معرفی دو بازار سنتی جذاب شهر تفلیس

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معرفی دو بازار سنتی جذاب شهر تفلیس

بازارگردی به خصوص در فضایی سنتی می‌تواند به یکی از بهترین خاطرات شما در طول سفر تبدیل شود. حتی اگر اهل خرید هم نباشید رفتن به بازارهای سنتی یک شهر یا کشور خارجی می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد. از آنجایی که سفر با تور گرجستان این روزها به یکی از انتخاب‌های اصلی هر گردشگری تبدیل شده تصمیم گرفته‌ایم تا به بررسی و معرفی دو مورد از بهترین بازارهای سنتی شهر تفلیس بپردازیم.

 

بازار سنتی پل خشک تفلیس (Dry bridge Flea market)

بازار سنتی پل خشک تفلیس نام خود را از پلی که در کنار آن واقع شده گرفته است. این مکان به دلیل عتیقه‌فروشی‌های بسیاری که در آن مشغول به کار هستند به بازار خیابانی عتیقه فروشی تفلیس نیز شهرت دارد. البته عتیقه‌جات تنها مغازه‌هایی نیستند که در بازار پل خشک به چشم می‌خورند. بلکه شما می‌توانید با رفتن به آن مغازه‌های تابلو فروشی، قالی گرجی و سوغات گرجستان را نیز مشاهده کنید. از دیگر جذابیت‌های بازار پل خشک تفلیس می‌توان به حس و حال بسیار متفاوتی که دارد اشاره کرد. به طوری که عتیقه‌فروشی‌های درون آن باعث شده‌اند که گردشگران تصور کنند که به تونل زمان وارد شده‌اند. بدون اغراق شما می‌توانید وسیله‌هایی که بیش از ۱۰۰ سال عمر دارند را در این بازار دیدنی تفلیس پیدا کنید.

تاریخچه بازار پل خشک تفلیس به دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی برمی‌گردد. از آنجایی که در آن دوران سرمایه‌داری خلاف قانون بود مردم فضایی برای تجارت خود نداشتند. به همین دلیل به محض فروپاشی شوروی سابق مردم گرجستان به منظور سرمایه‌داری و تجارت شروع به خرید و فروش در خیابان‌ها کردند. در نتیجه این کار بازار سنتی پل خشک به مرور با تجمع فروشنده‌ها ایجاد شد. امروزه نیز به دلیل غرفه‌های جذاب و دیدنی با استقبال بسیاری از گردشگران روبرو شده و به شهرت زیادی رسیده است.

در بازار پل خشک تفلیس شما شاهد فروشنده‌هایی خواهید بود که از صندوق عقب اتومبیل خود برای فروش کالاهای گوناگون به خصوص عتیقه‌جات استفاده می‌کنند. همچنین برخی فروشنده‌ها را در حال نقاشی کردن و فروش نقاشی‌های خود مشاهده خواهید کرد. تمامی این موارد باعث شده‌اند تا این بازار سنتی حس و حالی متفاوت به خود گرفته و باعث جذب بازدید کننده‌های بسیاری شود.

چند نکته مهم در خصوص بازار پل خشک تفلیس وجود دارد که بهتر است قبل از رفتن به سمت آن گفته شوند. از جمله این موارد عبارتند از:

  • ساعات کاری بازار سنتی پل خشک تفلیس از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۷:۰۰ است.
  • در برخی از روزهای سال که وضعیت هوا به دلیل بارش‌ها یا باد زیاد نامساعد است، بازار تعطیل می‌باشد. پس قبل از رفتن به آن حتما در مورد باز یا بسته بودنش مطلع شوید.
  • تمامی فروشندگان این بازار با پول نقد خرید و فروش می‌کنند.
  • در صورتی که قصد عکاسی از یک مغازه‌ای را دارید حتما قبل از اقدام به آن از فروشنده اجازه بگیرید.

 

بازار سنتی میدانی تفلیس (Meidan Bazar Tbilisi)

یکی دیگر از جذاب‌ترین بازارهای سنتی شهر تفلیس بازار میدانی نام دارد. بازار میدانی تفلیس از جمله قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بازارها در پایتخت گرجستان جهت انجام کارهای تجاری شناخته می‌شود. پس اگر دوست دارید به یک بازار سنتی در سفر خود به تفلیس بروید هرگز بازدید از این مکان را فراموش نکنید. چرا که می‌توانید علاوه بر خرید کردن از بافت سنتی و گشتن درون آن نیز لذت ببرید. بازار میدانی تفلیس بهترین گزینه برای خرید یادگاری‌ و سوغاتی‌های جذاب است. غرفه‌های فروش خوراکی‌‌های مخصوص گرجی، ادویه جات، ترشی، عتیقه، زیورآلات، تابلوهای نقاشی و ... فقط بخشی از اجناسی هستند که می‌توانید در این بازار آن‌ها را پیدا کنید.

اگر تصمیم خود را در خصوص گشتن و خرید کردن در بازار میدانی تفلیس گرفته‌اید به منظور دسترسی به آن باید به سمت خیابان شاردنی حرکت کنید. سپس مسیر خیابان گرگاسالی که یکی از معروف‌ترین خیابان‌های تفلیس است را در پیش بگیرید. در این خیابان رستوران مشهوری به نام سامیکیتنو وجود دارد که بازار تقریبا در مقابل آن قرار گرفته است. این بازار سنتی و قدیمی به صورت تونل‌های زیر زمینی طراحی و ساخته شده است که بازدید از آن را برای گردشگران جذاب‌تر کرده است. اگر در به بازدید از بازار میدانی تفلیس رفتید گشت و گذار در محوطه اطراف آن را فراموش نکنید. چرا که بسیاری از جاذبه‌های گردشگری تفلیس در همین حوالی قرار گرفته‌اند.

 

بهترین مکان‌های تفلیس برای دیدن هنر خیابانی

 

۱۰ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران