۱۰ ویژگی جالب گرجستان برای گردشگران ایرانی

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
۱۰ ویژگی جالب گرجستان برای گردشگران ایرانی

وقتی که نوبت به انتخاب مقصد گردشگری می‌رسد، همه افراد به دنبال جذابیت‌های اصلی مقاصد می‌گردند. با توجه به اینکه سفر به گرجستان این روزها به عنوان یکی از محبوب‌ترین کشورهای خارجی برای سفر شناخته می‌شود، در این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های جالب این مقصد توریستی برای ایرانیان آشنا کنیم. پس اگر هنوز دلایل کافی برای سفر به این کشور زیبای قفقاز ندارید توصیه می‌کنیم برای پی بردن به ویژگی های جالب گرجستان برای گردشگران ایرانی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

۱. تفلیس، ارزان‌ترین پایتخت اروپا

اگر به دنبال بازدید از یک مقصد گردشگری ارزان در بین کشورهای اروپایی هستید، تفلیس در تور گرجستان باید جزو انتخاب‌های اول شما باشد. چرا که این کلان شهر به عنوان پایتخت گرجستان بهترین امکانات سفر را با هزینه‌ای اقتصادی در اختیار شما قرار خواهد داد. به این صورت که از هزینه‌های پایین اقامتی در هتل‌های باکیفیت گرفته تا شرایط حمل و نقل ارزان توریست‌ها می‌توانند در این شهر مدرن گرجی سفری بسیار خوب و مناسبی را از همه نظر تجربه کنند. علاوه بر این موارد ناگفته نماند که در شهر تفلیس می‌توان جاهای دیدنی تفلیس را نظیر برخی موزه‌ها و نمایشگاه‌ها پیدا کرد که بلیط ورودی آن‌ها رایگان بوده و یا نهایتا ۲ الی ۳ یورو خواهد بود. پس تفلیس واقعاً مقصدی ارزان در مقایسه با دیگر گزینه‌های مسافرتی برای گردشگران ایرانی است.

عکس: tripadvisor.com

 

۲. گرجستان مقصدی با غذاهای خوشمزه

ایرانیان اهمیت بسیار زیادی به کیفیت غذا در طول سفر می‌دهند. از همین رو اغلب به دنبال مقاصدی هستند که فرهنگ آن‌ها از نظر خورد و خوراک شبیه به ایرانیان باشد. با توجه به اینکه گرجستان کشوری با تنوع غذایی لذیذ است، در میان ویژگی های جالب گرجستان برای گردشگران ایرانی از اشاره به این موضوع نمی‌توان صرف نظر کرد. در راستای همین موضوع می‌توان به جرات گرجستان را در دسته کشورهایی با منو غذایی پرطرفدار که شهرت جهانی دارد، گنجاند. از جمله پرطرفدارترین غذاهای گرجستان برای توریست‌های ایرانی مواردی هستند که از گوشت قرمز و نان تهیه شده‌اند. همچنین سوپ‌های گرجی نیز در بین توریست‌ها و به خصوص ایرانیان طرفداران بسیار زیادی دارد. از جمله محبوب‌ترین غذاهای محلی گرجستان که خوردن آن‌ها را در این سفر توصیه می‌کنیم، عبارتند از:

  • خارکو (گوشت گاو، گوجه فرنگی، سبزی و گردو)
  • چیخیرتما (مرغ و تخم مرغ)
  • بوزباش (گوشت بره با نخود، شاه بلوط و شاه بلوط)
  • غذای ملی به نام خاچاپوری (ترکیبی از نان، پنیر و گاها تخم مرغ)
  • چرچخلا (نوعی شیرینی آبنباتی)

در صورت تمایل می‌توانید تمامی این خوراکی‌های خوشمزه را در رستوران‌های سطح شهر با قیمتی بسیار مناسب پیدا کرده و وعده غذایی بسیار خوشمزه‌ای را برای خود رقم بزنید.

 

جاذبه‌های کمتر شناخته شده در تفلیس

عکس: tripadvisor.com

 

۳. گرجستان کشوری با فرهنگ غنی

ایرانیان دوست دارند مقصدی را برای سفر انتخاب کنند که با فرهنگ و تاریخ غنی خود جاذبه‌های گردشگری متعددی را در اختیار آن‌ها قرار دهد. از همین رو گرجستان می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای این دسته از افراد باشد. به خصوص اینکه جالب است بدانید، گرجستان یک کشور اوراسیایی به حساب می‌آید. به این معنا که از لحاظ جغرافیایی بخشی از آن در قاره آسیایی و بخشی دیگر در قاره اروپا واقع شده و در سفر به آن می‌توان نشانه‌هایی از هر دو قاره را در آن پیدا کرد. علاوه بر این موضوع کشور گرجستان توانسته فرهنگی غنی خود را در طول سال‌ها حفظ کند و با زبان، برگزاری مراسم‌های خاص، مردمان خونگرم و دوست داشتنی و ... به یکی از قطب های گردشگری نه تنها در بین ایرانیان بلکه توریست‌های دیگر کشورها تبدیل شود.

عکس: westobserver.com

 

۴. فرصت بازدید از کلیساهای باشکوه در گرجستان

از دیگر ویژگی های جالب گرجستان برای گردشگران ایرانی می‌توان به وجود کلیساهای متعدد و زیبای آن اشاره کرد. با توجه به اینکه گرجستان جز کشورهای اولیه‌ای بود که به مسحیت روی آورد، امروزه شاهد کلیساهای مهمی در آن هستیم. برخی از این کلیساها پیشینه قدیمی داشته و نه تنها از لحاظ مذهبی بلکه از لحاظ تاریخی نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. البته که تنها جذابیت کلیساهای گرجستان این دو موضوه نبوده و برخی دیگر با موقعیت مکانی خاص و چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبایی که از طبیعت اطراف ارائه می‌دهند، توانسته‌اند مورد توجه همگان قرار بگیرند. یکی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین کلیساهای گرجستان کلیسای تثلیث گرگتی است. این کلیسای در بالای تپه‌ای مرتفع قرار گرفته و چشم‌انداز زیبایی از روستای گرگتی و کوه کازبک، سومین کوه مرتفع کشور، ارائه می‌دهد. برای داشتن دسترسی آسان به این مکان توصیه می‌کنیم ابتدا از تفلیس با اتوبوس به استپانسمیندا رفته و سپس مسیری را با تاکسی طی کنید. البته اگر اهل پیاده‌روی هستید، می‌توانید به صورت پیاده نیز این مسیر را بپیمایید.

 

گرجستان یا ارمنستان؟ کدام برای سفر بهتر است؟

عکس: tripadvisor.com

 

۵. گرجستان کشوری با سایت‌های میراث جهانی یونسکو

مورد بعدی از ویژگی های جالب گرجستان برای گردشگران ایرانی و البته توریست‌های دیگر کشورها می‌توان به سایت‌های متنوع میراث جهانی در آن اشاره کرد. چرا که گرجستان، کشور کوچکی با جمعیتی کمتر از ۴ میلیون نفر است که میراث فرهنگی غنی را در خود جای داده و از همین رو سالانه مورد بازدید گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد. از جمله معروف‌ترین مکان‌های تاریخی گرجستان در آن‌ها آثار متعدد ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شده‌اند، عبارتند از:

  • شهر متسختا (این شهر با عنوان پایتخت باستانی گرجستان شناخته شده و بناهای مهم تاریخی از جمله کلیسای جامع Svetitskhoveli و کلیسای جواری را در خود جای داده است.)
  • شهر کوتایسی
  • صومعه گلاتی
  • روستای اوشگولی

خوشبختانه به دلیل اهمیت بالای این مکان‌ها دسترسی به آن‌ها آسان بوده و تمامی مسافران تور گرجستان در صورت تمایل می‌توانند به بدون دشواری زیاد از آن‌ها دیدن کنند.

عکس: tripadvisor.com

 

۶. طبیعت زیبا و متنوع گرجستان

البته که نمی‌توان از جذابیت‌های گرجستان برای گردشگران ایرانی صحبت کرد اما به طبیعت زیبا و خوش منظره آن اشاره‌ نکرد. به طوری که از یخچال‌های طبیعی گرفته تا سواحل شنا و مناظر کوهستانی گرجستان همه چیز در این کشور می‌تواند عاشقان طبیعت‌گردی را شیفته خود کند. پس اگر دوست دارید در تعطیلات بخشی از زمان خود را به طبیعت‌گردی بگذرانید، قطعا تور گرجستان انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. از جمله دیدنی‌ترین مناظر طبیعی گرجستان عبارتند از:

  • دره آلازانی، با چشم‌اندازی جذاب از دره‌ها و کوه‌های بزرگ قفقاز
  • صومعه دیوید گارجا، صومعه‌ای در دل طبیعت که نیمی از آن در صخره بزرگی در حوالی مرز آذربایجان قرار دارد.
  • دریاچه‌های آبودلائوری، یه دریاچه رنگی (سبز، آبی و سفید) که از طبیعت و جذابیت خاصی برخوردار هستند.
  • کلیسای تثلیث گرگتی، صومعه‌ای قدیمی بر روی ارتفاعات کوه کازبگی که طبیعت زیبای گرجستان را به نمایش می‌گذارد.
  • دره مارتویلی، دره‌ای با رودخانه زمردین آباشا و مسیرهای پیاده‌روی دوست داشتنی
  • دارتلو، روستایی به جا مانده از دوران قرون وسطا با طبیعتی زیبا و دیدنی در تمامی فصول سال

 

بهترین فضاهای کاری مشترک در تفلیس

عکس: tripadvisor.com

 

۷. گرجستان کشوری با تفریحات ساحلی متنوع

در میان ویژگی های جالب گرجستان برای گردشگران ایرانی، موقعیت ساحلی و تفریحات آبی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. به خصوص برای افرادی که قصد سفر با تورهای تابستانی گرجستان را دارند، این موضوع امتیازی بسیار مهم به حساب می‌آید. چرا که این کشور دوست داشتنی با قرار گرفتن در مجاورت دریای سیاه دارای سواحلی فوق‌العاده زیبا و دوست داشتنی است که فرصت شنا، تفریح، حمام آفتاب و غیره را برای شما به ارمغان خواهد آورد. از بهترین مقاصد ساحلی گرجستان برای توریست‌ها می‌توان به تور باتومی اشاره کرد. باتومی هر آنچه را که از یک مقصد ساحلی لوکس و مدرن انتظار دارید را به صورت تمام و کمال در اختیار شما قرار می‌دهد.

عکس: tripadvisor.com

 

۸. گرجستان کشوری خلوت و آرام

هر چند که گرجستان به عنوان یکی از کشورهای زیبا و توریست‌پذیر شناخته می‌شود اما با این حال انبوه گردشگران در آن در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، ایتالیا و ... پایین است. بنابراین مسافران ایرانی می‌توانند بدون اذیت شدن از انبوه گردشگران سفری راحت و آسوده به این کشور اوراسیایی داشته باشند. ار همین رو اغلب افرادی که تمایل دارند مسیر مقصدی با فرهنگ اروپایی را با جاذبه‌های گردشگری متنوع و دیدنی در پیش بگیرند و از طرفی به دنبال مکان‌هایی دنج و خلوت هستند، کشور گرجستان بهترین انتخاب خواهد بود.

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف باتومی

عکس: tripadvisor.com

 

۹. فرصت بازدید از شهر غاری اوپلیستیخه در گرجستان

در بین ویژگی های جالب گرجستان برای گردشگران ایرانی جا دارد اشاره‌ای به شهر غاری اوپلیستیخه (Uplistsikhe) نیز بکنیم. این مکان که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های گرجستان شناخته می‌شود امروزه توانسته مورد توجه گردشگران بسیاری در این کشور قرار بگیرد. اوپلیستیخه یک شهر باستانی جذاب و دیدنی است که در حدود ۱۰۰۰ الی ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد در داخل صخره‌ها ساخته شده و همین موضوع امروزه جذابیت آن را از دید گردشگران دوچندان کرده است. گفته می‌شود این مکان زمانی محل زندگی بیش از ۲۰۰۰۰ نفر بود. در بازدید از این شهر که امروزه اغلب خرابه‌هایی از آن به جا مانده می‌توان شاهد هر آنچه که از یک شهر کامل اعم از سالن تئاتر، خیابان، سکونتگاه و ... بود را مشاهده کرد.

عکس: musement.com

 

۱۰. فرصت بازدید از مرتفع ترین روستای اروپا در گرجستان

آخرین مورد از ویژگی های جالب گرجستان برای گردشگران ایرانی که در این مقاله قصد اشاره به آن را داریم، فرصت بازدید از مرتفع ترین روستای اروپا در سفر به این کشور است. اوشگولی روستایی زیبا و دیدنی است که در ارتفاع ۲۱۰۰ متری قرار گرفته و در حال حاضر تنها ۲۵۰ نفر در آن به صورت دائمی ساکن هستند. جالب است بدانید که این روستا گاها به دلیل بارش شدید برف ماه‌ها دور از دسترسی همگان قرار می‌گیرد. بنابراین، اگر می‌خواهید سفری کوتاه به این روستای زیبا و دیدنی در سفر به گرجستان داشته باشید فصل تابستان را برای این منظور انتخاب کنید.

 

آشنایی با دلفیناریوم باتومی

عکس: tripadvisor.com

 

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله شما را با جذابیت‌های خاص این کشور آشنا کرده و برای سفر با تورگرجستان متقاعد کنیم. چنانچه بعد از خواندن مطالب فوق نیاز به کسب اطلاعات بیشتری در مورد این مقصد گردشگری و نحوه سفر به آن داشتید می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی با کارشناسان ما در مقتدر سیر تابان تماس گرفته و در مورد زمان و شرایط سفر به این کشور زیبا سوال کنید.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۰۸ آذر ۱۴۰۲

نظرات کاربران