راهنمای سفر به گرجستان + هزینه‌ها و هرآنچه باید بدانید!

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای سفر به گرجستان + هزینه‌ها و هرآنچه باید بدانید!

در سال‌های اخیر، به مرور گرجستان تبدیل به مقصد شماره یک گردشگری در قفقاز بدل شده و این روزها، گردشگران زیادی از سراسر جهان، برای دیدن زیبایی‌های این کشور تاریخی به این گوشه از مرز آسیا و اروپا سفر می‌کنند. تغییرات زیادی هم در این کشور به وقوع پیوسته و به همین دلیل، ما راهنمای سفر به گرجستان را با یک به‌روزرسانی اساسی و مناسب برای سفر در سال پیش رو، در این نوشته برایتان گردآورده‌ایم.

 

کوتاه درباره گرجستان

برای رفتن به تور گرجستان، مقاصد مختلف و همچنین زمان‌های متفاوتی را می‌توان انتخاب کرد. کشوری که جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد و همه با هر سلیقه‌ای را از سفر به این سرزمین خشنود خواهد کرد. گرجستان در جنوب قفقاز واقع شده و در شمال با روسیه، در جنوب غربی با ترکیه، در جنوب با ارمنستان و در جنوب شرقی با آذربایجان همسایه است و در غرب نیز، به کرانه‌ی دریای سیاه می‌رسد. برای خیلی‌ها این سوال مطرح است که آیا گرجستان را باید کشوری اروپایی تلقی کنند یا آسیایی؟  به طور کلی این کشور را باید سرزمینی دو قاره‌ای دانست که در مرز شرق اروپا و غرب آسیا قرار دارد اما در مجموع آن‌جا را اروپایی در نظر گرفته‌اند. گرجستان دارای مناطق کوهستانی، دشت‌های بزرگ، شهرهای ساحلی و جاذبه‌های متنوعی بوده و البته از جمله کشورهای بسیار امن برای سفر به حساب می‌آید.

 

معرفی بوتیک هتل بازار تفلیس

عکس: thoughtco.com

 

مهم‌ترین مقاصد توریستی گرجستان

همان‌طور که گفتیم، تفلیس با اختلاف، پربازدیدترین شهر گرجستان به حساب آمده و سالانه، تعداد زیادی از گردشگران از این شهر زیبا دیدن می‌کنند. از جمله دیدنی‌های تفلیس می‌توان به محله‌های تاریخی این شهر، مراکز فرهنگی همچون سالن بزرگ اپرا و باله، سازه‌های مدرن همچون پل صلح، کافه‌ها و رستوران‌های متعدد و همچنین حمام‌های سولفور تفلیس اشاره کرد.

دیگر شهر محبوب گرجستان که البته بیشتر به درد روزهای گرم تابستان می‌خورد باتومی است. شهری که شرایط کاملا متفاوت نسبت به تفلیس داشته و می‌توان یک راهنمای سفر به گرجستان مختص برای آن‌جا نوشت. باتومی در سواحل دریای سیاه واقع شده و مقصد اصلی تابستانی گرجستان است، جایی که با هتل‌های مدرن و بزرگ، مراکز تفریحی متنوع، امکانات عالی برای تفریحات آبی و سواحل زیبایش از شما میزبانی خواهد کرد. باتومی از جمله مقاصد عالی و نسبتا ارزان برای تعطیلات تابستانی خانوادگی به حساب می‌آید.

کوتایسی نیز دومین شهر پرجمعیت گرجستان و یکی دیگر از شهرهای زیبای این کشور است که دارای ابنیه تاریخی متعدد، صومعه‌های بسیار زیبا و جاذبه‌های توریستی متنوع است و این شهر نیز در رادار گردشگران خارجی قرار دارد. البته آن‌هایی که اهل طبیعت گردی هستند، به مناطق کوهستانی همچوناوشگولی، کاختی یا کازبگی می‌روند که هر کدام از این مناطق که گفتیم، با زیبایی‌های بسیار خود، انتخاب‌هایی عالی به شمار می‌روند.

 

معرفی گالری ملی تفلیس، گرجستان

عکس: getyourguide.com

 

چرا گرجستان، مقصدی ایده‌آل برای سفر است؟

قبل از این که به راهنمای سفر به گرجستان بپردازیم، ابتدا باید درباره چرایی این سفر برایتان بگوییم. گرجستان کشوری متفاوت برای سفر بوده که خیلی‌ها ابتدا به پایتخت این سرزمین، تفلیس سفر می‌کنند. شهری که به خاطر داشتن بخش‌های تاریخی، جاذبه‌های دیدنی و مراکز فرهنگی‌اش معروف بوده و دارای مراکز خرید و تفریحی متنوعی نیز هست. اما گرجستان، چیزهای زیادی برای عرضه دارد. از غذاهای بسیار خوشمزه -که خوشبختانه با ذائقه ما جور هستند- تا دشت‌های بزرگ و سرسبز و جاذبه‌های کوهستانی که این کشور را برای طبیعت‌گردان، به بهشتی برین تبدیل می‌کند.

حتی اگر بخواهید به تفریحات آبی بپردازید، می‌توانید تابستان‌ها به شهرهای ساحلی دریای سیاه بروید. پس اگر بخواهیم به طول کلی، از دلایل سفر به گرجستان برایتان بگوییم، می‌توانید از غذای خوشمزه گرجستان، مناظر دیدنی، مناطق ساحلی، کلیساها و بناهای تاریخی، امنیت بالا و مراکز تفریحی و فرهنگی اسم ببریم.

 

عکس: besttravels.org

 

راهنمای سفر به گرجستان: بهترین زمان برای سفر به شهرهای مختلف

آب و هوای ایده‌آل برای سفر به گرجستان، خیلی به مقصدی که در این کشور انتخاب می‌کنید ربط دارد. به طور کلی، بهترین زمان برای رفتن به تور گرجستان، اواسط بهار و اواسط پاییز است. این زمان برای رفتن به تفلیس عالی‌ست و آن‌هایی که قصد گشت و گذار در طبیعت گرجستان و بازدید از صومعه‌های کوهستانی را دارند عالی خواهد بود.

تابستان اما برای رفتن به باتومی ایده‌آل است و البته چندین فستیوال تابستانی جذاب در گرجستان برگزار می‌شود که در آن‌ها نیز می‌توانید شرکت کنید، اما در نهایت، سفر تابستانه به گرجستان، مناسب تفریحات آبی‌ست. همچنین با توجه به این که گرجستان دارای چندین ریزورت اسکی با کیفیت است، سفرهای زمستانی به گرجستان به مقصد این ریزورت‌ها نیز پیشنهاد می‌شود. البته در طول زمستان، تفلیس بسیار سرد بوده و به همین دلیل، انتخاب پایتخت، خیلی مناسب نیست و تنها برای روزهای جذاب کریسمس و سال نو میلادی آن‌جا را پیشنهاد می‌کنیم.

 

بهترین فضاهای کاری مشترک در تفلیس

عکس: londonerinsydney.com

 

راهنمای سفر به گرجستان: نکاتی که حتما باید بدانید

و اما به سراغ نکات ضروری درباره تور گرجستان برویم. هر ساله‌ تعداد بسیار زیادی گردشگر ایرانی به گرجستان می‌رود و این کشور جزو مقاصد محبوب در میان ایرانیان است. یک سری نکات خاص درباره این سفر وجود دارد که حتما قبل از سفر باید درباره آن‌ها بدانید:

اطلاعات عمومی درباره گرجستان

  • ساعت رسمی گرجستان نیم ساعت از ایران جلوتر است و در نیم سال اول سال نیز، ساعت آن‌جا تغییری نمی‌کند
  • واحد پولی گرجستان لاری بوده که در حال حاضر (مرداد ۱۴۰۲) هر ۵ لاری حدود ۲ دلار قیمت دارد
  • زبان رسمی این کشور گرجی است اما خیلی از مردم آن‌جا، به زبان روسی مسلط هستند. در مراکز توریستی همچون هتل‌ها، دست‌اندرکاران انگلیسی بلد هستند اما در دیگر بخش‌های شهر، کم‌تر می‌شود کسی را پیدا کنید که به انگلیسی با شما صحبت کند
  • جمعیت این کشور حدود ۴ میلیون نفر است

عکس : georgiantravelguide.com

 

حمل و نقل عمومی در گرجستان

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در راهنمای سفر به گرجستان باید به آن اشاره کنیم، حمل و نقل عمومی در این کشور است. اگر قصد دارید در سفر به گرجستان، در تفلیس اقامت داشته باشید، در این شهر امکان رفت و آمد با مترو، اتوبوس، تاکسی، مینی‌بوس و البته تاکسی‌های اینترنتی را دارید. مترو تفلیس از دو خط تشکیل شده و ایستگاه‌های متنوعی، مخصوصا در مناطق توریستی دارد. البته برای استفاده از مترو  و اتوبوس، شما باید کارت‌هایی به نا مترو مانی را خریداری کنید که در واقع بلیط‌های الکترونیکی هستند. این کارت‌ها در ایستگاه‌های مترو و همچنین دفاتر مخصوص آن در جاهای شلوغ شهر به فروش می‌رسند و قیمت چندانی ندارند. مترو تفلیس بین ساعات ۶ صبح تا ۱۲ شب فعال است.

 

موسیقی زنده گرجی در تفلیس

عکس: jam-news.net

 

 

اتوبوس‌های شهری البته مناطق بیشتری را پوشش داده و تابلوی مربوط به ایشتگاه‌ها آن را در جاهای مختلف شهر می‌بینید. با این حال بهتر است قبل از سفر، یک نقشه آفلاین خطوط اتوبوس و مترو تفلیس را روی گوشی خود داشته باشید تا بتوانید، راحت‌تر مسیرها را پیدا کنید. اتوبوس‌ها نیز بین ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۱ شب به فعایت می‌پردازند. در کنار این‌ها، مینی‌بوس‌ها یا به قول خود گرجی‌ها، مارشروتکا را دارید که ایستگاه به ایستگاه حرکت کرده و برای سفرهای برون شهری نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

تاکسی‌های زرد رنگ در تفلیس نیز فعال بوده و همگی دارای تاکسی‌متر هستند، اما اگر در سفر به تفلیس، اینترنت همراه دارید، بهتر است یکی از برنامه‌های  Taxify، Yandex، TaxiOnn یا Uber را نصب کنید تا بتوانید از تاکسی‌های اینترنتی با قیمت بهتر و شرایط بهتر بهره ببرید. اما برای سفرهای بین شهری چه گزینه‌ای مناسب است؟ در بیشتر مواقع، بهترین و راحت‌ترین راه برای سفر، قطار است. برای مثال، قطارهای شهری بین تفلیس و باتومی، بسیار محبوب هستند و با هزینه‌ای پایین، شما را به مقصد می‌رسانند. در مورد سفرهای درون شهری در دیگر شهرهای گرجستان نیز، در بیشتر مواقع، نیاز است که از تاکسی یا مینی‌بوس استفاده کنید. البته با توجه به هزینه‌ی نسبتا پایین تاکسی در گرجستان، این موضوع، هزینه‌ی سنگینی برایتان نخواهد داشت.

عکس: kakdobratsa.ru

 

تهیه سیم کارت در گرجستان

برای تهیه سیم کارت در گرجستان، تنها نیاز به ارائه پاسپورت خود دارید. شرکت‌های مختلفی هستند که در خود فرودگاه یا در مراکز توریستی شهر، سیم‌کارت‌های اعتباری همراه با بسته اینترنت همراه ارائه می‌کنند، اما معروف‌ترین آن‌ها که در حال حاضر خیلی از گردشگران نیز از آن استفاده می‌کنند، مگتی کام است. سیم‌کارت‌های اعتباری این شرکت، ۱۰ لاری قیمت دارد که البته باید بعد از آن، بسته اینترنت نیز خریداری نمایید. برای مثال، بسته ۲۰ گیگی بدون تخفیف یک ماهه، ۳۰ لاری است.

 

جدیدترین جاذبه‌ها و اقامتگاه‌ها در گرجستان

عکس : georgia-roadtrip.com

 

هزینه‌های سفر به گرجستان

یکی دیگر از بخش‌های مهم راهنمای سفر به گرجستان، مربوط به هزینه‌های سفر به این کشور است. البته که این موضوع، نیاز به توضیح زیادی دارد اما برای این که خیلی نوشته را طولانی نکنیم، به صورت خلاصه بعضی از هزینه‌ها را در زیر لیست می‌کنیم:

  • هتل‌هایی با قیمت متوسط: ۳۰ تا ۵۰ دلار
  • هزینه سفر‌ با مترو: ۱ لاری برای هر سفر
  • هزینه تاکسی: بین ۳ تا ۱۲ لاری
  • یک وعده غذا در رستوران متوسط: ۲۰ تا ۳۰ لاری
  • بلیط موزه و مراکز فرهنگی: ۳ تا ۱۵ لاری

البته با تهیه تورهای گردشگری، هم در هزینه‌های هتل خود صرفه جویی خواهید کرد هم این که از گشت شهری، راهنمای فارسی زبان و بسیاری خدمات دیگر که مجموعه مقتدرسیر تابان به شما ارائه خواهد داد، بهره می‌برید.

 

راهنمای سفر به گرجستان: مدارک لازم برای سفر

خوشبختانه گرجستان از آن دسته کشورهایی است که ایرانیان برای سفر به آن‌جا، نیازی به تهیه ویزا ندارند و تنها داشتن پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار از زمان آغاز سفر برای رفتن به این کشور کافی خواهد بود. در کنار آن‌ شما باید عوارض خروج از کشور را نیز پرداخت نمایید.

یکی از نکاتی که درباره‌ی بسیار سوال می‌شود، مسئله بیمه است که آیا برای شرکت در تور گرجستان، داشتن بیمه امری اجباری است؟ خیر، در حال حاضر داشتن بیمه اجباری نیست و همچنین با توجه به لغو محدودیت‌های کرونایی، نیازی به داشتن مدارک مربوط به واکسن نیز ندارید. با این حال یکی از خدماتی که در تور گرجستان به شما ارائه می‌شود، بیمه مسافرتی معتبر بوده که در صورت مشکل در طول سفر، بتوانید از امتیازات آن بهره ببرید.

عکس : jessicasjourneywithemirates.com

 

دانستنی‌های جالب درباره گرجستان

  • گرجستان دومین کشوری بود که مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود انتخاب کرد
  • این کشور دارای ۴ میزاث جهانی یونسکو بوده که شامل صومعه گلاتی، بناهای تاریخی متسختا، سوانتی و جنگل‌های کوچک است و البته چند جایی را نیز در لیست انتظار دارد
  • دهکده بوچورنا در ارتفاع ۲۳۴۵ متری از سطح دریا، مرتفع‌ترین محل مسکونی در کل اروپا به حساب می‌آید
  • بیش از ۲۵۰ نوع پنیر مختلف در این کشور تولید می‌شود

 

هتل‌های ارزان باتومی به پیشنهاد تریپ‌ادوایزر

عکس : emerging-europe.com

 

۰۵ فروردین ۱۴۰۲ (به‌روز رسانی شده در: 22 مرداد 1402)

نظرات کاربران