سنت‌های گرجستان برای کریسمس و جشن سال نو

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
سنت‌های گرجستان برای کریسمس و جشن سال نو

جشن‌های سال نو معمولا در طول تاریخ شکل گرفته و حالت سنتی خودش را با کمی تغییرات حفظ می‌کند. خیلی از عادات و سنت‌های این قبیل جشن‌ها در خرافات ریشه دارند اما مردم سعی می‌کنند آنان را حفظ کنند و هر سال بهترین تلاش خود را برای برگزاری جشنی به یادماندنی می‌کنند. گرجستان نیز در ایام کریسمس حال و هوای خاص خودش را می‌گیرد و مردم برای برپایی رسوم به تکاپو می‌افتند. بیایید با هم نگاهی به این رسوم جذاب بیاندازیم تا در زمان سفرتان با تور گرجستان شما نیز هم پای مردم به جشن بپردازید.

 

 

راز خوشبختی

مردم گرجستان به نظر آرام و بسیار مهمان‌نواز می‌آیند و خودشان را خوشبخت می‌دانند. شاید اصلا به این موضوع توجه نکرده باشید که گرجستان دو جشن سال نو دارد و مردم دوبار یک سال را تحویل می‌کنند. بنابراین مدت بیشتری را در جشن و پایکوبی هستند. یکی از جشن‌ها در ۱ ژانویه برگزار می‌شود و دیگر با فاصله دو هفته بعد در ۱۴ام ژانویه یعنی زمانی که هنوز اثرات جشن قبلی به جا مانده، جشن سال نوی قدیمی را بر پا می‌کنند. بر طبق تقویم جولیان سال نو مصادف با روز ۱۴ام ژانویه است. گرجستان در گذشته ۱۴ام ژانویه را جشن می‌گرفت. امروزه اما این جشن فقط برای تحویل سال نو نیست بلکه بهانه‌ایست برای شادمانی و دور همنشینی‌های خانوادگی و دوستانه. آن‌ها این زمان را با شادی و صمیمیت در کنار عزیزان خود سپری می‌کنند و معتقدند این وضعیت به سال بعد منتقل شده و می‌توانند همواره جمع شادشان را داشته باشند.

 

۱۰ مکان بسیار عالی در گرجستان برای گرفتن عکس‌های خاص‌ و به یادماندنی

 

 

کریسمس

 

 

365 روز در یک روز

Bedoba در گرجی به معنای "روز شانس" است. این جشن که در روز دوم سال جدید یعنی ۲ ژانویه برگزار شده و معمولا ادامه جشن سال نو است. گرچه به نظر اعتقادی خرافی‌ست اما گرجستانی‌ها معتقد هستند هر چه در این روز اتفاق بیافتد بر کل سال تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین مردم از صبح سعی می‌کنند کارهای خود را منظم و عالی پیش ببرند تا در طول سال موفق باشند. به علاوه توصیه می‌شود تا با روی گشاده و خندان روز را سپری کنند تا در طول سال اوقات شیرین و پرخنده‌ای را تجربه کنند. به همین دلیل در این روز داشتن انرژی منفی به کل ممنوع است به طوری به عنوان یک گردشگر وقتی در شهر قدم می‌زنید می‌توانید انرژی‌های مثبت را تنفس کنید.

 

 

Bedoba

 

 

طعم سال نو

در گرجستان جشن سال نو پیوند عجیبی با انواع خوراکی‌ها خورده و غذا به شدت مهم شمرده می‌شود. آن‌ها سعی می‌کنند میزی پر از غذاهای خوشمزه و وسوسه‌انگیز که با سلیقه تزئین شده‌اند بچینند، بهترین ظروف را استفاده کنند و درختی زیبا درست کنند. همچنین معتقد هستند باید سال نو را با دست و دلبازی و سخاوت برگزار کرد بنابراین بهترین تلاش‌شان را ارائه می‌دهند. با وجود چنین ساز و کار، و بریز و بپاشی باز هم اینگونه نیست که هر کسی هرسبک دوست داشت جش بگیرد. در واقع برای شام ۳۱ دسامبر هم قاعده و قانونی وجود دارد که معمولا خانواده‌ها از آن خارج نمی‌شوند.

 

۵ فستیوال جذاب موسیقی گرجستان که بی‌درنگ شما را به این کشور می‌کشاند

 

 

سال نو میلادی

 

 

ساتسیوی: این غذا معمولا با بوقلمون و یا با مرغ همراه با سس غلیظ گردو سیر، ادویه جات و گیاهان درست می‌شود. در واقع غذای اصلی جشن ساتسیوی است که حتما در طول سفر به گرجستان باید آن را امتحان کنید.

گزیناکی: گردوی له شده در عسل که به صورت لوزی برش می‌دهند، از جمله شیرینی‌های سنتی و محبوب سال نو است که حتما در ۳۱ دسامبر روی میزها قرار می‌گیرد و تا آخر شب سرو می‌شود.

 

 

درخت فندوق

علاوه بر تزئین درخت کاج سبز رنگ که در سراسر دنیا صورت می‌گیرد، در گرجستان، درخت سنتی‌ خودشان به نام چیچیلاکی را هم دارند که در کنار درخت کریسمس سبز رنگ می‌گذارند. در تزئین چیچیلاکی به جای استفاده از مصنوعات متنوع رنگی، از میوه درختان و برگ گیاهان  بهره می‌برند. این درخت سفید را معمولا از چوب گردو یا فندوق خشک شده درست می‌کنند. چیچیلاکی درخت شادمانی است که در روز ۱۹ ژانویه، یک روز قبل از Epiphany ارتدکس گرجستانی سوزانده می‌شود. با این کار مردم غم و مشکلات سال خود را می‌سوزانند و سالی پر از شادی و بدون غم و اندوه را شروع می‌کنند.

 

 

چیچیلاکی

 

 

شخصیت اصلی سال جدید

مکول (Mekvle) به اولین کسی گفته می‌شود که بعد از تحویل سال نو پا به درون منزل می‌گذارد. Mekvle در زبان گرجی به گام و تراس گفته می‌شود. مردم معتقدند شادی، ثروت و رونقی که مکول با خود به خانه می‌آورد به سال پیش رو منتقل می‌شود. مراسم ورود مکول به خانه نیز بسیار جالب است به طوری که مهمان همراه با ورود به منزل میزبان عبارت: "من پایم را در اینجا گذاشتم - خداوند به شما برکت دهد، گام من - رد پای یک فرشته است ..." تکرار می‌کند و همزمان به گوشه و کنار منزل آجیل و شکلات پرتاب می‌شود.

 

 

Mekvle

۱۳ آذر ۱۳۹۷

نظرات کاربران