گرجستان یا ارمنستان؟ کدام برای سفر بهتر است؟

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
گرجستان یا ارمنستان؟ کدام برای سفر بهتر است؟

گرجستان یا ارمنستان ؟ کدام کشور را بهتر است به عنوان مقصد بعدی سفر خود انتخاب کنیم؟ این سوالی است که اغلب گردشگرانی که قصد سفر به یک کشور خارجی ارزان قیمت را دارند از خود می‌پرسند. هر دو این کشورها دارای جاذبه‌های گردشگری پرطرفداری بوده و از همین رو این روزها سفر به آن‌ها جز پرطرفدارترین تورهای اجرا شده توسط آژانس‌های مسافرتی محسوب می‌شوند. اگر شما نیز جز دسته‌ای از افراد هستید که در تصمیم‌گیری بین این دو کشور در دوراهی قرار گرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما تا پایان مقاله همراه ما باشید تا با بررسی تفاوت‌های هر دو آن‌ها بهترین گزینه را بتوانید انتخاب کنید.

 

زیبایی طبیعی گرجستان در مقابل ارمنستان

اولین چیزی که در این مقایسه بین این دو کشور توریست‌پذیر باید بررسی شود، زیبایی طبیعی آن ها است.  به خصوص اگر عاشق طبیعت و طبیعت گردی باشید این موضوع اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. ارمنستان مناطق بسیار خوبی از لحاظ طبیعت‌گردی دارد. به طوری که مناظر اطراف صومعه تاتف و پارک ملی دیلیجان از پرطرفدارترین گزینه‌ها در بین گردشگران هستند. البته در کنار این موارد کشور ارمنستان بیشتر دارای مناطق بسیار صخره‌ای بوده و در تابستان‌ها حالتی زرد و خشک پیدا می‌کند. این در حالی است که بخش شمالی گرجستان طبیعتی بسیار زیبا و شگفت‌انگیز دارد. به طوری که گرجستان را می‌توان یکی از زیباترین مناطق در محدوده قفقاز دانست. طبق این گفته‌ها ارمنستان در رتبه دوم قرار گرفته و گرجستان برنده مقایسه می‌شود.

عکس: thebluntpost.com

 

جاذبه‌های گردشگری گرجستان در مقابل ارمنستان

در نگاه اول به نظر می‌رسد که هر دو از این کشورها دارای جاذبه‌های متعددی بوده و نمی‌توان از لحاظ برابری یکی را بر دیگری ارجعیت داد. اما وقتی ریزتر به این موضوع نگاه می‌کنیم، تور گرجستان از نظر مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری متنوع‌تر است. این کشور دارای کوه‌ها، سواحل، غارها، آبشارها، مکان‌های مختلف برای پیاده‌روی، قلعه‌ها، کلیساها، صومعه‌ها و غیره است. بنابراین تور گرجستان با فعالیت‌های تفریحی و جاذبه‌های گردشگری گوناگون در مقایسه با تور ارمنستان به گزینه پررنگ‌تری می‌تواند تبدیل شود. چرا که در مورد ارمنستان نمی‌توان با این حجم از تنوع روبرو شد.

 

سفری تابستانه به ارمنستان

عکس: dookinternational.com

 

تفریحات فضای باز گرجستان در مقابل ارمنستان

گرجستان و ارمنستان هر دو کشور‌های کوهستانی هستند و از همین رو فرصت فعالیت‌های زیادی در فضای باز را برای گردشگران فراهم می‌کنند. پس اگر اهل پیاده‌روی و گشت و گذار در فضای باز هستید، در هر دو این کشور‌ها فرصت‌هایی برای این منظور خواهید یافت. البته باز هم در مقایسه دقیق‌تر بین گرجستان یا ارمنستان؟ به نظر می‌رسد دوباره گرجستان کمی نقش پررنگ‌تری داشته باشد. چرا که در این کشور مسیرهای گشت و گذار کوتاه و همچنین مسیرهای طولانی برای سفرهای چند روزه بیشتری وجود دارد. چرا که گرجستان در تمامی فصول امکان تفریح در فضای باز را برای توریست‌های خود ممکن می‌کند. به این صورت که مثلا در سفر با تور زمستانی گرجستان علاقه‌مندان می‌توانند سری به پیست‌های اسکی گرجستان در مستیا، گودرزی و باکیوریانی زده و در فصل تابستان از لذت تفریح در سواحل آن بهره‌مند شوند.

عکس: traveldrafts.com

 

سواحل گرجستان در مقابل ارمنستان

بدون هیچ تردیدی در پاسخ به سوال گرجستان یا ارمنستان؟ سفر با تور گرجستان برنده خواهد بود. چرا که ارمنستان هیچ خط ساحلی ندارد؛ این در حالیس که گرجستان از امتداد ساحلی در حدود ۳۰۰ کیلومتر برخوردا است. برای کسانی که قصد سفری ساحلی را به کشور گرجستان کرده‌اند، شهر زیبای باتومی بهترین انتخاب خواهد بود. این یکی از محبوب‌ترین شهرها در خطه دریای سیاه است. در این میان ناگفته نماند که هر چند ارمنستان دریا ندارد اما دریاچه‌ای زیبا به نام دریاچه سوان را در خود جای داده که تا حدی می‌‌تواند انتظارات گردشگران را از آبتنی در فصل گرما برآورده کند اما هرگز با سواحل گرجستان برابری نمی‌کند.

عکس: vecteezy.com

 

فرهنگ گرجستان در مقابل ارمنستان

در مقایسه بین فرهنگ و میراث، تصمیم‌گیری مثل موارد فوق آسان نخواهد بود. چرا که هر دو کشور دارای تمدنی غنی و فرهنگی دوست داشتنی هستند. از طرفی دیگر این دو مقصد گردشگری در مورد فرهنگ تفاوت‌های بسیار زیادی داشته و همین انتخاب را سخت‌تر می‌کند. ارمنستان اولین کشوری بود که مسیحیت را پذیرفت، گرچه گرجستان نیز خیلی سریع به مسحیت روی آورد. در راستای این صحبت‌ها می‌توان گفت که "قدیمی‌ترین کلیسای جامع جهان" با نام کلیسای جامع اچمیادزین در کشور ارمنستان و در حوالی ایروان قرار دارد. نکته جالب دیگر اینکه هر دو کشور فقط ۳ سایت قبت شده در لیست میراث یونسکو دارد. پس در مقایسه این دو کشور از لحاظ فرهنگی و تمدن هیچ یک بر دیگری برتری نداشته و تقریبا در رتبه یکسان قرار گرفته‌اند.

 

تجربه فعالیت‌های متفاوت در سفر به ایروان

عکس: quora.com

 

مهمان‌نوازی مردم گرجستان در مقابل ارمنستان

تعامل با مردم محلی ممکن است یک سفر را به بهترین خاطره‌ زندگی شما تبدیل کند. این در حالی است که روبرو شدن با افراد بدخلق و خشک می‌تواند به همان اندازه از جذابیت‌های سفر شما بکاهد. خوشبختانه، هر دو کشور گرجستان و ارمنستان عموما پر از افراد محلی خوب هستند که از پذیرایی از گردشگران لذت می‌برند. البته علیرغم این موضوع باید توجه داشته باشید که هیچ یک از مردم محلی در این کشورها تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارند و اغلب به زبان‌های روسی، گرجی و ارمنی صحبت می‌کنند. هر چند که این دو کشور در خصوص مهمان‌نوازی با یکدیگر رقابت می‌کنند اما به گفته اغلب گردشگران مردم ارمنستان رفتاری دوستانه‌تر و مهمان‌نوازتری دارند. بنابراین برنده این مقایسه کشور ارمنستان خواهد بود.

عکس: seeker.io

 

بازارها و مراکز خرید گرجستان در مقابل ارمنستان

در مقایسه بین گرجستان یا ارمنستان؟ از لحاظ خرید باید بگوییم که در هر دو کشور نباید انتظار مراکز خرید آنچنانی و خریدهای قیمت مناسب بسیار زیادی را داشته باشید. چرا که این دو کشور به اندازه ترکیه در خرید کردن محبوب نیستند. البته که این به معنای عدم وجود بازارها و مراکز خرید در آن‌ها نیست. چرا که در شهرهای توریستی این دو کشور مثل ایروان، تفلیس و باتومی می‌توان خیابان‌هایی برای خرید و بازارهای دوست داشتنی و پرجنب و جوشی را پیدا کرد. همچنین در برخی از مناطق گردشگری می‌توان دست فروش‌هایی را دید که در حال فروش صنایع دستی متنوعی برای سوغاتی هستند. اما در حالت کلی اگر عاشق خرید در سفر هستید بهتر است از سفر به هر دو کشور گرجستان و ارمنستان صرف نظر کنید!

 

راهنمای سفر ۲ روزه به تفلیس

عکس: wikipedia.org

 

رستوران‌‌ها و غذاهای گرجستان در مقابل ارمنستان

یکی از مهم‌ترین مقوله‌هایی که در سفر باید به آن توجه کرد، غذاهای محلی و رستوران‌های منطقه است. هر دو کشور ارمنستان و گرجستان دارای غذاهای محلی خوشمزه‌ای هستند که به احتمال زیاد مورد پسند شما خواهند بود. البته ناگفته نماند که غذاهای گرجستانی و ارمنی در برخی از خصوصیات مشترک هستند؛ به عنوان مثال عشق به نان و استفاده از محصولات تازه و پنیرها در هر دو آن‌ها دیده می‌شود. برخی از بهترین غذاهایی که باید در گرجستان امتحان کنید عبارتند از:

  • چندین نوع خاچاپوری، اما عمدتاً آجری
  • شکمرولی، مرغ کبابی در سس سیر
  • خینکالی، کوفته های گرجی خوشمزه
  • پنیرها، به خصوص سولگونی
  • متوادی، سیخ گوشت گرجی

غذاهای خوشمزه ارمنستان نیز عبارتند از:

  • دلمه، گوشت چرخ کرده مخلوط با برنج پیچیده شده در برگ انگور
  • خوروواتس (Khorovats)، کباب گوشت
  • مانتی، پیراشکی که با سس گوجه فرنگی و ماست سرو می‌شود

واقعا همه این غذاها خوشمزه هستند اما در بین گردشگران با توجه به نظرت جمع‌آوری شده خاچاپوری و خیکالی غذاهای گرجی محبوب‌تر کرده‌اند. بنابراین از نظر محبوبیت غذایی سفر با تور گرجستان بیشتر از ارمنستان پیشنهاد می‌شود.

عکس: redfedoradiary.com

 

امنیت گرجستان در مقابل ارمنستان

از نظر ایمنی نیز هر دو کشور تقریبا با یکدیگر برابری کرده و در دسته کشورهای امن دنیا قرار دارند. به طوری که باید خیلی بد شانس باشید تا در این کشورها شاهد سرقت و کارهای خشونت آمیزی شوید. البته در حالت کلی با توجه به اینکه گرجستان کشور ثروتمندتر و توسعه یافته تری است، احتمال می‌رود که افراد کمتری در آن به کلاهبرداری و رفتارهای خشونت آمیز متوسل می‌شوند. این در حالی است که ایمنی جاده‌ها در کشور گرجستان واقعا پایین بوده و برای کسانی که قصد سفر زمینی با ماشین شخصی خود را دارند اصلا مناسب نیست. ناگفته نماند که هم گرجی‌ها و هم ارمنی‌ها رانندگان بدی هستند و اگر قصد رانندگی دارید حتما احتیاط بیشتری بکنید. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت امنیت در سفر به هر دو کشور تقریبا یکسان بوده و با رعایت نکات امنیتی با هیچ مشکلی روبرو نخواهید شد. 

هزینه‌های سفر به گرجستان در مقابل ارمنستان

البته که نمی‌توان به دنبال پاسخی برای سوال سفر به گرجستان یا ارمنستان؟ گشت اما از بررسی مقوله هزینه‌های سفر صرف نظر کرد. خوشبختانه نه ارمنستان و نه گرجستان مقاصد گران قیمتی نیستند. بنابراین سفر با تور گرجستان و تور ارمنستان در دسته سفرهای خارجی ارزان قیمت قرار می‌گیرند. به طوری که گردشگران می‌توانند با کمتر از ۲۵ دلار در روز در هر دو مقصد تجربه سفری خوب داشته باشند. توجه داشته باشید که قیمت‌ها در هر کشور مشابه هم هستند و بودجه سفر به هر دو این مقاصد تقریبا برابر خواهد بود. اما اگر بخواهیم خیلی دقیق مقایسه‌ای بین هزینه‌های سفر به گرجستان در مقابل ارمنستان داشته باشید احتمالا گرجستان ۲ الی ۳ دلار ارزان‌تر از ارمنستان خواهد بود که رقم قابل توجهی نیست.

 

اقامت در متسختا در سفر به گرجستان

عکس: heymondo.com

 

نتیجه‌گیری

چنانچه تا این بخش از مقاله همراه ما بوده باشید تا حدی به سوال خود در مورد سفر به گرجستان یا ارمنستان؟ پاسخ داده‌اید. قبل از هر چیزی باید بگوییم که هر دو سفر جذابیت‌های خاص خود را داشته و گردشگران باید انتخاب خود را با توجه به سلیقه خود انجام دهند. پس اگر به دنبال کشوری ارزان با موقعیت ساحلی و طبیعتی دیدنی در منطقه قفقاز هستید، تور گرجستان گزینه‌ای ایده‌آل برای شما خواهد بود. این در حالی است که ارمنستان کشوری کم توریست‌تر و آرام بوده و چند کلیسای تاریخی و باشکوه را در خود جای داده که علاقه‌مندان فرصت بازدید از آن‌ها را خواهند داشت.

 

منبع

 

۱۵ مرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران