غذاهای سنتی گرجستان که حتما باید امتحان کنید (قسمت دوم)

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
غذاهای سنتی گرجستان که حتما باید امتحان کنید (قسمت دوم)

همان‌طور که گفته شد گرجستان کشوری با پیشینه تاریخی بسیار قدیمی است. به همین دلیل تنوع غذایی آن بسیار گسترده است. قطعا تعداد غذاهای سنتی گرجستان که حتما باید امتحان کنید بسیار زیاد است. در ادامه به معرفی چند نوع دیگر از انواع غذاهای سنتی گرجستان می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

 

چاناخی (Chanakhi)

یکی از انواع غذاهای سنتی گرجستان چاناخی است. این غذا از غذاهای خیلی قدیمی کشور گرجستان است که در ظروف سفالی به اسم چاناخی پخته می‌شود. دلیل نام گذاری این غذا به دلیل ظروف پخت آن است. چاناخی حالت خورشتی دارد و بسیار شبیه به تاس کباب ما ایرانی‌ها می‌باشد. مواد اصلی چاناخی گوشت بره به همراه گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سبزیجات و سیر است. همه این مواد را درون چاناخی می‌ریزند و به آرامی می‌پزند.

 

۴ رستوران غذاهای حلال در باتومی

 Chanakhi

 

شیشلیک (Shashlik)

از محبوب‌ترین انواع غذاهای گرجستان کباب‌ها می‌باشند. در بین این کباب‌ها شیشلیک جز غذاهای تشریفاتی و مجلل به حساب می‌آید. در اصل کباب شیشلیک از تکه‌های گوشت بره پخته می‌شود. به عنوان چاشنی می‌توان دنبه، فلفل، سبزیجات، پیاز و یا قارچ را سیخ زد و کباب کرد. البته ناگفته نماند که کباب شیشلیک غذایی مشترک بین کشورهای آسیای غربی می‌باشد.

 

 Shashlik

 

چیکن تاباکا (Chicken tabaka)

همان طور که از اسمش معلوم است چیکن تاباکا یکی از انواع غذاهای گرجستان است که شامل تکه‌های مرغ سرخ شده است. شما این غذای لذیذ را علاوه بر گرجستان می‌توانید در منوی کشورهای دیگری مثل روسیه و کشورهای اروپای شرقی نیز پیدا کنید. برای مزه‌دار کردن چیکن تاباکا از سیر استفاده می‌کنند. تابه‌ای که برای سرخ کردن مرغ استفاده می‌کنند مخصوص است. بعد از سرغ کردن و مزه‌دار کردن چیکن تاباکا آن را با سس مخصوص خود گرجستان سرو می‌کنند. ظاهر این غذا کاملا سرخ شده و برشته است.

 

۱۰ رستوران ارزان و اقتصادی تفلیس که می‌توانید بهترین غذاها را در آنها نوش جان کنید

 Chicken tabaka

 

آجاپصندلی (Ajapsandali)

یکی دیگر از انواع غذاهای گرجستان به نام آجاپصندلی می‌باشد. این غذا طرفداران بسیار زیادی در بین گیاه‌خواران دارد. زیرا مواد تشکیل دهنده این غذا فقط سبزیجات است. سبزیجات مورد استفاده در آجاپصندلی بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، سیر، گشنیز است. البته اکثرا از سیب‌زمینی و فلفل قرمز نیز استفاده می‌کنند. پس اگر گیاه‌خوار هستید و یا از غذاهای گوشتی و کباب‌های لذیذ گرجستان خسته شده‌اید و به دنبال تنوع هستید حتما آجاپصندلی را امتحان کنید.

 

Ajapsandali

 

چاشوشولی (Chashushuli)

یکی از گزینه‌هایی که در بین انواع غذاهای گرجی احتمال امتحان کردنتان زیاد است چاشوشولی است. شما می‌توانید چاشوشولی را در منو تمامی رستوران‌های گرجستان ببینید. مزه بی‌نظیر گرجستانی به دلیل پختن آن با گوشت گراز است. چاشنی‌هایی که برای مزه‌دار کردن چاشوشولی استفاده می‌کنند سیر، فلفل قرمز بلغاری، گوجه فرنگی و فلفل فرنگی است. البته افزودن مرزه در حین پخت جز واجبات چاشوشولی است. این غذا حالت خورشتی دارد و گرجی‌ها آن را به همراه نان و یا برنج می‌خورند.

 

به زیباترین شهرهای گرجستان به غیر از تفلیس سفر کنید

 Chashushuli

 

پنیر گرجی

اگر یک تحقیق ساده‌ای از کشور گرجستان کرده باشید متوجه خواهید شد که پنیرهای این کشور چه قدر لذیذ و معروف هستند. پنیر گرجی به دلیل طعم خاصی که دارد توانسته است نام خود را در لیست انواع غذاهای گرجستان بگنجاند. البته ناگفته نماند که تنوع پنیر در گرجستان بسیار گسترده است و هر جایی پنیر مخصوص خودش را دارد. در بین تمامی این پنیرها، پنیر سولگونی (Sulguni) معروف‌ترین نوع می‌باشد. این پنیر حالتی نیمه نرم و حلتی مثل پنیر موزارلا دارد.

 

 پنیر گرجی

 

خارچو (kharcho)

اگر در فصلی سرد به گرجستان سفر کردید حتما خارچو را امتحان کنید. زیرا خوردن خارچو در هوای سرد لذت بیشتری خواهد داشت. در بین انواع غذاهای گرجستان خارچو در دسته سوپ‌ها قرار گرفته است. این سوپ خوش‌مزه از گوشت گاو تهیه می‌شود. به همراه خارچو گردو، برنج و پوره گیلاس و گشنیز خرد شده نیز سرو می‌شوند. البته برخی از رستوران‌ها به جای گوشت گاو از گوشت مرغ نیز استفاده می‌کنند. مزه‌دار کردن خارچو توسط ادویه‌های مخصوص گرجستان انجام می‌شود. البته هر منطقه‌ای شاید از ادویه مخصوص خودش استفاده کند. همان‌طور که گفتیم گرجی‌ها عاشق نان هستند. به همین دلیل سوپ خارچو را نیز به همراه نان مخصوصی به اسم شوتی (Shoti) می‌خورند.

 

خیابان پکینی تفلیس، شانزلیزه گرجستان برای گردشگران

kharcho

 

پیکالی (Pkhali)

در بین تمامی غذاهایی که گوشت ماده اصلی تشکیل دهنده آن است می‌توانیم پینکالی را توصیه کنیم تا تنوعی در برنامه غذایی خود داشته باشید. پیکالی غذای گیاهی است که حالت سالادی دارد. البته با سفارش دادن و دیدن شکل ظاهری پیکالی تعجب خواهید کرد. زیرا پیکالی هیچ شباهتی به سالادهایی که تا حالا خورده‌اید ندارد. این سالاد حالت خمیری دارد. به عبارتی انواع سبزیجات مختلف را از جمله چغندر، هویج و اسفناج را با هم میکس می‌کنند تا حالت پوره به خود بگیرد. سپس بر روی نانی قرار می‌دهند. برای تزیین پیکالی از دانه‌های انار استفاده می‌کنند. برای مزه‌دار کردن مواد سالاد از سیر خرد شده، گشنیز و گردو نیز استفاده می‌کنند. قبل از تست کردن انواع غذاهای گرجی حتما پینکالی را به عنوان سالاد یا پیش‌غذا امتحان کنید.

 

 Pkhali

 

بادریجانی نیگوِزیت (Badrijani Nigvzit)

اگر بخواهیم اسم غذای بادریجانی نیگوزیت را ترجمه کنیم معنای بادمجان با گردو را خواهد داد. همان طور که از اسمش معلوم است بادریجانی نیگوزیت از بادمجان و گردو تهیه می‌شود و ظاهری بسیار زیبا نیز برای پذیرایی از مهمان دارد. البته باید گفت که در بین انواع غذاهای گرجستانی بادریجانی نیگوزیت در منوی غذایی در دسته پیش غذاها قرار می‌گیرد. با دانه‌های انار این فینگر فود لذیذ را تزیین می‌کنند.

 

۸ نکته‌ی ضروری در سفر به گرجستان که باید رعایت کنید تا دیپورت نشوید

بادریجانی نیگوِزیت

۱۱ آبان ۱۳۹۸

نظرات کاربران