راهنمای کامل سفر از تفلیس به کازبگی

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای کامل سفر از تفلیس به کازبگی

شهر کازبگی که گاهی با نام جدیدش استپانسمیندا از آن یاد می‌شود، یکی از مناطق کوهستانی برتر گرجستان است و مقصدی است که باید حتما از آن بازدید کرد. کازبگی که در شمال تفلیس در قفقاز بزرگ واقع شده از طریق جاده نظامی باشکوه گرجستان، تنها گذرگاهی که گرجستان و روسیه را به هم متصل می‌کند، قابل دسترسی است. این بزرگراه به خودی خود یک جاذبه است که دارای مناظر و نقاط دیدنی زیادی در طول مسیر است. هر وسیله حمل و نقلی را برای سفر از تفلیس به کازبگی انتخاب کنید، تضمین می‌کنیم این سفری است که فراموش نخواهید کرد.

گزینه‌های مختلف زیادی در دسترس مسافران تور گرجستان است، از ماشین‌های شخصی سریع (اگر یک سفر یک روزه از تفلیس انجام می‌دهید عالی است) تا ون‌های محلی آرام‌تر و مقرون به صرفه‌تر.

 

زمان سفر تفلیس به کازبگی

بسته به ترافیک، شرایط آب و هوایی و نوع وسیله نقلیه‌ای که استفاده می‌کنید، بین ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد تا از تفلیس به کازبگی از طریق جاده بروید. میانگین زمان سفر ۳-۳:۳۰ ساعت است. سریع‌ترین راه برای رسیدن به کازبگی از تفلیس با ماشین شخصی GoTrip، ماشین کرایه‌ای یا تاکسی مشترک است که در تابستان به طور متوسط ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه بدون توقف طول می‌کشد. سفر با ون مارشوتکا، حداقل ۳-۳:۳۰ ساعت طول می‌کشد و زمان سفر در زمستان همیشه طولانی‌تر است.

 

طبیعت‌گردی در کازبگی گرجستان

جاده تفلیس به کازبگی چه زمانی باز است؟

بر خلاف سایر مناطق کوهستانی گرجستان که در طول زمستان دسترسی به آنها قطع می‌شوند، بزرگراه به کازبگی در تمام طول سال باز است. به این دلیل که جاده نظامی گرجستان یک گذرگاه تجاری مهم است که برای حمل بار بین روسیه، ترکیه و مناطق دیگر استفاده می‌شود. پیست‌های اسکی در گودائوری در نزدیکی کازبگی فصل اوج گردشگری خود را در زمستان دارند، به این معنی که جاده‌ها باید حتی در هوای بد باز بمانند. این شهر مقصدی برای تمام طول سال است، اما شرایط بسته به فصل متفاوت است. در صورت بارش شدید برف، ریزش بهمن یا رانش سنگ، آخرین قسمت جاده بین گودائوری و کازبگی ممکن است به طور موقت بسته شود که معمولا فقط چند ساعت تا حداکثر یک یا دو روز طول می‌کشد. در زمستان ۲۰۲۰/۲۱، جاده چندین بار بسته شد و در یک مورد، کازبگی تقریبا یک هفته غیرقابل دسترس بود.

وقتی این اتفاق می‌افتد، راهی وجود دارد که بتوانید از گودائوری به بیرون رفته و با تله‌کابین ۷.۵ کیلومتری به روستای کوبی بروید و بقیه راه را به سمت کازبگی پیش بگیرید. اگر قصد پیاده‌روی به کلیسای تثلیث گرگتی را دارید، بهترین زمان برای بازدید از کازبگی اواخر بهار/اوایل تابستان یا پاییز است (مه/اوایل ژوئن یا سپتامبر/اوایل اکتبر). زمستان در کازبگی برای اسکی یا استراحت در یک کابین دنج عالی است، در حالی که ماه‌های تابستان برای پیاده‌روی طولانی‌تر و سایر فعالیت‌های فضای باز موقعیت خوبی دارد.

نحوه سفر از تفلیس به کازبگی: مروری بر حمل و نقل

شرکت اتوبوسرانی کازبگی که قبلا اتوبوس‌های مسافربری توریستی ایستگاه دیدوبه را اداره می‌کرد در حال حاضر فعالیت نمی‌کند. در ادامه چند روش در حال استفاده فعلی را بررسی می‌کنیم.

 

  • روش اول: تفلیس به کازبگی با ماشین شخصی با GoTrip

راه پیشنهاد ما برای سفر از تفلیس به کازبگی با یک ماشین شخصی و راننده رزرو شده از طریق GoTrip است که با سفرهای یک طرفه و دو طرفه در دسترس است. GoTrip یک وب سایت فوق‌العاده است که رانندگان حرفه‌ای انگلیسی زبان را با مسافران برای مسیرهای سراسر گرجستان مطابقت می‌دهد. این یک سرویس مبدا به مقصد است، می‌توانید در طول مسیر تا زمانی که دوست دارید در هر جایی که بخواهید توقف کنید و همه برای کرایه ثابتی که قبل از رزرو نهایی شده و به صورت نقدی به راننده پرداخت می‌شود. قیمت‌ها بسیار منصفانه است و می‌توانید تا ۴۰ درصد در مقایسه با تاکسی در ایستگاه دیدوبه صرفه جویی کنید. همچنین کاملا انعطاف‌پذیر است و می‌توانید برنامه سفر خود با تور گرجستان را روی پلتفرم طراحی کنید تا مطمئن شوید در طول راه چیزی را از دست ندهید.

 

گردش در سه منطقه متاتسمیندا، سولولاکی و وِرا در تفلیس

  • روش دوم: تور یک روزه تفلیس به کازبگی

اگر وقتتان کم است و می‌خواهید در یک سفر یک روزه در تور تفلیس از کازبگی دیدن کنید، پیوستن به یک تور سازمان یافته بهترین گزینه است. مخصوصا اگر در فصل زمستان که ساعات روز کوتاه است سفر می‌کنید، پیوستن به یک تور با ترانسفر از پیش سازمان‌دهی شده تنها راه مناسب برای رسیدن به کازبگی و بازگشت در یک روز است. در این تور، فرصتی برای بازدید از کلیسای تثلیث گرگتی و توقف در چند مکان دیدنی در جاده نظامی گرجستان خواهید داشت. داشتن راهنما برای روایت سفر و لذت بردن از یک ناهار محلی یک امتیاز است. هنگام رزرو سفر یک روزه کازبگی، به یاد داشته باشید که بررسی کنید آیا قیمت ماشین آفرود به کلیسای ترینیتی گرگتی در هزینه گنجانده شده است یا خیر. گاهی اوقات به عنوان مبلغ اضافی برای هر نفر حدود ۱۵ لاری اضافه می‌شود. اگر با GoTrip سفر می‌کنید هم باید تا کلیسای گرگتی را به طور جداگانه سازماندهی کرده و هزینه آن را بپردازید.

  • روش سوم: تفلیس به کازبگی با ون مارشوتکا

اگر قصد دارید یک یا دو (یا سه) شب را در کازبگی بگذرانید و می‌خواهید مقداری پول نقد در حمل و نقل پس‌انداز کنید، ارزان‌ترین راه برای سفر به کازبگی از تفلیس، مارشوتکا است. اگر با marshrutky آشنا نیستید، باید بگوییم آن‌ها مینی‌ون‌های بین شهری هستند که برای سفر در اطراف گرجستان و سایر جمهوری‌های شوروی سابق استفاده می‌شوند. صندلی‌ها می‌توانند تنگ، فضای چمدان محدود باشد اما با همه این‌ها شما را با قیمت پایینی به مقصد می‌رسانند. تفلیس به کازبگی یکی از محبوب‌ترین مسیرهای گردشگری گرجستان است. بنابراین، در طول روز از جمله در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات، به طور منظم از تفلیس حرکت می‌کند.

 

آشنایی با مهم‌ترین محله‌های تفلیس

برنامه و قیمت بلیط کازبیگی مارشوتکا

ون‌های مارشوتکا به سمت کازبگی بر اساس برنامه زمانی مشخصی حرکت می‌کنند که در ایستگاه دیدوبه علامت گذاری شده است. ون‌ها ۷ روز در هفته (از جمله روزهای تعطیل) کار می‌کنند و برنامه سفر تفلیس به کازبگی در سال ۲۰۲۲ به شرح زیر است: ۸ صبح، ۹ صبح، ۱۰ صبح، ۱۱ صبح، ۱۲ ظهر، ۱۳:۰۰، ۱۴:۳۰، ۱۵:۳۰، ۱۷، ۱۸ و ۱۹. پیشنهاد ما این است که صبح حرکت کنید و از سفرهای شبانه خودداری کنید و برای زمستان نهایتا ساعت ۱۴:۳۰ بعدازظهر حرکت کنید. این ون‌ها فقط ۱۵ نفر یا بیشتر جا دارند و پس از پر شدن، مبدا را ترک می‌کنند بنابراین آمدن در ساعت ۸ صبح و انتظار برای نشستن، فایده‌ای ندارد. توصیه می‌کنیم ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از زمان حرکت مورد نظر خود به ایستگاه بروید و اگر صندلی خالی وجود نداشت، باید منتظر ون بعدی باشید اما حداقل در صف اول خواهید بود. بلیط مارشوتکا از تفلیس به کازبگی برای هر نفر ۱۵ لاری است و مستقیما از راننده قبل از سوار شدن یا پس از رسیدن به کازبگی خریداری می‌شود. توجه داشته باشید که فقط باید نقدی به لاری گرجستان هزینه را بپردازید و رانندگان نیز همیشه پول خرد حمل می‌کنند. اگر نیاز به برداشت پول دارید، در هنگام خروج یک دستگاه خودپرداز بانک گرجستان در دیدوبه در سمت غربی مترو وجود دارد.

رسیدن به ترمینال اتوبوس دیدوبه و یافتن ون مناسب

وانت‌های مارشوتکا که به سمت کازبگی می‌روند از پایانه اتوبوس دیدوبه تفلیس AKA Okriba حرکت می‌کنند. برای رفتن به دیدوبه از میدان آزادی تفلیس، با مترو (خط اول) شمال به ایستگاه دیدوبه بروید (هر نفر ۱ لاری)، یا از سیم کارت محلی خود برای سفارش تاکسی آنلاین از طریق بولت استفاده کنید (کرایه از میدان آزادی حدود ۸ لاری است). هنگامی که از مترو پیاده شدید، از پله‌ها پایین بروید و از زیرگذر عبور کنید. وقتی از آن طرف بیرون آمدید، خود را در یک بازار کوچک مخفی خواهید دید. در سمت چپ، ردیفی از تاکسی‌ها را می‌بینید که برخی از آن‌ها به سمت کازبگی می روند. برای ون‌های مارشوتکا، باید مستقیم بروید و از جاده عبور کنید، سپس کمی جلوتر در بازار ادامه دهید. بعد از چند متر به پارکینگ باز می‌رسید. متوجه یک علامت زرد بزرگ خواهید شد که در بالای سمت راست شما نصب شده است. اینجا محل انتظار ون‌ها به کازبگی است.

 

اینستاگرامی‌ترین نقاط در تور تفلیس

ورود به کازبگی

وقتی به کازبگی برسید، ون در یک ایستگاه اتوبوس غیررسمی کنار جاده‌ای در مرکز شهر که در نقشه گوگل «ایستگاه اتوبوس کازبگی» نامیده می‌شود متوقف می‌شود. بسته به محل اقامت خود، ممکن است لازم باشد بقیه مسیر را تاکسی بگیرید. رانندگان تاکسی همان اطراف به دنبال مسافر هستند پس به راحتی می‌توانید تاکسی بگیرید که هزینه آن حدود ۷-۱۰ لاری خواهد شد.

  • روش چهارم: تفلیس به کازبگی با تاکسی مشترک

این روش وقتی که هنوز برنامه گوتریپ وجود نداشت خیلی بیشتر رایج بود. اگرچه انعطاف پذیری یا راحتی مشابه GoTrip را ارائه نمی‌دهد. با این حال، سریع‌تر از ون شما را به آنجا می‌رساند، و تاکسی مشترک ارزان‌تر از خودروی شخصی است. یک صندلی در یک تاکسی سدان مشترک ۲۵-۳۰ لاری بسته به ماشین و راننده هزینه دارد. اگر می‌خواهید بدون معطلی حرکت کنید، باید منتظر بمانید تا ماشین پر شود یا خودتان هزینه صندلی‌های خالی را بپردازید. اگر مسافران دیگری در ماشین هستند، ممکن است نخواهند برای عکس توقف کنند، بنابراین مدیریت مسیر در اختیار راننده است. علاوه بر این، معمولا این سفر یک سرویس خانه به خانه نیست. تاکسی مشترک شما را در ایستگاه اتوبوس در کازبگی رها می‌کند و نه در محل اقامتتان، اگرچه ممکن است بتوانید با پرداخت هزینه اضافی، در مورد نقطه‌ای دیگر مذاکره کنید. تاکسی‌های مشترک از ایستگاه دیدوبه حرکت می‌کنند و می‌توانید هنگام خروج از منطقه بازار از ایستگاه مترو، آن‌ها را در پارکینگ سمت چپ پیدا کنید. اگر شک دارید، از کسی آن اطراف بپرسید.

 

برترین مراکز خرید تفلیس در سال ۲۰۲۱

  • روش پنجم: رانندگی به کازبگی از تفلیس

رانندگی در گرجستان آنقدرها هم که فکر می کنید بد نیست به شرط اینکه با قوانین جاده و سبک رانندگی محلی آشنا شوید. فقط اقدامات احتیاطی اضافی را انجام دهید و مطمئن شوید که از قبل در مورد شرایط تحقیق می‌کنید. آب و هوا در کوهستان‌ها خیلی سریع تغییر می‌کند، بنابراین برای مه غلیظ، باران ورانندگی با دید کم آماده باشید. توصیه می‌کنیم برای جستجوی ماشین کرایه‌ای در تفلیس از اجاره محلی استفاده کنید.

۱۲ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران