راهنمای سفر به کوتایسی در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای سفر به کوتایسی در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

کوتایسی کوچک و زیبا، شهر بهار ابدی گرجستان است. گل‌های بابونه سنگ‌فرش‌ها را تزئین می‌کنند، خورشید بر خانه‌های سنگی تاریخی می‌تابد، کلیساهای زیبا در هر نقطه به چشم می‌خورند، گل‌ها بدون توجه به آب و هوا می‌شکفند و تصاویر شاعرانه از مزارع چای، آبشارهای وحشی و دره‌های سرسبز، مخاطبان تور گرجستان را به وجد می‌آورند. به نظر می رسد این شهر، متعلق به دوران دیگری است.

چه در حال ورود به گرجستان در فرودگاه بین‌المللی کوتایسی باشید و چه به دنبال مکانی برای پایان دادن به سفرتان در تور گرجستان، به شدت توصیه می‌کنیم چند روزی را نیز در کوتایسی به گشت و گذار بپردازید.

 

درباره کوتایسی گرجستان

کوتایسی در طول اعصار از لحاظ تاریخی شهر مهمی بوده و حتی در مقطعی، محل اقامت پارلمان گرجستان به شمار می‌آمده است. کوتایسی در قرن یازدهم، پایتخت پادشاهی گرجستان بود و همچنین بعنوان پایتخت پادشاهی ایمرتی خدمت می‌کرد. اکنون نیز این شهر، پایتخت منطقه ایمرتی محسوب می شود و بعد از تفلیس، دومین شهر بزرگ گرجستان است. شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند این منطقه، از حدود قرن ششم قبل از میلاد مسکونی بوده است.

در حال حاضر این شهر حدود ۱۸۰۰۰۰ نفر سکنه دارد و شهری نسبتا جمع و جور است که رفت و آمد به آن چندان آسان نیست. هرچند که یک شبکه اتوبوس عمومی، برای حمل و نقل در شهر نیز وجود دارد. این خطه در کنار رودخانه خروشان ریونی، به دو قسمت تقسیم شده و در تپه‌های اطراف می‌توانید برخی از نمادین‌ترین مکان‌های دوران شوروی گرجستان را بیابید، از جمله تله‌کابین چیاتورا.

 

اقامت در جدیدترین هتل‌های کوتایسی گرجستان : قسمت اول

بهترین زمان بازدید از کوتایسی گرجستان

کوتایسی در غرب گرجستان قرار دارد و آب و هوای آن، نسبت به تفلیس و شرق گرم‌تر و مرطوب‌تر است. به طور کلی، بهترین زمان برای بازدید از کوتایسی، فصل بهار (اواسط آوریل تا آغاز ژوئن) و پاییز (اواسط سپتامبر تا اوایل نوامبر) است.

بهار در کوتایسی، زودتر از تفلیس از راه می‌رسد و این به معنای گرم‌تر شدن دما و روزهای آفتابی از آوریل به بعد است. مگنولیاها شکوفا می‌شوند، جشنواره Kutaisoba در ۲ مه برگزار می‌شود و فعالیت‌های ویژه‌ای مانند رفتینگ در رودخانه ریونی رونق می‌گیرد.

تابستان کوتایسی نیز، گرم و بسیار مرطوب بوده و با گرمای خشک تفلیس کاملا متفاوت است. توصیه می‌کنیم از سفر در گرم ترین ماه‌ها، به ویژه جولای و آگوست جدا خودداری کنید.

در پاییز کوتایسی، دمای مطلوب تا نوامبر ادامه دارد. پاییز، شاخ و برگ‌های رنگارنگ و نور فوق العاده‌ای را به مرکز شهر هدیه می‌دهد.

زمستان از نظر دما نسبتا ملایم است و گاهی اوقات، در شهر برف می‌بارد. بازارهای کریسمس و نمایش‌های نورپردازی، خیابان‌ها را از اواخر دسامبر تا عید عیسی در ژانویه تزئین می‌کنند. فوریه سردترین ماه سال است و فضا در این منطقه، می‌تواند کاملا خاکستری و مرطوب باشد.

صومعه گلاتی در کوتایسی گرجستان (Gelati Monastery)

جاذبه اصلی کوتایسی در گرجستان، علاوه بر فضای آرام و محیط زیبای آن، صومعه گلاتی است. این صومعه ارتدوکس مسیحی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، به زیبایی بر روی یک تپه قرار گرفته است. صومعه گلاتی که در سال ۱۱۰۶ توسط پادشاه دیوید چهارم تاسیس شد، به زیبایی با طاق‌ها، نقاشی‌های دیواری، موزاییک‌ها و سه ‌پرده تزئین شده است. این مرکز که شاهکاری از عصر طلایی گرجستان قرون وسطی به شمار می‌آید، قرن‌ها مرکز مهم یادگیری و آموزش در گرجستان بود.

این بنا تنها ۲۰ دقیقه از کوتایسی فاصله دارد برای رسیدن به اینجا، باید از مارشوتکا استفاده کنید. مارشوتکاها هر دو ساعت یا بیشتر، از حدود ساعت ۸:۰۰ شروع به فعالیت می‌کنند. از پرسنل محل اقامتتان، برای رسیدن به ایستگاه مارشوتکا راهنمایی بخواهید.

 

دیدنی‌های نزدیک به شهر زیبای کوتایسی گرجستان

صومعه موتسامتا در کوتایسی گرجستان (Motsameta Monastery)

در حدود ۲ کیلومتری پایین تپه به سمت کوتایسی، صومعه موتسامتا به چشم می‌خورد که نسبت به گلاتی ساده‌تر است. با این حال، مناظر خیره‌کننده‌تری از ایمرتی را در موقعیت کنار صخره‌اش به نمایش می‌گذارد. همچنین، یک ساختمان مدرسه قدیمی و یک رصدخانه در این بنا وجود دارند. جالب است بدانید این صومعه با یک خرافات باستانی، انبوه گردشگران تور گرجستان را به خود جذب می‌کند: اگر کسی سه بار زیر آرک برود و در حین دست زدن به تمثال‌های مقدس آرزویی کند، آرزویش برآورده می‌شود!

نام " موتسامتا" به معنای "مکان شهدا" است. در قرن هشتم، در جریان حمله مروان، فرمانروای ظالم عرب در حمله به گرجستان، داوود و کنستانتین، اشراف آرگوتی را شکنجه کردند و اجساد آنها را به رودخانه انداختند. رودخانه، اجساد شهدا را دقیقا در محلی که امروز صومعه در آن قرار دارد، به ساحل رساند.

گفتنی است صومعه موتسامتا، یکی از مهمترین بناهای فرهنگ گرجستان است. این صومعه، در تنگه رودخانه Tskaltsitela قرار دارد و توسط کوه‌های منطقه ایمرتی احاطه شده است. اگر وقت دارید، می‌توانید از گلاتی به موتسامتا پیاده روی کنید. مسیر سایه‌دار، از گورستان مجاور گلاتی شروع می‌شود و قبل از پیوستن به جاده اصلی، از روستایی می‌گذرد. در غیر این صورت، می‌توانید سواری با تاکسی یا مارشوتکا را امتحان کنید. بازدید از هر دو صومعه، رایگان بوده و این بناها از صبح تا شب به روی علاقمندان باز هستند.

دره مارتویلی در کوتایسی گرجستان (Martvili Canyon)

دره مارتویلی در گرجستان، مکانی دیدنی از آب و صخره است که در ۵۰ کیلومتری غرب کوتایسی و ۵ کیلومتری شهر مارتویلی قرار دارد. در سال ۲۰۱۶، زیرساخت‌های توریستی دره بهبود یافتند: مسیرها و پل‌های جدید ساخته شدند و قایق‌هایی که گردشگران را به پایین رودخانه می‌بردند، ارتقا پیدا کردند.

گفتنی است این دره، از آب رودخانه Abasha تغذیه می‌کند. طول آن ۴/۲ کیلومتر بوده و ارتفاع دیواره‌های دره در برخی نقاط، به ۴۰ متر می‌رسد. اینجا نقطه عطف طبیعی گردشگری کوتایسی است که توریست‌های بسیاری را جذب می‌کند تا تضاد بین رودخانه آرام و آبشارهای پویا را تجربه کنند. ابتدای دره مارتویلی، در تنگه‌ای بسیار آرام و عمیق با رطوبت زیاد قرار دارد و صخره‌ها پوشیده از خزه هستند و جریان رودخانه به قدری کند است که به نظر می‌رسد زمان متوقف شده است. در وسط دره، ناگهان یک آبشار بزرگ ۱۲ متری ظاهر می‌شود که در هر ثانیه، چندین تن آب از آن سرازیر می‌شود.

 

چرا باید بعد از تفلیس از کوتایسی دیدن کرد

برجسته‌ترین جاذبه در این حوالی، رفتینگ به سمت آبشارها است. قایق‌های بادی، جلیقه‌های نجات و کلاه ایمنی در اسکله به علاقمندان ارائه می‌شوتد تا مسیر امن یک کیلومتری را، در مدت ۳۰ دقیقه طی کنند. گفتنی است که رفتینگ در آب‌های دره مارتویلی، برای کودکان زیر ۵ سال ممنوع است.

پس از این سفر آرام در میان دره زیبا، از دیدن گروهی از آبشارهای باشکوه و شنیدن صدای دراماتیک آنها، هیجان زده خواهید شد. در اطراف آبشارها چندین مسیر پیاده روی، پل‌ها و سکوهای تماشا وجود دارند که به شما امکان می‌دهند عکس‌های عالی بگیرید. چندین مهمانخانه نیز در نزدیکی دره وجود دارند، اما گردشگران معمولا یک سفر یک روزه از کوتایسی را به این دره انجام می‌دهند و بازدید از آنرا، با سفر به دره اوکاتسه یا غار پرومتئوس ترکیب می‌کنند.

بازار سبز در کوتایسی گرجستان (Green Bazaar)

بازار سبز معطر و پرهیاهو، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار کشاورزی در سمت شرقی رودخانه است و فضایی عالی را برای اولین روز گشت و گذارتان در کوتایسی رقم می‌زند. این بازار، هر روز هفته از صبح تا اوایل عصر باز است.

بازار سبز، بازار اصلی در خیابان پالیاشویلی کوتایسی است. می‌توانید به آرامی در آن قدم بزنید و با مردم محلی گپ و گفت داشته باشید، یا برای خرید محصولات تازه و سوغاتی‌های گرجستان چانه بزنید.

قسمت سرپوشیده بازار، به چند بخش تقسیم می‌شود. در طبقه اصلی، غرفه‌هایی را می‌بینید که بسته‌های سبزی، تاج فلفل‌های خشک، گل همیشه بهار و خرمالو و کوه‌هایی از میوه‌ها و سبزیجات فصلی را می‌فروشند. در تابستان و اوایل پاییز می‌توانید هلو، شلیل و انواع توت‌های خوشمزه را نیز در اینجا بیابید. همچنین لبنیات طبیعی، گوشت، انواع ادویه‌جات، عسل، چرچخلا و سایر شیرینی‌های گرجی و بسیاری دیگر از محصولات را شاهد خواهید بود.

همچنین باید گفت در این بازار، محصولات طبیعی و روستایی به فروش می‌رسند که توسط کشاورزان روستاهای همجوار کشت شده‌اند. اگر به آشپزی علاقه دارید، در اینجا همه گزینه‌های لازم برای تهیه خوشمزه‌ترین غذاها در گرجستان در دسترس هستند.

 

بهترین رستوران‌های کوتایسی گرجستان

چند نقطه خاص نیز در اطراف بازار وجود دارد. همانطور که به ورودی اصلی نزدیک می‌شوید، حتما به بازار کتاب در فضای باز که در حاشیه پارک برپا شده است بروید. اگر گرسنه هستید، سری به کافه بازار سبز بزنید و از طعم بی نظیر لیموناد طبیعی، لوبیانی و خاچاپوری گرجی لذت ببرید.

یکی دیگر از جذابیت‌های بازار، نمای آن است که شامل یک نقش برجسته دوران شوروی به نام کلخیدا است. این اثر رنگارنگ که در سال‌های ۱۹۸۰-۱۹۸۵ ایجاد شد ، با صحنه‌هایی از مدیا، جیسون و پشم طلایی به کولخیس اشاره می‌کند.

در نهایت در پشت بازار قدم بزنید و از شلوغی غرفه‌های کوچه پالیاشویلی اول، به سمت خیابان وارلامیشویلی بروید، جایی که فروشنده‌های پنیر و چاچا را در مغازه‌های کوچکشان خواهید دید. در نهایت در سمت مقابل جاده، بازار گل بسیار زیبایی به چشم می‌خورد.

پارک کوتایسی در گرجستان (Kutaisi Park)

پارک کوتایسی (باغ مرکزی)، یک باغ سلطنتی است که در دهه ۱۸۲۰ به مناسبت عروسی شاهزاده دارجان، دختر پادشاه سلیمان اول ایمرتی، به وی اهدا شد. بلوار کوتایسی به شکل مربع است که به دو کوچه ختم می‌شود و با آنها، شکل یک صلیب را تشکیل می‌دهد.

این مکان که برای مردم محلی بعنوان "بولوار" شناخته می‌شود اکنون به یک پارک عمومی برای پیاده‌روی و تفریح در مرکز شهر بدل شده و با ورودی ستون‌دار، فواره‌های بزرگ و نیم‌دوجین مجسمه‌های مختلف اختصاص داده شده به هنرمندان و شخصیت‌های تاریخی، از مخاطبانش استقبال می‌کند. در این میان بنای یادبود آکاکی تسرتلی، زکریا پالیاشویلی، خواهران Ishkhneli و یادبود ۹ آوریل را خواهید یافت.

ضلع شمالی و جنوبی پارک، با معماری زیبای قدیمی شهر احاطه شده است. میدان اصلی کوتایسی و فواره کلخیس، در بالای پارک قرار دارند. ضلع جنوبی پارک را ادامه دهید تا از بنای یادبود Glory to Labor دیدن کنید. این مجسمه به سبک شوروی، در سال ۱۹۸۰ از آهن فرفورژه و بلوک‌های بتنی ساخته شد.

 

بهترین رستوران‌ها و کافه‌های کوتایسی

آب نمای کلخیس در کوتایسی گرجستان (Colchis Fountain)

فواره کلخیس در میدان مرکزی قرار دارد و نماد کوتایسی به شمار می‌آید. این آب نما، دارای مدل‌های بزرگنمایی شده از جواهرات باستانی است که در یک سایت باستان شناسی کشف شده‌اند. این فواره از چهار سطح با مجسمه‌هایی تشکیل شده که روی پایه‌هایی قرار گرفته‌اند و با موزاییک‌های آبی رنگ شده‌اند. در قسمت مرکزی فواره، یک جفت اسب طلایی به چشم می‌خورد و دورتادور فواره را مجسمه‌هایی از گوزن‌هایی با شاخ‌های دیدنی احاطه کرده‌اند. این اثر، یکی از جاذبه‌های قابل توجه بوده و نباید از دیدن آن غافل شوید.

آمفی تاتر مسخیشویلی در کوتایسی گرجستان (Meskhishvili Theatre)

این آمفی تاتر، در پشت فواره کلخیس واقع شده و به نام لادو مسخیشویلی، بازیگر و کارگردان، نامگذاری شده است. این بنا که در سال ۱۸۶۱ تاسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین تئاترهای گرجستان به شمار می‌آید. اینجا اگرچه به مجللی تئاتر اپرا در تفلیس نیست، اما فضای داخلی آن بسیار زیباست.

این آمفی تئاتر دو استیج دارد: استیج بزرگ با سالن ۸۳۰ تماشاگر و استیج کوچک با سالن ۱۰۰ نفری. هر دو استیج، میزبان اجراهای متوالی کلاسیک و معاصر از همه ژانرها هستند. بعلاوه باید گفت این آمفی تئاتر، در مسابقات و جشنواره‌های مختلف کشوری و بین‌المللی که در سراسر جهان برگزار می‌شود نیز شرکت می‌کند.

 

خرید در ۹ بازار پر جنب و جوش تفلیس

چایخانه فوئه فوئه در کوتایسی گرجستان (Tea House Foe-Foe)

کافه‌های هنری زیبا، با خدماتی باکیفیت در کوتایسی کم نیستند. اما در روبروی تئاتر اپرا، یکی از بهترین‌ها را خواهید یافت. کافه Foe-Foe که در لابی سابق once-grand کوتایسی قرار دارد، چای گوارا، قهوه، کرپ و غذاهای سبک نظیر سوپ، املت و سالادهای خوشمزه و همچنین وافل بلژیکی و براونی را سرو می‌کند.

بعلاوه، اینجا مکانی عالی برای صرف صبحانه در شهر به شمار می‌آید. همچنین باید گفت این کافه، مملو از وسایل و عتیقه‌های فالوتین بوده و دیوارها با طرح‌هایی از پیتر اوتسخلی، طراح صحنه و لباس تزئین شده‌اند. وی متولد کوتایسی بود و به طرز غم‌انگیزی، در سال ۱۹۳۷ قربانی رژیم شوروی شد. اگر سبک او را دوست داشتید، به شدت توصیه می‌کنیم به دیدن نقاشی‌های اصلی او در کاخ موزه هنر در تفلیس بروید.

ستون کاتسخی در کوتایسی گرجستان (Katskhi pillar)

ستون کاتسخی، یک ستون آهکی طبیعی است که ۴۰ متر بالاتر از سطح جنگل و در نزدیکی روستای کوچک کاتسخی قرار دارد. زمانی که اولین صعود اکسپدیشن بر روی ستون در سال ۱۹۹۴ انجام شد، این مکان برای عموم شناخته شد. در بالای ستون، کلیسایی را خواهید یافت که دارای یک انبار شراب قدیمی است. اما بازسازی کلیسای سنگی اصلی، در قرن ۹ تا ۱۰ انجام شد.

اعتقاد بر این است که اینجا، توسط راهبان گوشه نشین خاورمیانه ساخته شده است. ساخت کلیساهای رهبانی در چنین مکان‌هایی، با زهد افراطی مرتبط بود که در قرن ششم در آسیا، خصوصا در سوریه رواج داشت. در حال حاضر، یک راهب زاهد در اینجا خدمت می‌کند. اما بازدید از این مکان و بالا رفتن از ستون یا ورود به کلیسا برای عموم امکان پذیر نیست. بنابراین می‌توانید در پای دره‌ها وصخره‌ها، به تماشای این تصویر شاعرانه بنشینید و عکس‌های اینستاگرامی جذابی در تفلیس بگیرید.

 

پل صلح تفلیس، سازه‌ای منحصر به فرد در گرجستان

در این مقاله، برخی از جذابیت‌های سفر به کوتایسی در سال ۲۰۲۳ را از نظر گذراندیم. اما این سفر هنوز به اتمام نرسیده و پیشنهاد می‌کنیم در مقاله بعدی نیز همراه ما باشید تا به دیگر گزینه‌های جذاب در این شهر باشکوه سر بزنیم.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۲۷ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران