آشنایی با مهم‌ترین معابد چین

جاذبه‌های گردشگری چین
آشنایی با مهم‌ترین معابد چین

چین کشوری تاریخی بوده و یکی از قدیمی‌ترین فرهنگ‌های روی زمین را دارا است. به طوری که در طول سال‌ها شاهد امپراتوری‌های عظیم بسیاری بوده و امروزه آثاری از برخی آن‌ها را می‌توان در جای این سرزمین مشاهده کرد. به طوری که بخش اصلی جاذبه‌های گردشگری چین را بناها و سازه‌های تاریخی آن شامل می‌شوند. یکی از جذاب‌ترین این بناها که هم ریشه در تاریخ و هم ریشه در اعتقادات و فرهنگ مردم این کشور دارند، معابد چین هستند. معابد باشکوه چین در باغ‌هایی سرسبز قرارگرفته و با عظمت و شکوه هر چه تمام طراحی و ساخته شده‌اند. به همین دلیل یکی از بایدهای هر گردشگری در تور چین بازدید از این معبدها است. به همین دلیل شما را به خواندن مطالب این مقاله دعوت می‌کنیم تا با مهم‌ترین معابد چینی آشنا شوید.

 

معبد لینگین هانگژو، چین (Lingyin Temple Hangzhou, China)

مقاله خود را با معرفی معبد لینگین واقع در شهر هانگژو چین آغاز می‌کنیم. این یک معبد بودایی بوده و در منطقه‌ای کوهستانی خوش منظره قرار دارد. به طوری که بسیاری از گردشگران برای بازدید از معبد لینگین راهی این منطقه شده و پس از دستیابی به آن از تماشای چشم‌اندازهای منحصر به فرد اطراف معبد را برای دقایقی فراموش می‌کنند. البته توجه داشته باشید که برای ورود به منطقه منظره کوهستانی Lingyin-Feilai Feng که مملو از پل‌ها، بناهای تاریخی، مجسمه‌ها، غارها، آثار هنری و غرفه‌ها نیز است، باید هزینه پرداخت کنید که قطعا ارزش آن را دارد. این معبد یکی از بزرگترین و ثروتمندترین معبدهای چین بوده و به همین دلیل بازدید از آن برای کسانی که امکان دارند واجب است. این بنا با غارهای مجلل و پرآذینی که در محوطه صومعه پراکنده شده مشهود است. همچنین این معبد عظیم، تالار حکیم بزرگ، تالار بودای پزشکی، کتابخانه سوترا، تالار هوایان و تالار پانصد آرهات را در خود جای داده است.

 

معبد نانشان سانیا، چین (Nanshan Temple Sanya, China)

مورد بعدی از دیدنی‌ترین معابد چین، معبد نانشان نام دارد. این بزرگترین مکان مقدس بودایی بوده و از زمان تأسیس جمهوری خلق چین در کشور ساخته شده است. این معبد مجسمه بزرگی را در خود جای داده که به رنگ سفید بوده و حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. این مجسمه بر روی صخره‌ای در دریای جنوبی سانیا قرار گرفته و تقریبا می‌توان گفت که نقطه کانونی این مکان به شمار می‌رود. میدان ورودی اصلی معبد توسط مناره‌های سفید احاطه شده و در انتها با کمی پیاده‌روی به مجسمه‌ای در دریا ختم می‌شود. همچنین یک حوض زیبا در یک طرف پیاده‌رو و دسته‌ای از جنگل‌ها در سمت دیگر آن قرار دارند که فضایی خاص و منحصر به فردی را ایجاد کرده‌اند.  

 

بهتری مقاصد بهاری در سفر به چین

 

معبد اسب سفید لویانگ، چین (White Horse Temple Luoyang, China)

گفته می‌شود که معبد اسب سفید اولین معبد بودایی بود که در چین ساخته شد. به همین دلیل از ارزش و اهمیت دوچندانی برخوردار است. این معبد باستانی که در سال ۶۸ پس از میلاد ساخته شد، درست بیرون دیوارهای پایتخت باستانی هان شرقی قرار دارد. همه تابلوهای این مجموعه به زبان انگلیسی نوشته شده و به همین دلیل اگر کمی انگلیسی بلد باشید نیازی به راهنما نخواهید داشت. البته معبد اصلی در طول سال‌ها بارها بازسازی شده است. به ویژه در دوران سلسله‌های مینگ و چینگ، در دهه ۱۹۵۰ و اخیراً در سال ۱۹۷۳ پس از انقلاب فرهنگی بازسازی‌های عظیمی در آن انجام شد. در این معبد زیبا سالن‌های متعددی به روی باغ‌ها و گالری‌های آراسته باز می‌شود. همچنین توصیه می‌کنیم حتما به مجسمه‌های زیبایی مانند دو شیر افسانه‌ای در ورودی، جید بودا و بوداهای معروف جهانی با نام‌های Śākyamuni و Maitreya در حین بازدید از معبد توجه کنید.

 

بیگ وایلد گوس پاگودا شی آن، چین (Big Wild Goose Pagoda Xi'an, China)

بیگ وایلد گوس پاگودا در سال ۶۵۲ در زمان سلسله تانگ ساخته شد. این معبد از هفت طبقه تشکیل شده و در شهر زیبای شی آن قرار دارد. این بنا در طول قرن‌ها بارها بازسازی شده و در اصل پنج طبقه بوده است که دو طبقه دیگر بعدها به آن اضافه شدند. یکی از اهداف متعدد این ساختمان، قرار دادن سوتراها و مجسمه‌های بودا درون آن بوده که توسط یک زائر معروف بودایی به نام ژوان‌زانگ از هند بازگردانده شد. فضای داخلی این معبد به صورت ساده طراحی شده و در عین حال که حالتی باستانی دارد طبقات بالایی آن به صورت مدرن‌ترین ساخته شده است. جالب است بدانید که در محوطه این معبد یک مرکز خرید کوچکی وجود دارد که از آن می‌توانید سوغاتی و یادگاری‌های کوچکی برای خود از سفر با تور چین خریداری کنید.

 

راهنمای گردش ۲۴ ساعته در گوانجو

 

معابد غار لانگمن هنان، چین (Longmen Cave Temples Henan, China)

اگر به دنبال یک معبد کاملا متفاوت هستید، توجه شما را به معابد غار لانگمن جلب می‌کنیم. این مجموعه از ۲۳۰۰ غار خیره کننده تشکیل شده که در مابین صخره‌های آهکی قرار گرفته‌اند. این غارها برخی از بهترین نمونه‌های هنر چینی جهان از سلسله‌های وی شمالی و تانگ (۹۰۷-۳۱۶) را در خود جای داده‌اند. برای وارد شدن و همچنین گشت و گذار درون این غارهای صخره‌ای و بازدید از معابد باید از پله‌های فلزی و آهکی بالا بروید.  این مجموعه ۱۱۰۰۰۰ مجسمه، ۶۰ استوپا و ۲۸۰۰ کتیبه را در خود جای داده است. آنچه که این مجسمه‌ها و بوداها را جذاب‌تر کرده تشکیل شدن آن‌ها از سنگ‌های آهکی غار است که به شکل بسیار هنرمندانه‌ای کنده کاری شده‌اند.

 

معبد لاما پکن، چین (Lama Temple Beijing, China)

بدون شک چند مورد از مهم‌ترین معابد چین در پایتخت این کشور یعنی شهر زیبای پکن قرار دارند. معبد درخشان لاما از جمله معابد دیدنی پکن است که در محل اقامت سابق امپراتور یونگ ژنگ قرار دارد. معبد لاما در پکن در سال ۱۷۴۴ به یک معبد تبدیل شد. اگر فرصت بسیار کمی داشته و تنها از یک معبد در چین می‌توانید بازدید کنید، بدون شک آن باید معبد لاما پکن باشد. به عقیده بسیاری از افراد این معروف‌ترین معبد بودایی تبتی در خارج از تبت است. معبد لاما دارای نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده، مجسمه بودای ۱۸ متری، مجسمه‌های تانتریک، طاق‌های زیبا، نجاری‌های دست ساز و سقف‌های تزئین شده خیره کننده است. شکوه و جلال این معبد به قدری زیاد است که ساعت‌ها می‌توانید در آن به گردش بپردازید.

 

آشنایی با نقاط مسلمان نشین چین

 

معبد شائولین ژنگژو، چین (Shaolin Temple Zhengzhou, China)

شائولین معبد اصلی عبادتگاه ۱۵۰۰ ساله مدرسه بودایی شائولین است. این معبد و مدرسه در طول قرن‌ها هدف مکرر حملات مختلفی بوده‌ است که آخرین مورد آن در سال ۱۹۲۸ با به آتش کشیدن مدرسه رخ داد. به همین دلیل بارها مورد بازسازی قرار گرفته و بخش‌هایی از آن علا رغم قدمت بالا حالتی مدرن دارند. بهتر است بدانید که شائولین به خاطر ورزش کونگ فو شهرت دارد. بنابراین در محوطه‌ آن شاهد کسانی خواهید بود که در حال آموزش کونگ فو بوده و تخته‌های قرار گرفته بر روی هم را می‌شکنند.

 

معبد جوخنگ تبت، چین (JokhangShaolin Temple Tibet, China)

مورد بعدی از معابد چینی که قصد معرفی آن را داریم، معبد جوخنگ است. این معبد مملو از زائرانی است که برای عبادت مجسمه بودای طلایی ۱۳۰۰ ساله به آنجا می‌آیند. این مقدس‌ترین مجسمه بودا در جهان است. معبد جوخنگ همه فرقه‌های بودایی را برای عبادت می‌پذیرند. به همین دلیل اغلب اوقات جمعیت زیادی را در آن خواهید یافت. نقطه عطف معبد جوخنگ از لحاظ ظاهری سقف طلایی خیره کننده آن است. برای بازدید از این معبد بهتر است از قبل با ساعات کاری آن آشنا شوید. چرا که معمولا ظهرها به مدت چند ساعت بسته می‌شود.

 

۸ تفریح جذاب در اولین سفر به شانگهای

 

صومعه معلق داتونگ، چین (Hanging Monastery Datong, China)

صومعه معلق داتونگ که در صخره‌ای در فاصله ۷۵ متری از زمین ساخته شده و توانسته توجه بسیاری از گردشگران را در تور چین به خود جلب کند. چرا که بخش‌های مختلف معبد توسط پل‌های باریک و راهروهای کوچک به هم متصل می‌شوند. به همین دلیل اگر ترس از ارتفاع دارید بازدید از این معبد ایده مناسبی برای شما نخواهد بود. امروزه برخی از این پل‌ها از بین رفته‌اند و به همین دلیل از نظر ایمنی نگرانی‌هایی را به دنبال دارد که گفته می‌شود در سال‌های آینده احتمال بسته شدن کامل آن وجود دارد. پس اگر قصد بازدید از صومعه معلق داتونگ را داشتید از قبل در مورد باز و بسته بودن آن مطلع شوید.

 

معبد بهشت پکن، چین (Temple of Heaven Beijing, China)

مقاله خود را با معرفی معبدی از شهر پکن به اتمام می‌رسانیم. معبد بهشت پکن که در اصل حکم یک محراب را دارد با معماری خیره کننده هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. این معبد بی‌همتا در قلب پکن قرار گرفته و با باغی زیبا و سرسبز محصور شده است. معبد بهشت دارای چهار ورودی در سمت‌های مختلف باغ بوده و به منظور حفظ فضای سبز و طبیعت زیبای آن با نهایت اهتمام نگهداری می‌شود. از جذابیت‌های منحصر به فرد این معبد می‌توان به ساختمان‌ها گرد با پایه‌های مربعی شکل آن اشاره کرد که نمادی از باور باستانی بهشت گرد و زمین مربع را به تصویر کشیده است. همچنین در بازدید معبد بهشت پکن می‌توانید از سالن دعا که نقطه عطف محوطه بیرونی، سازه زیبا با سقف چتری آبی مایل به ارغوانی و تراس مرمری آن در سه طبقه دیدن کرد. از دیگر نکات جابی که در این معبد متوجه آن خواهید شد، پژواک صدا است. به این صورت که زمزمه هایی از هر گوشه آن در هر نقطه از بنا به گوش می‌رسد.

 

راهنمای گردش در محلات شانگهای

 

منبع

۱۶ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران