بازدید از قلعه‌های تاریخی گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بازدید از قلعه‌های تاریخی گرجستان

علاوه بر کوه‌ها، طبیعت سرسبز و غارهای طبیعی، گرجستان دارای قلعه‌های دیدنی پراکنده در سراسر کشور است. در واقع چشم انداز تور گرجستان با تپه‌ها و کوه‌ها، تاریخ کشور پر از فتوحات و جنگ‌های زیادی است که چهره آن را برای همیشه تغییر داده است. جای تعجب نیست که در گرجستان قلعه‌ها و دژهای متعددی وجود دارد. برخی از آن‌ها تنها ویرانه‌هایی باقی مانده‌اند، در حالی که برخی دیگر به خوبی حفظ شده‌اند و مناظری عالی از منطقه اطراف ارائه می‌دهند. در سفر به این کشور کوچک کوهستانی قفقازی فقط به فضای داخلی شهرها و جاذبه‌های دم دستی اکتفا نکنید شما می‌توانید با برنامه ریزی درست از قلعه‌ها و دژهای تاریخی جذابی دیدن کنید.

 

قلعه گوری

این ارگ قرون وسطایی بر روی تپه‌ای صخره‌ای همراه با موزه استالین مهمترین نقطه دیدنی شهر بر فراز گوری، شهری کوچک نه چندان دور از تفلیس قرار دارد. در آن زمان، این قلعه مسیرهای اصلی استراتژیک و اقتصادی را کنترل می‌کرد و در پادگان بزرگی جای می‌گرفت. گوری نیز مانند سایر دژهای کشور مورد هجوم مهاجمان مختلف کشور اعم از عثمانی و فارس قرار گرفت و آن را تصرف کرد. این قلعه حتی قبل از آغاز دوران مدرن در این مکان وجود داشت. اما قلعه امروزی بعدها ساخته شد که قدمت آن را اولین بار در قرن سیزدهم ذکر کرده‌اند. در قرن ۱۶ و ۱۷ قلعه گوری صحنه درگیری‌های مختلف بین عثمانی‌ها و ایرانی‌ها بود. قلعه گوری در سال ۱۷۷۴ به ظاهر امروزی خود درآمد زمانی که ارکل دوم، پادشاه وقت Cartlia-Kakheti، آن را به طور کامل بازسازی کرد. در نهایت پس از الحاق روسیه به گرجستان در آغاز قرن ۱۹، ارگ توسط یک گردان نارنجک انداز روسی در پادگان هدف قرار گرفت که منجر به از بین رفتن استحکامات و کاهش اهمیت آن شد.

 

دیدنی‌های طبیعی و باستانی کاختی در گرجستان

قلعه سورامی

اگر از تفلیس به سمت گرجستان غربی رانندگی کنید، می‌توانید قلعه سورامی را از دور ببینید که بر روی تپه‌ای در لبه شمالی شهر ایستاده و همچنان با شکوه به نظر می‌رسد. باستان شناسان تخمین می‌زنند که بیشتر قلعه باید در قرن یازدهم ساخته شده باشد. با این حال، بخش‌های مختلف آن احتمالا بسیار قدیمی‌تر هستند. در مسیر کوتایسی، سوانتی یا دریای سیاه ارزش یک توقف کوتاه در سورامی را دارد. همچنین غذای ایده‌آلی را نیز در سورامی خواهید یافت. مردم محلی در همه جا کنار جاده‌ها، نازوکی، نان شیرینی که با کشمش پر شده است، می‌فروشند.

قلعه پترا

قلعه پترا در مکانی بسیار زیبا، درست بالای سواحل دریای سیاه، بر روی صخره‌ای بر فراز امواج قرار دارد. این یکی دیگر از شهرهای مستحکم بزرگ پادشاهی باستانی کلخیز در بخش غربی کشور پترا است. نام قلعه از این صخره (پترا به معنی سنگ در یونانی) گرفته شده است. در قرن ششم، در دوران سلطنت امپراتور بیزانس، ژوستینیان اول، این شهر به یک موقعیت ضروری روم شرقی در قفقاز تبدیل شد. علاوه بر این، به دلیل موقعیت مهم خود، از سال ۵۴۱ تا ۵۶۳ پس از میلاد به جبهه جنگ لازیک بین روم و ایران تبدیل شد. اگر به تور باتومی می‌روید، باید از این مکان منحصر به فرد در بین راه دیدن کنید. بازدید از قلعه از سه شنبه تا جمعه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۹:۰۰ امکان پذیر است.

قلعه آزولا

قلعه آزئولا که به آن قلعه کوجوری نیز می‌گویند، یکی از دیدنی‌ترین مقاصد گشت و گذار در مجاورت تفلیس است. این قلعه بر روی یک صخره نوک تیز قرار دارد و از آنجا می‌توانید از یک منظره پانوراما ۳۶۰ درجه لذت ببرید. قدیمی‌ترین قسمت‌های قلعه آزئولا به قرن یازدهم باز می‌گردد.

 

لذت تجربه تفریحات آبی در باتومی

قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا قدیمی‌ترین قسمت تفلیس است به احتمال زیاد سفرهای خود را در سراسر کشور از پایتخت، تفلیس آغاز خواهید کرد و هنگامی که به شهر قدیمی رسیدید، متوجه قلعه‌ای مشرف به این بخش از شهر خواهید شد. ناریکالا، که قدمت آن به قرن چهارم بازمی‌گردد، توسط ایرانیان زمانی که بر شهر حکومت می‌کردند، ساخته شد. نام اصلی آن زمان، شوریس تسیخه یا قلعه Invidious به انگلیسی بود. این نام در دوران حکومت مغول‌ها به نام نارین قلعه به معنای قلعه کوچک تغییر کرده است. ناریکالا در طول تاریخ بارها توسط اعراب بین قرن‌های ۷ و ۱۰، مغول‌ها در قرن ۱۳، ترک‌ها در قرن ۱۶ و ایرانی ها در قرن ۱۷ دست به دست شد. مسیری مستقیم از شهر قدیمی به قلعه منتهی می‌شود. همچنین می‌توانید با تله کابین از پارک رایک در آن سوی رودخانه متکواری به سمت قلعه ناریکالا بروید. این قلعه که روی تپه‌ای شیب‌دار بین باغ گیاه‌شناسی و حمام‌های گوگردی تفلیس قرار دارد، منظره‌ای زیبا از رودخانه متکواری، پارک ریک و کلیسای متخی ارائه می‌دهد.

قلعه خرتویسی

قلعه خرتویسی در محل تلاقی رودخانه‌های پاراوانی و متکواری در سامتسخه-جاواختی در جنوب غربی گرجستان، بر روی صخره‌ای بلند قرار دارد. از سال ۲۰۰۷، قلعه خرتویسی به همراه صومعه غار واردزیا که تقریبا ۱۵ کیلومتر با آن فاصله دارد، در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. این قلعه که یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های گرجستان است، در قرن دوم قبل از میلاد ساخته شده است، در حالی که کلیسا در سال ۹۸۵ ساخته شده است. با این حال، دیوارهایی که امروز می‌بینید در قرن چهاردهم ساخته شده‌اند. در طول قرن دوازدهم این منطقه به یک شهر تبدیل شد، اما یک قرن بعد با حمله مغول‌ها به کشور ویران شد و قدرت خود را برای دو قرن دیگر از دست داد. در قرن پانزدهم، ارگ متعلق به خانواده جاکلی، زمین‌داران منطقه مسختی بود. با این حال، طولی نکشید که ترک‌ها کنترل این قلعه را برای ۳۰۰ سال بعد به دست گرفتند. در پایان قرن نوزدهم، ارتش روسیه و گرجستان موفق به بازپس گیری مناطق از دست رفته شدند و خرتویسی به عنوان پایگاه نظامی برای نیروها رشد کرد.

قلعه کسانی

قلعه کسانی که به عنوان قلعه متکواری نیز شناخته می‌شود، بر روی تپه‌ای در حدود ۱۰ کیلومتری غرب پایتخت قدیمی گرجستان متسختا واقع شده ارگ کسانی یک چهارراه بسیار مهم و استراتژیک را در آن زمان کنترل می‌کرد. این قلعه بر روی کوه سارکینتی، در نزدیکی روستای Tsikhisdziri، مشرف به تلاقی رودخانه‌های متکواری و کسانی است که رودخانه‌های کسانی و متکواری در مجاورت آن جریان دارند. قلعه کسانی در سال ۱۵۱۲ توسط پادشاه باگرات اول ساخته شد و حدود ۲۰۰ سال بعد توسط شاهزاده مخرانی بازسازی شد. اگرچه امروزه نیمه ویران است، اما همچنان شکوه خود را حفظ کرده و مناظر زیبایی از اطراف را به نمایش می‌گذارد.

 

معرفی جاذبه‌های گردشگری تفلیس

قلعه گرمی

کسانی که به کاختی گرجستان سفر می‌کنند به سختی می‌توانند از این قلعه با محلی عبور کنند. قلعه گرمی قرن شانزدهم بر روی تپه‌ای بین ناپارئولی و کوارلی ساخته شد که از دور قابل مشاهده است. درست در پشت قلعه، اولین کوهپایه‌های قفقاز بزرگ قرار دارد. قبل از اینکه تلاوی در قرن هفدهم پایتخت کاختی شود، برای یک قرن و نیم گرمی پایتخت بود. به علاوه این شهر یک شهر تجاری مهم در جاده ابریشم بود تا اینکه توسط شاه عباس اول ایران ویران شد. با این حال، قلعه هنوز هم وجود دارد و به همراه آن کلیسای فرشته، برج ناقوس و کارخانه نوشیدنی سازی که همگی در مجموعه قلعه قرار دارند به جا مانده اند.

قلعه مانَوی

قلعه مانوی بر روی یک تپه بالاتر از روستای مشابه در منطقه Sagarejo Kakheti قرار دارد. احتمالا قلعه در اوایل قرن ۱۰ یا ۱۱ ساخته شده ، اما هیچ شواهد روشن از این وجود ندارد. مطمئنا پادشاه کوکتان داویت دوم کاخ را از خرابه‌های قلعه در اوایل قرن هجدهم ساخته بود و برادرش،تیموراز دوم، با همسرش تامار ازدواج کرد. پس از آن، آن‌ها در قلعه مانوی زندگی کردند. قلعه مانوی زیاد مرتفع نیست، اما منظره ۳۶۵ درجه از آن هنوز فوق العاده است. از روستای مانوی در حدود یک ساعت پیاده روی دیدن کنید. به طور خلاصه، شما می‌توانید با ماشین (۴x۴) به قلعه رانندگی کنید. نکته این قلعه مکانی عالی برای بساط کباب یا پیک نیک است. به علاوه گفته می‌شود قلعه مانوی به قلعه Chailuri توسط یک سیستم تونل متصل شده است. این دو قلعه حدود ۸ کیلومتر از هم فاصله دارند.

قلعه چایلوری

قلعه چایلوری که به نیاخورا نیز معروف است، در نزدیکی ساگارجو در کاختی و بسیار نزدیک به قلعه مانوی قرار دارد. این دو قلعه با هم قابل بازدید بوده و یک و دو نشان هستند. چایلوری احتمالا در قرن شانزدهم ساخته شده است. این قلعه همراه با قلعه مانوی محل نظارت بر کنترل رفت و آمد به تفلیس بودند که چه کسانی می‌توانند بروند و چه کسانی نمی‌توانند بروند.

 

سفر به سیقناقی، شهر عشق گرجستان

قلعه باتونی

تلاوی، شهر بزرگ منطقه کاختی محل قلعه باتونی یا باتونیس سیخه در گرجستان است. باتونی در انگلیسی به معنای "ارباب" ترجمه می‌شود، بنابراین در قرون هفدهم تا هجدهم اقامتگاه پادشاهان کاختی بوده است. این مجموعه که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار دوران فئودالی متأخر در نظر گرفته می‌شود، شامل کاخ پادشاه، دو کلیسا، حمام و تونل‌های زیرزمینی است.

قلعه کولاگیری

کولاگیری که به قلعه ملکه نیز معروف است، در پایان قرن هجدهم توسط ملکه دارجان، همسر ارکل دوم ساخته شد. این یکی از آخرین قلعه‌های ایستاده و به خوبی حفظ شده که در منطقه کارتل-کاختی ساخته شده است. این قلعه با مساحت حدود ۲ هزار متر مربع، مکعبی شکل است که با سنگ‌های خام ساخته شده، در حالی که آجرهایی که مشاهده خواهید کرد، ویژگی تزئینی را به برج‌ها منتقل می‌کنند. این برج‌ها در گوشه و کنار ساختمان قرار دارند، در حالی که دیوارهای غربی دارای برج‌های مستطیل شکل در مرکز آن هستند.

مجتمع رباطی

مجموعه قلعه رباطی بازسازی شده واقع در شهر آخالتسیخه، مقصدی محبوب برای بسیاری از افراد بومی و خارجی است. این منطقه شامل ساختمان‌های مختلفی است که در دوره های مختلف قرون وسطی ساخته شده‌اند. این مجموعه برای قرن‌ها محل سکونت حاکمان آخالتسیخه بود و دارای سه حصار و یک تونل زیرزمینی بود. چیزی که این مکان را بسیار منحصر به فرد می‌کند این است که مکان‌های عبادت ادیان مختلف مانند کلیسای ارتدکس، مسجد، کنیسه به همراه یک پارک کوچک، مغازه‌ها، موزه تاریخ، هتل‌ها و اداره ثبت احوال را در بر می‌گیرد.

 

معرفی برترین مراکز خرید تفلیس

۱۱ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران