حقایقی که باید درباره گرجستان بدانید

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
حقایقی که باید درباره گرجستان بدانید

گرجستان برای خیلی‌ها هنوز مقصدی ناشناخته است اما کسانی که به آن سفر کرده‌اند زیبایی و مهمان‌نوازی مردمش را به یاد می‌آورند. این کشور کوچک که بین قاره‌های اروپا و آسیا واقع شده دارای شهرهای باستانی زیبا، نقاط میراث جهانی یونسکو، کوه‌های برفی طبیعت چشمگیر و خوراکی‌های خوشمزه است. اگر شما از دسته افرادی هستید با تور گرجستان سفر نکرده‌اید و این جواهر قفقاز را ندیدید، در این مطلب با حقایق جالبی درباره این کشور آشنا می‌شوید.

 

گرجستان خوانده نمی‌شود

خود مردم گرجی کشورشان را ساکارتولو (Sakartvelo) می‌نامند. این نام از دو بخش تشکیل شده و به Kartveli ، به بخش مرکزی گرجستان Karli-Iberia و sa-o به سرزمینی که کارتولی در آن زندگی می‌کند اشاره دارد. هیچ معلوم نیست اسم بین‌المللی و در واقع انگلیسی این کشور از کجا آمده با حدسی منطقی راجب آن وجود دارد که می‌گوید اصلاح‌طلبان مسیحی در زمان قرون وسطا به پاس گرامی‌داشت سنت جورج به این نام درآمد.

 

راهنمای سفری ۴ روزه به تفلیس؛ شهر تاریخی و دیدنی

 

گرجستان

 

 

گرجی‌ها اولین ساکنان اروپا

در یک ماموریت باستان‌شناسی در دمانیسی قدیمی‌ترین جمجمه انسان در قفقاز یافت شد. این اکتشافات ثابت کرد که مردی آفریقایی از طریق گرجستان به اروپا سفر کرد. جمجمه‌های یک زن و مرد گرجستانی متعلق به ۱.۸ میلیون سال پیش به نام‌های زوا و مزیا می‌گوید که گرجستان اولین کشور انسان‌نشین اروپاست.

 

 

گرجستان

 

 

گرجستانی‌ها فقط گرجی صحبت می‌کنند

گرجستان در میان ۱۴ زبان منحصر به فرد دنیا قرار داشته و الفبای خودش را دارد. در طول تاریخ این کشور مردم به سه زبان مختلف گرجستانی شامل آسومتارولی، نوسخوری و مکدرولی صحبت می‌کردند. اما امروزه از آنی استفاده می‌کنند که ۳۳ حرف الفبا دارد.

 

۱۱ دلیل برای اینکه چرا باید به کشور زیبای گرجستان سفر کنیم؟

 

گرجستان

 

 

تنوع‌ اقلیمی فراوان

گرجستان دارای ۱۲ منطقه مختلف آب و هوایی از نیمه گرمسیری تا آلپ برفی و نیمه بیابانی را با ۴۹ خاک مختلف میزبانی می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود تا گرجستان در زمره یکی از اکولوژیک‌ترین کشورهای دنیا قرار بگیرد. بنابراین تعجبی ندارد که انواعی از حیوانات همچون ببر و پلنگ، خرس، و یا سیاه‌گوش در آن ساکن هستند و زندگی می‌کنند.

 

جذاب‌ترین دریاچه‌های طبیعی گرجستان برای طبیعت‌گردان

 

گرجستان

 

 

میراث فرهنگی غنی

سه مکان میراث جهانی یونسکو شامل شهر باستانی و سرمایه‌داری متسختا، کلیسای جامع و همچنین منطقه کوهستانی سوانتی در این کشور به ثبت رسیده در حالی که ۱۵ نقطه دیگر این کشور در دست بررسی هستند. رفتن به این نقاط نه تنها ارزش تاریخی و فرهنگی دارد بلکه به شدت زیبا و دیدنی هم هستند.

 

 

گرجستان

 

 

گرجستان مرتفع‌ترین جامعه انسانی اروپا را میزبانی می‌کند

روستاهای بُچُرنا و اوشگولی بالاترین سکونتگاه‌های دائمی اروپا هستند که در ۲۳۴۵ و ۲۱۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌اند. هر دوی این روستاها به دلیل کوهستانی بودن تابستان‌هایی کوتاه و خنک و زمستان‌های پربرفی را تجربه می‌کنند.

 

به زیباترین شهرهای گرجستان به غیر از تفلیس سفر کنید

 

گرجستان

 

 

سرود گرجستان به فضا رفته است

"چاکرولو"، که یک آهنگ قومی گرجی‌ست و معمولا در فستیوال‌ها و جشن‌ها خوانده می‌شود به صورت ضبط شده داخل فضاپیمای ویاجر قرار داده و به فضا فرستاد شد. این صفحه ضبط شده طلایی با ۱۱۶ عکس، صداهای مختلف طبیعت، موسیقی سنتی از کشورهای مختلف و تبریک گفتن در ۵۹ زبان دنیا پر شده و در نهایت با فضاپیما به فضا پرتاب شد. این کار شبیه گذاشتن پیام در بطری بود برای هر نوع زندگی که به سمت فضاپیما می‌رود.

 

 

گرجستان

 

 

گرجستان شامل دو شهر باستانی اروپایی می‌شود

متسختا و کوتایسی از پایتخت‌های سابق گرجستان در میان ۱۶ شهر قدیمی اروپا قرار دارند. کوتایسی که در غرب گرجستان واقع شده پایتخت پادشاهی Colchis در اوایل هزاره دوم قبل از میلاد زندگی می‌کردند. در مقایسه با کوتایسی متسختا قدمت کم‌تری داشته و در حدود ۳ هزار سال پیش تاسیس شده است.

 

سفری یک روزه به متاتسمیندا؛ کوهستانی‌ترین شهربازی دنیا

 

گرجستان

 

 

گرجستان خانه یکی از قدیمی‌ترین جوامع یهودی است

جامعه یهودی گرجستان یکی از قدیمی‌ترین جوامع یهودی در دنیاست. البته این یهودی‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول برای مدت ۲۶۰۰ سال در این کشور زندگی کرده‌اند در حالی که یهودیان اشکنازی در قرن نوزدهم وارد این کشور شدند.

 

 

گرجستان

 

 

نام شهر تفلیس از کلمه گرجی گرما گرفته شده است

نام پایتخت کنونی کشور تفلیس از کلمه tbili  در گرجی به معنای گرم آمده است در حالی که "تفلیس" به عنوان "محل گرم" ترجمه می‌شود. طبق افسانه‌ها در قرن پنجم میلادی پادشاه واختانگ و هیات همراه در حال شکار در زمین‌های اطراف بودند که طی تعقیب و گریز به محل تفلیس می‌رسند و با دیدن چشمه‌های آب گرم و آب و هوای فوق‌العاده آن، پادشاه دستور می‌دهد که خیلی زود شهری روی زمین‌های منطقه برپا کنند و نام آن را تفلیس گذاشتند. اینگونه بود که تفلیس تاسیس شد و به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای عالی‌اش تبدیل به پایتخت کشور شد.

۱۷ تیر ۱۳۹۸

نظرات کاربران