معرفی گالری ملی تفلیس، گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معرفی گالری ملی تفلیس، گرجستان

بازدید از موزه‌ها و گالری‌ها یکی از سرگرمی‌هایی است که هر گردشگری دوست دارد در طول سفر خود انجام دهد. به خصوص در سفرهای خارجی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ‌ها، سنت‌ها و تاریخچه آن‌ها رفتن به موزه‌ها و گالری‌ها طرفداران بیشتری دارد. از آنجایی که سفر به کشور گرجستان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در بین افراد محسوب می‌شود، در این مقاله قصد داریم تا به معرفی یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت این کشور به نام گالری ملی تفلیس بپردازیم. این موزه کوچک اما مهم، آثار بسیاری از مشهورترین نقاشن گرجستان را در کنار آثار هنرمندان کمتر شناخته شده در خود جای داده است. البته این ساختمان خود یک اثر هنری محسوب می‌شود که برای نگهداری اقلامی از مجموعه موزه تاریخ نظامی روسیه ساخته شده است.

پس اگر شما نیز اهل هنر بوده و برنامه‌ریزی خود را برای همراه شدن با تور گرجستان به مقصد تفلیس انجام‌ داده‌اید، توصیه می‌کنیم در خواندن مطالب این مقاله ما را تا انتها همراهی کنید.

 

گالری ملی تفلیس، گرجستان (Tbilisi National Gallery, Georgia)

گالری ملی تفلیس که قدمت آن به اواخر قرن نوزدهم باز می‌گردد، یکی از دیدنی‌ترین نمایشگاه‌های هنری کشور گرجستان است. گالری هنری تفلیس در بین مردم محلی با نام گالری آبی نیز شناخته می‌شود. چرا که در گذشته نمای این مجموعه از سایه‌های مختلف به رنگ‌های سبز - آبی تشکیل شده بود. البته امروزه این نما به رنگ خاکستری در آمده اما همچنان مردم محلی آن را گالری آبی می‌نامند. پایه و اساس این مجموعه بی‌نظیر با شخصیت‌های هنری معروف این کشور مرتبط است که بارزترین این شخصیت‌ها هنرمند مشهور گرجستانی، دیمیتری شواردنادزه، نام دارد.

شایان ذکر است که تنها جذابیت گالری ملی تفلیس مربوط به آثار هنری (نقاشی‌ها و مجسمه‌ها) به نمایش گذاشته شده درون آن نبوده و ساختمان این مجموعه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به این معنا که ساختمان نمایشگاه خود یک اثر تاریخی محسوب شده و در سال ۱۸۸۸ با تصمیم امپراتور روسیه و موزه تاریخی نظامی روسیه ساخته شد که هم اکنون به عنوان یک موزه هنری خدمت رسانی می‌کند. این نمایشگاه شامل پرتره‌های گرجستانی قرن ۱۸ و ۱۹، نقاشی‌های روسی، آثار هنری اروپای غربی، ایران و گرجستان معاصر است. به طوری که امروزه به عنوان یک گالری مهم با هدف ترویج هنرهای زیبای معاصر در این کشور شناخته می‌شود.

این نمایشگاه در طول سال‌ها مورد بازسازی‌های متعددی قرار گرفته که آخرین آن مربوط به سال ۲۰۰۷ است. در حال حاضر این گالری از بخش‌های مختلفی تخت عنوان هشت سالن نمایشگاه، یک آزمایشگاه مرمت، انبار نمایشگاه موقت، فضای آموزشی و یک فروشگاه خرید سوغاتی گرجستان است که علاقه‌مندان به بازدید لحظات بسیار خوبی را در آن سپری خواهند کرد.

 

تاریخچه گالری ملی تفلیس

گالری ملی گرجستان در سال ۱۹۲۰ در پایتخت این کشور تأسیس شد. دیمیتری شواردنادزه، نقاش مشهور گرجستانی، کمک قابل توجهی به توسعه این گالری کرد. از زمان تأسیس، این گالری در خدمت توسعه هنرهای زیبای گرجستان بوده است. البته ساختمان گالری بر اساس قطعنامه تزار روسیه در سال ۱۸۸۸ ساخته شد. این ساختمان در ابتدا به عنوان یک موزه نظامی و تاریخی روسیه، با هدف به نمایش گذاشتن قدرت امپراتوری روسیه در مستعمراتش، اختصاص داده شد. بعدها با شروع جنگ جهانی اول آثار باستانی که در این ساختمان قرار گرفته می‌شدند تخلیه شده و برای مدت‌ها درهای آن بسته شد.

اولین نمایشگاهی که در این ساختمان با نام گالری ملی افتتاح گردید به سال ۱۹۲۰ باز می‌گردد. این نمایشگاه تحت حکومت مستقل منشویک گرجستان بازسازی شد و آثار هنری گسترده‌ای را از کشور گرجستان و دیگر کشورهای خارجی را به نمایش گذاشت. این نمایشگاه بیشتر ثمره کار سخت دیمیتری شواردنادزه، هنرمند به نام گرجی، برای جمع آوری آثار هنری بسیار زیبا بود. امروزه این گالری با به نمایش گذاشتن آثار هنری ارزشمند متعلق به این کشور توانسته هنر گرجی را به بازدیدکنندگان معرفی کرده و با استقبال عموم مردم به خصوص گردشگران خارجی روبرو شده است. در نوامبر ۲۰۰۶، به فرمان رئیس جمهور گرجستان، ساختمان این گالری در رده بناهای تاریخی مهم این کشورو جز ۱۰ بنای دیدنی تفلیس قرار گرفت.

 

تعطیلاتی زمستانی و برفی در گرجستان

 

سبک معماری گالری ملی تفلیس

همان طور که گفته شد، ساختمان این گالری بین سال‌های ۱۸۸۰ - ۱۸۸۳ به عنوان نمایشگاه خانهmibadzvitaa  توسط دولت شوروی ساخته شد. از همین رو در طراحی نمای آن می‌توان شاهد تزئینات متعدد به جا مانده از آن دوران به خصوص هنر باروک بود. ورودی گالری در مرکز ساختمان قرار داشته و دو تا از اصلی‌ترین سالن‌های نمایشگاه دارای سقف شیشه‌ای هستند. به طوری که با نور خورشید روشن شده و همین جلوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده است. نکته مهم دیگر اینکه آخرین بازسازی‌های این مجموعه در سال ۲۰۰۷ انجام گرفت و گالری هنر تفلیس به موزه ملی گرجستان پیوست. این بازسازی در مقیاس بسیار بزرگی برنامه ریزی شده بود که منجر به بهبود نمای مرکزی و فضای نمایشگاه گردید. طبق گفته بالا در حال حاضر در نتیجه بازسازی‌های انجام شده گالری ملی گرجستان از هشت اتاق، آزمایشگاه مرمت، انبار برای برپایی نمایشگاه‌های موقت، فضای آموزشی و یک فروشگاه تشکیل شده است.

 

آشنایی با راه‌های سفر به گرجستان

 

هزینه و زمان بازدید از گالری ملی تفلیس

بازدید از گالری ملی تفلیس جز تفریحات ارزان قیمت در سفر به کشور گرجستان محسوب می‌شود. چرا که علاقه‌مندان به آثار هنری می‌توانند با هزینه بسیار کم وارد آن شده و از تماشای نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و دیگر آثار هنری ارزشمند لذت ببرند. هزینه ورودی به این مجموعه برای کودکان زیر ۶ سال رایگان، برای نوجوان‌ها ۵ لاری (واحد پول گرجستان) و برای افراد بالای ۱۸ سال ۱۲ لاری است. مسافرانی که قصد بازدید گروهی از این مجموعه را دارند می‌توانند با پرداخت ۲۵ لاری گروه‌های ۱۰ نفره تشکیل داده و در حین بازدید از توضیحات راهنما نیز بهره ببرند. خدمات راهنما به زبان‌های گرجی، انگلیسی، آلمانی و روسی است.

در مورد زمان بازدید از گالری ملی تفلیس نیز باید بگوییم که علاقه‌مندان به بازدید می‌توانند در تمامی روزهای هفته به غیر از دوشنبه‌ها در آنجا حضور داشته باشند. همچنین در روزهای تعطیلات رسمی امکان بازدید از این گالری هنری وجود ندارد. ساعات مجاز برای بازدید از ۱۰ صبح تا ۶ عصر است. چنانچه قصد بازدید از تمامی بخش‌های این گالری را داشته باشید، توصیه می‌کنیم مدت زمانی در حدود ۱ الی ۲ ساعت را در برنامه‌ریزی‌های سفر خود به این مجموعه اختصاص دهید.

 

بازدید از نقاط منحصر به فرد گرجستان

 

آدرس و نحوه دسترسی به گالری ملی تفلیس

گالری ملی گرجستان در یکی از معروف‌ترین خیابان‌های تفلیس به نام خیابان روستاولی قرار دارد. این خیابان از جمله مکان‌هایی است که گردشگران در سفر به این مقصد حتما از آن بازدید خواهند کرد. بنابراین دسترسی به آن از اغلب نقاط شهر ممکن بوده و توریست‌ها می‌توانند از طریق مترو (ایستگاه Liberty Square) و همچنین تاکسی به آنجا بروند. ناگفته نماند که مترو تفلیس گزینه اقتصادی‌تری به شمار می‌آید. برای دسترسی بهتر در زیر آدرس دقیق گالری ملی تفلیس آورده شده است:

  • آدرس: 11 Shota Rustaveli Ave, Tbilisi, Georgia

با توجه به موقعیت عالی گالری ملی تفلیس دسترسی گردشگران به دیگر مکان‌های توریستی و دیدنی که در همین نزدیکی‌ها قرار دارند، بسیار آسان خواهد بود. از جمله مهم‌ترین و نزدیک‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • رستوران اینتری در فاصله ۲۳۵ متری
  • رستوران رسپابلیکا گریل بار در فاصله ۳۴۱ متری
  • رستوران مگرولی ساکلی در فاصله ۳۹۲ متری
  • رستوران ایرانی کوروش در فاصله ۴۰۴ متری
  • کلیسای کاشوتی در فاصله ۷۷ متری
  • پارک ۹ آپریل در فاصله ۱۱۲ متری
  • فرودگاه بین المللی تفلیس در فاصله ۱۴.۲ کیلومتری

 

نکات مهم قبل از بازدید گالری ملی تفلیس

چنانچه تا این بخش از مقاله همراه ما بوده باشید، اطلاعات کلی در مورد گالری ملی تفلیس به دست آورده‌اید. این مجموعه مکانی عالی برای علاقه‌مندان به هنر و تاریخ بوده و توریست‌های این مقصد گردشگری می‌توانند با هزینه بسیار کم ساعات خوشی را برای خود رقم بزنند. پس اگر تصمیم قطعی خود را برای بازدید از این جاذبه گردشگری گرجی گرفته‌اید بهتر است قبل از آن به نکات زیر نیز توجه فرمایید:

  • چنانچه به دنبال بازدیدی با کیفیت هستید، توصیه می‌کنیم حتما از تورهای راهنمایی که در این مجموعه ارائه می‌شوند استفاده کنید. در این تورها راهنمایی به زبان‌های گرجی، انگلیسی، آلمانی و روسی ارائه می‌شود.
  • در صورتی که در روزی بارانی و یا در سفر زمستانی به تفلیس هستید و قصد بازدید از این مجموعه را داشته باشید، می‌توانید از سرویس رختکن برای نگه‌داری وسیله‌های دست و پا گیر خود استفاده کنید. به عنون مثال می‌توانید چتر، کاپشن حجیم و ... خود را در کمدهای مخصوص قرار داده و با خیال راحت به بازدید بروید. البته این موضوع در قبال نگه‌داری اشیا قیمتی بازدیدکنندگان صادق نبود و در صورت مفقودی مسئولیت آن به عهده خود شما خواهد بود.
  • یکی از موضوعات مهمی که گردشگران باید مورد توجه قرار دهند، قوانین مربوط به عکاسی است. گرفتن عکس از ساختمان موزه و نمایشگاه‌های دائمی بدون استفاده از فلاش و سه پایه مجاز است؛ اما عکاسی و فیلم‌برداری در نمایشگاه‌های موقت ممنوع هستند. برای این منظور می‌توانید با مسئولین مربوطه صحبت کرده و در صورت کسب اجازه آن‌ها اقدام به عکاسی کنید.
  • گالری ملی تفلیس از دیرباز نقشی اساسی در ترویج هنر و فرهنگ گرجستان ایفا کرده است. امروزه بیش از ۳۰۰۰۰ کالای ارزشمند از جمله نمایشگاه‌های دائمی از هنرمندان برجسته گرجستانی نیکو پیروسانی، داویت کاکابادزه، لادو گودیاشویلی و ایاکوب نیکولادزه را در خود جای داده است. در سال‌های اخیر نیز این مجموعه میزبان بسیاری از هنرمندان مشهور جهان از جمله میکل آنژ، تیتیان، بوتیچلی، لوکاس کراناخ و میکل آنژ پیستولتو بوده است.

 

نگاهی به شگفتی‌های طبیعی گرجستان

 

منبع ۱

منبع ۲ 

منبع ۳ 

منبع ۴ 

منبع ۵ 

 

۰۹ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران