پنانگ

معابد بسیار و باشکوه پنانگ، همگی در یک قطعه کوچک از زمین در ساحل شمال غربی مالزی جمع شده‌اند. این معابد معروف، اغلب به طرزی جادویی توسط باغ‌های سرسبز، خانه‌های میراثی رنگارنگ و سواحل شنی سفید احاطه گشته‌اند. بعلاوه باید گفت معابد پنانگ ریشه در بودیسم، تائوئیسم، هندوئیسم داشته و ترکیبی منحصر به فرد از فرهنگ و مذهب را ارائه می‌دهند.

 

معبد کک لوک سی

Kek Lok Si، یکی از بزرگ‌ترین معابد بودایی نه تنها در تور مالزی، بلکه در کل منطقه جنوب شرقی آسیاست و در شمار برترین معابد پنانگ محسوب می‌شود. مردم از سراسر کشورهای همسایه نظیر سنگاپور، ویتنام، هنگ کنگ و فیلیپین برای زیارت به اینجا می‌آیند. مجموعه معبد بسیار عظیم بوده و در دامنه تپه‌ای مشرف به روستای ایرایتام گسترده شده است.

معبد کک لوک سی پنانگ دارای ۳ بخش است: اولی برای پارکینگ، فروشگاه‌های سوغاتی و حوضچه‌ای همراه با لاک پشت‌ها کاربری دارد. بخش اصلی معبد با سالن‌های نماز و بتکده معروف و ۱۰۰۰۰ مجسمه بودا به استقبال علاقمندان می‌آید و بخش سوم، میزبان مجسمه غول پیکر Kuan Yin Bodhisattva است. ورودی از طریق راهرویی در فضای باز، به باغ‌های رنگارنگ چشمگیر همراه با فواره‌ها و بلوک‌های بزرگ سنگ‌های سیاه با کتیبه‌های چینی قرمز امتداد می‌یابد.

این بنا در میان برترین معابد پنانگ، از معماری ترکیبی قابل توجه برخوردار بوده و با الهام از سبک‌های چینی، تایلندی و برمه‌ای شکل گرفته و منعکس کننده همزیستی فرهنگ‌های مختلف است.

این مکان مذهبی در طول سال نو چینی، با فانوس‌ها و چراغ‌های رنگارنگ تزئین می‌شود و میزبان جشن‌های سالانه در این رابطه است. این مکان مقدس، همچنین مکانی محبوب برای عکاسی عروسی به شمار می‌آید. در عین حال این فرصت را از دست ندهید که در رستوران گیاهی Kek Lok Si در پنانگ، طعم غذاهای گیاهی خوشمزه را بچشید.

  • ساعات بازدید: ۸:۳۰ تا ۱۵:۳۰
  • آدرس: Kek Lok Si Temple, Air Itam, 11500 Penang, Malaysia

عکس: willflyforfood.net

 

معبد تپه آبشار

معبد Waterfall Hill که با نام آرولمیگو بالاتاندیوتاپانی نیز  شهرت دارد، از دیگر معابد پنانگ بوده و در بالای پلکانی ۵۰۰ پله واقع شده و بزرگ‌ترین معبد لرد موروگان در خارج از هند به شمار می‌آید. این ساختمان هندو به رنگ زرد مایل به کرم، با مجسمه‌های جذاب پر شده و در بالای ورودی اصلی نیز دو مجسمه به زیبایی خودنمایی می‌کنند.

۶ ستون در داخل معبد، نماد ۶ معبد اصلی موروگان هستند. علاوه بر این، مکان مقدس دارای ۷۰۰۰۰ فوت مربع زمین، مجسمه باشکوه ۸.۲۳ متری لرد شیوا و یک گوپورام (برج اصلی) ۲۱.۶ متری هفت طبقه است. پیشنهاد می‌کنیم در جشن تایپوسام پنانگ، خود را به اینجا برسانید که در این ایام بیش از هر زمان دیگری، رنگارنگ و پر جنب و جوش خواهد شد. در نهایت اینجا فضای سرسبز، مناظر خیره‌ کننده و فرصت‌های عکاسی متعددی را نیز برای مسافران تور پنانگ به ارمغان می‌آورد.

  • ساعات بازدید: ۶ صبح تا ۱۲ ظهر و ۱۶:۳۰ تا ۲۱
  • آدرس: 25,Jalan Kebun Bunga, Pulau Tikus, 10350 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

 

گشت و گذاری خانوادگی در پنانگ مالزی

عکس: travel2penang.wordpress.com

 

معبد وات چایا مانگالارام

Wat Chaiya Mangalaram، معبدی تایلندی است که "بودای خفته پنانگ" را به نمایش می‌گذارد و از برترین معابد پنانگ به شمار می‌آید.

معبد بودایی وات چایا مانگکالارام پنانگ، نمونه‌ای باشکوه از معماری سنتی تایلندی بوده و با سقف‌های طلایی و تزئینات چوبی‌اش، میزبان سومین مجسمه بلند بودای خفته در جهان است. این مجسمه با طول ۳۳ متر، روی کاناپه‌ای به بزرگی خودش قرار دارد. و دور تا دورش را شمع‌های رنگارنگ و تعداد زیادی مجسمه کوچک‌تر احاطه کرده‌اند.

فضی بیرون نیز ۴ اژدهای خیره کننده‌ای را شامل می‌شود که از معبد، باغ‌ها و حوضچه لاک پشت‌ها نگهبانی می‌دهند. آن‌ها با تکه‌های رنگارنگ و درخشان آینه پوشانده شده‌اند و خصوصا در روزهای آفتابی با زیبایی و جذابیت بسیار بالایی خودنمایی می‌کنند.

  • ساعات بازدید: ۸ صبح تا ۱۶
  • آدرس: 17,Lorong Burma, Pulau Tikus, 10250 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

عکس: en.wikipedia.org

 

معبد برمه ای دامیکاراما

معبد Dhammikarama Burmese، درست روبروی بودای خفته پنانگ، یکی از قدیمی‌ترین معابد بودایی برمه‌ای در خارج از میانمار (برمه سابق) و از مهمترین معابد پنانگ محسوب می‌شود. این معبد در سال ۱۸۰۳، در زمینی شکل گرفت که توسط یک زن برمه‌ای مهاجر، از یک مهاجر انگلیسی خریداری شد.

با نزدیک شدن به این مکان، یک جفت فیل سنگی سفید باشکوه را خواهید دید که از ورودی محافظت می‌کنند و مقدس بودن مکان را به ما یادآوری می‌کنند.

امروزه این بنای بودایی با استوپاهای باستانی، رنگ‌های شاد و طلایی، نمازخانه‌های متعدد، نقاشی‌های دیواری پر جنب و جوش، بتکده‌ها، مجسمه بودای بلند و تمام مرمر، راهروهای سرپوشیده، یک چاه ۲۰۰ ساله و برج ناقوس بتکده طلایی، در پس‌زمینه‌ای از آسمان‌خراش‌های مدرن خودنمایی می‌کند. در اینجا برکه‌ها و باغ‌های آرام را خواهید دید که مجسمه‌های جانوران و، ارواح بی‌پروا را در خود جای داده‌اند.  معماری معبد بازتابی از سبک سنتی برمه است و گچ کاری پیچیده و کنده کاری‌های چوبی، تزئینات بسیار رنگارنگ و سقف چند طبقه را شامل می‌شود.

  • ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۱۴
  • آدرس: 24,Jalan Burma, Pulau Tikus, 10250 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

 

بهترین کافه‌های حلال در پنانگ

عکس: en.wikipedia.org

 

معبد الهه رحمت

از دیگر معابد پنانگ، می‌توان به  Kuan Yin Teng اشاره کرد که یک معبد کوچک و جذاب چینی بوده و به الهه مهربانی گوان یین تقدیم شده است. این معبد تاریخی طولانی و جذاب دارد و در سال ۱۷۲۸ توسط مهاجران هوکین و کانتونی ساخته شد. این بنا قدیمی‌ترین معبد تائوئیستی در پنانگ به شمار می‌آید و یکی مکان‌هایی است که مخاطبان را به شکلی جادویی با عطر چوب صندل مدهوش می‌کند.

معماری معبد بسیار زیباست و سبک منحصر به فرد سلسله چینگ را به نمایش می‌گذارد. این معماری، حکاکی‌های خیره‌کننده اژدها بر روی ستون‌های سنگی، سقف‌های بلند و برآمدگی‌های سقفی چشمگیر را نشان می‌دهد. این مکان با موزاییک‌ها، مجسمه‌ها و نقاشی‌های پیچیده‌ای که افسانه‌ها و داستان‌های باستانی چینی و بودایی را به تصویر می‌کشند، تزئین شده و متون مقدس در معبد، به زبان ماندارین نوشته شده‌اند.

در فضای بیرونی  نیز مجسمه‌های روی پشت بام، با جذابیت خودنمایی می‌کنند. پشت تالار اصلی معبد، باغی کمتر شناخته شده با حس عرفانی وجود دارد و بهشتی مخفی، در میان برترین معابد پنانگ به شمار می‌آید. هر از گاهی، معبد میزبان اجرای اپرا یا مراسم مذهبی در حیاط جلویی است. در سمت چپ ورودی معبد، غرفه‌هایی را خواهید دید که گزینه های جذابی ارائه می‌دهند از جمله: گل‌ها، اقلام مذهبی و پیشگویی و پرندگانی که هنگام رها شدن، خوش شانسی می‌آورند. در ضمن، می‌توانید لوکیشن‌هایی جذاب را برای ثبت عکس‌های یادگاری در اینجا پیدا کنید.

  • ساعات بازدید: ۸ صبح تا ۱۸
  • آدرس: 30,Jln Masjid Kapitan Keling, George Town, 10200 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

عکس: encirclephotos.com

 

معبد هاینانی تین هو

جزیره هاینان در جنوبی‌ترین بخش چین، جایگاه ویژه‌ای در قلب مهاجران هاینانی دارد که در اواسط قرن نوزدهم به مالزی سفر کردند. در اصل، هاینان جزیره‌ای زیبا و مرفه بود. اما در دوران سلسله چینگ، آشفتگی ناشی از جنگ‌های تریاک و درگیری‌های داخلی، بسیاری را وادار کرد تا به دنبال فرصت‌هایی در خارج از کشور باشند.

و برای قدردانی از زنده ماندن در گذرگاه دریایی خطرناک و رسیدن به پنانگ، آنها تصمیم گرفتند معبدی بنا کنند که از مسافران در دریا، ماهیگیران و ملوانان محافظت می‌کند. در نتیجه معبد Thean Hou به افتخار الهه مازو، خدای تائوئیست ساخته شد که در حال حاضر، در شمار برترین معابد پنانگ محسوب می‌شود.

ساخت معبد، در سال ۱۸۶۶ آغاز شد. اما ساختاری که امروز می‌بینیم، در سال ۱۸۹۵ تکمیل گشت و در سال ۱۹۹۵ مورد بازسازی قرار گرفت. اطراف آنرا خانه‌های قدیمی قبل از جنگ احاطه کرده‌اند که بر جذابیت معبد افزوده‌اند.

ورودی معبد و نمای اصلی آن نیز حقیقتا قابل توجه است. ستون‌ها و دیوارهایی با کنده کاری‌های ظریف و پیچیده ای از اژدها، پرندگان و شیرها، داستان‌های عامیانه چینی را به تصویر می‌کشند.

  • ساعات بازدید: ۸ صبح تا ۲۲
  • آدرس: 93,Lebuh Muntri, George Town, 10450 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

 

زیباترین کافه های پنانگ

عکس: reddit.com

 

۱۶ بهمن ۱۴۰۲

نظرات کاربران