معرفی استان‌های کشور گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معرفی استان‌های کشور گرجستان

در قفقاز کشوری با نام گرجستان، از غرب با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب شرقی با جمهوری آذربایجان هم مرز است. اگر قصد دارید با تور گرجستان به این کشور سفر کنید، بهتر است در مورد تقسیمات کشوری گرجستان بیشتر بدانید. این کشور از ۸ استان، یک منطقه خودمختار و ۲ جمهوری خودمختار با نام آجاریا به مرکزیت باتومی و آبخازیا به مرکزیت سوخومی تشکیل شده است که هر دو جمهوری زیر نظر یک حاکمیت مرکزی هستند.


استان راچا لچخومی و کوِمُو سوانِتی

مرکز استان راچا لچخومی و کوِمُو سوانِتی در کشور گرجسستان آمبرولائوری است. این استان از سه بخش راچا، لچخومی و کومو سوانتی تقسیم شده است. در قسمت مرکزی سوانتی روستاهای مولاخی، موژالی، مستیا، لاتالی، لنجری، بچو و تسخوماری قرار دارند که در بین آنها مستیا یکی از زیباترین مناطق گردشگری و مرکز این ناحیه است.

 

آشنایی با کلیسای کاشوتی در تفلیس

 

استان ایمرتی

مرکز استان ایمرتی کوتایسی است. حتما نام این شهر را شنیده‌اید. کوتایسی بعد از تفلیس بزرگ‌ترین شهر گرجستان است. در صورتی که شما در تفلیس اقامت کنید می‌توانید سفری یک روزه به این شهر داشته و در طی آن از کلیسای مشهور گرجستان مانند: جامع باگراتی، آکادمی گلاتی و غار پرومتئوس با نمای باشکوهی از استالاکتیت ها و استالاگمیت های روشن شده با چراغ های رنگارنگ LED، بازدید کنید. در شمال این استان دره تنگ کوهستانی کومو سوانتی و چاله، راچا لچخومی قرار دارد که بسیار دیدنی است.

استان سامتْسخِه جاواختی

مرکز استان سامتْسخِه جاواختی، شهر زیت آخالتسیخه است. این استان از دو بخش مسختی و جاواختی تشکیل شده است. آب و هوای را می‌توان سامتْسخِه جاواختی معتدل و مرطوب در نظر گرفت. این منطقه زمستان‌های سرد و کوتاه و تابستان‌های گرم و طولانی دارد. آخالکالاکی، مرکز جاواختی، در کنار رودخانه آخالکالاکیس تسقالی واقع شده است.

 

بهترین هتل‌های منطقه کاختی گرجستان


استان کاخِتی

تلاوی یکی از شهرهای شناخته شده توریستی مرکز استان کاختی است. این استان یک منطقه آذربایجانی‌نشین در کشور گرجستان به‌ شمار می‌آید اما ساکنان منطقه به یک گویش محلی از زبان گرجی سخن می‌گویند. این استان از سوی شمال با روسیه و از سوی جنوب با جمهوری آذربایجان هم ‌مرز است. کاختی از نظر جغرافیایی به دو بخش کاختی درونی در شرق کوهستان تسیو گومبوری و کاختی بیرونی در غرب آن تقسیم می‌شود.

منطقه کارتلی

زمین‌های منطقه کارتلی پوشیده از گیاه با تپه‌‌هایی کم ارتفاع است که دره‌های عمیق و تنگ از میانشان رد شده است. رود متکواری در غرب به شرق این منطقه روانه است. تولیدات محلی در استان کارتلی، گندم و انگور است. خاک خوب و حاصلخیز با آب و هوای مناسب، این استان را به یکی از مناطق محبوب و پرجمعیت گرجستان تبدیل کرده‌ است. منطقه کارتلی شامل دو استان شیدا کارتْلی است که بیشتر ساکنان آن را گرجی‌‌ها و تعداد اندکی هم اوستی‌، ارمنی‌ و روسی تشکیل می‌دهند. استان کوِمو کارتْلی نیز در همین منطقه و جنوب شرقی تفلیس واقع شده که به بخشی از جاواختی می‌رسد.

 

گردش در آبشار ماخونتستی گرجستان

استان گوریا

یکی دیگر از استان‌های کشور گرجستان در بخش غربی و شرق دریای سیاه، استان گوریا به مرکزیت ازورگتی است. این استان از مناطق قدیمی کشور است که می‌توانید از آثار و اماکن باستانی دیدن نمایید. همچنین استان سامِگرِلو زِمُو سوانِتی از دو بخش سامگرلو و زمو سوانتی تشکیل شده است که مرکز آن شهر زوگدیدی می‌باشد. در این شهر می‌توانید تاریخ سلطنتی مینگرلیا را ببینید.

در نهایت مْتْسْخِتا مْتْیانِتی نیز به عنوان یکی دیگر از استان‌های گرجستان به مرکزیت متسختا شناخته می‌شود. متسختا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای این کشور محسوب می‌شود و در محل تلاقی دو رودخانه قرار دارد. این منطقه یکی از اولین مناطقی بوده که مسیحیت در آن شناخته شده است و می‌توانید از کلیساهای ارتدوکس دیدن کنید.

شهرهای تفلیس و باتومی نیز به عنوان دو شهر مهم گردشگری در اول لیست تورهای گرجستان قرار دارند و افراد در بسیاری مواقع، این دو شهر را به عنوان اولین مقاصد خود در سفرشان به گرجستان انتخاب می‌کنند.

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران