معرفی تمام دسرهای گرجستان: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معرفی تمام دسرهای گرجستان: قسمت دوم

اکثر مردم به یکی از این سه دلیل از جمهوری گرجستان دیدن می‌کنند: پیاده روی در کوه‌های قفقاز بزرگ، بازدید از تاکستان‌های قدیمی یا خوردن خینکالی، خاچاپوری و انواع دسرها و نوشیدنی‌های لذیذ و شگفت‌انگیز.

و اما دسر...

باید بگوییم گرجی‌ها به طور سنتی انواع توت، آجیل، شراب یا عسل را برای دسر ترجیح می‌دهند و در پاییز و زمستان، غذا و میوه‌های خشک شده را بعنوان دسر مصرف می‌کنند. با این  حال همچنان بخش عمده‌ای از دسرها و شیرینی‌های گرجستانی، بر پایه آجیل است. و سایر دسرهای این خطه نظیر حلوا، کیک شیرین و باقلوا از فرهنگ غذایی مردمان ملل دیگر به عاریت گرفته شده‌اند، هر چند که محبوبیت بالایی در گرجستان دارند. بیایید در ادامه بخش اول، با برخی دیگر از دسرهای گرجستان آشنا شویم و یک سفر شکم گردی مجازی و مفرح را در تور گرجستان تجربه کنیم.

 

کادا در گرجستان (Kada)

کادا یا قادا، یک دسر منطقه‌ای گرجستانی است که از منطقه مسختا در سامتسخه-جاواختی کنونی نشات گرفته است. گفتنی است این خوراکی خوشمزه در ارمنستان، ترکیه و آذربایجان نیز محبوبیت بالایی دارد. این خوراکی، یکی از شیرینی‌های گرجستانی است که هر مادربزرگ با آن از نوه‌های خود پذیرایی می‌کند و برای بسیاری از مردم محلی، طعم کادا معمولا با نوستالژی دوران کودکی همراه است.

کادا نوعی شیرینی پای مانند است که به لطف دو ماده اصلی آن یعنی آرد گندم و گوشت خوک، طعمی ملایم و کره‌ای دارد. یک ضرب‌المثل سنتی در ارتباط با این دسر وجود دارد: "کادا را باید با دو دست خورد". منظور این است که کادا بسیار خوشمزه است و باید از آن، نهایت لذت را برد. کادا، به صورت نمکی یا شیرین تهیه می‌شود. کادای نمکی، در مناطق کوهستانی گرجستان از جمله در متیولتی و خوسورتی تهیه می‌شود. در حالی که نوع شیرین آن را با آجیل و اغلب در جاواختی و کاختی گرجستان خواهید یافت.

 

گردش در بازارهای محلی جذاب گرجستان

خلوا در گرجستان (Khalva)

خلوا که در مناطق آجارا و سامتسخه-جاواختی گرجستان رایج است، همان معادل حلوا است. طرز تهیه‌اش نیز بسیار ساده است: آرد ذرت سفید یا آرد گندم با کره جوشانده شده تا طلایی شود. سپس آن را با شربت آب و شکر ساده مخلوط می‌کنند. برخی از مردم، خلوا را با آردی درست می‌کنند که از گونه‌های بومی گندم گرجستانی مانند Tsiteli doli تهیه می‌شود و از طعم بی نظیری برخوردار است.

نازوکی در گرجستان (Nazuki)

هر زمان که از سمت شرق گرجستان به سمت غرب سفر می‌کنید، باید حتما برای خرید این اسنک نمادین در سفر جاده‌ای توقف کنید. نان شیرینی نازوکی، با یک شهر کوچک در منطقه شیدا کارتلی به نام سورامی مرتبط است: جایی که ده‌ها نانوا در بزرگراه صف کشیده‌اند و نان‌های تازه را از تنورهای داغ بیرون می‌کشند.

گفتنی است به طور سنتی، نازوکی را با اجاق سفالی استوانه‌ای گرجستانی می‌پزند. اما می‌توان آن را در خانه و در فر نیز پخت. نازوکی شبیه به نان سنتی گرجستانی است، با این تفاوت که داخل آن با کشمش پرشده و روی آن با لعاب دارچینی شیرین پوشانده می‌شود. پیدا کردن این خوراکی لذیذ، در خارج از سورامی دشوار است. اما چند بیکری در تفلیس، از جمله بیکری پشت ایستگاه مترو آولاباری، این نان‌های جذاب را به فروش می‌رسانند.

 

آشنایی با بهترین سواحل گرجستان

پاسکا در گرجستان (Paska)

پاسکا، یک کیک سنتی گرجی است که فقط در عید پاک ارتدکس تهیه و سرو می‌شود. انواع پاسکا در هر جایی که آثاری از امپراتوری بیزانس به جا مانده، یافت می‌شود از جمله در اوکراین، رومانی، فنلاند و حتی ایران.

پاسکای گرجستانی به شکل تپه است و بسته به نیاز خانواده، در اندازه‌های مختلف ارائه می‌شود. مینی پاسکا را می‌توان در روزهای منتهی به یکشنبه عید پاک، از سوپرمارکت خریداری کرد. در حالی که کیک‌های بزرگ‌تر پاسکا، اغلب در خانه تهیه می‌شوند تا تمام اعضای خانواده از آن برخوردار شوند. بردن کیک پاسکا به گورستان همراه با تخم مرغ‌های رنگ شده، بعنوان خیرات برای اموات نیز سنتی دیرینه است.

این شیرینی، یک شیرینی خشک به شمار می‌آید و گاهی اوقات با کانفیت طعم‌دار می‌شود. اما در گرجستان، فقط از کشمش در این رابطه استفاده می‌شود. اگر برای عید پاک با تور تفلیس سفر کردید، کافه Entree با پاسکای خوشمزه‌اش به گرمی از شما پذیرایی می‌کند.

پونچیکی در گرجستان (Ponchiki)

البته پونچیکی منشا گرجستانی ندارد، اما در عین حال یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین شیرینی‌های این خطه است. مردم محلی این دسر را "پانچولا" یا "کیک خامه‌ای" نیز می‌نامند.

پونچیکی که در سراسر اتحاد جماهیر شوروی سابق یافت می‌شود، اساسا یک دونات پرشده است. این خوراکی، از خمیر نرمی تهیه می‌شود که سرخ شده و سپس با خامه یا مربا پوشانده می‌شود. مرباهای وانیل، شکلات و میوه، همگی محبوب هستند و خامه وانیلی ساده در گرجستان، رایج‌ترین پونچیکی به شمار می‌آید.

شما می‌توانید پونچیکی را، تقریبا از هر شیرینی فروشی کوچک در گرجستان خریداری کنید. بعلاوه کافی شاپ Puri Guliani در تفلیس، پونچیکی‌های بسیار لذیذی سرو می‌کند. خوردن یک بشقاب دونات پونچیکی در رستوران فونیکولار بالای تپه متاتسمیندا نیز، یک سنت تفلیسی است که حتما باید در سفر با تور گرجستان به این شهر امتحانش کنید!

 

برگزاری مراسم عروسی در گرجستان

ماچکاتبی در گرجستان (Machkatebi)

پنکیک ماچکاتبی، از منطقه کوهستانی شمال شرقی توشتی می‌آید. این خوراکی، شبیه پنکیک‌های معمولی بوده، اما روستایی‌تر و ضخیم‌تر است.

ماچکاتبی را با آرد، تخم مرغ، نمک، روغن، شیر و کره درست می‌کنند. بعد از پختن، آن را با مخلوطی به نام خاویتسی پر می‌کنند که خود از ترکیب پنیر و کره محلی توشتی تهیه می‌شود.

ماچکاتبی‌ها معمولا به صورت گرم صرف می‌شوند و در ماه‌های زمستان نیز، از محبوبیت خاصی برخوردارند. در کافه‌های صبحانه در اطراف تفلیس و فراتر از آن، می‌توانید انواع ماچکاتبی و سایر پنکیک‌های سبک گرجی (از جمله پنکیک پنیری) را پیدا کنید.

بستنی سوخومی در گرجستان (Sokhumi Ice Cream)

بستنی در گرجستان بسیار محبوب است، به خصوص در تابستان تفلیس. و البته بستنی سوخومی، نام خود را از شهر ساحلی سوخومی گرفته که منشا این دسر لذیذ است. در تهیه این دسر لذیذ، بستنی وانیلی با مربای نارنگی شیرین و زنجبیل و آجیل خرد شده پوشانده می‌شود و بسیار خنک کننده و تسکین دهنده است. اگر با تور تفلیس سفر می‌کنید، تنها جایی که می‌توانید بستنی سوخومی را بیابید، کافه رستوران Amra در منطقه سابورتالو است. صاحبان این کافه، اهل آبخازیا هستند و در دهه ۱۹۹۰ پس از جنگ، کسب و کار خود را به تفلیس انتقال دادند.

 

تجربه زیپ لاین سواری در گرجستان

چیری در گرجستان (Chiri)

در گرجستان، میوه‌های خشک و شیرین شده را به نام چیری می‌شناسند. چیری یک خوراکی لذیذ است که معمولا از زردآلو، انگور، سیب، انجیر و آلو تهیه می‌شود. میوه‌های دیگری مانند کیوی، گلابی و پرتقال نیز می‌توانند به چیری تبدیل شوند. اما باید گفت محبوب‌ترین انواع چیری، از خرمالو یا خرما درست می‌شود. چیری خرمالو، همیشه در پاییز درست می‌شود و جزء جدایی‌ناپذیر سنت‌های کریسمس و سال نو به شمار می‌آید.

خانواده‌هایی که در حومه شهر زندگی می‌کنند، هر سال در ماه‌های برداشت، چیری را برای خوردن در زمستان درست می‌کنند. مادربزرگ‌های گرجستانی، میوه‌های خرد شده را در سینی‌ها چیده و برای خشک شدن در زیر نور خورشید قرار می‌دهند،. یا میوه‌های کامل را روی یک طناب ریسه می‌کنند و آنها را خشک می نمایند. و در طول فرآیند خشک شدن، میوه‌ها جمع شده و تیره‌تر می‌شوند. اگر اینکار به درستی انجام شود، قسمت بیرونی میوه متبلور می‌شود. این سطح معمولا با پودری شبیه شکر پوشانده می‌شود.

تکلاپی در گرجستان (Tklapi)

تکلاپی، شیرینی نازک و چرم مانندی است که از خشک کردن پوره میوه تهیه می‌شود. برای درست کردن آن، میوه‌ها را به صورت خمیر غلیظی در می‌آورند. سپس در سینی، به صورت لایه‌ای بسیار نازک ریخته شده و به مدت چند روز، در آفتاب خشک می‌شود.

تکلاپی، می‌تواند شیرین یا ملس باشد. ترش‌ترین نوع تکلاپی با تکمالی (آلو وحشی) درست می‌شود، در حالی که شیرین‌ترین تکلاپی از زردآلو و هلو تهیه می‌شود. رایج‌ترین نوع تکلاپی نیز از آب انگور ارگانیک به نام باداگی درست می‌شود.

تکلاپی بعنوان یک میان وعده مصرف می‌شود، یا می‌توان آن را به صورت نازک برش داد و برای تزئین دسرهای دیگر استفاده کرد. در سفر به گرجستان اغلب برش‌های تکلاپی را می‌بینید که در کنار پنیر، آجیل و چیری سرو می‌شوند.

 

سفر به گرجستان چقدر هزینه خواهد داشت؟

مورابا در گرجستان (Muraba)

مورابا، یک کنسرو گرجستانی است که تقریبا از هر میوه فصلی قابل تهیه است. این خوراکی، حاوی تکه‌های بزرگی از میوه بوده و بسته به مقدار آب مصرفی، می‌تواند غلیظ یا رقیق باشد.

مورابا مانند مربا با پنکیک، کیک یا به سادگی همراه نان برای صبحانه میل می‌شود. مورابای گیلاس، به، انجیر، گردو و گل رز در گرجستان بسیار محبوب هستند. در حالی که مورابا هندوانه که با استفاده از پوست سفید هندوانه تهیه می‌شود، یکی از غیر معمول‌ترین اما خوشمزه ترین انواع آن به شمار می‌آید.

در گرجستان معمولا هر روز می‌توانید، یک یا دو نوع مورابا را روی میز صبحانه پیدا کنید. در ضمن برخی از فروشگاه‌های سوغاتی در تفلیس از جمله Kalata و Khurjini، انواع موراباهای مختلف تهیه شده از میوه‌های محلی را به فروش می‌رسانند.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۶ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران