راهنمای گردش در کوتایسی؛ گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای گردش در کوتایسی؛ گرجستان

کوتایسی که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان و پایتخت سابق آن است که میتوانید همراه با تور گرجستان از آن بازدید کنید. این شهر با جاذبه‌های طبیعی، قدیمی و حتی مدرن و به روز خود بازدیدکنندگان را جذب می‌کند. کوتایسی شهری در حال رشد است که انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک به یکی از نقاط مورد توجه گردشگرا تبدیل شود. در حال حاضر این شهر از وسعت کم خود چیزهای زیادی ندارد اما می‌تواند شما را در حد سفری کوتاه و چند روزه سرگرم کند. ما در اینجا بهترین کارهایی که می‌توانید در کوتایسی انجام دهید را معرفی می‌کنیم.

 

در شهر کوتایسی بگردید

کوتایسی شهری تاریخی است که در دهه‌ اخیر دچار تحولات زیادی شده و به سمت زندگی مدرن امروزی پیش رفته است. در خیابان‌های شهر پرسه بزنید و به کشف زوایای ظریف شهر بروید. از تئاتر اپرا دیدن کنید که جسمه‌های باشکوهی بر سقف آن ایستاده‌اند. به علاوه سالن تئاتر Lado Meskhishvili State Drama یکی از زیبایی‌های دیدنی معماری منطقه و معماری‌های خاص گرجستان است که باید حتما از آن دیدن کنید. همچنین اقامتگاه Okros Chardakhi در طول تاریخ محل اقامت پادشاهان ایمرتی بوده است از دیگر جاهای دیدنی این ناحیه است.

کلیسای جامع باگراتی

کلیسای باگراتی یکی از دیدنی‌های کوتایسی در گرجستان در قرن شانزدهم ساخته شده است، نه تنها نمونه‌ای از شاهکار معماری قرون وسطا محسوب می‌شود، بلکه یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جامع گرجستان هم هست. کلیسا از بیرون با نمادهای قدیمی زیبا تزئین شده که نشانگر قدمت تاریخی آن است. از داخل شما می‌توانید نمایی شگفت‌انگیز و خیره کننده محیط بیرون را داشته باشید و هم از تماشای نقاشی‌های دیواری داخل کلیسا لذت ببرید. نام کلیسای باگراتی از پادشاه باگرات سوم کسی که دستور ساخت این کلیسا را داد آمده است. البته این کلیسا در طول تهاجم‌های مختلفی سال‌ها گریبان‌گیر گرجستان بود، بارها و بارها تخریب شد تا این که سرانجام در سال ۲۰۱۲ مورد بازسازی گسترده قرار گرفت و به عنوان سمبلی از اتحاد این کشور شناخته می‌شود.

 

چرا باید بعد از تفلیس از کوتایسی دیدن کرد

صومعه گلاتی

درست در کنار کلیسای جامع باگراتی، صومعه گلاتی واقع شده که در سال ۱۱۰۶ توسط دیوید سازنده (پادشاه دیوید چهارم) ساخته شده است. این صومعه جایی است که گفته می‌شود پادشاه دیوید در آن به خاک سپرده شده است. از لحاظ تاریخی گفته می‌شود صومعه گلاتی از اولین کلاس‌های فرهنگی و معنوی آکادمیک در گرجستان را داشته است. به همین دلیل این صومعه به عنوان یکی از ابتدایی‌ترین موسسات آموزشی گرجستان شناخته می‌شود. از نظر معماری و ساختمان سازی نیز این مکان جز زیباترین‌ صومعه‌های گرجستان به شمار می‌رود.

صومعه متسامتا (Motsameta)

این صومعه کوچک که بر روی صخره‌ای با نمای پانوراما بر بالای رودخانه Tskhaltsitela واقع شده یکی از نقاط زیبا و آرامشبخشی است که در سفر به کوتایسی می‌توانید از آن بازدید کنید. نام این رودخانه به معنی آب قرمز در زبان گرجستانی است. این نام پس از قتل عام اعراب در گرجستان به این نام درآمد. دوک‌های آرگوتی (Argveti) نیز در بین قربانیان بودند که همراه بقیه اجسادشان به رودخانه ریخته شد. طبق افسانه‌ها اجساد آنان به طرز معجزه‌آسایی پیدا شد. استخوان‌های آنان هنوز در صومعه نگه‌داری می‌شود.

 

۶ کافه دنج کوتایسی در سفر به گرجستان

کلیسای خاربا

قدمت این کلیسای سبک باروک، که در مرکز کوتاویسی واقع شده، به قرن نوزدهم بازمی‌گردد و به عنوان یک یافته نادر در نظر گرفته می‌شود. از اول خاربا کلیسایی ارتدوکس بود که در سال  ۱۹۸۹ به کلیسای کاتولیک تبدیل شد و بعد دوباره به ارتدکس بازگشت. این یک ماکت کوچک از کلیسای باروک سن پترزبورگ است و از لحاظ معماری داخلی و خارجی با کلیساهای دیگر کشور بسیار متفاوت است.

فواره Colkhis

فواره کلخیس که در وسط میدان شهر واقع شده است کپی بزرگی از طلا و جواهرات کشف شده از حفاری‌های باستانی کشور را به نمایش گذاشته است. به این فواره زیبا در سال ۲۰۱۲ مجسمه‌های طلایی زیبایی از گوسفندان و گوزن اضافه شد.

 

آشنایی با کلیسای کاشوتی در تفلیس

باغ گیاه‌شناسی کوتایسی

این باغ زیبا و روح‌نواز که در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده است بیش از ۷۰۰ گونه گیاهی را در خود جای داده است. بعد از باغ گیاه شناسی تفلیس، این قدیمی‌ترین باغ کشور محسوب می‌شود. با رفتن به این باغ از قدم زدن در محیطی خوش آب و هوا و معطر لذت خواهید برد و تمامی تنش‌ها را از خودتان دور خواهید کرد.

ساختمان پارلمان

ساختمان پارلمان کوتایسی مدرن‌ترین سازه در حال حاضر این شهر تاریخی است. این ساختمان شیشه‌ای ۶ طبقه که شبیه به حباب به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۲ برای برگزاری جلسات مجلس افتتاح شد. این ساختمان به سفارش رییس جمهور قبلی Saakashvili ساخته شد. برخلاف میل خیلی از نمایندگان برای دوره‌ای مجلس در این ساختمان برگزار می‌شد اما با ورود حذب جدید جلسات دولت مجددا به تفلیس برگردانده شد.

 

گاگرا، جواهر پنهان در دل گرجستان

۳۰ مرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران