سفر متفاوت و ارزان از باتومی تا تفلیس

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
سفر متفاوت و ارزان از باتومی تا تفلیس

گرجستان به عنوان یکی از کشورهای نزدیک به ایران که نیازی به ویزا ندارد، یکی از بهترین مقاصد گردشگری محسوب می‌شود. بسیاری از افراد که می‌خواهند با تور گرجستان از این کشور دیدن کنند، به تفلیس می‌روند و گاهی از تورهای ترکیبی پایتخت و باتومی استفاده می‌کنند. برخی دیگر از ماجراجویان که می‌خواهند سفری آغاز کنند و خود را به چالش بطلبند، پس از ورود به مرزهای گرجستان شروع به گردش در شهرهای مختلف این کشور می‌کنند. ممکن است مطالب زیادی را برای سفر از شهر تفلیس به باتومی خوانده باشید، اما کمتر کسی می‌داند چطور از باتومی به تفلیس برود و چه زیبایی‌هایی را در مسیرش ببیند. هر چند این دو سفر شبیه به نظر می‌رسد اما تفاوت‌هایی هم دارد. در این مقاله می‌خواهیم به شما درباره سفری هفت روزه و ارزان به این سرزمین بگوییم.

 

ویزا و ورود به گرجستان

اگر سوال شما هم این است که آیا برای سفر به گرجستان ویزا نیاز داریم؟ گرجستان یکی از کشورهایی است که لازم نیست برای رفتن به آنجا از قبل ویزا تهیه کنید. کافی است بلیط بخرید و با رزرو هتل، خود را به فرودگاه باتومی یا مرز زمینی برسانید. به همین منظور اگر قصد سفر از راه زمینی را دارید، ابتدا باید از ترکیه بگذرید و سپس به گرجستان برسید. چرا که این کشور با ایران هم مرز نیست. در نتیجه یک بلیط رفت و برگشت اتوبوس به این مقصد بخرید و یا ماشین خود را کاپتاژ کنید. پس از عبور از ترکیه، در مرز گرجستان مهر ورود به گذرنامه شما خواهد خورد و شما وارد این کشور می‌شوید. سپس توسط یک ون به داخل شهر می‌رسید و جلوی هتل پیاده می‌شوید. همچنین اگر با پرواز به این شهر رفته‌اید، در فرودگاه بین‌المللی الکساندر کارتولی باتومی Batumi International Airport، پیاده شوید و پس از عبور از بخش چک پاسپورت، از ترمینال خارج شوید تا با اتوبوس یا تاکسی به داخل شهر بروید. این فرودگاه که در دو کیلومتری جنوب شهر باتومی و بیست کیلومتری شمال شرقی شهر هوپای ترکیه قرار گرفته، فاصله‌ای ۳۲ متری با دریای سیاه دارد. فاصله هوایی تهران تا فرودگاه باتومی حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است که در زمانی حدود ۸۰ دقیقه پرواز طول می‌کشد. این فرودگاه بین‌المللی کوچک است و امکانات خاصی ندارد و فقط نیازهای اصلی یک مسافر را رفع می‌کند. در آنجا یک سالن کوچک با چند فروشگاه وجود دارد که تمام اجناس آنها از پرداخت هزینه گمرکی معاف هستند. همچنین در ترمینال فرودگاه باتومی دو کافه قرار دارند که به صورت شبانه‌روزی آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند. راه دسترسی به فرودگاه بین‌المللی باتومی به دو صورت است. شما می‌توانید سوار اتوبوس شوید که مقابل پایانه ایستگاه اتوبوس مخصوص فرودگاه قرار گرفته و هر بیست دقیقه یک بار به سمت مرکز شهر حرکت می‌کند و برعکس، مسافران را از مرکز شهر به فرودگاه می‌برد. راه دوم و آسان‌تر تاکسی است که با طی کردن مسیر در حدود ده تا پانزده دقیقه شما را به شهر می‌رساند. این نکته را به خاطر داشته باشید که کشور گرجستان به دارو حساس است و نباید مسکن به همراه خود داشته باشید. چرا که قوانین سخت‌گیرانه‌ای نسبت به این موضوع دارد و ممکن است به دردسر بیفتید یا قرص‌های شما را داخل سطل آشغال بریزند.

 

راهنمای سفر به تفلیس برای اولین بار

سه شب تفریح در باتومی

پس از پیاده شدن در جلوی در هتلتان، دقایقی استراحت کنید و آماده گردشی هیجان‌انگیز و فوق‌العاده شوید. باتومی شهر کوچکی است و شما به راحتی و با پای پیاده می‌توانید همه جا قدم بزنید و از جاذبه‌های آن بهره ببرید. این شهر ساحلی آنقدر زیباست که شما می‌توانید بدون خرج کردن حتی یک لاری (واحد پول گرجستان) در شهر خوش بگذرانید. در غیر این صورت، باز هم خیلی گران نخواهد بود. شما پس از گردش در بلوار ساحلی باتومی و دیدن برج‌ها و سازه‌ها و تماشای دریا در سمت دیگر، می‌توانید یک بستنی بخورید تا خستگی‌تان در شود. سپس به سمت دلفیناریوم بروید. اگر علاقه به دیدن دلفین‌ها دارید، بلیط بخرید و به تماشای آنها بنشینید. به میدان اروپا بروید و از معماری بخصوص این منطقه دیدن کنید. در این میدان همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای خوردن غذا همچون مک‌دونالد، کینگ برگر و کی‌اف‌سی وجود دارد. مردم در فضای باز نشسته‌اند و نوشیدنی می‌خورند. گاه موسیقی پخش می‌شود. حتی ممکن است باران ببارد و از هوای دلپذیر این شهر لذت ببرید. یک نیم روز از سفر خود را برای تلکابین آرگو با نام Argo Cable Car اختصاص دهید. بلیط این تلکابین در سال ۲۰۲۲، مبلغ ۳۰ لاری گرجی است. بی‌شک ارزشش را دارد که چشم‌اندازشهر و دریای سیاه را از ارتفاع ببینید. حتی می‌توانید موقع برگشت، با پای پیاده از کوه پایین بیایید و از درختان پربار فندوق و انگور، میوه بچینید و بخورید. علاوه بر این می‌توانید در اسکله سوار کشتی‌های توریستی شوید و تصویر باتومی را از روی دریا ثبت کنید. فراموش نکنید که در کنار چرخ و فلک، مجسمه علی و نینو و قایق‌ها، حسابی عکس بگیرید. همچنین خوردن خوراکی‌های خوشمزه گرجی را از دست ندهید. چند وعده از این سه شب را به رستوران و بهترین کافه‌های باتومی بروید و از غذاهایی همچون خاچاپوری و انواع دیگر خوراک‌ها و شراب‌ها سفارش داده، نوش جان کنید.

سفری نیم روزه از باتومی به تفلیس

زمان آن رسیده است که از شهر باتومی به سمت پایتخت بروید. دو راه برای رسیدن به تفلیس وجود دارد که بهترین هستند. اولی قطار است که برای خرید بلیط بهتر است کردیت کارت داشته باشید تا آنلاین بخرید. چون معمولا فروش بلیط یک روز قبل شروع می‌شود اما شاید برای شما به صرفه نباشد که ساعاتی از سفرتان را به صورت حضوری تا ایستگاه قطار بروید. این قطارها هر روز دو بار و در دو ساعت مختلف حرکت می‌کنند و مستقیم از باتومی به تفلیس می‌روند. زمان سفر ۵ ساعت و نیم است. هزینه بلیط قطار بسته به نوع کلاس متفاوت و از ۳۵ لاری شروع می‌شود. راه دوم استفاده از مارشروتکا یا ون است. آنها هم داخل شهر فعالیت می‌کنند و هم بین شهرها. کافی است برای تردد در داخل شهر باتومی میان مسیر برای آنها دست تکان دهید تا برای شما بایستند. اگر از مارشروتکاهای بین شهری برای رسیدن به تفلیس استفاده کنید، ۳۵ لاری پرداخت کرده و در زمانی هفت ساعته به مقصد می‌رسید.

سایت خرید بلیط قطار در گرجستان به این لینک بروید.

 

بهترین هتل‌های تفلیس برای اقامتی عاشقانه

بازدید از شهرهای میانی از باتومی به تفلیس

روز آخر اقامتتان در باتومی وقتی اتاقتان را در هتل تحویل دادید، یا باید به ایستگاه قطار بروید و یا برای سوار شدن به ماشروتکا، محل پارک ون‌های تفلیس در خیابان فلان بروید. سپس مستقیم به تفلیس رفته و یا در شهرهای میانه راه پیاده شوید و از طبیعت و جاذبه‌های آنجا دیدن کنید. اولین شهر بزرگ و دیدنی در این مسیر، کوتایسی Kutaisi است. در این شهر بی‌نظیر می‌توانید از کلیسای جامع باگراتی با بنایی هزار ساله بازدید کنید که در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. پس از آن برجومی Borjomi در استان سامتسخه جاواختی گرجستان می‌تواند شهر بعدی باشد که توقف می‌کنید. شهر برجومی یکی از شهرهای مهم این کشور به شمار می‌رود که به چشمه های آب گرمش معروف و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری غرب تفلیس واقع شده است.

برجومی یکی از مناطق طبیعی و بکر گرجستان محسوب می‌شود که آب معدنی چشمه‌های آن به کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا صادر می‌شود. شما می‌توانید پل زیبای شهر برجومی Bridge of Beauty را در اینجا ببینید. پس از آن به شهر گوری Gori بروید که در استان شیدا کارتلی قرار گرفته است. شما در این شهر می‌توانید از کلیسای مریم باکره Virgin Mary Cathedral ، بنای یادبود قربانی‌های جنگ جهانی دوم و موزه استالین دیدن کنید. شهر اوپلیستسیخه Uplistike city نیز در نزدیکی گوری است و حتما از آن بازدید کنید. شهر بعدی متسختا Mtskheta یا به زبان گرجی یژهمْتْسْخِتا است که در استان شیداکارتلی و در فاصله‌ بیست کیلومتری شمال تفلیس قرار دارد.

متسختا پایتخت پادشاهی گرجستان شرقی بوده و در هزاره‌ اول قبل از میلاد مسیح ساخته شده است. مهم‌ترین آثار دوران شکوفایی شهر، کلیسای سوتیتسخوولی، صومعه سنت نینو، قلعه ببریس تسیخه، صومعه جواری، آرماز تسیخه، قلعه آرمازی، صومعه شیو مگویمه و زدازنی هستند. این شهر به شکل یک نوار باریک در ساحل رودهای متکواری و آراگوی قرار دارد و دور تا دورش را کوه‌ها فراگرفته‌اند. در دوره‌ای که متسختا پایتخت قلمرو پادشاهی بود، اطراف شهر را استحکامات و بناهای نظامی احاطه کرده بودند. جالب است بدانید که شهر متسختا از قرن چهارم میلادی، دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی پذیرفت. به همین دلیل است که دفتر مرکزی کلیسای ارتودکس و کلیسای رسالت گرجستان در این شهر واقع شده‌اند. در قرن ششم میلادی پایتخت قلمرو پادشاهی گرجستان به تفلیس منتقل و از آن پس، متسختا فقط مرکز مذهبی کشور شد. این شهر فقط بیست کیلومتر با تفلیس فاصله دارد. به زودی به اصلی‌ترین شهر گرجستان خواهید رسید.

 

ماه عسل در بهترین هتل‌های گرجستان

سه شب گشت در تفلیس

قدمت شهر تفلیس زیاد است و طبیعتا مکان‌‌های تاریخی بی‌شماری در آن وجود دارد که معماری اکثر آن‌ها به قرون وسطی باز می‌گردد. تفلیس به دلیل وجود کلیساهای بسیار به شهر کلیسا معروف و بزرگ‌ترین کلیسای ارتدکس در جهان را در خود جای داده است. دیدن کلیسای تثلیث یا اسمیندا سامبا رایگان است و بی‌شک باید از آن بازدید کنید. این کلیسا در ساحل سمت چپ رودخانه کورا در ارتفاعات تپه الیا و در تفلیس قدیم واقع شده و از بیشتر نقاط شهر دیده می‌شود. بهترین راه رسیدن به کلیسای جامع سامبا گرجستان استفاده از مترو است که باید در ایستگاه اولاباری Avlabari پیاده شوید و یا با خطوط ۹۱ و ۱۲۲ اتوبوس بروید. اما از آنجایی که تفلیس شهر خیلی بزرگی نیست، می‌توانید از هتلتان پیاده هم به این مکان برسید.

 

بهترین سواحل باتومی را بشناسید

خیابان‌گردی در تفلیس را فراموش نکنید. یکی از جذاب‌ترین کارها در این شهر آجری رنگ، پیاده‌روی در خیابان‌ها و کوچه‌هاست. خیابان Marjanishvili تفلیس یکی از معروف‌هاست. علاوه بر این در انتهای خیابان Kote Afkhazi به میدان آزادی Liberty Square خواهید رسید که ساختمان شورای شهر و همچنین ساختمان مرکز اطلاعات ناتو و اتحادیه اروپا قرار دارد. گردش در خیابان روستاولی تفلیس و سر زدن به کافه گالری در خیابان الکساندر گریبودوف ۳۴، یکی دیگر از تفریحات شما می‌تواند باشد. کافه STAMBA هم در اوایل روستاولی است و یکی دیگر از کافه‌های مشهور است. از دیدنی‌های جالب شهر در پس کوچه‌های شهر، برج ساعت کج  The Clock Tower است. پس از بازدید از این برج مسیر پایین را در امتداد رودخانه دنبال کنید تا از ساختمان قارچ مانند، تالار خدمات عمومی، به سمت پل صلح تفلیس بروید. به پارک رایک که رسیدید، پل صلح Bridge of Peace را خواهید دید که آن را به غرب متکواری متصل می‌کند. همچنین از کلیسای متخی Metekhi Church دیدن کنید. به بازار Meidan Bazar میان کلیسا و آرت کافه هوم  در خیابان بتلمی ۱۳ بروید و سوغاتی بخرید. به کمک تله کابین تفلیس به بازدید از قلعه ناریکالا Narikala Fortress بروید که رایگان است. حتی می‌توانید این مسیر را پیاده‌روی کنید. به کارتلیس ددا Kartlis Deda به عنوان مجسمه مادر گرجستان Mother of Georgia سلامی کنید و گشت و گذارتان را ادامه دهید. در صورتی که بخواهید روزهای بیشتری را در این شهر سپری کنید و هزینه بیشتری بپردازید، جاهای مختلفی برای دیدن خواهید یافت. پیاده‌روی در متاتسمیندا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق تفلیس و بالا رفتن از کوه متاتسمیندا یا سوار شدن به فونیکولار می‌تواند فوق‌العاده باشد تا از مناظر مسحور کننده پارک و جاذبه‌ها و مکان‌های زیبا عکاسی کنید. به دریاچه لاکپشت پارک واکه  Vake ParkTurtle Lake بروید و یک نیم روز بعد از ظهری را آنجا بگذانید. حتی یک روز خود را برای بازدید از شهر سیقناقی مشهور به شهر عشاق اختصاص دهید. شهر قدیمی و توریستی سیقناقی Signagi در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر تفلیس و در منطقه کاختی قرار دارد که می‌توانید یک تور یک روزه به آنجا بخرید.

۲۵ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران