جذاب‌ترین شهرهای تاریخی گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
جذاب‌ترین شهرهای تاریخی گرجستان

سفر همواره همراه با بازدید از جاهای مدرن و تفریحات هیجان‌انگیز نیست. چرا که در برخی از مقاصد گردشگری می‌توان تجربه بازدید از مکان‌های تاریخی را داشت. اگر شما نیز اهل بازدید از شهرهای تاریخی و مکان‌های قدیمی هستید تور گرجستان گزینه ایده‌آلی خواهد بود. چرا که با سفر به این کشور زیبا و قدیمی می‌توانید از شهرهای تاریخی و توریستی دنیا نیز دیدن کنید. به خصوص گرجستان به دلیل قرار گرفتن در همسایگی ایران یکی از بهترین مقاصد گردشگری خارجی برای کسانی است که جهت سفر با محدودیت زمانی یا کمبود بودجه روبرو هستند. برای آشنایی با شهرهای تاریخی گرجستان شما را به همراهی ما تا انتهای این مقاله دعوت می‌کنیم.  

 

تفلیس (Tbilisi)

تفلیس یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان است. به طوری که این شهر متعلق به قرن ۵ میلادی می‌باشد. از طرفی دیگر انتخاب شدن تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان سبب شده تا از تفریحات و جاذبه‌های گردشگری متنوعی برای توریست‌ها برخوردار باشد. شهر زیبای تفلیس به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد جز مناطق کوهستانی محسوب می‌شود و گردشگران تور تفلیس فرصت بازدید از جاذبه‌های گردشگری تاریخی متنوعی را در آن خواهند داشت. شهر تفلیس به دلیل داشتن طبیعت زیبا و چشمه‌های آب گرم خود همواره در طول تاریخ توانسته توجه پادشاهان را به خود جلب کند. به همین دلیل در طول تاریخ با نام پایتخت پادشاهان گرجستان نیز شناخته میشد. از جمله جاذبه‌های گردشگری تاریخی تفلیس می‌توان به موزه‌ها، کلیساهای قدیمی و بناهای بازمانده از دوران امپراطوری پادشاهان اشاره کرد. شهر تفلیس از نظر جغرافیایی در قاره آسیا واقع شده و در طول سالیان فراز و نشیب‌های تاریخی، سیاسی، فرهنگی و ... را شاهد بوده است.

 

۱۰ ماجراجویی جذاب در گرجستان (بخش اول)

 شایان ذکر است که برای آشنایی با تاریخ این شهر تاریخی گرجستان نیازی به بازدید از موزه‌های آن نیست؛ چرا که شما می‌توانید حین قدم زدن در خیابان‌های تفلیس از بناهای قدیمی که تلفیقی از معماری دوران قرون وسطی، کلاسیک، آسیای میانه و معماری مدرن است دیدن کنید. نکته قابل توجه در خصوص تفلیس این است که این شهر تاریخی با حفظ کردن بافت سنتی خود توانسته بافت اروپایی و مدرنی را نیز به مرور زمان به دست آورد. بنابراین توریست‌ها می‌توانند سفری مدرن به یکی از شهرهای پیشرفته اروپایی داشته و در عین حال از تاریخ و بافت سنتی آن نیز لذت ببرند.

 باتومی (Batumi)

باتومی به عنوان توریستی‌ترین شهر گرجستان شناخته می‌شود. به طوری که گردشگران تور باتومی می‌توانند در این شهر گرجی طیف گسترده‌ای از تفریحات مدرن و ساحلی را تجربه کنند. اما تمامی این موارد دلیلی بر چشم پوشی از تاریخ و قدمت این شهر زیبای گرجستان نمی‌شوند. باتومی می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای گردشگرانی باشد که دوست دارند طیف گسترده‌ای از انواع تفریحات مدرن و سنتی را یکجا تجربه کنند. چرا که شما می‌توانید حین پیاده‌روی در شهر از بناهای مدرن و لوکس در کنار بناهای تاریخی و قدیمی دیدن کنید.

 

زیباترین نقاط گرجستان برای عکاسی

مستیا (Mestia)

بدون شک مستیا یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی گرجستان است. این شهر که اخیرا به یکی از شهرهای توریستی گرجی نیز تبدیل شده از جذابیت‌های طبیعی زیبایی نیز برخوردار می‌باشد. مستیا در دامنه‌ کوه‌های قفقاز قرار گرفته و از لحاظ جمعیت شهری خلوت و دنج می‌باشد. اگر دوست دارید تا از یکی از شهرهای قدیمی این کشور زیبا دیدن کرده و در عین حال علاقه زیادی به طبیعت‌گردی دارید بهتر است سفر به مستیا در تور گرجستان را در الویت‌های سفر خود قرار دهید.

شهر اسپانتسمیندا (Stepantsminda)

اسپانتسمیندا با داشتن قدمت زیاد توانسته نام خود را در لیست شهرهای تاریخی گرجستان قرار دهد. قدمت تاریخی این شهر به قدری زیاد است که اغلب بومیان از آن به عنوان شهر باستانی گرجستان یاد می‌کنند. اسپانتسمیندا جزئی از استان کهن خوی بوده و در فاصله ۱۵۷ کیلومتری از شهر تفلیس واقع شده است. نکته جالب اینکه نام شهر اسپانتسمیندا با الهام گرفتن از نام یک راهب مسیحی به نام بتان استپان انتخاب شده است. شما امروزه در سفر به این شهر می‌توانید از خانه یا به عبارتی عبادتگاه این راهب دیدن کنید.

 

آیا برای سفر به گرجستان ویزا نیاز داریم؟

علاوه بر بافت تاریخی و قدمت زیاد شهر اسپانتسمیندا گردشگران تور گرجستان می‌توانند از تفریحات هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده متنوع بسیاری در این سفر لذت ببرند. از جمله این تفریحات می‌توان اسب ‌سواری، کوهنوردی، دوچرخه‌ سواری، تفریحات زمستانی و پاراگلایدر را نام برد. پس اگر قصد سفری خانوادگی به گرجستان را دارید حتما بازدید از این شهر زیبا و تاریخی گرجی را در لیست الویت‌های خود قرار دهید.

شهر متسختا (Mtskheta)

شهر متسختا از قدیم‌ترین شهرهای گرجستان به حساب می‌آید. به طوری که تاریخ تاسیس این شهر تاریخی به دوران باستان برمی‌گردد. خبر خوب در مورد شهر متسختا این که این شهر زیبای تاریخی فقط ۲۰ کیلومتر با پایتخت گرجستان فاصله دارد. بنابراین مسافرین تور تفلیس می‌توانند در عرض چند دقیقه رانندگی خود را به این شهر رسانده و از جاذبه‌های تاریخی آن دیدن کنند. طبق شواهد تاریخی و گفته تاریخ‌شناسان شهر متسختا در قرن‌های ۳ الی ۵ میلادی مکان حکمرانی پادشاهان ایبریا بوده است. از جمله معروف‌ترین بنای تاریخی که در این شهر فرصت بازدید از آن‌ را خواهید داشت کلیسای سوتیتسخولی می‌باشد.

 

معرفی ۳ میراث جهانی مهم یونسکو در گرجستان

تلاوی (Telavi)

شهر تلاوی با در بر داشتن بناها و آثار تاریخی خود توانسته به یکی از شهرهای تاریخی گرجستان تبدیل شود. به طوری که سالانه گردشگران بسیاری که به بازدید از آثار تاریخی علاقه دارند مسیر این شهر گرجی را در پیش می‌گیرند. بهتر است بدانید که شهر تلاوی هم اکنون به عنوان مرکز استان کاختی شناخته می‌شود و از لحاظ سیاسی اهمیت بالایی را در این کشور ایفا می‌کند. توریست‌ها می‌توانند با سفر به تلاوی در کنار جاذبه‌های گردشگری از مناظر و طبیعت منحصر به فرد آن نیز لذت ببرند.

شهر تلاوی در قدیم‌الایام محل حکومت پادشاه ارکل دوم نیز بوده است. به همین دلیل از لحاظ تاریخی اهمیت بیشتری را در بین توریست‌ها پیدا کرده است. توصیه می‌کنیم اگر تصمیم خود را برای سفر و بازدید از این شهر تاریخی گرجستان گرفته‌اید برنامه‌ریزی‌های خود را برای فصل پاییز انجام دهید. زیرا پاییز زمان برگزاری جشنواره انگور در این شهر است که شرکت در آن لحظات به یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

 

پارک‌های ملی معروف گرجستان

سیغناقی (Sighnaghi)

مورد بعدی که قصد معرفی آن را به عنوان شهرهای تاریخی گرجستان داریم، شهر سیغناقی می‌باشد. شهر سینغاقی از قدمت بسیار زیادی در گرجستان برخوردار بوده و امروزه با جمعیتی در حدود ۲ هزار نفر به یکی از شهرهای صنعتی و گردشگری گرجی تبدیل شده است. ما به شما این اطمینان را می‌دهیم که با سفر به سیغناقی مبهوت زیبایی‌های طبیعی و بافت تاریخی آن خواهید شد.

زوگدیدی (Zugdidi)

شهر زوگدیدی با قرار گرفتن در فاصله ۳۱۸ کیلومتری از پایتخت گرجستان این امکان را به گردشگران می‌دهد تا سفری یک روزه به آن داشته باشند. زوگدیدی در استان سامگرلو که در گذشته با نام مینگرلیا نیز شناخته می‌شد واقع شده است. با رفتن به این شهر توریست‌ها می‌توانند از جاذبه‌ها و بناهای تاریخی متعددی که متعلق به دوران سلطنت مینگرلیا در گرجستان بود دیدن کنند. خانواده سلطنتی مینگرلیا در گذشته در شهر زوگدیدی سکونت داشتند و این خود دلیل محکمی بر قرار دادن نام آن در لیست شهرهای تاریخی گرجستان است. در نتیجه زندگی پادشاهان در این شهر، سبب شده تا گردشگران فرصت بازدید از کاخ‌های قدیمی متعددی را با سفر به آن داشته باشند. علاوه بر آن زوگدیدی چندین موزه جذاب را نیز در خود جای داده است که بازدید از آن‌ها برای هر بیننده‌ای جذاب خواهد بود.  

 

ارزان‌ترین مراکز خرید گرجستان برای عاشقان خرید

کوتائیسی (Kutaisi)

مورد بعدی از شهرهای تاریخی گرجستان که بازدید از آن را به تمامی علاقه‌مندان به سفرهای تاریخی پیشنهاد می‌کنیم، شهر کوتائیسی است. این شهر هم از لحاظ قدمت و هم از لحاظ موقعیتی از اهمیت بالایی در گرجستان برخوردار می‌باشد. به طوری که بسیاری از افراد بعد از تفلیس آن را مهم‌ترین شهر گرجی می‌نامند. با انتخاب کوتائیسی به عنوان مقصد گردشگری خود فرصت بازدید از جاذبه‌های گردشگری تاریخی متعددی از جمله کلیسای باگراتی که نام آن در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده را خواهید داشت. از دیگر موارد در این دسته می‌توان کلیسای باگراتی (Bagrati Cathedral) را نام برد. این کلیسا متعلق به قرن ۱۱ میلادی بوده و در دوران پادشاهی باگرات سوم بنا گشته است. کلیسای باگراتی در طول سال‌ها دچار تخریب‌های بسیاری بوده که دولت گرجستان بارها بودجه‌ای را بابت بازسازی آن پرداخته است. دقیقا در جوار این کلیسا بنای باستانی دیگری به نام صومعه گلاتی (Gelati) قرار گرفته است. تاریخ ساخت این صومعه به سال ۱۱۰۶ برمی‌گردد که جز اولین مراکز فرهنگی گرجستان به حساب می‌آید.

روستای اوشگولی (Ushguli)

در آخر بعد از معرفی شهرهای تاریخی گرجستان جا دارد تا به روستای اوشگولی نیز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق این کشور اشاره کنیم. روستای اوشگولی به قدری از لحاظ تاریخی اهمیت دارد که نام آن در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. در حال حاضر تنها ۲۰۰ نفر در این روستای تاریخی زندگی می‌کنند. دسترسی به آن برای توریست‌ها چندان آسان نیست. با این حال توصیه می‌کنیم در سفر خود به گرجستان اگر به مکان‌های تاریخی علاقه‌ دارید حتما از این روستا نیز دیدن کنید. یکی از نقاط جالب و جذاب برای توریست‌ها در دسترسی به اوشگولی این است که برای طی کردن برخی از بخش‌های مسیر باید اسب‌سواری کنید. پس اگر از زندگی پرهیاهوی شهری خسته شده‌اید و اکنون به دنبال مکانی تاریخی و دنج برای رسیدن به آرامش هستید روستای اوشگولی می‌تواند برای شما انتخاب خوبی باشد.

 

بلوار باتومی، دیدنی‌ترین بلوار گرجستان

۲۴ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران