معرفی کلیسای اسمیندا سامبای تفلیس

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معرفی کلیسای اسمیندا سامبای تفلیس

گرجستان یکی از کشورهایی است که بیشتر مردمانش مسیحی هستند و در نقاط مختلف آن، کلیساهای ارتدکس بسیاری ساخته شده است. به همین دلیل شما در سفرتان با تور گرجستان می‌توانید کلیسای جامع تثلیث تفلیس، در پایتخت زیبای این کشور را که با نام کلیسا اسمیندا سامبا هم شناخته می‌شود، از نزدیک ببینید. این کلیسا با ارتفاع بیش از ۵۰ متر یکی از بلندترین کلیساهای ارتدکس جهان به شمار می‌رود. شما در این مقاله بیشتر با بخش‌های مختلف داخلی کلیسای جامع تثلیث تفلیس و قوانین خاص ورود به این کلیسا آشنا می‌شوید.

 

کلیسای اسمیندا سامبا تفلیس (Holy Trinity Cathedral of Tbilisi)

کلیسای اسمیندا سامبا تفلیس، سومین کلیسای مرتفع جهان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاریخی در گرجستان محسوب می‌شود که ساختش در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید. این کلیسای باشکوه دارای بخش‌های مختلف با کاربردهای متفاوت است که شامل محوطه بیرونی، ساختمان اصلی، طبقات زیرزمینی و برج ناقوس می‌شود. بیشتر از همه، برج ناقوس، اقامتگاه اسقف اعظم، صومعه، آکادمی علوم دینی، فرهنگستان الهیات و کارگاه‌های آموزشی این کلیسا میان بازدیدکنندگان مورد توجه است.

معماری کلیسای اسمیندا سامبا تفلیس

ایده ساخت یک کلیسای جامع جدید برای بزرگداشت ۱۵۰۰ سال خودمختاری کلیسای ارتدکس گرجستان و ۲۰۰۰ سال از تولد عیسی مسیح در اوایل سال ۱۹۸۹ مطرح شد. سالی حیاتی که برای بیداری ملی جمهوری وقت شوروی گرجستان پراهمیت بود. در ماه مه ۱۹۸۹، پاتریارک ارتدوکس گرجستان و مقامات تفلیس یک مسابقه بین المللی برای پروژه کلیسای جامع تثلیث مقدس اعلام کردند. برای کلیسای اسمیندا سامبا که در گرجی به معنای کلیسای جامع تثلیث تفلیس است، طرح‌های مختلفی ارائه شد و از میان همه طرح‌ها، طرح معماری با نام ارچل میندیا شویلی Archil Mindiashviliwon انتخاب و در نهایت این کلیسا با سبک معماری مذهبی گرجی در مساحتی حدود پنج هزار متر مربع ساخته شد. کلیسای جامع تثلیث تفلیس یک گنبد از جنس طلا دارد که بر روی هشت ستون بنا شده و از جاهای مختلف شهر قابل دیدن است. کلیسای اسمیندا سامبای تفلیس ۹ کلیسای کوچک‌تر به اضافه موزه هم دارد. شاید جالب باشد که بدانید پنج کلیسای زیرمجموعه اسمیندا سامبا در زیر زمین قرار دارد و و ارتفاع بناهای دیگر این مجموعه به حدود سیزده متر می‌رسند. همچنین محوطه بیرونی این کلیسا، محیطی باز با فضای سبز و درختان بسیار دارد که هر وقت خسته شدید، می‌توانید بر روی یکی از صندلی‌های آنجا بنشینید.

 

تجربه فعالیت‌های پاییزه در گرجستان

بخش‌های مختلف کلیسای اسمیندا سامبا تفلیس

تصور کنید که با ورود از دروازه‌های کلیسای اسمیندا سامبا، گل‌های رز همه جا را پوشانده‌اند و از حیاط کلیسا تا در اصلی، ستون‌های سنگی در دو طرف شما را احاطه کرده‌اند. اگر دقت کنید در بالای هر یک از این ستون‌ها علامت صلیب خواهید دید که بر روی آنها حک شده‌اند. پس از اینکه وارد ساختمان اصلی کلیسا شدید، محراب و ساختمان سفید رنگش را می‌بینید که در داخل آن، شمع روشن است و مراسم مذهبی مسیحیان در حال انجام است. مجسمه عیسی مسیح در سالن به چشم می‌خورد که از چوب درست شده و در روبه‌روی آن صلیبی وجود دارد. افراد معتقد مسیحی در این محل برای دعاهای مذهبی می‌خوانند. در طبقات زیرزمینی کلیسای جامع تثلیث تفلیس، پنج کلیسای دیگر وجود دارد که بسیار زیبا و دیدنی هستند و تزئینات مذهبی دارند. همچنین در این بخش موزه و اتاق کنفرانس هم وجود دارد و آثار نفیس و ارزشمندی همچون نقاشی و تابلوهای قدیمی، دست نوشته‌های مذهبی‌، سنگ‌هایی از کوه صهیون و رود اردن و خاکی از بیت‌المقدس و کلیسای جورج در فلسطین در موزه قابل بازدید برای عموم هستند. یکی دیگر از جاهایی که از دیدن آن خوشتان می‌آید، برج ناقوس نام دارد. در سمت چپ ساختمان اصلی و در محوطه بیرونی آن، برجی دو طبقه وجود دارد که ۹ ناقوس دارد. به جرات می‌توان گفت که این قسمت یکی از زیباترین بخش‌های دیدنی کلیسای اسمیندا سامبای تفلیس به شمار می‌رود.

دسترسی و زمان بازدید کلیسای اسمیندا سامبا

کلیسای جامع تثلیث تفلیس که برای کاربری‌های مختلف با شکوهی هر چه بیشتر ساخته شده است، علاوه بر اینکه محلی مذهبی به شمار می‌رود، به عنوان یک مکان گردشگری و زیارتی نیز شناخته می‌شود. به طوری که در اطراف آن، پر از کافه‌ها و محبوب‌ترین رستوران‌های تفلیس است که انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را سرو می‌کنند و شما پس از بازدید از این کلیسای زیبا می‌توانید به یکی از آنها رفته و غذا و نوشیدنی مورد علاقه خود را سفارش داده و میل کنید. شاید پس از آن دلتان بخواهد که از یکی از مغازه‌های اطراف کلیسا سوغاتی‌های گرجستان را بخرید. برای رفتن به کلیسای اسمیندا سامبا تفلیس لازم است بدانید که درهای آن به سوی گردشگران از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر باز می‌شود و شما می‌توانید در هفت روز هفته از این مکان دیدنی بازدید کنید. اما اگر بخواهید مراسم مذهبی مردم محلی منطقه را هم ببینید، بهترین روز یکشنبه است. همچنین بازدید از محوطه بیرونی کلیسای اسمیندا سامبا تفلیس برای عموم رایگان است.

برای دسترسی به کلیسای اسمیندا سامبای تفلیس که در منطقه آولاباری تفلیس واقع شده است، مسیرهای مختلفی وجود دارد. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شهر تفلیس به کلیسای جامع تثلیث تفلیس بروید. برای بازدید از کلیسای اسمیندا سامبا بهتر است که در ایستگاه متروی آولاباری پیاده شوید و بعد از گذر از خیابان و سیزده دقیقه پیاده‌روی به آنجا برسید. از طریق ایستگاه اتوبوس هم قابل دسترس است. کافی است سوار اتوبوسی شوید که در خطوط ۹۱ و ۱۲۲ حرکت می‌کند.

قوانین ورود به کلیسا اسمیندا سامبای تفلیس

قبل از سفر به هر کشور و دیدن جاذبه‌های گردشگری هر شهر بهتر است اطلاعات مناسبی درباره آن مکان داشته باشید. کلیسای اسمیندا سامبای تفلیس یک مکانی مذهبی است که متعلق به مسیحیان ارتدکس است و از برترین کلیساهای گرجستان به شمار می‌‌رود. ارتدکس به معنی راست‌ آیین یکی از فرقه‌های مسیحیت است که معتقدند عیسی مسیح دارای دو ذات آسمانی و انسانی است. در واقع کلیسای جامع تثلیث تفلیس به علت نشان دادن اهمیت زیاد مسیحیت در گرجستان ساخته شده است و به عنوان نمادی مذهبی برای این کشور به شمار می‌رود. معماری بی‌نظیر و زیبای این بنا باعث شده که گردشگران تور گرجستان هر ساله به این مکان جذب شوند. اما بیشتر افراد خارجی راجع به این کلیسا اطلاعات کافی ندارند. به همین دلیل بهتر است بدانند که ورود به این کلیسا قوانین خاصی دارد.

از آنجایی که کلیسای اسمیندا سامبا مکانی با ارزش و مهم برای مسیحیان گرجستان محسوب می‌شود، برای بازدید از این کلیسا می‌بایست پوششی مناسب داشته باشید. معمولا به افرادی که پوشش مناسب مذهبی ندارند، اجازه ورود به این مکان داده نمی‌شود. پس قبل از اینکه بخواهید مسیری را برای رسیدن به این کلیسا بپیمایید، بهتر است درباره پوشش مناسب و قابل قبول کلیسای اسمیندا سامبا تفلیس بیشتر بدانید تا به هنگام منع ورود توی ذوقتان نخورد. این قوانین به خاطر آشنایی بیشتر با فرهنگ و دین مسیحیت و ارتدکس وضع شده است تا گردشگران هم بتوانند حس و حالی معنوی را در این مکان مذهبی تجربه کنند. نوع پوشش افراد در کلیسا باید به صورت پوشیده باشد. لباس‌هایی با آستین بلند و شلوار که تمام بدن را بپوشانند.

 

۵ نقطه عالی برای گمپلینگ در گرجستان

خلاصه‌ای درباره کلیسا اسمیندا سامبای تفلیس

ساخت کلیسای جامع سامبا به مناسبت دو هزارمین سالگرد مسیحیت و هزار و پانصدمین سالگرد استقلال کلیسای گرجستان انجام شد. تصمیم به ساخت کلیسای جامع اسمیندا سامبای تفلیس در سال ۱۹۸۹ گرفته شد، اما در بیست و سوم نوامبر ۱۹۹۵ آغاز شد. اولین خدمات الهی در این کلیسای جامع در بیست و پنجم دسامبر ۲۰۰۲ مصادف با تولد مسیح در طول کار ساخت و ساز برگزار شد که در نهایت در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید. ساخت و ساز کلیسا توسط ساکنان ثروتمند شهر حمایت شد. مساحت کلیسای جامع سامبا برابر با پنج هزار متر مربع است و می‌تواند حداکثر پانزده هزار نفر را در خود جای دهد. کلیسای جامع اسمیندا سامبا با روح مدرنیسم طراحی شده است و معماری آن شباهت کمی با سنت‌های قدیمی دارد. نمای کلیسای جامع با طاق‌ها و دیوارهای منحصر به فردی ساخته و بر روی دیوارهای اسمیندا سامبا، نقاشی‌های دیواری زیبایی زیر نظر نقاش آیکون امیران گوگلیدزه ایجاد شده است. ایلیا دوم پاتریارک کاتولیکوس گرجستان هم برای کشیدن نقاشی‌های کلیسای جامع شرکت کرد. او چندین تصویر بزرگ از مریم باکره مقدس نقاشی کرد که در ورودی آنجا دیده می‌شود. در طبقه دوم زیر زمین موزه و سالن کنفرانس وجود دارد. زیبایی و اندازه کلیسای جامع واقعاً خیره کننده است و به طرز باشکوهی بر روی تپه سنت ایلیا در ساحل سمت چپ رودخانه کورا قرار دارد. سامبا مرتفع‌ترین کلیسای گرجستان و یکی از دیدنی‌ترین کلیسا‌های تفلیس است. قبل از سامبا، کلیسای جامع آلاوردی در کاختی بلندترین کلیسای جامع محسوب می‌شد. تا اینکه کلیسای جامع سامبا با چنین ارتفاع و وسعتی ساخته شد. گنبد طلایی آن عملا از هر نقطه شهر تفلیس دیده می‌شود.

در نهایت بنای کلیسای جامع طبق تمام سنت‌ها انجام شد. قطعاتی از نقاط مقدس مانند سنگ‌هایی از کوه سیون و رود اردن، خاک اورشلیم و از مقبره سنت جورج در زیرزمین آن قرار گرفتند. رئیس جمهور وقت هم پلاک‌های یادبود را گذاشت. ناقوس‌های کلیسای جامع در آلمان به صدا درآمدند و امروز گردشگران از هر نقطه از دنیا برای بازدید از این کلیسای زیبا به گرجستان می‌آیند تا از فضای معنوی آن استفاده و معماری سامبا را تماشا کنند. فراموش نکنید که به هنگام سفر به تفلیس چند ساعت از برنامه سفر خود را برای دیدن این مکان مذهبی صرف کرده و با پوشیدن لباس آستین‌دار و شلوار بلند به کمک یکی از وسایل نقلیه عمومی به بازدید کلیسای اسمیندا سامبای تفلیس یا همان کلیسای جامع تثلیث بروید.

 

فعالیت‌های تابستانه در تور تفلیس

منبع ۱

منبع ۲ 

۲۸ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران