آشنایی با آداب ازدواج در چین

جاذبه‌های گردشگری چین
آشنایی با آداب ازدواج در چین

اگر برای شرکت در مراسم عروسی به چین می‌آیید، از تفاوت سنت‌ها در جای جای این کشور شگفت زده خواهید شد. به دلیل وسعت چین و اقلیت‌های قومی مختلف و بسیار، لزوما تمام عروسی‌ها یکسان برگزار نمی شوند و آداب ازدواج در چین، بسته به جایی که هستید متفاوتند.

اما در کل عروسی‌های چینی پر جنب و جوش و پر رنگ، معمولا مراسمی مجلل هستند و در نهایت، از دو بخش اصلی تشکیل شده‌اند: مراسم چای چینی صمیمی که فقط برای هر دو خانواده عروس و داماد برگزار می‌شود و ضیافت چینی برای تمام مهمانان و خانواده‌ها.

 

آشنایی با رسم عروسی چینی ها

در طول بیش از ۵۰۰۰ سال تاریخ چین، آداب و رسوم منحصر به فرد خاصی در عروسی‌های چینی جریان یافته‌اند و در سفر با تور چین، در ضیافت‌هایی اینچنین با آنها مواجه خواهید شد. در ادامه، مطالعه عمیق‌تری در مورد آداب ازدواج در چین خواهیم داشت.

 

نامزدی

در ابتدای آشنایی با آداب ازدواج در چین، باید به خواستگاری و نامزدی اشاره کنیم که ممکن است در سفر با تور پکن یا سایر مناطق کشور شاهد باشید. در این رسم داماد که به گو دا لی معروف است، هدایایی (جواهرات طلا، شمع‌های مومی اژدها و ققنوس، برگ‌های چای و دانه‌های کنجد، شراب یا براندی و غیره) که نماد رفاه و خوشبختی است را بعنوان یک پیشنهاد رسمی به والدین عروس تقدیم می‌کند. آنها نیز به نوبه خود نیمی از هدایا را بعنوان پذیرش پیشنهاد پس می‌دهند و نشان می‌دهند که مایلند رابطه خوبی با خانواده داماد داشته باشند و با این پیشنهاد موافقند!

 

آشنایی با دیدنی‌ترین کلیساهای چین

عکس: liamsmithphotography.com

 

انتخاب تاریخ عروسی

در آداب ازدواج در چین، تاریخ مراسم عروسی تصادفی انتخاب نمی‌شود. بسیاری از زوج‌ها با یک فالگیر، راهب چینی یا استاد فنگ شویی مشورت می‌کنند تا تاریخ مناسبی را برای موفقیت در ازدواج‌شان انتخاب کنند. علامت زودیاک چینی و جزئیات تولد زوج (تولد عروس به داماد ترجیح داده می‌شود) نیز نقش مهمی در انتخاب تاریخ مناسب ایفا می‌کند.

 

دعوت نامه

دعوتنامه عروسی چین،ی معمولا به رنگ قرمز همراه با حروف طلایی است و نماد شادی مضاعف است. داخل دعوتنامه اطلاعاتی نظیر تاریخ ضیافت عروسی، تاریخ تولد، نام عروس و داماد و والدین آنها را شامل می‌شود. همچنین جزئیات محل و زمان برگزاری مراسم و پذیرایی شام نیز گنجانده می‌شوند.

عکس: linandjirsa.com

 

آماده کردن تخت ازدواج

در ادامه آداب ازدواج در چین، به آن چوانگ اشاره می‌کنیم که معمولا در یک روز و زمان مبارک، ۲-۳ روز قبل از عروسی برگزار می‌شود. این سنت توسط یکی از اقوام خوشبخت و خوش شانس ( یکی از بستگان نظیر پدر و مادر، فرزندان و نوه‌ها) انجام می‌شود. بدین صورت که  تخت را با ملافه‌ها و بالش‌های قرمز رنگ نو با ترکیبی از میوه‌های خشک، آجیل، لونگان، خرمالو و خرمای قرمز می‌پوشانند. این ترکیب، نماد یک ازدواج شیرین و طولانی مدت با برکت در باروری و آرزوهای خوب است. هیچ کس جز عروس و داماد، اجازه ندارد روی تخت بنشیند یا بخوابد.

 

مراسم شانه کردن مو

در آداب ازدواج در چین، مراسم شانه کردن مو آیینی است که شب قبل از عروسی انجام می‌شود تا نمادی از ورود زوجین به مرحله جدیدی از بلوغ و بزرگ شدن در خانه‌های مربوط به خودشان باشد. عروس و داماد، برگ‌های پوملو بر شانه‌هایشان می‌گذارند که نمادی برای حال خوش و از بین رفتن غم و ناراحتی است و لباس‌ها و کفش‌های قرمز نو را به تن می‌کنند.

عروس جلوی آینه (یا پنجره) می‌نشیند در حالی که داماد رو به داخل خانه می‌نشیند. والدین مربوطه، یک جفت شمع قرمز و قیچی، یک چوب بخور، یک خط کش چوبی، یک شانه مو، نخ قرمز و برگ‌های سرو تهیه می‌کنند.

یک زن خوش شانس، عود و یک جفت شمع قرمز رنگ را روشن کرده و مراسم شانه زدن را شروع می‌کند و در همین حین، دعاهایی را برای خوشبختی عروس و داماد می‌خواند. پس از شانه زدن موی عروس و داماد، زن خوش شانس، کاموای قرمز را با برگ‌های سرو روی موهایشان می‌بندد و مراسم را رسما به پایان می‌رساند.

 

جذاب‌ترین کارها در سفر به شانگهای

عکس: vibrantdot.co

 

رنگ‌های خوش شانسی و نمادهای خوشبختی

در میان رسوم و آداب ازدواج در چین، باید به رنگ‌ها نیز اشاره کنیم. قرمز و طلایی، نقش مهمی در تمام المان‌های طراحی دکوراسیون عروسی چینی دارند. اولی با عشق، موفقیت، خوشبختی، سعادت، شانس، باروری، افتخار و وفاداری مرتبط است، در حالی که دومی نمادی از ثروت است.

نمادهایی نظیر نماد شادی مضاعف، متشکل از دو نوشته چینی یکسان با مضمون شادی در همه عروسی‌های چینی ظاهر می‌شود. این گزینه این می‌تواند بعنوان دکور سنتی، ساخته ‌شده از گل‌های رز قرمز تازه برای مراسم چای، یا به صورت تابلوهای نئونی برای بعد از مهمانی ارائه شود. نمادهای فرخنده دیگر عبارتند از اژدها، ققنوس و اردک ماندارین که نشان دهنده شادی و وفاداری هستند. یک گردنبند خوک طلای ۲۴ عیار (خوک‌ها نماد باروری هستند)، اغلب بعنوان بخشی از جواهرات به عروس هدیه داده می‌شود تا بلافاصله آنرا به خود بیاویزد.

 

برداشتن عروس

در حالی که رسم عروسی چینی ها به سمت مدرنیته رفته‌ و دیگر شامل گردهمایی‌ها و راهپیمایی‌های بزرگ نمی‌شوند، راهپیمایی برای بردن عروس هنوز یک امر پر طرفدار به شمار می‌آید. این حرکت می‌تواند همراه با انفجار ترقه، نواختن طبل و گونگ یا حتی گروه رقص شیر باشد. معمولا یک کودک همراه با داماد، جلوی جمعیت راه می‌رود تا نمادی از باروری باشد.

عکس: georgimabee.com

 

آزمون داماد

این روزها، بازی‌های  سرگرم کننده آزمایش کردن مد شده‌اند. در آداب ازدواج در چین، این بازی‌ها معمولا توسط ساقدوش‌ها ترتیب داده می‌شوند تا عزم داماد را برای ازدواج با عروس و جلب رضایت خانواده عروس آزمایش کنند. این رسم در حد معمول، شامل آزمایش دانش داماد از عروس و همچنین خوردن چیزی تند، ترش، تلخ و شیرین است تا ثابت کند که او می‌تواند هر مرحله از ازدواج را پشت سر بگذارد.

داماد همچنین باید یک بسته قرمز حاوی پول به ساقدوش‌ها بدهد تا دوست خود، عروس را "تسلیم" کنند. تنها پس از برنده شدن در تمام چالش‌ها، داماد اجازه خواهد داشت وارد اتاق عروس شود، جایی که چالش نهایی این است که کفش گم شده عروس را پیدا کند تا آنرا پای عروس کند و سپس او را برای مراسم چای چینی به اتاق نشیمن ببرد.

 

مراسم چای و ادای احترام

مراسم چای در میان آداب ازدواج در چین، یک سنت ضروری است که باید در عروسی‌های چینی انجام شود. در این مراسم، عروس و داماد احترام و قدردانی‌شان را از محبت، حمایت و تلاش والدین در تربیت‌شان ابراز می‌کنند. این مراسم، می‌تواند در یک مکان واحد یا جداگانه در خانه عروس و داماد برگزار شود. ست چای قرمز همراه با نماد شادی مضاعف، برای مراسم چای استفاده می‌شود و در این مراسم، چای سیاه با لونگان خشک، دانه‌های نیلوفر آبی و خرمای قرمز طعم می‌گیرد و شیرین می‌شود.

ساقدوش یا بانوی خوش شانس، فنجان‌های چای را به عروس و داماد می‌دهد تا زانو بزنند (یا تعظیم کنند) و با گفتن عبارت "لطفا چای بنوشید"، برای والدین چای سرو کنند (اول از خانواده داماد پذیرایی می‌شود). والدین پس از نوشیدن یک جرعه از چای، یک پاکت قرمز حاوی پول یا جواهرات طلا برای برکت این پیوند، به زوج هدیه می‌دهند. سپس عروس و داماد چای را برای سایر مهمانان سرو می‌کنند.

 

مهم‌ترین خیابان‌های خرید پکن

عکس: sashachouphotography.com

 

پرداخت نذورات

مبادله نذورات در ادامه آداب ازدواج در چین، ممکن است در یک اداره دولتی محلی یا در یک مراسم صمیمی ارائه شود. در این مراسم، عروس و داماد در مقابل محراب خانوادگی می‌ایستند تا به اجدادشان احترام بگذارند و با تعظیم این مراسم را به پایان می‌رسانند.

 

ضیافت عروسی

ضیافت عروسی در آداب ازدواج در چین، یک مراسم مجلل و معمولا گران است که توسط والدین عروس و داماد برگزار می‌شود. منوی این شب، شامل غذاهای نمادین و خوش یمن است: ماهی برای فراوانی، یک خوک شیرده بعنواد نماد پاکی عروس، یک غذای مرغ (معمولا مرغ یا اردک) برای صلح و اتحاد و یک دسر شیرین و دانه نیلوفر آبی برای باروری.

مانند عروسی‌های غربی، از گل برای تزئین میز در عروسی‌های چینی استفاده می‌شود. معمولا از نیلوفرها برای بیشتر عروسی ها استفاده می‌شود که نماد خوشبختی هستند. و گاهی ارکیده‌ها، در این جشن‌ها خودنمایی می‌کنند که نمادی از زوج شاد، عشق و ثروت می‌باشند.

معمولا بعنوان رسم عروسی چینی ها، عروس لباس سنتی چینی qipao قرمز می‌پوشد. در فرهنگ چینی، قرمز نماد شادی، سعادت و خوش شانسی است. با این حال، پوشیدن لباس عروس سفید به سبک غربی رو به افزایش است. این امر به ویژه زمانی که عروس چندین لباس عوض می‌کند وجود دارد. در این صورت عروس در طی جشن یک qipao قرمز، یک لباس عروسی به سبک غربی و یک لباس مجلسی خواهد پوشید.

در این جشن، یک نمایش اسلایدی از عکس‌های دوران کودکی عروس و داماد نیز اجرا می‌شود. هنگامی که یک مراسم عروسی چینی را ترک می‌کنید، معمولا به شما هدایای عروسی کوچکی مانند شکلات، آب نبات یا حتی عکس‌هایی به اندازه کیف پول گرفته شده از زوج قبل از عروسی داده می‌شود.

 

اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری چین

عکس: thoughtco.com

 

بعد از عروسی

بعنوان آداب ازدواج در چین، روز بعد از عروسی، معمولا عروس برای هر دو خانواده صبحانه تهیه می‌کند. او یک هدیه کوچک از اقوام بزرگ‌تر دریافت می‌کند و آنها به عروس، یک عنوان رسمی در خانواده‌شان می‌دهند و او را بعنوان عضوی از خودشان می‌پذیرند.

 

سه روز بعد

در نهایت ۳ روز پس از عروسی در آداب ازدواج در چین، عروس به همراه داماد به دیدار خانواده می‌رود و در این مرحله، عروس دیگر جزو خانواده خودش محسوب نمی‌شود. خانواده عروس با یک ضیافت کوچک، از این زوج پذیرایی می‌کنند و داماد نیز یک خوک بریان بعنوان هدیه برای آنها می‌آورد.

 

۱۳ اسفند ۱۴۰۲

نظرات کاربران