راهنمای سفر یک روزه از تفلیس به مسختا

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای سفر یک روزه از تفلیس به مسختا

در تور گرجستان این فرصت را دارید تا به نقاط مختلفی از این کشور زیبا سفر کرده و زیبایی‌های این سرزمین رویایی را از نزدیک ببینید. از هر کسی که قبلا به گرجستان رفته بپرسید، حتما به شما پیشنهاد می‌کند که در طول سفر، تنها به تفلیس، بسنده نکرده و به دیدن دیگر نقاط این کشور نیز بروید. از جمله جاهای پرطرفدار برای یک سفر یک روزه از تفلیس، مسختا‌ محسوب می‌شود. شهری کوچک و کوهستانی با فضایی آرامش بخش و دیدنی‌های بسیار که امروز، یک راهنمای ساده از سفری یک روزه به آن‌جا را برایتان تدارک دیده‌‌ایم.

 

مسختا در کجای گرجستان قرار گرفته است؟

بخش اعظمی از سفرها به گرجستان، به مقصد تفلیس انجام می‌شود و اگر شما هم در پایتخت اقامت خواهید داشت، می‌توانید در فاصله‌ی ۳۰ دقیقه‌ای از این شهر، به دیدن مسختا (Mtskheta) بروید. مسختا ۲۵ کیلومتر از شمال تفلیس دور است و هم از طریق وسایل نقلیه عمومی همچون ماشروتکا یا همان مینی‌بوس‌های معروف گرجستان در دسترس بوده و هم می‌توان با تاکسی به آن‌جا رفت. این مکان فوق‌العاده زیبا در امتداد رودخانه آراگوی (Aragvi) قرار دارد و از جمله مکان‌هایی‌ست که زادگاه مسیحیت در کل گرجستان قلمداد می‌شود.

 

راهنمای کامل استفاده از مترو در تفلیس

 

درباره مسختا در گرجستان

مسختا از سال ۲۰۱۴ میلادی از طرف کلیسای اورتودوکس گرجستان به عنوان "شهر مقدس" انتخاب شده. پیشینه‌ی این شهر به قرن سوم پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد و تا پنجمین قرن میلادی آن‌جا را با نام ایبریا (Iberia) می‌شناختند اما یافته‌های تاریخی نشان می‌دهد که مسختا از قرن پنجم میلادی به این نام شناخته می‌شد و پایه‌های شهر کنونی نیز در همان زمان بنا گشت. این مکان از همان ابتدای ورود مسحیت جزو پایگاه‌های این دین به حساب می‌آمد و هنوز هم بعضی از مراکز مهم اورتودکس در آن‌جا قرار گرفته‌اند و تعداد کلیساهای موجود در آن، به نسبت وسعت و جمعیتش، بسیار زیاد است.

اولین چیزی که در میان گردشگران مسختا به آن معروف است، وجود صومعه جواری (Jvari) صومعه کوهستانی آن‌جاست که در بالای صخره‌ای زیبا رو به رودخانه قرار گرفته است. مکانی که ساخت آن به قرن چهارم میلادی و پیش از برگزیده شدن مسیحیت به عنوان دین رسمی کشور بر می‌گردد. اما مسختا جاذبه‌های گردشگری بسیار بیشتری دارد که شامل میراث جهانی یونسکو، دیدنی‌های طبیعی متعدد و دهکده‌های باستانی می‌شود. نزدیکی مسختا به تفلیس و همچنین وجود این تعداد از جاذبه‌های توریستی باعث شده تا این شهر، یکی از پرطرفدارترین مقاصد برای سفرهای یک روزه از تفلیس باشد.

بهترین زمان برای بازدید از مسختا در گرجستان

جاده‌های متنهی به مسختا آن‌قدر خوب بود که هر زمان از سال که خواستید، بتوانید به آن‌جا بروید و واقعیت این است که این منطقه، در هر فصلی از سال، زیبایی منحصر به خود را دارد. بازدید از تمامی کلیساها و جاذبه‌های تاریخی نیز در ماه‌های مختلف ممکن است اما خیلی از توریست‌ها یا ترجیح می‌دهد در فصل بهار که همه تپه‌ها سرسبز هستند یا در طول پاییز که طبیعت زیباتر بوده و هوا خنکای مطبوعی دارد به آن‌جا بروند. همچنین ۱۴ اکتبر هر سال نیز یک مراسم مذهبی به نام اسوتیسخوولوبا  (Svetitskhovloba) هم در آن‌ا بگرزار می‌شود که ممکن است برای بعضی‌ها جذابیت خاص خود را داشته باشد. با توجه به گرمای شدید تابستان‌ها، پیشنهاد می‌کنیم اگر خواستید در این فصل به آن‌جا بروید، حتما لباس خنک بپوشید و مقدار زیادی آب نوشیدنی همراه داشته باشید.

همچنین این را مد نظر بگیرید که زمستان‌ها اگر چه مسختا سرد است و کمی بازدید از بعضی مناطق سخت‌تر از حالت معمول خواهد بود، با این وجود، پوشش برف و سفید پوش شدن کوه‌ها و تپه‌ها، مناظری فوق‌العاده زیبا را پدید آورده و به همین دلیل نمی‌توان راحت این مورد را نادیده گرفت و به هیچ وجه به فکر رفتن به مسختا در ایام سرما نبود.

 

زیباترین نقاط گرجستان برای بازدید

آیا یک روز برای بازدید از مسختا در گرجستان کافی خواهد بود؟

با توجه به این‌که تنها نیم ساعت برای رفتن و نیم ساعت برای برگشت به تفلیس زمان نیاز دارید، ساعات زیادی در اختیار شما باقی می‌ماند تا از تمامی جاذبه‌های گردشگری مسختا بازدید کنید. عموما تورهای گردشگری به این محل حدود ۱۰ ساعت خواهد بود و افرادی که به صورت شخصی به آن‌جا می‌روند نیز، همین مقدار زمان در این منطقه خرج می‌کنند. حتی می‌توانید با صرف زمان کم‌تر در مسختا به گوری (Gori) و اوپلیستسیخه (Uplistsikhe) نیز بروید چون زمان کافی برای بازدید از جاهای مختلف خواهید داشت.

چطور به مسختا در گرجستان برویم؟

همان‌طور که گفیتم، رفتن به مسختا بسیار ساده خواهد بود. اگر بخواهید خیلی راحت با یک مبلغ معقول به آن‌جا بروید، می‌توانید خیلی راحت تاکسی بگیرید و با مبلغ ۲۵ لاری (حدود ۹ دلار) مستقیما خود را به آن‌جا برسانید. البته پیشنهاد می‌کنیم حتما برنامه تاکسیفای (Taxify) را نصب کنید تا بتوانید با این برنامه تاکسی ارزان‌تر به صورت اینترنتی بگیرید. این برنامه مثل اوبر یا همان اسنپ خودمان کار می‌کند و به نسبت تاکسی‌های شهری ارزان‌تر خواهد بود.

روش‌ ارزان‌تر استفاده از ماشروتکا یا مینی‌بوس است. از هر جایی در تفلیس که می‌توانید سوار مترو شوید و به ایستگاه دیدود (Didube)  بروید. بعد از خروج از ایستگاه تابلوی مربوط به ایستگاه اتوبوس و البته اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها را می‌بینید. از آن‌جا می‌توانید به مقصد مسختا مینی‌بوس سوار شوید. هزینه‌ی هر نفر برای این مسیر تنها یک لاری است و به مراتب ارزان‌تر از رفتن با تاکسی خواهد بود و با توجه به این که فاصله‌ی مسختا تا تفلیس کم است، خیلی سخت نیست که با مینی‌بوس به آن‌جا بروید.

 

سفری جذاب همراه کودکان به تفلیس

فعالیت‌های محبوب در مسختا گرجستان

با این که مسختا خیلی از تفلیس دور نیست اما جایی کاملا متفاوت از پایتخت به شمار می‌رود. آب و هوای بسیار تمیز‌تر، خانه‌های قدیمی، طبیعت زیبا و آرامش بیش‌تر در همان اولیه شما را شیفته‌ی این شهر کوچک می‌کند. اما کارهای مختلفی است که می‌توانید در مسختا انجام دهید:

بازدید از کلیسای سوتیتسخولی (Svetitskhoveli Cathedral)، گرجستان

این کلیسا یکی از باشکوه‌ترین بناهای تاریخی موجود در گرجستان است که به عنوان یکی از شاهکارهای معماری قرون اولیه منطقه به حساب می‌آید و یکی از میراث جهانی یونسکو نیز محسوب می‌شود. این کلیسا نه تنها میان مردم گرجستان بلکه به طور کلی آن‌ها که پیرو مسیحیت اورتودکس هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد. قبلا در همین محل و در قرن چهارم میلادی، کلیسایی در آن‌جا ساخته شده بود اما بنای الان در سال ۱۰۲۹ تکمیل شده است.

 

گشت و گذاری بهاری در تفلیس

بازدید از صومعه سامتاورو (Samtavro Monastery)، گرجستان  

یکی دیگر از ابنیه بسیار زیبای مذهبی در مسختا، صومعه سامتاورو است که ساخت آن به قرن چهارم میلادی بر می‌گردد. یکی از اولین کلیساهای  ساخته شده در این منطقه که به دستور شخص پادشاه میریان سوم از ایبریا ساخته و در نهایت وی و همسرش که از اولین کسانی بودند که در این کشور به مسیحیت گرویدند، در همان‌جا به خاک سپرده شدند. همین حالا هم مقبره این دو نفر را در زمان بازدید از صومعه سامتاورو مشاهده خواهید کرد.

رفتن به صومعه جواری (Jvari Monastery)، گرجستان

جواری کمی از محل دو کلیسای دیگر دور است و باید برای بازدید از آن‌جا تاکسی بگیرید که البته هزینه‌ی خیلی کمی برایتان خواهد داشت. ساخت این کلیسا نیز به قرن چهارم میلادی بر می‌گردد و با توجه به قرار گیری بالای صخره و مشرف بودن به رودخانه، فوق‌العاده زیباست و عکس‌های بسیار خوبی در این محل می‌توانید بگیرید. البته از بنای اصلی در قرن چهارم چیز زیادی باقی نمانده و سازه‌ی حال حاصر در قرن ششم ساخته شده است که البته جزوی از میراث جهانی یونسکو نیز به حساب می‌آید.

 

تفریحات جذاب باتومی در روزهای سرد و بارانی

قدم زدن در محلی قدیمی مسختا (Old Mtskheta)، گرجستان

اطراف میدان سوتیتسخولی مغازه‌های و خانه‌های مختلفی وجود دارد که خیلی از آن‌ها به فروش سوغات این منطقه اختصاص داشته و التبه می‌توانید از آن‌جا، ادویه جات و خوراکی‌های مختلف از جمله نوشیدنی‌های تولیدی همان منطقه را تهیه کنید. این خیابان سنگ فرش و زیبا برای گشت و گذار و پیاده روی عالی خواهد بود اما اگر قصد خرید از آن‌جا را دارید، در نظر بگیرید که این محل به شدت توریستی بوده و اغلب قیمت‌ها بیشتر از آن چه که باید، هستند.

رفتن به قلعه بِبریستسخته (Bebristsikhe Fortress)، گرجستان

طبیعت زیبای اطراف این قلعه آن‌قدر زیباست که وقتی از دیوارهای آن‌جا بالا می‌روید و به اطراف نگاه می‌کنید، کاملا بودن در یک مکان تاریخی را فراموش کرده و مبهوت درختان و رودخانه می‌شوید. این محل حدودا دو کلیلومتر از مرکز مسختا دور بوده و در کنار رودخانه آراگوی قرار دارد و برای رفتن به آن‌جا هم می‌توانید، پیاده مسیر را طی کنید و هم تاکسی بگیرید. متاسفانه به این قلعه به اندازه بسیاری ساختمان‌های تاریخی دیگر رسیدگی نشده و بخش‌های مختلفی از آن بدون مرمت رها شده‌اند.

 

آشنایی با بهترین سواحل گرجستان

نکات مهم در زمان بازدید از مسختا در گرجستان

یکی از اولین موارید که حتما باید بانوان قبل از سفر در نظر داشته باشند، این است که با خود روسری و لباس نسبتا پوشیده همراه داشته باشند. با توجه به این که بخش زیادی از جاذبه‌های این منطقه، مذهبی هستند، برای ورود به آن‌جاها باید روسری و لباس پوشیده داشته باشید. شما می‌توانید در تورهایی که به صورت گروهی برگزار می‌شوند نیز شرکت کنید، این تورها محدودیت‌های خود را داشته و کمی گران در می‌آیند اما از طرفی، راهنمایی که همراه شماست، می‌تواند شما را برای بازدید بهتر راهنمایی کند. همچنین در نظر بگیرید که اغلب افراد محلی که در این منطقه با آن‌ها مواجه می‌شوید، انگلیسی بلد نیستند.

 

۷ مکان منحصر به فرد گرجستان

منبع ۱

منبع ۲

۱۸ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران