آشنایی با نقاط مسلمان نشین چین

جاذبه‌های گردشگری چین
آشنایی با نقاط مسلمان نشین چین

چین کشوری پهناور با جمعیتی میلیاردی است که بخش‌هایی از آن به دلیل سال‌ها فعالیت جاده ابریشم، میزبان جمعیت زیاد مسمانان شده است. اگرچه باز هم این مقدار در جمعیت زیاد آن ناچیز است. نفوذ فرهنگ اسلامی در زندگی مردم مسلمان چین نوعی فرهنگ منحصر به فرد چینی و اسلامی پدید آورده که در جایی دیگر نمی‌توان نظیرش را یافت. ماه مبارک رمضان فرصت فوق‌العاده‌ای برای کاوش در چین و آشنایی با فرهنگ و آدابی منحصر به فرد است. اما برای کاوشی پربار باید بدانید در تور چین بیشتر سراغ کدام نواحی بروید.

 

استان ژینجیانگ

استان ژینجیانگ بیشترین میزان مسلمانان را در خود جای داده است که طبق تخمین‌ها بیش از ۵۰ درصد آن‌ها مسلمان هستند. این استان که بیشتر مردمان آن را ایغورها شاخه‌ای از ترک تبارها تشکیل داده‌اند در سال‌های دور یک مرکز تجاری و حمل و نقل بین المللی مهم بین چین و مدیترانه بود. برای دیدن حس و حال رمضانی به مهم‌ترین شهرهای آن مثل ژینگجیانگ ارومچی، کاشغر و تورپان بروید. کاشغر در ماه رمضان چهره‌ای دیدنی و متفاوت از فرهنگ چین را به نمایش می‌گذارد.

 

۱۰ نقطه‌ی پنهان زیبا و استثنایی در پکن

استان یوننان

قدمت حضور مسلمانان در استان یوننان به دوره سلسله تانگ برمی‌گردد. امروزه بیش از ۸۲۰ مسجد در یوننان وجود دارد و تعداد مسلمانان ۶۹۸،۲۶۵ تخمین زده می‌شود. مساجد قابل توجه برای بازدید در یوننان شامل مسجد کونمینگ نانچنگ و مسجد جامع شادیان می‌شود که اغلب در گشت و گذارهای فرهنگی مورد بازدید مسافران مسلمان و غیرمسلمان قرار می‌گیرد.

ژیان

ژیان قبلا در زمان سلسله تانگ که پایتخت بزرگ باستان چین بود، به نام چانگان شناخته می‌شد. ژیان به عنوان یکی از شهرهای بزرگ جاده ابریشم، یکی از اولین جاهای چین بود که ساکنان مسلمان آن از فارس و دیگر مناطق عرب نشین وارد خاک این کشور شدند. ژیان میزبان مسجد جامعی بزرگ و دیدنی است که در سال ۷۴۲ در زمان سلسله تانگ ساخته شده است. امروزه تخمین زده می شود ۶۰۰ هزار مسلمان از قوم هوی در ژیان زندگی می‌کنند. شما می‌توانید به خوبی فرهنگ اسلامی چینی مردم هوی را با کاوش در غذاهای حلال خیابان مسلم و معماری متفاوت آن‌ها به خوبی درک کنید و شگفت زده شوید.

 

۸ تفریح جذاب در اولین سفر به شانگهای

استان گانسو

طبق یک نظرسنجی، مسلمانان ۳.۴٪ از جمعیت گانسو را تشکیل می‌دهند. جمعیت مسلمان استان گانسو پس از استان نینگشیا در رتبه دوم قرار دارد. استان گانسو همچنین بخشی از جاده تاریخی ابریشم بود این یعنی شما می‌توانید فرهنگ‌های مختلفی را ببینید که در سراسر این استان گسترده شده و به خورد زندگی مردم بومی این منطقه رفته است. برای شرکت در مراسم‌های مذهبی و دیدن برنامه افطار و نماز به مساجد مهم‌تر استان مثل مسجد Lanzhou Xiguan و مسجد Laohua واقع در Linxia بروید.

منطقه خودمختار نینگشیا هوی

نینگشیا زمانی در جاده ابریشم واقع شده بود، در زمان سلسله‌های باستانی تانگ و هان، محل اصلی تجارت و حمل و نقل بین مناطق شرقی و غربی چین بوده است. تخمین زده می‌شود که ۲۰٪ از جمعیت هوی چین در نینگشیا زندگی می‌کنند و ۳۴٪ از جمعیت نینگشیا از اقلیت هوی هستند. یینچوان که پایتخت نینگشیا است به خاطر مسجد نانگوان و مسجد ناجیاهو شهرت فراوانی پیدا کرده است. این مسجد در ماه رمضان میزبان مردم مسلمان هوی می‌شود که در پایان روز برای شکستن روزه و خواندن نماز دور هم جمع می‌شوند.

کینگهای

استان کینگهای در شمال شرقی فلات کینگهای-تبت در غرب چین قرار دارد. این ایالت از شمال با منطقه خودمختار ژینجیانگ، از شمال شرقی با مغولستان داخلی، از شرق با استان گانسو و از جنوب شرقی با سیچوان همسایه بوده و تقریباً ۱۷.۵ درصد از جمعیت چینگهای را مسلمانان تشکیل داده‌اند. مسجد دونگوان با بیش از ۶۰۰ سال قدمت مرکز آموزش و تعالیم دینی کینگهای بوده است. برای دیدن این مسجد به مرکز ایالت یعنی شهر ژینینگ بروید.

 

معبد دیدنی لاما در شهر پکن چین

پکن

اگرچه جمعیت مسلمانان هوی فقط ۲٪ از جمعیت پکن را تشکیل می‌دهد، اما بیش از ۷۰ مسجد در سراسر شهر واقع شده که نشان دهنده فعالیت‌های فرهنگی مسلمانان در پکن دارد. از مشهورترین مساجد چین در پکن می‌توان به مسجد نیوجی، مسجد دونگسی، مسجد ناندویا و مسجد هایدیان اشاره کرد که هر کدام تاریخچه و سبک معماری منحصر به فرد خودشان را دارند. در سفر با تور پکن حتما از مساجد برجسته دیدن کنید تا بتوانید با جمعیت بیشتری از مسلمان در این مساجد روبرو شوید.

شانگهای

شانگهای دارای ۷۰ هزار نفر جمعیت مسلمان از ۱۰ گروه مختلف اقلیت قومی است. مسلمانان همیشه از زمان سلسله یوان در منطقه شانگهای مستقر بودند، مسجد سونگ جیانگ نیز اولین مسجدی است که در شانگهای ساخته شد. یکی از مشهورترین مساجد شانگهای باید مسجد Xiaotaoyuan باشد که در آن انجمن اسلامی شانگهای نیز واقع شده و از بهترین انتخاب‌های برای گشت و گذارهای رمضانی در این شهر محسوب می‌شود. حال و هوای اطراف مسجد در ساعات پایانی روز و نزدیک شدن به افطار نیز بسیار دیدنی می‌شود.

گوانگژو

گوانگژو که در جنوب چین واقع شده به عنوان یکی از اصلی‌ترین شهرهای بندری جاده ابریشم دریایی با بیش از ۲ هزار سال سابقه نقش مهمی را در تاریخ منطقه بازی کرده است. قدمت ورود مسلمانان به این شهر به زمان سلسله تانگ برمی‌گردد. مسجد گوانگژو از قدیمی‌ترین مساجد کشور است که در طول ماه رمضان میزبان مسلمانان بوده و برنامه‌های مذهبی ویژه‌ای را برگزار می‌کند.

 

حقایق جالب در مورد شانگهای

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران