سفر به گرجستان در ایام کریسمس 2022

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
سفر به گرجستان در ایام کریسمس 2022

جشن کریسمس و سال نو میلادی این روزها در همه جای دنیا حتی در شهرهای مسلمان نشینی چون دبی یا استانبول نیز برپا می‌شود. با این حال نباید از یاد برد که جشن‌هایی همچون کریسمس در نهایت یک مراسم مذهبی هستند و گرجستان به عنوان یکی از اولین کشورهایی که دین مسیحیت را پذیرفت، مقصدی ایده‌آل برای سفر در این ایام به حساب می‌آید. تور گرجستان از بسیاری جهات برای تعطیلات آخر سال میلادی مناسب است و ما در این نوشته می‌خواهیم به دلایلش بپردازیم.

 

کریسمس در گرجستان

جشن کریسمس در گرجستان، کمی متفاوت نسبت به دیگر کشورهای مسیحی جهان برپا می‌شود. اول از همه باید به تاریخ این جشن نگاهی کنیم که بر خلاف خیلی جاهای دیگر، بعد از سال نو میلادی و در هفتم ژانویه خواهد بود. در واقع مسیحیان ارتودوکس، اغلب از تقویم جولیانی استفاده می‌کنند و در این تقویم کریسمس در تاریخ یاد شده برپا می‌شود. با این حال برای یک هفته یا حتی بیشتر، کشور حال و هوای پایان سال را دارد، بازارها برپا می‌شوند و دکورهای مخصوص را در همه جا مشاهده می‌کنید.

در این روزها تمام خیابان‌ها چراغانی شده و هر جا که پا بگذارید، انواع دکورهای مخصوص این روزها را خواهید دید. مردم گرجستان عاشق مراسم‌های پایان سال هستند و به همین دلیل، همه در آن شرکت می‌کنند. در کنار انواع جشن‌ها و برنامه‌های تفریحی، بازارهای مخصوص نیز برپا می‌شود که در آن‌ها می‌توانید، دکورهای مخصوص گرجی‌ها برای کریسمس را نیز خریداری کنید. همچنین مراکز خرید نیز برنامه‌های مختلفی برای این روزها دارند که بخشی از آن، تخفیف‌های ویژه‌ی آخر سال خواهد بود. به این ترتیب نباید خرید کردن را در کریسمس و در تور گرجستان از یاد ببرید.

 

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان در تفلیس

از چیزهای متفاوت در گرجستان بگوییم. یکی از این موارد که حتما در سفر متوجهش خواهید شد، رسمی است به نام علیلو (Alilo) که هزاران نفر در آن شرکت کرده و با هم به آواز خواندن می‌پردازند و لباس‌های مخصوص سفید رنگ پوشیده و طرح ستاره و خورشید را همراه دارند. حضور بچه‌ها که نقش فرشتگان را دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است. این جمع از کلیسا به راه افتاده و در طول مسیر از مردم خوراکی یا چیزهای مختلف دریافت می‌کنند. در این روز بهتر است چند شکلات همراه داشته باشید تا آن‌ها را به بچه‌هایی که در علیلو شرکت کرده‌اند، بدهید.

دیگر نکته متفاوت، درخت‌های کریسمس گرجی‌هاست که اصلا شبیه چیزی که در غرب اروپا می‌بینید، نیستند. این درخت‌ها که به نام چیچیلاکی شناخته می‌شوند از نوارهای چوبی به هم چسبیده شده درست می‌شوند. مردم این کشور اعتقاد دارند که این ریسمان‌های چوبی شبیه به ریشِ سنت باسیل بزرگ می‌شود، کسی که آن‌ها اعتقاد دارند در کریسمس به دیدن مردم می‌آید. چیزی شبیه به باور "بابانوئل" در میان دیگر مسیحیان دنیا ... . در مجموع رسم و رسومات زیادی وجود دارد که در سفر به گرجستان در ایام کریسمس به آن بر خواهید خورد، اما خوردن غذاهای این ایام را به هیچ وجه فراموش نکنید. این زمان بهترین موقع برای خوردن غذاهای محلی گرجستان است.

 

اقامتی متفاوت در ۸ کلبه جذاب در گرجستان

آب و هوای پایان سال میلادی در گرجستان

اگر تور تفلیس را برای این سفر انتخاب کرده‌اید باید خود را برای یک هوای سرد زمستانی آماده کنید. احتمالا بارش برف در روزهای پایان سال زیاد بوده و دمای هوا بین ۱- تا ۷ درجه پیشبینی می‌شود. البته باید دید که امثال هوا در تفلیس چطور پیش می‌رود، گاهی روزهای منتهی به سال نو با بارش برف همراه بوده و دمای هوا زیر صفر خواهد بود و گاهی نیز، کریسمس بدون برف برگزار می‌شود.

اما اوضاع در دیگر جاهای گرجستان متفاوت است. این کشور که مناطق کوهستانی زیادی دارد، زمستان‌ها کاملا سفید پوش می‌شود و دسترسی به بعضی از مناطق گردشگری نیز برای عموم ممکن نخواهد بود. همین امر است که گرجستان را به مقصدی عالی برای اسکی در منطقه تبدیل کرده است. در نهایت اگر قصد دارید کریسمس و شب سال نو در تفلیس یا دیگر جاهای گرجستان باشید، حتما باید گرم‌ترین لبا‌س‌های خود را همراه داشته باشید و خود را برای روزهایی سرد آماده کنید.

البته در این میان مقاصدی همچون باتومی در گرجستان هستند که هوایی به مراتب گرم‌تر را تجربه کرده و در آن‌ها خبری از برف نیست. با توجه به این که باتومی عموما یک مقصد تابستانی به حساب می‌آید، شما با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر می‌توانید، کریسمس را در این شهر ساحلی سر کنید.

 

بهترین رستوران‌های برجومی، گرجستان

جشن سال نو میلادی

همچون بسیاری از شهرهای دیگر دنیا، تفلیس نیز شب سال نو میلادی را با یک آتش بازی بزرگ به صبح می‌رساند. اگر در چنین شبی در پایتخت گرجستان باشید، به هیچ وجه آن را از یاد نخواهید برد. این آتش بازی در جاهای مختلف شهر برگزار شده و شما می‌توانید از هر جایی آن را تماشا کنید. البته این مراسم مختص به تفلیس هم نبوده و تقریبا در تمامی شهرهای گرجستان نیز، اوضاع به همین ترتیب است. با این حال بعد از تفلیس، باتومی، کوتایسی و شهرهای بزرگ از این دست، بزرگ‌ترین آتش بازی‌ها را دارند.

یکی از امتیازهای تفلیس و باتومی، برنامه‌های مختلف شب سال نو میلادی است که در کلاب‌ها و دیگر مراکز تفریحی این شهرها برگزار می‌شود. اگر چه در سال‌های اخیر به خاطر وضعیت کرونا، خیلی خبری از چنین جشن‌هایی نبود، اما دوباره شور و هیجان در سال جدید به کلاب‌های تفلیس و گرجستان برگشته است. امسال هم به نظر می‌آید، DOORS، METIS، LPM و حتی هتل‌هایی مثل شرایتون یا رادیسون بلو برنامه‌های خاصی دارند که پیشنهاد می‌کنیم در سفر با تور گرجستان، حتما در یکی از آن‌ها شرکت کنید. این جشن‌ها عموما تا صبح ادامه خواهند داشت.

مقاصد جذاب زمستانی در گرجستان

اگر به این فکر می‌کنید که تنها شرکت در جشن شب سال و نو یا دیدن تزیینات کریسمسی برایتان کافی نیست و می‌خواهید بدانید که زمستان، به کجاهای گرجستان می‌توان سفر کرد و روزهای جذاب را از سر گذراند، ما به چند مقصد خیلی خوب در این کشور اشاره خواهیم کرد که در فصل سرما نیز عالی هستند.

 

کازبگی: اگر به دنبال دیدن زیباترین مناظر زمستانی در گرجستان هستید، حتما پیشنهاد می‌کنیم در طول زمستان به کازبگی بروید. جاهای زیادی هستند که در این منطقه می‌توانید از آن‌ها بازدید کرده که البته بعضی از آن‌ها، مسیرهایی سخت را در طول زمستان دارند. همچنین فراموش نکنید که یکی از بهترین مجموعه‌های اسکی در گرجستان که گودائوری (Gudauri) نام دارد، در کازبگی گرجستان واقع شده. جایی که با پیست‌های بسیار خوب خود، در این سال‌ها طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کرده است. در ادامه می‌توانید از پاسانوری یا دهکده اسنو (Sno) نیز دیدن نمایید.

 

سفر به ۸ مقصد عالی گرجستان بعد از کرونا

بورجومی و باکوریانی: این دو شهر که در جنوب گرجستان واقع شده‌اند، یکی دیگر از مقاصد محبوب اسکی در این کشور به حساب می‌آیند که البته دارای چندین چشمه‌ی آب گرم نیز محسوب می‌شود که شما می‌توانید حتی در سردترین روز‌های سال نیز در محیط روباز داخل این چشمه‌های آب گرم بروید. باکوریانی در گرجستان مملو از جاذبه‌های طبیعی است که در طول زمستان، زیبایی منحصر به فردی دارند.

سوانتی: هر زمانی از سال که به سوانتی گرجستان بروید، این مکان رویایی، سیمایی متفاوت را برای شما به تصویر می‌کشد. در بهار به نحوی، در تابستان به شکلی دیگر و پاییز و زمستانش که رویایی است. سوانتی در طول سه ماه زمستان سفید پوش است و بعضی از روزهای سال نیز برف‌های سنگین را به خود می‌بیند. مناظر زیبای سوانتی اصلی‌ترین دلیلی است که به خاطرش باید به این گوشه از گرجستان بروید اما از طرفی امکان بازدید از مناطق تاریخ و همچنین اسنوبوردینگ در هاتسوالی یا مستیا را نیز دارید.

 

معرفی ۱۰ رودخانه زیبا در گرجستان

جاواختی: این مکان یکی از جاهای خاصی است که در تور زمستانی گرجستان، امکان دیدنش را خواهید داشت. این شهر را با نام "قطب گرجی" می‌شناسند و در آن یک دریاچه‌ی یخ زده را می‌توانید ببینید. شهری فوق‌العاده زیبا که به مرزهای ترکیه و ارمنستان نزدیک است و در کنار دریاچه‌ی زیبایش، محیط‌های کوهستانی زیبا و دره‌های عمیق نیز در خود دارد. بر خلاف دیگر گزینه‌های کوهستانی لیست ما، رفتن به جاواختی کار سختی نیست اما برای بازدید از برکه باید در تورهای مخصوص شرکت کرده یا ماشین اجاره کنید.

نکات پایانی

  • عموما در طول سال نو میلادی، هنرمندان ایرانی زیادی در گرجستان کنسرت برپا می‌کنند که البته در دو سال اخیر به خاطر وضعیت کرونا، این برنامه‌ها لغو شده بود. اما از امسال خیلی از کنسرت‌های این چنینی نیز برپا می‌شود. همچنین هنرمندان داخلی و بین‌المللی و ترک هم برنامه‌هایی را در تفلیس برگزار می‌کنند که می‌توانید در آن‌ها نیز شرکت کنید.
  • مراکز خرید گرجستان، بهترین جا برای استفاده از تخفیف‌های آخر سال است. این مراکز عموما برندهای بین‌المللی را میزبانی می‌کنند و فروشگاه‌های این چنینی در ایام کریسمس، مجموعه‌های سال قبل خود را با تخفیف مناسبی به فروش می‌رسانند.
  • محبوب‌ترین غذای کریسمسی در گرجستان، ساتسیوی است که در خانه‌های اغلب گرجی‌ها آن روز بر روی میزها مشاهده خواهید کرد. البته شما می‌توانید این غذا را در روزهای آخر سال، در هر رستوران محلی سفارش دهید. شیرینی مخصوص سال نو در گرجستان نیز گوزیناکی نام دارد. همچنین شب کریسمس، مردم محلی به خوردن آجیل و میوه نیز می‌پردازند و خیلی سفره آن‌ها شبیه به شب یلدای ایرانی است.
  • جشن کریسمس تنها به یکی دو روز خلاصه نشده و تا ۱۵ روز بعد از سال نو نیز ادامه می‌یابد. از همین رو شما می‌توانید به راحتی برای حضور در این کشور برای تفریح و خوشگذرانی، برنامه ریزی کنید.

 

معروف‌ترین پارک‌های بازی و آبی گرجستان

۱۹ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران