حمل و نقل عمومی در شهرهای توریستی گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
حمل و نقل عمومی در شهرهای توریستی گرجستان

در سفر خود با تور گرجستان به یکی از زیباترین کشورهای جهان می‌روید تا در شهرهایی بی‌نظیرش تفریح کنید و خاطرات خوشی به جای بگذارید. در این متن می‌خواهیم درباره راه‌های حمل و نقل عمومی در شهرهای مهمی همچون تفلیس به عنوان پایتخت و شهری تاریخی که در زمستان و تابستان جاذبه‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارد، باتومی دومین شهر بزرگ گرجستان در نزدیکی دریای سیاه و شهر مستیا که منطقه‌ای زیبا در استان سوانتی گرجستان با طبیعتی کوهستانی و بناهای تاریخی و فرهنگی بخوانیم تا بتوانیم راحت‌تر و با هزینه کمتری گشت و گذار کنیم.

 

گشت و گذار درون شهری در تفلیس، گرجستان

شاید بتوان تفلیس را قلب گرجستان نامید. برای اینکه راحت‌تر در شهر رفت و آمد کنید، می‌توانید وسایل نقلیه عمومی در تفلیس را سوار شوید تا هزینه کمتری برای حمل و نقل شهری در سفرتان بپردازید. بهترین راه حل برای این کار، خرید بلیط الکترونیک تفلیس با نام کارت مترومانی Metromoney cards است که می‌توانید آن را از ایستگاه‌های فروش بلیط در مترو با هزینه ۲ لاری گرجستان تهیه کنید. این کارت برای مترو، اتوبوس و مینی‌بوس‌های زرد رنگ قابل استفاده است و می‌توان آن را در ایستگاه مترو و یا از طریق دستگاه‌های نارنجی، به مقدار دلخواه شارژ کرد.

 

۱۲ کار جالب در سفر با تور تفلیس

راهنمای متروی تفلیس در گرجستان

بهترین و سریع‌ترین راه برای جابه‌جا شدن در شهر تفلیس مترو است. متروی تفلیس تمام شهر را از فرودگاه بین المللی تفلیس تا مرکز شهر و از ایستگاه قطار تا ترمینال اتوبوس‌ها را پوشش داده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید متروی تفلیس یکی از تمیزترین متروهای دنیا به شمار می‌رود. تفلیس دو خط مترو و ۲۱  ایستگاه مختلف دارد. هزینه استفاده از آن برای هر بار ورود، مبلغ ۰.۵ لاری گرجستان است که می‌توانید از کارت مترومانی پرداخت کنید. ساعت کاری مترو از ۶ صبح تا نیمه شب است. شما گشت و گذار در تفلیس با متروی شهری کافی است سری به یکی از ایستگاه‌ها بزنید و از روی نقشه، مقصد خود را بیابید و پس از رد شدن از گیت به سمتی بروید که پله برقی دارد و محل سوار و پیاده شدن از قطار است. خبر خوب این است که در ایستگاه‌های متروی تفلیس نام همه آنها به زبان گرجی و انگلیسی نوشته شده است و شما مشکل خواندن نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید ایستگاه مورد نظرتان را پیدا کرده و به محله دلخواهتان برسید.

اتوبوس‌های زرد و آبی تفلیس در گرجستان

یکی از توریستی‌ترین و ساده‌ترین وسایل حمل و نقل در تفلیس اتوبوس است. شما با صرف هزینه‌ای کم می‌توانید سوار اتوبوس‌ شوید و به بخش‌های مختلف شهر سفر کنید. این اتوبوس‌های آبی و زرد رنگ در تمام شهر ایستگاه دارند و سفر با آنها ارزان است. شما به راحتی با پرداخت پول نقد یا کارت الکترونیک می‌توانید در هر مسیر سوار اتوبوس شوید.

 

راهنمای سفر سه روزه به تفلیس

مینی‌بوس، ماتروشکا یا ون‌های زرد رنگ تفلیس، گرجستان

برای گشت و گذار در داخل شهر تفلیس، یکی از ارزان‌ترین وسایل نقلیه که می‌تواند شما را با سرعت به مقصد برساند، مینی‌بوس‌ها یا همان ون‌ها هستند که شبیه به ون‌های خطی در تهران کار می‌کنند. این ون‌های زرد نسبت به اتوبوس گران‌تر و نسبت به تاکسی‌ هزینه کمتری دارد. سعی کنید زمانی از این ون‌ها استفاده کنید که دقیقا می‌دانید مقصدتان کجاست و پول نقد به همراه دارید. در گرجستان همچنین به مینی‌بوس‌های کوچک ماتروشکا گفته می‌شود که برای رفت و آمد شهری و بین شهری استفاده می‌شود. لازم است که برای رفتن به نقاط دیدنی تفلیس، به آنها دست تکان بدهید تا بایستند. ماتروشکاها در مسیرهای بخصوصی حرکت می‌کنند و بر روی شیشه جلوی آن کد مخصوص به آن مسیر نمایش داده می‌شود. با ۸۰ تتری می‌توانید سوار ماتروشکا شوید و به صورت نقدی یا با کارت‌ مترومانی مبلغ آن را پرداخت کنید.

کشف خیابان‌های تفلیس با تاکسی‌ در گرجستان

تاکسی‌های تفلیس هم مانند بیشتر شهرهای دیگر با تاکسی‌متر کار می‌کنند و سفر با آن نسبت به دیگر وسیله‌های نقلیه گران‌تر است. اما شما می‌توانید با گفتن مقصدتان به راننده تاکسی و روشن کردن تاکسی‌متر تا حدودی خیالتان راحت باشد که هزینه مشخصی را پرداخت می‌کنید. همچنین می‌توانید با نصب اپلیکیشن‌های کاربردی در سفر به تفلیس مانند ماکسیم، جورجیا و تاکسیفی، تاکسی خبر کنید تا شما را در شهر بگرداند. برای این کار لازم است که پول نقد به همراه داشته باشید. برنامه تاکسی Bolt هم راحت و شبیه به اوبر کار می‌کند.

هزینه‌های حمل و نقل شهر تفلیس در گرجستان به صورت خلاصه به شرح زیر است:

  • هزینه بلیط الکترونیک یا مترو مانی کارت: ۲ لاری گرجستان
  • هزینه بلیط یک سفره مترو: ۰.۵ لاری گرجستان
  • هزینه بلیط یک سفره اتوبوس: ۰.۵ لاری گرجستان
  • هزینه مینی بوس: ۰.۴ لاری گرجستان تا ۰.۸ لاری گرجستان
  • هزینه تاکسی: از ۳ لاری گرجستان بالا

 

فعالیت‌های تابستانه در تفلیس

سفرهای برون ‌شهری با قطار در گرجستان

گاهی وقت‌ها استفاده از سیستم حمل و نقل یک کشور دیگر از دور سخت به نظر می‌رسد. مخصوصا اگر زبان رسمی آن کشور انگلیسی نباشد و روی تابلوهای راهنما و ایستگاه‌های اتوبوس و قطار نام انگلیسی آنها نوشته نشده باشد. با این حال مسیرهای ریلی کشور گرجستان جزو امن‌ترین مسیرهای ریلی در دنیا به شمار می‌روند. در هر شهری که باشد با رفتن به ایستگاه راه‌آهن می‌توانید برای شهرهای توریستی دیگر گرجستان بلیط بخرید. به عنوان مثال برای رفتن به دومین شهر مهم گرجستان یعنی باتومی یا برعکس از قطارهایی که سه بار در طول شبانه روز به سمت دیگر حرکت می‌کنند استفاده کنید. شما حتی می‌توانید با قطار به کشورهایی همچون آذربایجان، ارمنستان و ترکیه هم بروید. در این صورت برای سفر بهتر است از قبل برنامه حرکت قطارها را چک کرده و برنامه‌ریزی کنید و سری به مقاله نکات ضروری در سفر با قطار به گرجستان نیز بزنید.

راهنمای حمل و نقل در شهر باتومی، گرجستان

 برای گشت و گذار در شهر باتومی بهتر است پول نقد به همراه داشته باشید تا هر وقت خواستید سوار اتوبوس شوید، به راننده دست تکان دهید تا نگه دارد. مینی‌بوس‌ها یا همان ماتروشکاها هم گزینه‌های خوبی برای جابجایی در سطح شهر هستند. اما قبل از اینکه بخواهید گشتی بزنید بهتر است یک کارت باتومی BATUMI CARD بخرید تا راحت‌تر و ارزان‌تر بتوانید سوار وسیله نقلیه عمومی شوید.

اتوبوس در باتومی، گرجستان

در شهر باتومی ۱۹ خط زرد و طوسی برای اتوبوس‌ها وجود دارد. هر چند بهترین راه برای سوار شدن به اتوبوس دست تکان دادن برای راننده است تا متوجه شما شود و توقف کند. خطوطی که معمولا گردشگرهای تور گرجستان از آن استفاده می‌کنند، خط ۹ و ۱۰ است که اولی فرودگاه باتومی را به مرکز شهر متصل می‌کند و دیگری شما را از ایستگاه راه‌آهن به مرکز شهر می‌رساند. با تهیه کارت باتومی‌، بلیط اتوبوس برای شما از ۰.۸ لاری به ۰.۳ لاری کاهش پیدا می‌کند. همچنین لازم است بدانید که ساعت و زمان فعالیت اتوبوس‌ها از ۷ صبح تا ۱۱ شب است.

 

راهنمای کامل اقامت در کازبگی گرجستان

مینی‌بوس‌های باتومی در گرجستان

برای سوار شدن به مینی‌بوس یا ماتروشکا لازم است پول پرداخت کنید. آنها ایستگاه‌های مختلفی دارند که می‌توانید سوار شده و در هر کجا میان مسیر خواستید، پیاده شوید. مارشروتکاها هم در داخل شهر حرکت می‌کنند و هم به خارج شهر می‌روند. پس می‌توانید از آنها برای رفتن به جاذبه‌های خارج از شهر استفاده کرده و خیلی کم‌هزینه از آنها بازدید کنید. زمان فعالیت این مینی‌بوس‌ها از ۷ صبح تا ۱۱ شب است و مبلغی در حدود ۰.۴ تا ۰.۵ لاری دریافت می‌کنند.

تاکسی‌های باتومی در گرجستان

کاربری تاکسی تقریبا در همه جای دنیا یکسان است. در باتومی هم می‌توانید با کمی تفاوت و استفاده از Taximaxim یا yandex taxi برای رفتن به نقاط مختلف شهر یا جاهای دیدنی اطراف باتومی هزینه بیشتری بپردازند که ممکن است از ۳ تا ۳۵ لاری متغیر باشد. زمان فعالیت تاکسی‌ها در شهر ۲۴ ساعته است.

دوچرخه‌های ولو در باتومی گرجستان

دوچرخه‌های سبز و طوسی Batumi Velo را ممکن است در کوچه و خیابان‌های باتومی ببینید. شاید خوشتان بیاید که با دوچرخه در برخی نقاط شهر گشت بزنید و بسیاری از جاذبه‌های گردشگری باتومی را ببینید. برای کرایه آن‌ها لازم است با استفاده از کارت‌ اعتباری، اپلیکیشن آن را خریداری و نصب کنید و برای هر دقیقه ۰.۰۸ لاری بپردازید. صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر، همیشه به بهتر شدن تجربه‌ شما از آن کشور کمک می‌کند. شاید دوچرخه‌سواری یکی از این راه‌ها باشد.

 

بهترین کارهای رایگان در باتومی

راهنمای حمل و نقل به شهر مستیا در گرجستان

رفتن به مستیا شاید یکی از بهترین انتخاب‌های سفرتان در تور گرجستان برای گذران تعطیلات باشد. این مکان رویایی از زیباترین مناطق گرجستان به شمار می‌رود و دیدنش خاطره‌انگیز خواهد بود.

راهنمای حرکت قطار به مستیا در گرجستان

قبل از هر چیز لازم است خود را به شهر مستیا برسانید. بیشتر گردشگرانی که به گرجستان سفر می‌کنند، در ابتدا یا به تفلیس می روند یا به باتومی. پس از آن به سمت شهرهای دیگر حرکت می‌کنند. یکی از بهترین روش‌های حمل و نقل به مستیا از تفلیس، قطارهای شبانه به زوگدیدی گرجستان است و از آن‌جا به وسیله‌ مارشروتکا به مستیا می‌روید. به این صورت تمام طول شب را به خوبی استراحت کرده و از زمان خود به بهترین شکل استفاده کرده‌اید. قطارهای این مسیر ساعت ۲۱:۴۵ شب حرکت می‌کنند و بعد از هشت ساعت و نیم به مقصد می‌رسند. هزینه بلیط در سه کلاس مختلف از ۸.۵ لاری تا ۳۵ لاری متغیر است. محبوب‌ترین کلاس، کابین‌های ۴ نفره هستند که تخت‌های راحتی دارند و کابین‌های ۲ نفره ۳۵ لاری، می‌تواند گران‌ترین انتخاب شما در این سفر باشد. بعد از رسیدن به ایستگاه قطار، با مارشروتکا به مستیا می‌روید. مسیر ایستگاه قطار تا مستیا حدود ۳ ساعت طول می‌کشد. مبلغ بلیط مارشروتکا ۲۰ لاری است و برای برگشت هم می‌توانید از جایی که پیاده شده‌اید، برای حرکت به تفلیس اقدام کنید. در این مسیر لازم است بدانید که:

  • قطارها معمولا سر موقع و بر اساس زمانبندی حرکت می‌کنند.
  • در قطار ملافه‌های یک بار مصرف به شما داده می‌شود.
  • قطار سیستم تهویه هوا دارد اما ممکن است تابستان‌ها کابین کمی گرم شود.
  • نیازی به پرینت گرفتن بلیط نیست و تنها نشان دادن آن روی موبایل و در دست داشتن پاسپورت کافی است.

راهنمای حرکت ماشروتکا  به مستیا در گرجستان

بهترین و ساده‌ترین راه برای رسیدن به مستیا از طریق حمل و نقل عمومی، مارشروتکاست که به صورت مستقیم از تفلیس به مقصد مستیا حرکت می‌کنند. هر چند لازم است بدانید که این مینی‌بوس‌ها دارای تهویه هوا نیستند و تحمل مسیر ۸ ساعته ممکن است خیلی زود برایتان سخت شود. بلیط این مسیر مارشروتکا حدود ۳۰ لاری است.

 

دانستنی‌هایی برای سفر به کازبیگی

۲۲ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران