معرفی مجسمه واختانگ گرگاسالی در تفلیس

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معرفی مجسمه واختانگ گرگاسالی در تفلیس

گرجستان از جمله کشورهایی است که پیشینه تاریخی بسیار قدیمی دارد. از این رو جاذبه‌های گردشگری زیادی در آن وجود دارند که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. یکی از این آثار دیدنی مجسمه واختانگ گرگاسالی است که در پایتخت آن شهر تفلیس واقع شده است. در این مقاله به تاریخچه و علت ساخت این مجسمه پرداخته خواهد شد. اگر شما نیز مسافر تور گرجستان هستید با ما باشید تا با این مجسمه به نام تفلیس بیشتر آشنا شوید.

 

مجسمه واختانگ گرگاسالی

در شهر تفلیس گرجستان خیابان و میدانی به نام واختانگ گرگاسالی وجود دارد. که در حقیقت نام یکی از پادشاهان قدرتمند و محبوب گرجی است که برای یادبود آن علاوه بر نام‌گذاری خیابانی با نام پادشاه مجسمه باشکوهی از آن نیز ساخته شد. این مجسمه مشهور توسط یک مجسمه ساز حرفه‌ای و مشهور گرجی به نام الگوجا آماشوکلی ساخته شده است. گردشگران می‌توانند آن را بر روی صخره‌ای در جوار سواحل رودخانه کورا و نزدیکی معبد متکی ببینند.

این مجسمه طوری طراحی شده است که گویا شاه واختانگ گرگاسالی سوار بر اسب شده است و بر روی صخره می‌تازد. در تاریخ گرجستان همواره از واختانگ گرگاسالی به عنوان شخصی بسیار قوی و نترس یاد می‌‌شود. وی علاوه بر اینکه با پیروزی‌های بزرگی که در نتیجه شجاعتش به دست آورده است در میان مردم گرجستان محبوب است مردی سیاستمدار نیز بوده است. امروزه مردم گرجستان وی را پادشاه مقدس خود می‌نامند و هر ساله روز آخر ماه نوامبر را به مناسبت تولد او جشن می‌گیرند. اگر علاقه دارید تا با این شخصیت محبوب تاریخی گرجی آشنا شوید حتما در تور تفلیس خود از این مجسمه زیبا و باشکوه دیدن کنید.

 

۱۴ تجربه شگفت‌انگیز در سفر به تفلیس (قسمت اول)

مجسمه واختانگ گرگاسالی

آشنایی با شاه واختانگ گرگاسالی

برای اینکه با اهمیت این مجسمه در بین مردمان گرجی آشنا شوید بهتر است تا با شخصیت شاه واختانگ آشنا شوید. وی از جمله محبوب‌ترین افراد در طول تاریخ گرجستان محسوب می‌شود. به صورتی که حتی آن را پادشاه مقدس خود نیز می‌نامند. سالانه در روز تولد او جشن باشکوهی در کلیسای ارتدکس اجرا می‌شود. در حقیقت نام اصلی او ورازخسروتنگ بود. اما به مرور زمان تبدیل به واختانگ شده است. واختانگ زاده پدری اصالتا گرجی به نام مهرداد و مادری ایرانی به نام سگ دخت بوده است. وی وقتی که هنوز کودک بود به تخت سلطنت رسید. در آن دوران گرجستان کشوری ضعیف با مشکلات بسیار زیاد بود. به صورتی که از هر طرف مورد حمله دشمن واقع شده بود. اما واختانگ گرگاسالی زمانی که نوجوانی بیش نبود توانست تمامی دشمنان خود را شکست دهد و گرجستان را از وضعیت بحرانی خود خارج کند.

 

بهترین محله‌های تفلیس برای پیاده‌روی و عکاسی

مجسمه واختانگ گرگاسالی

آخرین سخنانی که به عنوان وصیت از وی به جای مانده است عبارتند از: من به پیشگاه پروردگار خود میروم. از او سپاسگذارم که هر چه طلب کردم، عطا کرد. به شما وصیت می‌کنم به دین مسیحیت پایبند بمانید و عیسی مسیح را پیروی کنید که این گونه شکوه خواهید یافت. از اصلی‌ترین دلایل قرار دادن مجسمه باشکوه واختانگ در شهر تفلیس این است که وی این شهر را تاسیس و نامگذاری کرد. داستان آن به این صورت بوده است که روزی وی به یکی از نواحی سرسبز تفلیس سفر می‌کند. در همان نزدیکی‌ها چشمه آبگرمی وجود داشته است که آب آن بسیار داغ بود. به طوری که شاهین واختانگ در حین شکار پرنده‌ای در آبگرم می‌افتد و می‌سوزد. از آن تاریخ به بعد این محدوده را تفلیس یعنی چشمه آبگرم نامگذاری می‌کند.

 

۶ تفریح خاطره‌انگیز شبانه در تفلیس

مجسمه واختانگ گرگاسالی

در نهایت این پادشاه پرقدرت و با نفوذ گرجی در سال ۵۲۰ میلادی دار فانی را وداع می‌گوید. اما به دلیل اقدامات و پیروزی‌هایی که برای مردمان کشور خود به دست آورده بود همواره در ذهن مردمانش می‌ماند.

 

مسیر دستیابی به مجسمه واختانگ گرگاسالی در تفلیس

توریست‌ها و علاقه‌مندان به بازدید از این مجسمه زیبا می‌توانند در هر ساعتی از شبانه روز و بدون پرداخت هزینه‌ای از آن دیدن کنند. برای این منظور فقط کافی است تا مسیر آدرس زیر را در پیش بگیرید:

Metekhi Bridge, Tbilisi, Georgia

جهت رفتن به این آدرس بهترین کار استفاده از مترو یا اتوبوس می‌باشد. همچنین در صورت تمایل ون‌های مسافربری درون شهری، تاکسی و حتی دوچرخه نیز از گزینه های ممکن است. اگر تا کنار این مجسمه در سفر خود با تور تفلیس رفتید توصیه می‌کنیم تا حتما از جاذبه‌های گردشگری نزدیک آن نیز دیدن کنید. این جاذبه‌های گردشگری عبارتند از:

مجسمه واختانگ گرگاسالی

  • کلیسای متخی دقیقا در کنار مجسمه
  • کلیسای ویرجین در فاصله ۰.۱۱ کیلومتری مجسمه
۲۶ فروردین ۱۳۹۹

نظرات کاربران