راهنمای گردش در مستیا؛ تور گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای گردش در مستیا؛ تور گرجستان

مستیا شهر مرکزی سوانتی بالایی است که در فاصله ۴۵۶ کیلومتری تفلیس واقع شده است. این شهر که در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است نقطه شروع بسیاری از گردش‌ها در این منطقه از گرجستان است. در حالی که مستیا مجموعه‌ای از انواع فعالیت‌های طبیعی و فرهنگی را در خود جای داده است، گردشگران تور گرجستان تمرکزشان را بیشتر روی تفلیس می‌گذارند. با رفتن به مستیا شما می‌توانید از مرکز آن تا یخچال‌های طبیعی اوشبا پیاده‌روی کنید و در چمنزارهای آلپی به اسب‌سواری بپردازید، با فرهنگ سوانتی آشنا شوید و در صورت سفر زمستانی به گرجستان به اسکی بروید.

 

در تاریخ و فرهنگ سوانتی غرق شوید

یکی از مهم‌ترین نقاط مستیا در گرجستان که باید از آن دیدن کنید موزه تاریخ و مردم‌نگاری مستیا است که به عنوان یکی از مهم‌ترین موزه‌های گرجستان در نظر گرفته می‌شود. این موزه که در سال ۱۹۳۶ تاسیس شده محل نگه‌داری برخی از مهم‌ترین آثار منطقه و سراسر کشور است. در اینجا می‌توانید اسلحه‌های قرون وسطایی، نمادها و حکاکی‌های منحصر به فرد، زیورآلات نقره، آهن آلات و مس ، جواهرات، ابزار نساجی و مصنوعات قوم نگاری را پیدا کنید که داستان سبک زندگی سوانتی را روایت می‌کند.

آدرس: A. Ioseliani 7, Mestia, Georgia

 

با معروف‌ترین آلپیست گرجستان آشنا شوید

میکائیل کرگیانی (۱۹۱۹-۱۹۶۹) از اساتید شایسته ورزش و یک آلپیست متولد با استعداد مستیایی بود که در مسابقات اتحاد جماهیر شوروی در رشته‌های سنگ نوردی و کوهنوردی توانست هفت مدال طلا کسب کند. خانه این ورزشکار برجسته و الهام‌بخش گرجستانی تبدیل به موزه شده که یادگاری‌های او را از جمله تجهیزات کوهنوردی، عکس‌ها، لباس و جوایز به همراه چندین صفحه موسیقی از یک خواننده و ترانه سرا مشهور روسی به نام ولادیمیر ویسوتسی را به نمایش می‌گذارد که از بین آن‌ها ترانه‌ای به این آلپیست مشهور اختصاص داده شده است.

 

خاص‌ترین اقامتگاه‌ در دل طبیعت گرجستان

آدرس: Mikheil Khergiani House Museum, Mestia, Georgia

 

صعود به یخچال‌های طبیعی

یخچال طبیعی چالادی که در دامنه‌های جنوبی کوه‌های قفقاز و در ارتفاع ۱۸۵۰ متری واقع شده تنها موردی این چنینی در گرجستان است که به منطقه جنگلی ختم می‌شود. این مسیر صعود حدودا ۵ تا ۶ ساعت طول می‌کشد تا به یخچال‌های طبیعی برسید. مسیر رسیدن به این یخچال معتدل و با افزایش نسبی ارتفاع است.

آدرس: Chaladi Glacier, Svaneti, Georgia

 

از تماشای منظره پانورامای تتنولتی لذت ببرید

کوه زورولدی میزبان بلندترین رستوران و هتل سوانتی است که منظره‌ای نفسگیر از کوه تتنولتی و رشته کوه‌های قفقاز ارائه می‌دهد. برای رسیدن به اینجا، به سمت هاتسوالی، در فاصله ۸ کیلومتری از مستیا حرکت کنید و سپس مسیرتان را با یک راهپیمایی به طول ۱.۵ کیلومتر طی کنید. اصلا لازم نیست عاشق طبیعت یا کوهنوردی باشید تا عاشق اینجا شوید، افرادی که به دنبال انزوا و تجدید روحیه و قوا هستند خودشان را به اینجا می‌رسانند.

 

طبیعت‌گردی در دریاچه لاکپشت تفلیس

آدرس: Mount Zuruldi, Svaneti, Georgia

 

به سمت برخی از زیباترین دریاچه‌ها صعود کنید

دریاچه‌های زیبای گرجستان کم نیستند و یکی از آن‌ها در مجاورت مستیا واقع شده است. این دریاچه که در پای کوه اوشبا و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری واقع شده پس زمینه‌ای فوق‌العاده زیبا و نفسگیر ارائه می‌دهد. مسیر صعود به این دریاچه به خوبی مشخص شده است. شروع تا پایان مسیر نیز با سرعت متوسط حدود ۴ ساعت طول می‌کشد. اگر عاشق کمپ زدن در گرجستان و پیاده‌روی هستید حاشیه این دریاچه فتوژنیک جان می‌دهد چادر به پا کنید و یک شب را همان‌جا سر کنید.

آدرس: Koruldi Lakes, Samegrelo-Zemo Svaneti, Georgia

 

به سفر یک روزانه به مرتفع‌ترین شهرک اروپا بروید

اوشگولی که در تنها ۲، ۳ ساعت از مستیا فاصله دارد در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح زمین قرار گرفته و مرتفع‌ترین منطقه مسکونی در اروپا است. اشگولی منطقه‌ای تاریخی و به ثبت رسیده در میراث جهانی یونسکو است که در دامنه کوه شخارا گسترده شده و چشم‌اندازی شگفت‌انگیز و نفسگیر از کوه‌های قله برفی، برج‌های دفاعی قرون وسطایی و دامنه‌های سبز را ارائه می‌دهد.

 

لوکس‌ترین هتل‌های تفلیس برای عاشقان طبیعت

آدرس: Ushguli, Svaneti, Georgia

 

در غذاهای سوانتی کاوش کنید

سوانتی به خاطر داشتن برخی غذاهای محلی فوق‌العاده در سراسر کشور شناخته شده است که kubdari یکی از آن‌هاست. این غذا در واقع پای گوشت است که با پیاز و نمک سوانتی طعم‌دار شده و با ترکیبی از گشنیز خشک، زیره، فلفل قرمز، رازیانه، نمک و سیر مخلوط می‌شود. یکی دیگر از غذاها Tashmijabi است که از سیب زمینی و پنیر پخته تهیه می‌شود هرچه این مخلوط بیشتر کش بیاید بهتر است. از دیگر غذاهای این منطقه می‌توان به فتورال، خاچاپوری با ارزن و پنیر و همچنین kartoplaar که نوع دیگری از خاچاپوری (با سیب زمینی و پنیر) نام ببریم. اما به طور کلی شما در این منطقه به راحتی می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه گرجستان را پیدا کنید و خاطره خوشمزه‌ای را برای خود ثبت کنید.

۲۷ مرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران