راهنمای گردش در منطقه کاختی گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای گردش در منطقه کاختی گرجستان

کاختی مجموعه‌ای از نواحی بسیار زیبای طبیعی و تاریخی است که در گرجستان واقع شده و امکان گردش‌های جذابی را برای مسافران تور گرجستان فراهم می‌آورد. در اینجا مجموعه غار صومعه باورنکردنی دیوید گارجا گرجستان را در یک مکان متروک و مشرف به مرز آذربایجان پیدا خواهید کرد. به علاوه بسیاری از کلیساها و قلعه‌های فوق العاده شامل ویران شده و هم مرمت شده در اطراف پایتخت جذاب منطقه یعنی تلاوی نیز برای تاریخ دوستان سفری دلچسب و خاطره‌انگیز را رقم می‌زنند. ما در اینجا نگاهی به منطقه و شرایط کلی آن می‌اندازیم.

 

درباره کاختی

کاختی منطقه‌ای واقع در شرق گرجستان است که شامل سرزمین‌های استان‌های تاریخی کاختی، هرتی (تا حدی) و توشتی می‌شود. این منطقه غنی از بناهای تاریخی از دوره‌های مختلف و طبیعت متنوع است. شما می‌توانید با سفر به اینجا سکونتگاه‌های باستانی، معابد برجسته، برج‌های قلعه‌ها، جنگل‌های زیبا، آبشارها، دریاچه‌های آلپی، دشت‌های وسیع و حتی یک صحرای درخشان یا دیدنی‌های طبیعی در گرجستان را مشاهده کنید. ویژگی‌هایی مثل تاریخ بسیار غنی، فرهنگ جالب، طبیعت چشمگیر و استراحتگاه‌ها، کاختی را برای کسانی که تعطیلات دلپذیر می‌خواهند و همچنین دوستداران سفر بسیار جذاب و دلخواه می‌کند.

 

 مرکز اقامتی دریاچه لوپوتا در کاختی گرجستان

تاریخ

قدمت آثاری که از زندگی بشر در کاختی کشف شده به عصر حجر برمی‌گردد. بر طبق موارد کشف شده، مردم به طور دائم در عصر سنگ در قلمرو کاختی زندگی می‌کردند. آثار زندگی انسان در اینجا باید بین ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سال تا ۱۰ هزار سال قبل از میلاد تخمین زده شود. حدود هزاره‌های دوم و سوم و چهارم پیش از میلاد (اوایل عصر برنز) فرهنگ متکواری-آراکسی در سرزمین کاختی و همچنین در کل قسمت مرکزی قفقاز جنوبی گسترش یافته بود. کاختی یکی از مکان‌های اصلی گسترش فرهنگ تریالتی در عصر میانی برنز بود.

تاسیس کاختی به عنوان یک واحد ارضی جداگانه به کاخوس، یکی از فرزندان قوم گرجستان، کارتلوس نسبت داده می‌شود. در دوران باستان، کاختی منطقه بسیار کوچک‌تری شامل Ertso-Tianeti و Pkhovi  که مرکز آن ژالتی (Zhaleti) بود، می‌شد. سپس همسر کاخوس سرزمین کارتلی را به پسرش کاخو بخشید و تا مرز سرزمین‌های ذکر شده به کاخو رسید. از قرن چهارم، مرکز آن اوجارما بود که توسط پادشاه اسفاروگ تاسیس شده بود. سپس مرزهای کاختی در شرق گسترش یافت تا این که در قرن هشتم، بخش مهمی از کوختی و هریتی را زیر پوشش خود گرفت. در قرن یازدهم شهر تلاوی مرکز این منطقه شد و در قرن پانزدهم، پس از تجزیه گرجستان، پادشاهی کاختی شکل گرفت. از آن زمان، مرکز کاختی به شهر گرمی تغییر کرد. در قرن‌های شانزدهم و هجدهم، از قسمت شمال شرقی جدا شد که امروزه به نام Saingilo شناخته می‌شود و در آذربایجان قرار گرفته است. در نیمه دوم قرن هفدهم، مرکز کاختی دوباره به تلاوی منتقل شد. پادشاهی کاختی تا قرن نوزدهم وجود داشته است.

فرهنگ

کاختی از نظر فرهنگ و آداب و رسوم مکان جالبی است. فولکلور کاختی به شدت قابل توجه بوده و آوازهای محلی کاختیایی مثل Mravalzhamieri ، Tsintskaro ، Urmuli ، Makruli و تعداد دیگر به خوبی شناخته شده هستد. تا جایی که "چاکرلو" به جهانیان معرفی شد و همانطور که مشهور است این نمونه مهم از فرهنگ عامیانه گرجی به فضا ارسال شده است. به علاوه فولکلور توش نیز به عنوان بخشی از تنوع این منطقه بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از اعیاد عمومی یا مذهبی در کاختی مانند آلاوردوبا، ایلیابا، گرمکلاکوبا، ارکلئوبا، پیروسمانوبا و سایر جشن‌ها برگزار می‌شود. آلاوردوبا دارای تعطیلات باستانی است. همچنین باید به تعطیلات توش اشاره کرد که در طی آن شما می‌توانید غذاهای سنتی خوشمزه را بچشید و با سنت‌های جالب آشنا شوید.

لباس محلی کاختی عموما بلند و پر از دکمه است، آستین‌ها هم بلند هستند و عموما تا زده می‌شوند. از شال‌های گرجی، داگستانی و اوستیایی برای دوخت لباس محلی که عمدتا مشکی، شاه بلوطی و آبی هستند استفاده می‌کردند.

به علاوه این منطقه به خاطر سلیقه غذایی منحصر به فرد شناخته شده بوده و غذاهای گوشتی از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. در کنار غذاهای گوشتی، لبنیات مخصوصا پنیر توشوری گودی کاملا شناخته شده است، به علاوه کشت انواع چای هم رواج دارد.

 

معرفی دو شهر در استان کاختی گرجستان

آب و هوای کاختی و جغرافیای منطقه

منطقه کاختی شامل قسمت داخلی و پایین رودخانه یوری و حوضه رودخانه آلازانی می‌شود که به طرز حیرت‌آوری زیبا هستند. کاختی از طریق گذرگاه آبانو در خط الراس قفقاز به توشتی متصل می‌شود. قلمرو این منطقه شامل پارک ملی وشلووانی، پارک ملی توشتی، ذخیره گاه ایلتو، ذخیره‌گاه کوروگی، ذخیره‌گاه لاگودخی، ذخیره‌گاه یوری و ذخیره‌گاه چاچونی می‌شود. طبیعت در این منطقه بسیار متنوع بوده و شامل نواحی نیمه بیابانی جنگل‌های همیشه سبز، دشت‌ها، چمنزارها می‌شود. دره آلازانی دارای آب و هوای نیمه گرمسیری متوسط ​​بوده و متوسط دمای آن ​​در زمستان صفر و در تابستان ۲۳ تا ۲۵ است. در خارج از کاختی فلات یوری، کوه‌های گومبوری و یالنو دارای آب و هوای نیمه گرمسیری خشک است که میانگین دما در زمستان صفر تا ۲ و ۳ درجه سانتیگراد، و در تابستان به ۲۳ تا ۲۵ درجه می‌رسد. در خط الراس Tsivgombori هوا نسبتا سرد است.

کاختی از ۸ واحد اداری یعنی شهرداری‌های آخمتا، گورجان، ددوپلیستسکارو، تلاوی، لاگودخی، ساگارجو، سیقناقی و کوارلی تشکیل شده که مرکز آن شهر تلاوی است.

۰۴ فروردین ۱۴۰۰

نظرات کاربران