راهنمای کامل اسکی در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای کامل اسکی در گرجستان

تا همین یک دهه پیش، گردشگران بسیار کمی برای اسکی و تفریحات زمستانی به تور گرجستان می‌رفتند، اما حالا با توجه به هزینه‌های پایین سفر به این کشور و تجربه چنین تعطیلاتی و همچنین امکانات خیلی خوبی که در کوه‌های برفی زیبای گرجستان در نظر گرفته شده، هر ساله به تعداد آن‌هایی که در طول زمستان به ارتفاعات گرجستان می‌روند، اضافه می‌شود. ما قبلا به صورت پراکنده، چند ابری درباره اسکی در گرجستان برایتان نوشته‌ایم، اما امروز، راهنمایی کامل را برایتان گرد آورده‌ایم تا در زمستان پیش رو، بتوانید سفر به گرجستان و رفتن به ریزورت‌های اسکی این کشور را تجربه نمایید.

 

انتظاراتی که درباره اسکی در گرجستان باید داشته باشید

شاید ریزورت‌های اسکی در گرجستان و تجهیزاتی که در آن‌جا تعبیه شده به اندازه‌ی بهترین‌های اروپایی نباشد، اما همین ریزورت‌های نسبتا کوچک، امکانات خیلی خوبی دارند و هزینه‌ای که برای بودن در آن‌جا پرداخت می‌کند، درصدی از قیمت نمونه‌های آن در سوییس یا کشورهای معروف در زمینه تفریحات زمستانی هستند. به طور کلی، یکی از دلایل محبوبیت تور گرجستان در سال‌های اخیر برای سفرهای زمستانی همین هزینه پایین در کنار امکانات خیلی خوب است.

بالابرهایی که در این مکان‌ها استفاده می‌شود، بعضی‌ها قدیمی بوده اما هر ساله، لیفت‌های جدید و مدرن‌تری اضافه می‌شود و هر شب، پیست‌ها برای روز بعد آماده سازی می‌شوند. از نظر غذا و نوشیدنی، همه چیز عالی بوده و انتخاب‌های بسیاری پیش روی شما گذاشته می‌شود که شامل غذاهای گرجستان و نوشیدنی‌های محلی خوشمزه نیز می‌شود. جالب این که، با مرور قیمت‌ها، می‌بینید که هزینه صرف غذا و نوشیدنی در این ارتفاعات، تفاوتی با رستوران‌هایی در همان حد در شهر نخواه داشت. صرف یک وعده غذای مناسب با نوشیدنی در ریزور‌ت‌های اسکی گرجستان، حدود ۵ یورو خواهد بود.

 

۸ فعالیت زمستانه در سفر به تفلیس

پیست‌های اسکی گرجستان برای هر کسی در هر سطحی مناسب است و تجهیزات کامل برای اجاره نیز در آن‌جا موجود می‌باشد. بسیاری از مسئولان ریزورت‌ها می‌توانند انگلیسی صحبت کنند و اقامتگاه‌ها نیز در قیمت‌های مختلف ارائه می‌شود که از جاهایی مناسب کوله‌گردها تا هتل‌های ۴ ستاره متنوع هستند. این‌ها را کنار هزینه‌ی ۱۴ یورویی برای استفاده از امکانات پیست همچون بالابر قرار دهید تا متوجه بشوید که تقریبا هر کس با هر بودجه‌ای، می‌تواند برای انجام تفریحات برفی، به این مناطق برود.

شرکت‌هایی مثل Vagabond Adventures‌ کار آموزش را در این مراکز انجام می‌دهند و می‌توانید، در کلاس‌های چند ساعته آن‌ها شرکت کنید. همچنین شرکت‌های مختلفی هم هستند که از تفلیس، تورهای چند روزه به مقصد گودائوری یا دیگر مقاصد برفی گرجستان برگزار می‌کنند. با توجه به فاصله‌ی کم کوه‌های برفی قفقاز تا دریای سیاه، بارش برف زمستانی، با کم‌ترین وقفه در ارتفاعات گرجستان به راه است و به ندرت پیش می‌آید که پیست‌ها از کمبود بارش برف تعطیل شوند. در آخر این نکته را هم باید گفت که زیبایی ارتفاعات برفی قفقاز و مناظر زیبای برفی این کشور نیز، خود می‌تواند، دلیلی برای رفتن به این ریزورت‌ها باشد.

 

چرا باید زمستان به تفلیس سفر کنیم؟

بهترین ریزورت‌های اسکی در گرجستان

در حال حاضر ۴ ریزورت اسکی محبوب و معروف با امکانات مناسب در گرجستان به فعالیت می‌پردازند. هر کدام از این ریزورت‌ها شرایط خاص خود را دارند که مختصری درباره‌شان می‌نویسیم:

ریزورت اسکی گودائوری (Gudauri) در گرجستان

اصلی‌ترین ریزورت اسکی در گرجستان، گودائوری است که امکانات و مسیرهای اسکی برای سنین مختلف ارائه می‌کند و هتل‌های منطقه کوهستانی گودائوری بسیار محبوب  هستند. این مکان، توریستی‌ترین مرکز برای تفریحات زمستانی در گرجستان به نیز به حساب می‌آید و هر سال به امکانات آن اضافه می‌شود و البته هر زمستان نیز مملو از جمعیت می‌شود. یکی از ویژگی‌های این مجموعه، در دسترس بودن است و فاصله‌ی آن تا تفلیس تنها ۲ ساعت بوده و به راحتی می‌توانید ماشین برای رفتن به آن‌جا پیدا کنید. در واقع حتی تاکسی‌های شهری نیز برای اجاره به سمت گودائوری در دسترس هستند.

این مکان، تنها ریزورت اسکی در گرجستان است که تمامی عوامل آن به زبان انگلیسی مسلط هستند و همین کار را برای گردشگران راحت‌تر می‌کند. این مجموعه بین‌المللی هتل‌هایی در رنج قیمتی ۱۵ تا ۴۰ یورو ارائه کرده که عموما شامل وعده‌های صبحانه و شام می‌شوند. همچنین اگر از پس شب‌های سرد این منطقه بر بیایید، مناطقی برای کمپینگ زمستانی نیز در نظر گرفته شده است. چند مکان در این محل برای تازه‌ کارها در نظر گرفته شده و آموزش‌ دهنده‌های متعددی در آن‌جا حضور دارند. افراد حرفه‌ای در شیب‌های خاص گودائوری، می‌توانند حسابی خوش بگذرانند و کودکان و نوجوانان نیز جاهای خاص خود را برای تفریح دارند.

مهم‌ترین ویژگی‌های گودائوری

  • دسترسی راحت
  • مسلط بودن عوامل به زبان انگلیسی
  • عالی برای تازه‌کارها
  • مناظر فوق‌العاده زیبا

 

۶ مکان رویایی در گرجستان برای سفر در زمستان

ریزورت‌های اسکی مستیا، هاتسوالی (Hatsvali) و تتنولدی (Tetnuldi) در گرجستان

مستیا پایتخت سوانتی به حساب آمده و جدا از این که می‌توانید در دو ریزورت اسکی معروف آن‌جا، به تفریحات مختلف پرداخته و اسکی کنید، مراکز فرهنگی و غذاهای محلی متنوعی هم هستند که امکان تجربه آن‌ها را در این نقطه از گرجستان دارید. یکی از مشکلات ریزورت‌های مستیا این است که بیش‌تر برای آن‌هایی مناسب بوده که در حد متوسط اسکی بلد هستند و خیلی جایی برای اسکی تازه‌کارها وجود ندارد. عوامل این مجموعه تا حد نسبتا خوبی با شما انگلیسی  صحبت می‌کنند و راهنمایی‌های لازم را به شما می‌دهند.

هاتسوالی در حال حاضر امکانات مدرن‌تری داشته و به نظر می‌آید در حال حاضر، تبدیل به ریزورت اصلی مستیا بدل شده است و تتنولدی که در ۴۵ دقیقه‌ای ان‌جا واقع شده، کمی از این قائله عقب مانده است. خود مستیا از طریق قطار، ماشین و اتوبوس به راحتی در دسترس است اما مسیری که باید به ریزورت طی کنید، طولانی و برفی بوده و فقط با ماشین‌های مخصوص قابل دسترسی هستند که باید در خود مستیا آن‌ها را تهیه کنید. قیمت هتل‌ها در این محل بسیار ارزان بوده و از ۴ یورو آغاز می‌شود. با تمام این اوصاف، آرامش، مناظر بسیار زیبا و حس و حال خاص مستیا، از جمله گزینه‌هایی است که باعث می‌شود، گردشگران علاقه داشته باشند برای تفریحات زمستانی، این محل را انتخاب کنند.

مهم‌ترین ویژگی‌های مستیا

  • جاذبه‌های فرهنگی متفاوت
  • اقامتگاه‌های ارزان
  • مناظر زیبا و بکر

 

تفریحات رنگارنگ در سفر پاییزه به تفلیس

ریزورت اسکی باکوریانی (Bakuriani) در گرجستان

باکوریانی از تفلیس با ماشین، حدود ۴ ساعت فاصله دارد و یکی از بهترین جاهای برای اسکی در گرجستان افراد مبتدی است و افراد حرفه‌ای نیز، می‌توانند در مسیرهای جنگلی خود را بیازمایند. بارش برف در این منطقه، کم‌تر از دیگر ریزورت‌های اسکی است با این حال، در اغلب روزهای زمستان، باکوریانی برای اسکی مناسب بوده و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. هتل‌های منطقه اسکی باکوریانی و رستوران‌های آن با قیمت‌های مختلف دارد که عموما هزینه‌ی بسیار پایینی برای اقامت و غذا از شما می‌گیرند. در هتل‌ها اوضاع انگلیسی حرف زدن بهتر است اما در رستوران‌ها و برای گفتگو با مردم محلی، کمی به مشکل بر خواهید خورد.

باکوریانی از نظر مناظر طبیعی زیباست اما با توجه به محبوبیت بالای گودائوری در فاصله‌ی نه چندان دوری از این مجموعه، توریست‌های بسیار کم‌تری به آن‌جا می‌روند. از نظر امکانات این مجموعه نسبتا خوب است و نبود توریست‌ها، فضایی آرامش‌بخش‌تر را برای شما به همراه داشته و افراد حرفه‌ای نیز بهتر می‌توانند در مسیرها با سرعت پیش بروند. شرایط طبیعی باکوریانی نیز باعث می‌شود، جدا از اسکی کردن، بتوانید برای کوه پیمایی و یا گردش‌های طبیعت گردی کوتاه، به دل کوه بزنید و بتوانید از بودن در این مکان، کمال استفاده را ببرید.

مهم‌ترین ویژگی‌های باکوریانی

  • مناسب برای کودکان و نوجوانان
  • خلوت‌تر بودن نسبت به گودائوری
  • ارزان بودن

ریزورت اسکی گودرزی (Goderdzi) در گرجستان

اولین ویژگی‌ که عموما در مورد ریزورت اسکی گودرزی در مورد آن صحبت می‌شود، بارش برف همیشگی و برف پودری است که همیشه پیست‌های اسکی آن‌جا را احاطه کرده است. این ریزورت نه چندان بزرگ، دارای دو بالابر بوده و هم بخشی صاف با شیب کم برای اسکی دارد و هم مناطق جنگلی نسبتا بزرگی آن‌جا را احاطه کرده است و آن‌هایی که در امر اسکی استاد هستند، می‌توانند آزادانه به سراغ مسیرهای جنگلی بروند. در کل شیب پایین و شرایط گودرزی به صورتی است که به درد اسکی با سرعت پایین می‌خورد.

 

۱۳ مورد از جذاب‌ترین کارها در باتومی

مهم‌ترین چیزی که باعث می‌شود، ریزورت اسکی گودرزی بیش از آن چه که باید مشتری ندارد، صختی راه رسیدن به آنجا است. برای رفتن به این محل، دو راه پیش رو دارید. یا این که از طریق جاده باتومی و از طریق ماشین‌های چهار محوره به آن‌جا بروید که این کار تنها در روزهایی که بارش برق کم باشد ممکن است یا این که از از مسیر دهکده آدیگنی به آن‌جا بروید که تنها برای محلی‌ها مناسب است و عموما توریست‌ها از آن‌ مسیر به گودرزی نمی‌روند. هتل‌های زیادی در آن‌جا نیستند و همان‌ها هم قیمت پایینی دارند.

ویژگی‌های اصلی گودرزی

  • برف پودری و عالی
  • جمعیت کم توریست‌ها
  • شیب نه چندان تند دره‌ها
  • ارزان بودن

هزینه‌ی اجاره‌ی تجهیزات اسکی در گرجستان

تقریبا جز لباس گرم، نیازی به همراه داشتن امکانات برای رفتن به ریزورت‌های اسکی در گرجستان ندارید، اگر چه اگر بخواهید، می‌توانید این کار را انجام دهید. ست کامل تجهیزات در گودائوری که نسبت به دیگر ریزورت‌ها، گران‌تر است، حدود ۱۵ یورو برای هر روز بوده و البته بسته به تجهیزاتی که انتخاب می‌کنید، ممکن است این مبلغ کمی بیشتر هم باشد. قبلا هم گفتیم که استفاده از تجهیزات این مجموعه به طور کلی ۱۵ یورو در می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم، عینک آفتابی، کلاه مناسب و دستکش همراه ببرید تا مجبور به اجاره‌ی آن‌ها در این محل نباشید.

 

بازدید از مهمترین آبشارهای گرجستان

منبع ۱

منبع ۲

۰۶ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران