راهنمای بازدید از گوری در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
راهنمای بازدید از گوری در گرجستان

یکی از شهرهای توریستی در گرجستان که خیلی‌ها در سفری یک یا دو روزه از تفلیس به آن‌جا می‌روند، گوری است. این شهر به واسطه‌ی این که محل تولد استالین (بنیان گذار جماهیر شوروی) است معروف شده و موزه‌ای نیز به نام او در این شهر وجود دارد. استالین آدم خوشنامی در تاریخ نیست اما مسلما فردی تاثیر گذار در تاریخ معاصر است و همین امر باعث می‌شود که گردشگران تور گرجستان به گوری بروند. اما این شهر جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در خود دارد که بعد از مرور موارد کلی در مورد این شهر و چگونگی رفتن به آن‌جا، به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

 

گوری، زادگاه استالین در گرجستان

گوری هفتمین شهر بزرگ گرجستان و پایتخت استان کارتلی مرکزی است. این شهر حدفاصل تفلیس تا کوتایسی در گرجستان قرار گرفته و حدودا چیزی نزدیک به یک ساعت و نیم با مارشروتکا از پایتخت و با تاکسی کمی کم‌تر فاصله دارد و به همین دلیل، بیشتر از این که یک مقصد گردشگری اختصاصی باشد، به عنوان یک سفر یک روزه از تفلیس به آن نگاه می‌شود. این منطقه که زمانی از نقاط مهم در جاده ابریشم به حساب می‌آمد، حالا کاملا به چیز دیگری معروف است و آن‌جا را به عنوان زادگاه استالین می‌شناسند.

البته جاذبه‌های گردشگری این شهر نسبتا مرتفع به گونه‌ای است که به راحتی می‌تواند یک یا دو روز کامل از زمان شما را به خود اختصاص دهد. شهری زیبا که تا محل تلاقی رودخانه‌های متکواری (Mtkvari) و لیاخوی (Liakhvi) دور نیست.  در دوران قرون وسطا، گوری یک شهر نظامی مهم بود و قلعه گوری که در حال حاضر از جمله جاذبه‌های مهم توریستی گوری در گرجستان این شهر به حساب می‌آید نیز در همان دوران ساخته شده بود. گوری تاریخ پر فراز و نشیبی را از دوران باستان تجربه کرده و همین به جذابیت‌های بازدید از آن‌جا می‌افزاید.

گوری در زمان حال گرجستان

گوری از آن شهرهایی است که در فصل‌های مخلتف گرجستان مختلف زیبایی‌های خاص خود را دارد. در بهار هوای فوق‌العاده عالی آن باعث می‌شود در کوچه پس کوچه‌های گوری خیلی راحت بگردید و از جاذبه‌های آن دیدن کنید. پاییز زمان برداشت انگور و تولید نوشیدنی در باغ‌های مختلف این شهر است و زمستان‌ها نیز، فضای برفی آن‌جا، رنگ و بویی متفاوت به این شهر می‌دهد. گوری به طور کلی، شهری آرام است که متاسفانه فارق از جاذبه‌های مختلف آن، اغلب توریست‌ها تنها به واسطه‌ی دیدن موزه استالین به این شهر می‌آیند. جاذبه‌های گردشگری که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد، احتمالا نظر شما را نسبت به این شهر تغییر خواهد داد.

 

سفر به گرجستان چقدر هزینه خواهد داشت؟

هتل‌های گوری در گرجستان

هتل‌های متعددی در گوری وجود ندارد و به همین دلیل، انتخا‌ب‌های شما در این شهر محدود خواهد بود و به همین دلیل، سفر یک روزه به این شهر، راحت‌تر است. با این حال چند انتخاب بسیار خوب در گوری هستند که البته بهتر است از قبل، برای خود جایی رزرو کنید. مهمان خانه نیستا (Nitsa Guest House) یکی از این اقامتگاه‌هاست که در نزدیکی موزه استالین واقع شده و فضایی شیک و تمیز دارد. مهمان خانه نوکری نیز انتخاب بسیار خوبی‌ست. جایی نزدیک به رودخانه و ایستگاه قطار که منظره‌ای عالی در جلوی خود می‌بیند و خدماتی عالی نیز به مهمانان اراپه می‌شود.

 از هتل‌های معروف نیز می‌توان به هتل کانتیننتال (Continental) اشاره کرد که البته انتخاب نسبتا گران قیمتی به حساب می‌آید. این مجموعه دارای سوییت‌هایی همراه با آشپزخانه و امکانات مختلف بوده و حدودا ۸۰۰ متر از موزه استالین فاصله دارد. غیر از این مورد، چند هتل با قیمت‌های مختلف نیز در گوری پیدا می‌کنید که عموما در رنج قیمتی متوسط قرار می‌گیرند و خیلی گران‌قیمت نیستند.

بهترین فعالیت‌هایی که می‌توانید در گوریِ گرجستان تجربه کنید

بازدید از موزه استالین در گوری، گرجستان

محلی که موزه استالین در آن‌جا واقع شده، در واقع جایی‌ست که دیکتاتور معروف جماهیر شوروی در آن‌جا زندگی می‌کرده است. در ورودی موزه استالین در گوری یک مجسمه به اندازه اصلی از او ساخته شده و در داخل موزه نیز، بسیاری از لوازم شخصی او، نقاشی‌ها و عکس‌های مختلف از وی به نمایش گذاشته شده است. این موزه در سال ۱۹۵۷ و ۵ سال بعد از مرگ استالین افتتاح شده و بیشتر تمرکز آن نه بر روی روزهای دیکتاتوری و حکومتش بر کشورهای منطقه، بلکه بر روی روحیه انقلابی و رهبری وی معطوف است. موزه بخش‌های مختلفی داشته و اشیا ریز و درشت متعددی در آن وجود دارد که در نوع خود جالب هستند.

 

جذاب‌ترین فعالیت‌ها در تفلیس

بازدید از قلعه گوری، گرجستان

بعد از موزه استالین، معروف‌ترین جاذبه‌ی گردشگری شهر، این قلعه بزرگ سنگی است که از قرن ۷ میلادی به جا مانده و تقریبا بخش‌های اصلی آن کاملا سالم باقی مانده‌اند. در گذشته‌های دور وقتی پایتخت مورد هجوم قرار گرفته بود، پادشاه روستوم از کارتلی و ارکل دوم به این قلعه پناه آورده بودند. خاربی‌های این محل مربوط به زلزله سال ۱۹۲۰ است و بعد از آن کاوش‌های متعددی انجام شد و اشیاء مختلفی از گذشته‌ی این محل کشف شدند که در موزه قوم نگاری نگهداری می‌شوند. جدا از جذابیت‌های خود قلعه، از آن بالا می‌توانید، منظره‌ای زیبا از شهر را نیز تماشا کنید.

یادبود قهرمانان جنگ گرجی در گوری، گرجستان

مسیرهای متعددی هستند که می‌توانید از تپه‌ی منتهی به قلعه گوری بالا بروید اما اگر از مسیر قری بروید، می‌توانید در پشت کلیسای فرشته‌های بزرگ (Holy Archangels) به محلی که مجسمه‌های یادبود قهرمانان جنگ گرجی بنا شده برسید. این چند مجسمه‌ی زیبا در سال‌های ۱۹۸۰ در پارک ویک (Vake Park) تفلیس نگهداری می‌دشند تا این که در سال ۲۰۰۹ به گوری و این مکان منتقل شدند. این مجسمه‌ها از اندازه طبیعی بزرگ‌تری بوده و به شکل دوار کنار هم قرار گرفته‌اند. مجسمه‌هایی سنگی که شکوهی منحصر به فرد داشته و به شکلی هنرمندانه شکل گرفته‌اند.

 

پل صلح تفلیس، سازه‌ای منحصر به فرد در گرجستان

تماشای معماری گرجی در بخش قدیمی گوری، گرجستان

حتما برای قدم زدن به سراغ بخش قدیمی شهر بروید و کمی در میان خانه‌های قدیمی بگردید. این منطقه در جنوب قلعه قرار گرفته و خیابان‌های کریستوفر کسل (Kristopher Castel) و آکاکی تسرتلی (Akaki Tsereteli) را شامل می‌شود. خانه‌های آجری این منطقه با درها و پنجره‌های چوبی کار شده زیبایی منحصر به فردی دارند واگر اهل عکاسی هستید، حتما لوکشین‌هایی عالی برای این کار پیدا خواهید کرد. اگر هم که اهل عکس‌های اینستاگرامی باشید، عاشق آن‌جا خواهید شد.

هنرهای خیابانی در گوری، گرجستان

به طور کلی در گرجستان، نقاشی و شکل‌های مختلف هنرهای خیابانی جدی گرفته می‌شود و نمونه‌های بسیار زیادی از آن‌ها را در تور گرجستان و تفلیس ببینید. در گوری هم، چنین آثاری زیاد پیدا خواهید کرد. مثلا در میدان استالین، دیوارهای بزرگی نقاشی شده‌اند که آثاری ارزشمند و زیبا را ساخته‌اند. این نقاشی‌های بزرگ برای عکاسی نیز مناسب هستند. البته نقاشی‌های خیابانی را بیشتر در بخش‌های نوساز گوری خواهید دید و دیوارهای آجری بخش قدیم شهر، عموما نقاشی نمی‌شوند و تا اصالت خانه‌ها حفظ شود.

خرید ظروف سفالی و سرامیک در گوری، گرجستان

گئورگی تاتولاشویلی یکی از هنرمندان مطرح در زمینه سرامیک است که کارهای او را می‌توانید در موزه مردم شناسی تفلیس مشاهده کرده و بعضی از آن‌ها را در فروشگاه موزه خریداری نمایید. در گوری مهم‌‌ترین کارگاه تولید او و خانواده‌اش وجود دارد و لوازم مختلف سفالی و سرامیک را در این محل می‌توانید خریدار کنید. در این محل هنوز از سیستم‌های قدیمی برای تولید ظروف استفاده می‌شود و هنوز چرخ‌هایی برای شکل دادن سفال به کار برده می‌شود که در قرن ۱۹ میلادی از آن استفاده می‌کردند.

 

جذاب‌ترین عکس‌ها از گرجستان

بازدید از نمایشگاه هنر معاصر در گوری، گرجستان

گالری خانه هنر (Art House) یکی از گالری‌های بسیار خوب هنرهای معاصر در گرجستان است که در گوری واقع شده و مدیریت آن به عهده "کلاب عکاسان گوری" است. این گالری هنری که در زیر قلعه قرار گرفته، در زمان موجودیت شوروی، با عنوان "موزه قلعه" فعالیت می‌کرد اما حالا به گالری هنری مدرن بدل شده که نه تنها کارهای عکاسی بلکه شکل‌های مختلف هنر در آن به نمایش گذاشته می‌شود.‌ این کارها عموما به هنرمندان جوان محلی اختصاص داشته و نمایشگاه‌ها نیز دوره‌ای هستند و هر بار که در سفر به گرجستان، از این محل بازدید کنید، کارهای متفاوتی را مشاهده خواهید نمود.

موزه‌ای متفاوت در گوری، گرجستان

اگر چه خیلی‌ها برای تماشای موزه استالین به گوری می‌روند اما یکی دیگر از موزه‌های مهم گرجستان نیز در این شهر وجود دارد و آن هم موزه جنگ بزرگ میهنی (Great Patriotic War Museum) است که به جنگ جهانی دوم و پیروزی‌های ارتش سرخ در این جنگ و غلبه بر نازی‌ها اختصا دارد. جدا از اشیا جنگی به جا مانده از آن دوران، عکس‌های زیادی از سربازانی که جان خود را در این جنگ از دست دادند، در این محل به نمایش گذاشته شده و در ورودی آن‌جا نیز، بنای یادبودی کار گذاشته شده است. موزه مردم شناسی گوری نیز برای بازدید محلی جالب توجه است و شما را از فضای موزه‌های دوره شوروی دور خواهد کرد.

کلیسای جامع مریم مقدس (Virgin Mary Cathedral)

کم‌تر پیش می‌آید که درباره یک مقصد گردشگری در تور گرجستان صحبت کنیم و تنها یک کلیسا را برای بازدید به شما معرفی کنیم. این کلیسای ارتودوکس جدا از ظاهر زیبایی که در بیرون دارد، در داخل مملو از نقاشی‌های زیبا از داستان‌های انجیل است. نقاشی‌هایی که به خوبی مرمت شده و با رنگ‌های چشم‌گیر طراحی شده‌اند. البته یکی دو کلیسا و صومعه دیدنی دیگر نیز در شهر وجود دارد اما بدون شک بهترینشان همین کلیسای جامع مریم مقدس به شمار می‌آید.

 

معرفی کلیسای اسمیندا سامبای تفلیس

منبع ۱

منبع ۲

۰۷ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران