راهنمای سفر چند روزه به تفلیس و باتومی

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای سفر چند روزه به تفلیس و باتومی

گرجستان کشوری بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی را در خود جای داده است. همین موضوع سبب شده تا در طول سال گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف دنیا تور گرجستان را برای سفر و گردش در پیش بگیرند. از آنجایی که اغلب توریست‌ها فرصت بسیار زیادی را برای سفر به تمامی شهرهای گرجستان ندارند، ترجیح می‌دهند که سفر خود را محدود به بازدید از دو شهر معروف و بسیار زیبای آن کنند. یعنی شهر تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان و باتومی به عنوان یکی از شهرهای زیبای خوش آب و هوا و ساحلی آن سالانه مورد بازدید طیف گسترده‌ای از مسافران قرار می‌گیرد. این موضوع سبب شده تا آژانس‌های مسافرتی تورهای ترکیبی تفلیس و باتومی را برای مشتریان خود ترتیب دهند. اگر شما نیز قصد رزرو تور ترکیبی گرجستان را دارید در این مقاله همراه ما باشید تا با هر آنچه که نیاز است در مورد این سفر چند روزه بدانید آشنا شوید.

 

معرفی شهر تفلیس

معمولا اغلب تورهای ترکیبی گرجستان به مقصد تور تفلیس حرکت می‌کنند. چرا که تفلیس پایتخت کشور گرجستان بوده و به عنوان مهم‌ترین شهر آن برای سفر شناخته می‌شود. همچنین تفلیس دارای فرودگاه بین‌المللی بوده و مسافران می‌توانند دسترسی آسان و سریعی به آن داشته باشند. همچنین اغلب پروازها از نقاط مختلف دنیا به مقصد فرودگاه تفلیس در کشور گرجستان حرکت می‌کنند. شهر زیبای تفلیس بیش از هر چیزی به دلیل داشتن خیابان‌های سنگ‌فرش شده و همچنین کلیساهای تاریخی که دارد در بین گردشگران محبوب است. چنانچه قصد دارید تا به یکی از شهرهای اروپایی دنیا با حداقل هزینه سفر کنید تور تفلیس بهترین گزینه برای شما خواهد بود. شهر تفلیس ۵۰۴ کیلومتر مربع مساحت داشته و جمعیت آن تقریبا ۱۱۵۸۷۰۰ نفر می‌باشد.

با توجه به شرایط آب و هوایی فصل‌های بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به تفلیس هستند. چرا که در این روزهای سال گردشگران می‌توانند به راحتی به گشت و گذار شهری پرداخته و از جاذبه‌های گردشگری تفلیس دیدن کنند. چنانچه در سفر خود به تفلیس قصد خرید سوغاتی برای دوستان و آشنایان خود را دارید با گزینه‌های مختلفی روبرو خواهید شد. چاقو‌های دست‌ساز مردم محلی تفلیس، نوعی آبنبات محلی به نام چورچخلا، رومیزی‌های سنتی، نوعی کلاه پشمی مخصوص مردم محلی به نام پاپاخی گزینه‌های مناسبی برای خرید به عنوان سوغانی هستند. همچنین می‌توانید در صورت تمایل ادویه‌جات مخصوص گرجستان را با بالاترین کیفیت از تفلیس خریداری کنید. اصلی‌ترین تفریحاتی که در تور تفلیس از آن‌‌ها لذت خواهید برد شامل خرید، رفتن به کافه‌های معروف شهر و بازدید از جاذبه‌های تاریخی شهر هستند.

 

اقامت در بهترین بوتیک هتل‌های باتومی

 

سیستم حمل و نقل عمومی در تفلیس

یکی از موضوعات مهمی که در سفر به تفلیس با آن روبرو خواهید بود، مسئله مربوط به حمل و نقل برای گشت و گذار است. از آنجایی که تفلیس پایتخت کشور گرجستان است از امکانات حمل ونقل بالایی برخوردار می‌باشد. فرض کنید که در تور ترکیبی گرجستان مقصد اصلی شما شهر تفلیس بود. فرودگاه تفلیس در فاصله ۱۷ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. بنابراین اولین نیاز شما به سیستم‌های حمل و نقل از همین جا آغاز خواهد شد. در زیر روش‌های حمل و نقل عمومی در تفلیس را معرفی می‌کنیم:

  • ترانسفرهای مخصوص فرودگاهی

فرودگاه تفلیس سرویس مخصوصی را برای جابجایی مسافران تعبیه کرده است. این سرویس‌ها به صورت ۲۴ ساعته در خدمت مسافران قرار دارند. مسافران در سه ایستگاه میدان آزادی تفلیس (Freedom Square)، میدان ۲۶ می (26 May Square) و میدان قهرمانان (Heroes Square) می‌توانند سوار بر این سرویس‌ها شوند. کرایه این سرویس‌ها به ازای هر یک مسافر ۱۰ لاری گرجستان است.

  • اتوبوس‌های عمومی

اگر قصد جابجایی در سطح شهر تفلیس را داشته و از طرفی دیگر به دنبال یک گزینه ارزان و اقتصادی هستید، اتوبوس‌های تفلیس انتخاب بسیار خوبی برای شما خواهد بود. هزینه اتوبوس‌ها از ۰.۵ لاری می‌باشد.

 

توریستی‌ترین شهرهای گرجستان

  • مترو شهری

یکی از سریع‌ترین و البته ارزان‌ترین گزینه‌های حمل و نقل عمومی در تفلیس مترو شهری است. هزینه بلیط مترو ۰.۵ لاری بوده و برای استفاده از آن تهیه نقشه مترو الزامی است.

  • تاکسی

آسان‌ترین و سریع‌ترین روش برای جابجایی در تفلیس تاکسی است. البته تاکسی‌ها در مقایسه با دیگر گزینه‌های نام برده در بالا کمی گران‌تر هستند. مثلا کرایه تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر تفلیس تقریبا ۲۵ لاری می‌باشد.

  • ماشروتکا

یکی از جذاب‌ترین وسایل نقلیه عمومی در تفلیس برای گردشگران ماشروتکا است. ماشروتکا نوعی مینی بوس می‌باشد که اغلب مردم محلی از آن برای جابجایی خود استفاده می‌کنند. کرایه ماشروتکا تقریبا ۰.۸ لاری است.

در کنار تمامی موارد فوق گردشگران می‌توانند از تاکسی‌های آنلاین برای جابجا شدن در سطح شهر تفلیس استفاده کنند. البته برای این منظور در اختیار داشتن اینترنت و گوشی هوشمند الزامی است. یاندکس (Yandex)، تاکسیفای (Taxifya)، اوبر (Uber) و گوتریپ (Go Trip) چند مورد از بهترین تاکسی‌های آنلاین در تفلیس هستند.

 

سفر زمینی به گرجستان بهتر است یا هوایی؟

 

جاذبه‌های گردشگری تفلیس

تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان جاذبه‌های متعدد بسیاری را در خود جای داده است. به طوریکه می‌توانید گزینه‌های مختلفی را از بناهای تاریخی گرفته تا مکان‌های تفریحی و سرگرم‌کننده را در آن پیدا کنید. از جمله این موارد عبارتند از:

 

معرفی شهر باتومی

بعد از گشت و گذار در شهر تفلیس در تورهای ترکیبی گرجستان نوبت به شهر باتومی می‌رسد. باتومی بیش از هر چیزی به دلیل داشتن سواحل زیبا و طبیعت سرسبز و دوست داشتنی که دارد، معروف است. برای بسیاری از افرادی که به دنبال یک سفر تفریحی برای روزهای تابستان خود هستند، سفر به تور باتومی گزینه‌ای بسیار مناسب خواهد بود. چرا که گردشگران می‌توانند روزهای گرم تابستان را با شنا و آبتنی در سواحل آن به راحتی سپری کنند. از لحاظ جغرافیایی شهر باتومی در سمت غربی کشور گرجستان قرار گرفته و جز محدوده اوراسیا به حساب می‌آید. این شهر زیبای ساحلی مساحتی در حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع داشته و جمعیت آن ۱۶۶ هزار نفر است.

به دلیل وجود دریا بهترین زمان برای سفر به باتومی فصل‌های بهار و تابستان است. اما اگر علاقه‌ای به تفریحات آبی و ساحلی ندارید در فصل‌ پاییز نیز سفر به باتومی بسیار دلنشین و دوست داشتنی خواهد بود. از جمله اصلی‌ترین تفریحاتی که گردشگران می‌توانند در سفر خود به باتومی داشته باشند، می‌توان گشت و گذار در سطح شهر، انواع تفریحات آبی و ساحلی را نام برد. سوغاتی‌هایی که در سفر به باتومی می‌توان خریداری کرد همان مواردی هستند که در سفر به تفلیس گفته شد. چرا که تمامی این موارد سوغاتی‌های محلی مخصوص کشور گرجستان می‌باشند. البته در باتومی علاوه بر موارد فوق می‌توان انواع صدف‌ها و سوغاتی‌های دریایی را نیز برای دوستان خود خریداری کرد. به عنوان محل اقامت اغلب گردشگران باتومی دوست دارند تا در یکی از هتل‌های اطراف بلوار باتومی و باتومی پیازا که مرکز شهر به حساب می‌آید اقامت داشته باشند.

 

بهترین کافه‌های تفلیس با فضای باز

 

سیستم حمل و نقل عمومی در باتومی

باتومی در مقایسه با تفلیس شهر کوچکی به حساب می‌آید. بنابراین جابجا شدن در آن چندان دشوار و زمان‌بر نبوده و گردشگران می‌توانند با کرایه تاکسی یا ماشروتکا از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر بروند و از تک تک جاذبه‌های گردشگری باتومی دیدن کنند. شما در هر کوچه و خیابانی در شهر باتومی شاهد جابجایی با ماشروتکا باشید. کرایه این مینی بوس‌های مخصوص گرجی در باتومی برای مسیرهای درون شهری حدود ۱ لاری خواهد بود. گزینه بعدی اتوبوس‌های درون شهری در باتومی هستند. این اتوبوس‌ها تنها با پرداخت ۰.۳ لاری شما را در باتومی جابجا کرده و با حداقل هزینه می‌توانید به بازدید از جاذبه‌های مختلف آن بروید.

گزینه بعدی مثل هر شهر دیگری تاکسی‌ها هستند. هر چند تاکسی یک وسیله حمل و نقل گران به حساب می‌آید اما به دلیل اینکه باتومی شهری کوچک در گرجستان است کرایه تاکسی‌ها هم چندان زیاد نخواهند بود. توصیه می‌کنیم در این سفر قبل از سوار شدن به تاکسی در مورد قیمت با راننده به توافق برسید. ناگفته نماند که باتومی فاقد ایستگاه‌های مترو بوده و در عوض امکان کرایه دوچرخه برای سوار شدن در سطح شهر وجود دارد. در نتیجه می‌توانید به کمک دوچرخه به اکثر مکان‌ها دسترسی داشته و در کنار صرفه‌جویی در هزینه‌ها یک تجربه جدید و به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید. به عنوان نکته آخر نیز توجه داشته باشید که تاکسی‌های آنلاین در شهر باتومی نیز در دسترس هستند.

 

جاذبه‌های گردشگری باتومی

قطعا اولین هدف هر توریستی در سفر به باتومی بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن خواهد بود. چنانچه شما نیز در سفر خود به این شهر از تفریحات‌ آبی و ساحلی خسته شدید می‌توانید به بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن بپردازید. از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری باتومی که بازدید از آن‌ها را در سفر به این شهر نباید از دست داد عبارتند از:

 

بهترین جاذبه‌های گردشگری اطراف کوتایسی

 

جمع‌بندی

بهترین گزینه برای سفر به گرجستان برای کسانی که امکان بازدید از تمامی شهرهای آن را ندارند، تور ترکیبی تفلیس / باتومی است. این تورها معمولا به صورت ۷ شب و ۸ روز رزرو می‌شوند. گردشگران می‌توانند در این مدت از هر دو شهر تفلیس و باتومی دیدن کرده و نهایت لذت را از زیبایی‌ها و جاذبه‌ آن‌ها ببرند. ترکیب سفر به این دو شهر زیبا مناسب با سلیقه اغلب گردشگران است. چرا که در شهر تفلیس می‌توانید به گشت و گذار شهری و بازدید از کوچه پس کوچه‌های شهر رفته و در باتومی نهایت لذت را از آبتنی و شنا در زیباترین سواحل گرجی ببرید.

۰۱ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران